Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
-
2017
(901)
-
Δεκεμβρίου(84)
- Ας είναι ευλογημένο έτος το 2018 !
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «...Νά σκύψωμε ὃλοι μας, μέ τή...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Εορτής των Θεοφανείων 2018
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ 2017- ΝΕΟΣ Ι.Ν. ...
- Ἀπό τήν Πάτρα, μέ πολλή ἀγάπη, εὐχές γιά τό νέο ἒτος
- Ἡ ἀπόδοση τῆς μεγάλης ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων στὴ...
- ΕΥΧΕΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ...
- Χριστουγεννιάτικη Εορτή Κατηχητικού Σχολείου Αγίου...
- Η Χριστουγεννιάτικη Εκδήλωση των Κατηχητικών Ομάδω...
- Μέγας Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός στόν Νέο Ἱερό Ναό Ἁγί...
- Ἡ Ὁμάδα Πρόληψης καὶ Καταστολῆς Ἐγκληματικότητας (...
- Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης: Κύριε, στη θλίψη μο...
- Ἡ δεύτερη ἡμέρα τῶν Χριστουγέννων στήν Πάτρα
- Το Άστρο της Βηθλεέμ.... ήταν ένα φυσικό φαινόμενο;
- Ερμηνεία της Εικόνας της Γεννήσεως
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ
- Ἡ Δεσποτική ἑορτή τῶν Χριστουγέννων στήν Πάτρα.
- Ο ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Τά κάλαντα τῶν Χριστουγέννων στόν Σεβασμιώτατο Μητ...
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟ...
- Χριστός γεννάται δοξάσατε…
- Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ
- Ο Αρχιμ. π. Μάρκος Τζανακάκης, την Κυριακή στο Ναό...
- Τα Χριστούγεννα θα τελεστούν δύο Θείες Λειτουργίες...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής προ της Χριστ...
- ΜΗΝΥΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑ...
- Ἡ Ἀκολουθία τῶν Μεγάλων Ὡρῶν τῶν Χριστουγέννων στὴ...
- ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΤΡΩΝ - Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η
- Το Σάββατο 23/12/2017, η Χριστουγεννιάτικη εκδήλωσ...
- Οἱ Σπουδαστὲς τοῦ τμήματος Μαγειρικῆς τοῦ ΙΕΚ «Eur...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστο...
- Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Σταμάτης Σπανουδάκης: Έρχονται δύσκολοι καιροί
- Γιατί μας αρέσουν τα Χριστούγεννα;
- Τα Χριστούγεννα θα τελεστούν δύο Θείες Λειτουργίες...
- Οἱ «ἐπίγειοι Ἄγγελοι» τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Κοιμήσεως τῆς...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΑ' ΛΟΥΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜ...
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Διονυσίου στὴν Πάτρα
- Το Μυστήριον του Ιερού Ευχελαίου θα τελεσθεί τη Δε...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών εν όψει της Μεγάλης Εορ...
- Πρόσκληση για την Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση νεολα...
- Χριστουγεννιάτικη Γιορτή Χριστιανικής Στέγης Πατρών
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Ἐλευθερίου στὴν Πάτρα
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης: Αν έπεσες, αδελφέ μ...
- Όλες οι κατασκευές της Φάτνης των Χριστουγέννων πο...
- Καταπληκτική και φέτος η Φάτνη του Ι.Ν. Αγίων Αντω...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΣΤΗΝ ΛΕΥΚΑ ΠΑΤΡΩΝ
- Έκθεση Εργαστηρίων Ψυχαργώ
- Χριστούγεννα με Χριστό ή χωρίς Χριστό
- Χριστουγεννιάτικη χειροτεχνία Κατηχητικού σχολείου...
- Χριστουγεννιάτικη κατασκευή από την ομάδα ''Εσπερι...
- Λαμπρός εορτασμός του Αγ. Νικολάου στις Αλυκές Κ.Α...
- Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κερνίτσης στην Ενορία μας
- ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΙΣΩΜΑΤΟΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Α΄ επέτειος απὸ τα Εγκαίνια του Ιερού Ναού Αγίων Α...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ κ. ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ Σ...
- Την Κυριακή, τη Θεία Λειτουργία στο Ναό μας θα τελ...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸ...
- Απολυτίκιον Οσίου Παταπίου
- Όσιος Πατάπιος: Ο θαυματουργός προστάτης του Λουτρ...
- Απολυτίκιο Άγ. Αμβροσίου
- Βίος Αγίου Αμβροσίου Επισκόπου Μεδιολάνων
- ΑΠΟ ΠΟΥ ΠΑΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΕΟ; - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ομιλία του Αρχιμ. π. Αμβροσίου Γκουρβέλου στην Χρ....
- ΤΟ ΣΑΡΑΝΤΑΛΕΙΤΟΥΡΓΟ (δ) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ἡ ἐμπειρία τῆς θεολογίας, δηλ. τῆς ἐν Χριστῷ Θείας...
- Χριστουγεννιάτικος στολισμός στις Αλυκές Κάτω Αχαΐ...
