Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
-
2012
(1652)
- Δεκεμβρίου(138)
- Νοεμβρίου(133)
- Οκτωβρίου(161)
- Σεπτεμβρίου(145)
- Αυγούστου(166)
- Ιουλίου(163)
- Ιουνίου(142)
- Μαΐου(136)
- Απριλίου(102)
-
Μαρτίου(137)
- Στη Μητέρα μας
- Η υποδοχή του Ηγουμένου Εφραίμ στο Βατοπαίδι (ΦΩΤΟ)
- ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ 8ΧΡΟΝΟΥ ΡΑΓΙΣΕ ΚΑΡΔΙΕΣ
- Η ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΠΙΔΑΣ ΜΑΣ - Σχόλια στήν Ἀκολουθία...
- Ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας Κοσμάς για ...
- Ὁ Σεβασμιώτατος στὸ Πειραματικὸ Γυμνάσιο τοῦ Πανεπ...
- Φυλάκιση 9 μηνών! όμορφη ιστορία
- Ο Ακάθιστος Ύμνος
- «Θα πολεμήσουμε για να φοράει ο κόσμος σταυρό»
- Αποφασίστηκε η αποφυλάκιση του Γέροντος Εφραίμ
- Επιστολή Βαρθολομαίου σε Ιερώνυμο για τον Μητροπολ...
- ΤΟ ΠΙΟ ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΟ ΣΛΟΓΚΑΝ!
- ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΙΩΣΗΦ: ΤΙ ΜΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
- Τα τέσσερα κεριά
- ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΛΕΞΙΩΤΙΣΣΗΣ - ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ
- Ο νέος ηγούμενος της Μονής Χρυσοβαλάντου ομιλεί στ...
- Είστε άνεργοι και θέλετε να πιάσετε οπωσδήποτε δου...
- Ο Μεγάλος Κανόνας
- Τελικά ἡ κρίση μᾶς ΕΝΩΝΕΙ!
- Από πού προέρχονται, Γέροντα, οι λογισμοί κατακρίσ...
- Τα “ονόματα” του ΧΡΙΣΤΟΥ κατά τον Ιερό Χρυσόστομο
- ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ (ΠΟΙΗΜΑ ΑΓ. ΑΝΔΡΕΟΥ ΚΡΗΤΗΣ)
- Μήνυμα αισιοδοξίας από τον Μητροπολίτη Πατρών κ. Χ...
- Ερντογάν: "Ανοίγει η Σχολή της Χάλκης"
- Σταμάτης Σπανουδάκης: «Τα ζητούμενα της εποχής είν...
- Αγ. Όρος: "είμαστε πολύ - πολύ κοντά στα γεγονότα"
- Ο Θούριος του Ρήγα Φερραίου Βελεστινλή -Ν. Ξυλούρης-
- Η Επανάσταση του 1821
- Ομιλία για την διπλή γιορτή του Ευαγγελισμού της Θ...
- Το αθάνατο μήνυμα του εθνάρχη Αρχιεπισκόπου Χριστο...
- Λάμπουν τα χιόνια στα βουνά
- ΓΙΑ ΝΑ ΖΗΣΕΙ ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΜΑΣ
- «Εὐλογημένη σὺ ἐν γυναιξίν»
- Ο Εθνικός μας Ύμνος
- "Να βάλω το λαδάκι στα νηστικά παιδιά μου ή στο ει...
- Πόσες μερίδες φαγητού έδωσαν τα κόμματα και οι πολ...
- Η Αχαριστία της Πατρίδας στους Ήρωες του 1821 (ντο...
- Δεν ξεχνώ..............
- «Ἡ προσφορά τῆς Ἐκκλησίας στόν, ὑπέρ τῆς Ἐλευθερία...
- Πρόσκληση Ι.Ν. Γενεσίου Τιμίου Προδρόμου Παραλίας ...
- Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
- Σαράντος Καργάκος "Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ 1821"
- Ο προφητικός και παρηγορητικός Χριστόδουλος
- Ὁμιλία τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χρυσοστόμ...
- Παρέμβαση του Μητροπολίτη Χρυσοστόμου για τις εξελ...
- Εξομολόγηση
- ΠΡΕΣΒΕΙΑ ΘΕΡΜΗ - Χριστιανικό Τραγούδι
- Στις 25 Μαρτίου, πανηγυρίζει ο Μητροπολιτικός Ναός...
- Νέα σοκαριστική λίστα με τις εταιρίες που χρησιμοπ...
- Απορίες για τη Νηστεία
- Αφίχθη στο Φανάρι ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος
- Παρέλαση 25ης Μαρτίου: Συγλονιστική ἐπιστολή ἀπό ἕ...
- Μητροπολίτης Κονίτσης Ανδρέας: Θα ήταν καλὸ καὶ ὠφ...
- " Μικρὸς μὲ διορατικὸ χάρισμα "
- ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΡΑΤΖΑΣ - ΤΟ ΦΟΒΗΤΡΟ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ
- Την ωραιότητα της παρθενίας σου... ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ 1962
- Αλλάζει η ώρα την Κυριακή 25η Μαρτίου
- Επείγουσα αγγελία!!! (χιούμορ)
- Επετειακή εκδήλωση για την 25η Μαρτίου της Ιεράς Μ...
- Όταν βιώνουμε τον Χριστό, δεν υπάρχει αντίχριστος…
- Κάθε 5 λεπτά ένας Χριστιανός θανατώνεται για την π...
- Αφιέρωμα στην επέτειο και στους αγωνιστές της ελλη...
- H Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στο Ναό μας (φωτο)
- ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΠΟΥ ΣΗΚΩΝΕΙΣ
- H Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Ιερό Ναό Αγί...
- ΧΑΙΡΟΙΣ Ο ΖΩΗΦΟΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
- Ο δικός μας σταυρός
- Ο Σταυρός του Κυρίου μας πηγή ζωής και σωτηρίας
- Κυριακή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως
- Το καθήκον του Χριστιανού
- Γ΄ Κυριακή των Νηστειών - της Σταυροπροσκυνήσεως
- ΓΡΑΜΜΑ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ...!!!
- «Δεν θέλω να πεινάσει κανείς στην Πάτρα» Ο Μητροπο...
- Tι θα έλεγε ο Κολοκοτρώνης στη Βουλή: Η εικόνα που...
- Η απάντηση του Μητροπολίτου Πειραιώς στον Ρωμαιοκα...
- Γιατί ανάβουμε το καντήλι (Αγ. Νικολάου Βελιμίροβιτς)
- ΤΗΝ ΩΡΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΘΕΝΙΑΣ ΣΟΥ...
- Ομολογίες δύο Πνευματικών για το μέγα έγκλημα της ...
- Ό,τι έκαμα το έκαμα ως Έλλην Κύπριος όστις ζητεί τ...
- O ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΤΣΙΡΑΣ ΕΡΜΗΝΕΥΕΙ ΕΥΑΓΟΡΑ ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΔΗ
- Είναι καλό πράγμα να πεθαίνει κανείς για την Ελλάδ...
- Μεγάλη επετειακή εκδήλωση Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών
- Η «εκδίκηση» του Αρχαγγέλου
- ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΤΟΥ ΜΑΡΜΑΡΩΜΕΝΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ ΙΩΑΝΝΗ...
- Ἐπίσκεψη τῆς «ΟΡΜΗ-ΛΟΥΞ» στόν Σεβασμιώτατο Μητροπ...
- Ἱεροσυλία στήν Ἱερά Μονή Μαρίτσης
- Κανένας οργανισμός και καμία άλλη οργάνωση δεν επι...
- Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;
- Πειραιώς Σεραφείμ: Η δύναμις του Πνευματικού Νόμου...
- Προσκύνημα στην Παναγία την Ομπλίτισσα - Β΄ Χαιρε...
- Φλώρινης Θεόκλητος: «Δεν είμαι ο νέος Καντιώτης»
- Ἡ βρετανική κυβέρνηση ὑποστηρίζει ὅτι οἱ Χριστιανο...
- Σπανουδάκης: "Ἐμπνέομαι ἀπό τόν Χριστό, τήν Ἑλλάδα...
- Ακούστηκε ο Εθνικός μας Ύμνος μέσα στην Κωνσταντιν...
- Xειροτονία Επισκόπου Θαυμακού Ιακώβου (ΦΩΤΟ)
- Η γλυκύτητα Σου, Κύριε!
- «Φώτισόν μου το σκότος…!»