- Βίος Αγίου Νικολάου
- Απολυτίκιο Άγ. Νικολάου
- Βίος Αγίου Σάββα του Ηγιασμένου
- Όσιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Βαρβάρας στήν Πάτρα
- ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΕΟΡΤΗΣ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ- ΔΟΞ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΔ’ ΛΟΥΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜ...
- Αγία Βαρβάρα η Μεγαλομάρτυς
- Άγιος Σεραφείμ ο Νέος Ιερομάρτυρας
- Εθελοντική αιμοδοσία πραγματοποιήθηκε την Κυριακή ...
- Προσκλητήριον Αγάπης !!!
- Στίβος - τραγούδι
- Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου τοῦ Πρωτοκλήτο...
- Οἱ παῖκτες τῆς Παναχαϊκῆς καὶ ἡ Παναχαϊκὴ Συμμαχία...
- O Άρειος Πάγος ακύρωσε το γάμο ομοφύλων στην Τήλο ...
- Νοεμβρίου(72)
- Οκτωβρίου(97)
- Σεπτεμβρίου(69)
- Αυγούστου(80)
- Ιουλίου(60)
- Ιουνίου(57)
- Μαΐου(84)
- Απριλίου(78)
- Μαρτίου(83)
- Φεβρουαρίου(65)
- Ιανουαρίου(72)
-
Δεκεμβρίου(84)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 26 Δεκεμβρίου 2017
11:43
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Όταν οι ειδικοί περιγράφουν μια εικόνα μας μιλάνε για τους τόνους των χρωμάτων, τις κινήσεις των σωμάτων, για λεπτομέρειες διάφορες, τις οποίες μόνο αυτοί και λίγοι άλλοι καταλαβαίνουν. Για τους περισσότερους όμως δεν έχουν αυτά τόση σημασία, όσο η κατάνυξη και όλα τα ευλαβικά συναισθήματα που βιώνουμε κάθε φορά που ατενίζουμε και προσκυνούμε τις ΄Αγιες Εικόνες. Οι ΄Αγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας τόνισαν από τους πρώτους κιόλας αιώνες την χρησιμότητα και αναγκαιότητα των εικόνων, ως διδακτικού μέσου για την κατανόηση των μυστηρίων του Θεού, του αμεσότερου παράγοντα διδασκαλίας για όσους δεν μπορούν να κατανοήσουν εύκολα τα κείμενα της Θείας Λατρείας (Ι. Ευαγγέλιο, ύμνους, τροπάρια κλπ.).
Αυτό το πνευματικό νόημα θα προσπαθήσουμε με συντομία να ανασύρουμε μέσα από την πάνσεπτο εικόνα της Γεννήσεως του Χριστού. Για να γίνει φανερός ο στενότατος σύνδεσμος της εικόνας με τη λατρεία και παράλληλα η χρησιμότητά της, αρκεί να θυμηθούμε το γνωστότατο Κάθισμα - τροπάριο της εορτής:
“Δεύτε ἴδωμεν πιστοί, ποῦ ἐγεννήθη ὁ Χριστός·
ἀκολουθήσωμεν, λοιπόν, ἔνθα ὀδεύει ὁ ἀστήρ,
μετά τῶν Μάγων, ἀνατολῆς τῶν βασιλέων.
Ἄγγελοι ὑμνοῦσιν ἀκαταπαύστως ἐκεῖ·
ποιμένες ἀγραυλοῦσιν, ὠδήν ἐπάξιον·
Δόξα ἐν ὑψίστοις, λέγοντες,
τῷ σήμερον ἐν σπηλαίῳ τεχθέντι
εκ τῆς Παρθένου καί Θεοτόκου
ἐν Βηθλεέμ τῆς ἰουδαίας”.
Είναι δύσκολο να πει κανείς με σιγουριά αν η εικόνα ιστορεί* όσα διηγείται ο υμνογράφος ή το τροπάριο περιγράφει την εικόνα. Άλλωστε και τα δύο προέκυψαν μέσα από το βίωμα και την παράδοση αυτών που ανά τους αιώνες έζησαν την κατά Χριστόν Ζωή. Είναι φανερό όμως ότι και τα δυο μας μεταδίδουν τα ίδια υψηλά νοήματα, με διαφορετικό όμως εκφραστικό μέσο.
Έτσι λοιπόν το πρώτο σημείο που επικεντρώνεται η προσοχή μας όταν κοιτάμε μια εικόνα είναι το Σπήλαιο στο κέντρο και μέσα σ’ αυτό ο νεογέννητος Χριστός, σπαργανωμένος στη φάτνη. Δίπλα Του η Πάναγνος Μητέρα Του σε στάση που δηλώνει το μέγεθος του Μυστηρίου της Θείας σαρκώσεως. Ο άσαρκος Θεός προσλαμβάνει την ανθρώπινη φύση και σάρκα με τρόπο βέβαια όχι σύμφωνο με τους “φυσικούς” νόμους. Ο “αχώρητος παντί… εχωρήθη εν γαστρί” και επειδή συνελήφθη χωρίς ηδονή, γιαυτό και γεννάται άνευ οδύνης! Εδώ έχουμε το Μυστήριο της Αεί-Παρθενίας της Παναγίας μας που συμβολίζεται σε όλες τις εικόνες της με τα τρία αστέρια, ζωγραφισμένα επάνω στο μέτωπο και τους ώμους της.