- Χειροτονία Επισκόπου Σαλώνων Αντωνίου (ΦΩΤΟ)
- Πως είναι αλήθεια ο Θεός;
- ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ - Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ '21
- Φεβρουαρίου(127)
- Ιανουαρίου(102)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 4 Μαρτίου 2012
20:59
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
πηγή:amen
Παρουσία πλήθους πιστών από την Πόλη και προσκυνητών από την Ελλάδα και την Ευρώπη εορτάστηκε στην Ιερά Καθέδρα του Οικουμενικού Θρόνου, το σεπτό Φανάρι, η Κυριακή της Ορθοδοξίας εις ανάμνηση της Αναστήλωσης των Ιερών Εικόνων. Ο Προκαθήμενος της Ορθοδοξίας, Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος προεξήρχε της Πατριαρχικής και Συνοδικής Θείας Λειτουργίας στην οποία συμμετείχαν οι Μητροπολίτες Γέρων Νικαίας Κωνσταντίνος, Φιλαδελφείας Μελίτων, Σεβαστείας Δημήτριος, Μεσσηνίας Χρυσόστομος, Καλλιουπόλεως και Μαδύτου Στέφανος και Προύσης Ελπιδοφόρος.
Τον θείο λόγο κήρυξε ο Μητροπολίτης Μύρων Χρυσόστομος ενώ την Σιωνίτιδα Εκκλησία εκπροσώπησε ο Αρχιμ.Νεκτάριος Σελαλμαζίδης, Επίτροπος του Παναγίου Τάφου στην Πόλη. Την Ελληνική Πολιτεία εκπροσώπησε ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη Νικόλαος Ματθιουδάκης ο οποίος συνοδευόταν από την σύζυγό του, κυρία Αικατερίνη Βαρβαρίγου, Πρόξενο της Ελλάδος στην Αδριανούπολη. Παρέστησαν επίσης οι Πρόξενοι της Ελλάδος στην Πόλη, κκ Βίκτωρ Μαλιγκούδης και Αθανάσιος Αστρακάς.
Μετά τη Θεία Λειτουργία τελέστηκε το καθιερωμένο Μνημόσυνο «υπέρ αναπαύσεως των υπέρ της αμωμήτου Ορθοδόξου ημών Πίστεως αγωνισαμένων» και ακολούθησε η λιτάνευση των Ιερών Εικόνων από τον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου μέχρι και τον Πατριαρχικό Οίκο.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, πλαισιωμένος από τους Αρχιερείς με τους οποίους συλλειτούργησε, ευλόγησε τους πιστούς από τον εξώστη του Πατριαρχικού Οίκου.
Ακολουθεί το Κήρυγμα του Μητροπολίτη Μύρων Χρυσοστόμου
«Μάθωμεν καλόν μάθημα, αγαπητοί, μη μόνο μη καταλαλείν, αλλά μηδέ ακούειν καταλαλιάς. Δεινόν γαρ κακόν η καταλαλιά, ακατάστατον δαιμόνιον, μηδέποτε ειρηνικόν τον άνθρωπον απεργαζόμενον.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 55,633δ .)
Παναγιώτατε Δέσποτα,
Θείε σύλλογε των Αρχιερέων,
Αγία συνάθρηση,
Ιερέ Λαέ!
Παναγιώτατε Δέσποτα,
Θείε σύλλογε των Αρχιερέων,
Αγία συνάθρηση,
Ιερέ Λαέ!
Σήμερα με την άδειά σας θα βάλουμε υποθετικά τον «αιώνιο Πατριάρχη», στο θρόνο Του, τον Ιερό Χρυσόστομο εννοώ, για να μας επαναλάβει μερικά πράγματα περί Εκκλησίας, τουτέστι δι’ ημάς περί Ορθοδοξίας, τούτο ηννόει τουντεύθεν, όταν λέγομεν περί Εκκλησίας, και της ενότητάς της. «Ανελλιπής γαρ η χάρις της Ορθοδόξου πίστεως.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 61,705). Γιατί τα κηρύγματα του Αγίου Πατέρα είναι αναμφισβήτητα πλήρη χριστιανικής Ορθοδοξίας! «Ου γαρ αν γένοιτο Εκκλησία μία, διεσπασμένων των εν αυτώ, κάτ’ αλλήλων εστώτων.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 61,384 β’.). Γι’ αυτό, παρακαλώ, να βάλουμε αυτί και να Τον παρακολουθήσουμε, τον Ιεράρχη του καθήκοντος και μάρτυρα της αληθείας!
Ο Ιερός Χρυσόστομος, πριν απ’ όλα, πιστεύει ότι η χριστιανική τελείωση είναι δυνατό και στον παρόντα κόσμο μας! Παρά τα προβλήματα που δημιουργούμε όλοι μας και πάντοτε! Όμως όποιος αγαπά το Θεό αγαπά ο,τι αγαπά ο Θεός! Η δε Ορθοδοξία, περί ης ο λόγος σήμερον, είναι η Θεολογία των πάντων!
«Δια τούτο μετ’ αλλήλων εσμέν και πόλεις οικούμεν, και εν εκκλησίαις συναγόμεθα, ίνα τα αλλήλων αμαρτήματα διορθώμεθα.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 49,172στ’.). «Το δε κήρυγμα, εν τη Εκκλησία, αντί θυσίας αναπέμπεται τω Θεώ.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 55,623γ’.). Γι’ αυτό και λέγει ο ίδιος Πατήρ «αν έχης κάτι καλό για κήρυγμα ανέβα στο Θρόνο, αν όχι καλύτερα να σιωπάς!».
«Δια τούτο μετ’ αλλήλων εσμέν και πόλεις οικούμεν, και εν εκκλησίαις συναγόμεθα, ίνα τα αλλήλων αμαρτήματα διορθώμεθα.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 49,172στ’.). «Το δε κήρυγμα, εν τη Εκκλησία, αντί θυσίας αναπέμπεται τω Θεώ.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 55,623γ’.). Γι’ αυτό και λέγει ο ίδιος Πατήρ «αν έχης κάτι καλό για κήρυγμα ανέβα στο Θρόνο, αν όχι καλύτερα να σιωπάς!».
Και συνεχίζει ο Ιερός Χρυσόστομος, «ασθενής μεν ειμί (ως κήρυκας εννοεί) και πτωχός, και διδασκαλικών άπειρος λόγων• αλλ’ όταν ίδω τον υμέτερον σύλλογον, επιλανθάνομαι της ασθενείας, αγνοών την πτωχείαν, ουκ οίδα την απειρίαν• τοιαύτη γαρ της υμετέρας αγάπης η τυραννίς.» (Ι. Χρυσοστόμου PG 6,271α’). Και μεις άρα στη συνέχεια θα μιλήσουμε για την «τρυγόνα», όπως αποκαλεί την Εκκλησία, δηλαδή την αδιαίρετη Εκκλησία, την Ορθοδοξία, ο Ιερός Χρυσόστομος. (PG 55,599α’).
Λιμένας, λοιπόν, για όλους μας, η Εκκλησία και φάρος ο Τίμιος Σταυρός! Επί πλέον και απ’ αρχής σημειωθήτω ότι εμείς, η Εκκλησία σήμερα δεν περιγράφει η δεν απορρίπτει τους πατέρας και την διδασκαλίαν των περί Ορθοδοξίας, αλλά προσπαθεί να μιλήσει με την σημερινή διάλεκτο στο λαό του Θεού, εξ ου και πολλάκις παρεξηγείται από ακρόα στοιχεία. Όμως όπως λέγει και ο Ιερός Πατήρ «ουδέ χρη πάντα τα εν ταις παραβολαίς κατά λέξιν περιεργάζεσθαι, αλλά τον σκοπόν μαθόντας, δι’ ον συνετέθη, τούτον δρέπεσθαι και μηδέν πολυπραγμονείν περαιτέρω.» ( PG 58,613- στο κατά Ματθαίον 64,3).
Αλλά πιθανόν, να διερωτηθεί, το ευλαβές ακροατήριο, όλα τα ανωτέρω, διατί; Διότι αδελφοί μου αγαπητοί, τελευταίως πηθαίνουν οι αμφισβητήσεις των ορθοδοξούντων! Μ’ αυτά που ακούονται και λέγονται ευκαίρως ακαίρως, δεξιά και αριστερά, επίσημα και ανεπίσημα, δίνεται η εντύπωση διάθεσης ορθοδόξου αποσυνθέσεως! Σκορποχώρι θυμίζει σήμερα η κατάσταση της σύγχρονης Ορθοδοξίας! Εδώ δεν εννοώ μόνο τα Διορθόδοξα, αλλά και κυρίως την Ελληνόφωνη Ορθοδοξία, στους κόλπους της οποίας ο ένας μας προσπαθεί να βγάλει τα μάτια του άλλου! Και διερωτάται κανείς, μήπως μπορούμε να αποσυνθέσουμε, χωρίς βέβαια να το θέλουμε, την «κόρην του οφθαλμού μας»! Παραδείγματα οι συμπεριφορές ζηλωτών, παλαιοημερολογητών, «υπερμάχων της Ορθοδοξίας» πανεπιστημιακών καθηγητών και οίτινων άλλων... Όλα αυτά νομίζω υφέρπουν την αγίαν ενότητα της Ορθοδοξίας μας!
Άρα, εδώ έχουμε πρόβλημα – μία κρίση της σύγχρονης Ορθοδοξίας. Εκεί που ανεμένετο διακαώς να αποβεί η Ορθοδοξία το ενδιαφέρον και το μέλλον της αρχόμενης νέας εκατονταετίας του εικοστού πρώτου τρέχοντος αιώνα, ξαφνικά ξεσπά και διαφαίνεται στον ορίζοντα κρίση της σύγχρονης Ορθοδοξίας!
Είναι βέβαια γνώρισμα της Ελληνικής ύπαρξης η ελεύθερη διακίνηση διαφόρων ακραίων αντιλήψεων επενδυτικών τάσεων, που τελευταίως αποτελούν πρόκληση και στον εκκλησιαστικό χώρο, πράγμα το οποίον όμως βλάπτει την ενότητα της Εκκλησίας!
Γι’ αυτό σήμερα, τέτοια χρονιάρα μέρα που είναι, στη γιορτή της Ορθοδοξίας, ο Ιερός Πατριαρχικός Άμβωνας, θεώρησε επίκαιρο να επιχειρήσει μια σκιαγράφιση της διαφαινομένης κρίσης της σύγχρονης Ορθοδοξίας και τρόπους εξόδου απ’ αυτήν, μέσα στο πέλαγος των άλλων παντοειδών κρίσεων, που ταλαιπωρούν τον σύγχρονο άνθρωπο.
Είναι βεβαίως, είναι μεγάλη η ωφέλεια των καλοπροαίρετων ελέγχων, των καλοπροαίρετων μόνον επαναλαμβάνω, αυτό το τονίζουμε, όταν γίνονται από καλούς και συνετούς ανθρώπους, όπως τα χορηγούμενα φάρμακα από καλό και έμπειρο γιατρό! «Αν μεν ουν έχεις τι χρήσιμον ειπείν, άνοιξον τα χείλη, αν δε μηδέν αναγκαίον η, σίγει• βέλτιον γαρ.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 49,237).
«Την επί της οικουμένης μίαν δει είναι Εκκλησίαν, καίτοι τόποις πολλοίς κεχωρισμένην.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 61, 13α’). «Καθάπερ γαρ και σώμα και κεφαλή εις εστιν άνθρωπος, ούτω την Εκκλησίαν κατά Χριστόν εν έφησεν είναι.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 61,250α’).
«Η εκκλησία η παρ’ υμίν (λέγει στην προς Κορινθίους ομιλία) μερίς εστί της πανταχού κειμένης Εκκλησίας, και του σώματος του δια πασών συνισταμένου των Εκκλησιών• ώστε ουχί προς αλλήλους μόνον, αλλά και προς πάσαν την Εκκλησίαν ειρηνεύειν αν είητε δίκαιοι, α γε παντός εστέ μέλη του σώματος.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 61,264α’).
Ενώ εμείς σήμερα δεν κάμουμε τίποτε άλλο παρά να ακούμε και να διαβάζουμε αυτά που εκσφενδονίζουν προκατηλειμμένα άρρωστα μυαλά! Δεν επιτρέπεται, καίτοι έχει καταντήσει μόδα, να ελέγχει και να επιτιμά ο οιοσδήτις θεσμούς, πράγμα το οποίον και αυτό ίσως θα επετρέπετο μόνο σε ανεπίληπτους κατά τον βίον ανθρώπους, σε έχοντας ηλικίαν κατάλληλον, κύρος σεβαστής προσωπικότητας κλπ.... Άλλωστε ο προσωπικός λόγος φανερώνει το ποιόν του ανθρώπου! Αλλά τι να κάμουμε αφού ο Θεός επιτρέπει να συκοφαντούνται και να αδικούνται και οι δίκαιοι;
Μάλιστα μέσα στην Εκκλησία όλοι είμαστε ένα, «το μεν σώμα. το δε οφθαλμοί. το δε δάκτυλος, αλλά πάντες εις.». Υπάρχει ποικιλία μέσα στην ενότητα της Εκκλησίας. Κι’ αν δεν μπορεί κάποιος να φτάσει σε μεγάλα ύψη αρετής, να λάμψει σαν τον ήλιο, δεν απορρίπτεται από το σώμα της Εκκλησίας. Μπορεί να γίνει σελήνη η αστέρι, μικρό η μεγάλο, φτάνει μόνο να παραμένει στον ουρανό, δηλαδή στην Εκκλησία!
«Ευκολώτερον τον ουρανόν αφανισθήναι, και την γην απολέσθαι, η την Εκκλησίαν τι παθείν.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 52,806). «Πέτραν την Εκκλησίαν εκάλεσε, δεχομένην κύματα και μη σαλευομένην.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 52,807). «Και ουρανού και αγγέλων και πάσης της κτίσεως η Εκκλησία τιμιωτέρα.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 52,806).
Ο Ιερός Χρυσόστομος θυσίαζε τον εαυτό του για να μη θήξει την ενότητα της Εκκλησίας! Άλλωστε εκείνοι που αγαπούν γνωρίζουν τα των αγαπόντων τους, περισσότερο από όλους τους άλλους. «Μη δάκνωμεν, λοιπόν, μηδέ κατεσθίωμεν τα αλλότρια τραύματα• μη τας μύϊας μιμησώμεθα, αλλά τας μέλιττας ζηλώσωμεν.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 56,192ι’).
Ο Ιερός Χρυσόστομος θυσίαζε τον εαυτό του για να μη θήξει την ενότητα της Εκκλησίας! Άλλωστε εκείνοι που αγαπούν γνωρίζουν τα των αγαπόντων τους, περισσότερο από όλους τους άλλους. «Μη δάκνωμεν, λοιπόν, μηδέ κατεσθίωμεν τα αλλότρια τραύματα• μη τας μύϊας μιμησώμεθα, αλλά τας μέλιττας ζηλώσωμεν.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 56,192ι’).
«Άτοπον γαρ τον μεν Ιώβ επί κοπρίας καθήμενον μη ναρκήσαι προς την ευσέβειαν, ημάς δε εν Εκκλησία χορεύοντας, οκνείν προς την αλήθειαν.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 56,570α’). «Πέλαγος εστιν ευσεβείας η Εκκλησία, ου κυμάτων πεπληρωμένον, αλλά πίστεως γέμον.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 56,427⁄8η’).
«Ώσπερ η φαεσφόρος σελήνη τα της νυκτός αμαυρά λευκαίνουσα, τοις τε κατά γην και θάλατταν πλωτήρσι τε και οδοιπόροις το κάλος δαδουχούσα, ανεμπόδιστον εκάστω την πορείαν κατεργάζεται• ωσαύτως και ο της Εκκλησίας διδάσκαλος (έτσι τουλάχιστον θα αναμέναμε), δίκην σελήνης τας της θεογνωσίας λαμπιδόνας δια λόγων αυγάζων, τους τε εν τω πελάγει του βίου τούτου την αλμυρίδα των ηδονών παρατρέχοντας, και τους την χριστοφόρον οδόν βαίνοντας, επί την αλήθειαν Χριστόν παραπέμπει.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 60,763).
Ο Ιερός Χρυσόστομος, λοιπόν, κατά τον Γεώργιο Φλορόφσκι επεδίωκε και επιδιώκει έναν ολοκληρωμένο χριστιανισμό, όπου η πίστη και η αγάπη του Θεού είναι οργανικά δεμένες σε μία δίχως όρους υποταγή του ανθρώπου στην πλούσια αγάπη του Θεού, όπως και σε μια δίχως όρους εμπιστοσύνη στο έλεός Του, καθώς και σε μια δίχως όρους στράτευση στην υπηρεσία Του. Και ιδίως μια αγάπη, ένα ενός είδους αγάπης «αγγέλων σύμβιον, αποστόλων σύγχορον, Εκκλησίας σύνδεσμον.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 60,775).
Παναγιώτατε!
Ούτως, επεχείρησε, να ομιλήσει, ο από του Ιερού Πατριαρχικού Άμβωνος καθορισθείς, δια την ημέραν της Ορθοδοξίας, κατά το παράδειγμα του ουρανίου διδασκάλου, ως ασθενής μαθητής Του και ομώνυμος. «Πας γαρ ο φαύλα πράσσων μισεί το φως και ουκ έρχεται προς το φως, ίνα μη ελεγχθή τα έργα αυτού• ο δε ποιών την αλήθειαν έρχεται προς το φως, ίνα φανερωθή αυτού τα έργα ότι εν Θεώ εστιν ειργασμένα».
Ας μη μοιάζουμε λοιπόν και μεις με τους της εποχής του Ιερού Χρυσοστόμου, οπότε έλεγε και μεις επαναλαμβάνουμε: «Εγώ εξηγώ την Γραφήν και σεις, εμείς δηλαδή όλοι, βλέπουμε τους πολυελαίους! Οπότε οποία αμέλεια!». Όχι, όχι, αλλά ας ζούμε και ας είμαστε μετά του Χριστού, εν τω Χριστώ και δια τον Χριστόν! Ας ευχαριστήσουμε όμως και το Θεό που μας έμαθε να υπομένουμε!
Πλην όμως «μη απέχομεν της Εκκλησίας• ουδέν γαρ της Εκκλησίας ισχυρότερον. Η ελπίς σου η Εκκλησία, η σωτηρία σου η Εκκλησία, η καταφυγή σου η Εκκλησία. Του ουρανού υψηλοτέρα εστί, της γης πλατυτέρα εστίν• Ουδέποτε γηρά, αεί δε ακμάζει.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 52,427α’). «Και γαρ οικία πάντων εστίν η Εκκλησία.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 57,384στ’).
«Μαινέσθω η θάλασσα, πέτραν δυαλύσαι ου δύναται• εγειρέσθω τα κύματα, του Ιησού το πλοίον, την Εκκλησίαν, καταποντήση ουκ ισχύει.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 52,427α’). Ε, λοιπόν, «μη σχίζε και μέριζε της Εκκλησίαν!» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 60,652δ’).
«Δεύρο τοίνυν, ω πιστή συνοδία και ομόψυχε, η την αυτήν οδόν της ζωής ημίν οδεύουσα, η επί το αυτό σκάφος της Εκκλησίας συνεκπλέουσα ημίν την αλμυράν και πικράν του βίου θάλασσαν, η εν ενί πνεύματι και μια ψυχή την Τριάδα δοξάζουσα, και επί τον ένα λιμένα της βασιλείας των ουρανών σπεύδουσα• δανείσατέ μοι, παρακαλώ, την της προσευχής υμών άγκυραν.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 55,539α’).
«Και γαρ ως μίαν δει την Εκκλησίαν οικείν, ως σώμα εν, ούτω διακείσθαι πάντας• ώσπερ ουν και βάπτισμα εν εστί, και τράπεζα μία, και πηγή μία, και Πατήρ εις.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 61,528γ’).
Και εάν τα πράγματα ούτως έχουν, ερωτά ο Άγιος Πατέρας «μέχρι τίνος διατρώγομεν της Εκκλησίας, την ρίζαν σκωλήκων δίκην;» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 61,588δ’). Εάν συνεχίσουμε την επιπόλαια τακτική μας «καταγέλαστοι γεγόναμεν ( γινόμαστε οι Ορθόδοξοι σήμερα) και Ιουδαίοις και Έλλησιν, εις μυρία της Εκκλησίας σχιζομένης.» (PG 61,623στ’). Ας μη μας διαφεύγει λοιπόν ότι «τείχη τω χρόνω παλαιούνται, Εκκλησία δε ούδέποτε γηρά, τείχη βάρβαροι καταλύουσιν, Εκκλησία δε ουδέ δαίμονες περιγίνονται.» (Ι. Χρυσοστόμου, PG 62,627).
Και τέλος και πάλιν κατά τον Ιερό Χρυσόστομο «ουκ ήθελον ασχημονείν υπέρ τοιούτων διαλεγόμενος, αλλ’ ηναγκάσθην». (Ι. Χρυσοστόμου, PG 62,351α’). Δια την αγάπην της Εκκλησίας και δια την αγίαν ενότητα της Ορθοδοξίας. Αμήν.
!>