Προσέξτε και κάτι άλλο: η φάτνη μοιάζει με μνήμα!! Με τον τρόπο αυτό ο αγιογράφος μας υπενθυμίζει το σκοπό της ενανθρωπήσεως του Υιού και Λόγου του Θεού, τη δική μας δηλαδή σωτηρία. Καταδέχθηκε, Θεός ών, και εκένωσε εαυτόν δηλ. αυτοταπεινώθηκε και καταδέχθηκε να γίνει άνθρωπος για να μας προσφέρει με το δικό Του θάνατο την προοπτική της Ζωής που είχαμε απωλέσει.
Από ψηλά, μια ακτίνα φωτεινή κατεβαίνει από τον ουρανό. Στο μέσο της διακρίνουμε τον θεόσταλτο Αστέρα που δείχνει στους πιστούς όλων των εποχών τον Ουράνιο Βασιλέα. Επάνω αριστερά μια ομάδα αγγέλων ψάλλει το “Δόξα εν Υψίστοις Θεώ…” και πιο κάτω διακρίνουμε τους Μάγους πάνω στα άλογά τους να κοιτούν το άστρο και να συζητούν μεταξύ τους. Έχουν κάνει πολύ δρόμο για να προσκυνήσουν το θείον Βρέφος, και φέρνουν μαζί τους τα δώρα: χρυσό, που συμβολίζει ότι είναι ο Βασιλεύς του παντός· λιβάνι, που συμβολίζει τη Θεϊκή Του φύση· και σμύρνα, που προεικονίζει το Πάθος, τα μύρα του ενταφιασμού και την ζωηφόρο Ανάστασή Του.
Δεξιά του σπηλαίου οι βοσκοί ευαγγελίζονται από τον άγγελο το Μεγάλο γεγονός. Είναι οι μόνοι, μαζί με τους μάγους, που θα προσκυνήσουν το Μεσσία, γιατί έχουν καρδιές αγνές και ταπεινές, έτοιμες να υποδεχθούν το Λυτρωτή. Όλοι οι άλλοι, οι άρχοντες του λαού, οι γραμματείς και οι νομοδιδάσκαλοι, δεν αναγνωρίζουν στο πρόσωπό Του αυτόν που με τόση προσδοκία ανέμεναν. Δίπλα Του βρίσκονται τά άλογα ζώα, υποδηλώνοντας τη ρήση του Προφήτη Ησαϊα: “ἔγνω βοῦς τὸν κτησάμενον καὶ ὄνος τὴν φάτνην τοῦ κυρίου αὐτοῦ· Ισραηλ δέ με οὐκ ἔγνω͵ καὶ ὁ λαός με οὐ συνῆκεν”(Ησ. α΄, 3).
Μπροστά και κάτω από το σπήλαιο υπάρχουν δυο απεικονίσεις που δεν τις συναντάμε σε όλες τις εικόνες. Η μία δείχνει τον Ιωσήφ σκεφτικό μπροστά σ΄ έναν γέρο καμπούρη που κρατά μια στραβή ράβδο: συμβολίζει τους λογισμούς του μνήστορα όταν έμαθε ότι η Παναγία ήταν έγκυος. Η θέση επίσης που βρίσκεται ο Ιωσήφ σε σχέση με το Χριστό και την Θεοτόκο δείχνει ότι δεν έχει άμεση σχέση με την ενανθρώπιση του Σωτήρα, ότι δεν είναι ο φυσικός Του πατέρας.. Η δεύτερη παράσταση είναι το λουτρό του Βρέφους από τις μαίες. Το λουτρό ελάμβανε χώρα αμέσως μετά τη γέννηση των παιδιών και η απεικόνισή του εδώ μας λέει πως ο Κύριος όχι μόνο ταπεινώθηκε γενόμενος άνθρωπος, αλλά ότι ο Νομοθέτης του σύμπαντος υπέκυψε για χάρη μας στους ανθρώπινους νόμους για να μας ελκύσει κοντά Του.
Συγκρίνοντας μια εικόνα της Γεννήσεως με μια αντίστοιχη ζωγραφιά της δύσης παρατηρούμε ότι οι δυτικοί καλλιτέχνες ρίχνουν όλο το βάρος στην αρτιότητα της τέχνης, στην όσο το δυνατόν ρεαλιστικότερη απόδοση μιας μόνο στιγμής, σαν να βρισκόταν εκεί π.χ. ένας φωτογράφος. Έτσι τονίζουν τα βράχια, τα πρόβατα, τους μάγους, τους βοσκούς, τους αγγέλους, τη φάτνη, τα ζώα, τα φυτά, τη νύχτα, με αποτέλεσμα μέσα σε αυτήν την πολυκοσμία και φασαρία να χάνεται το μικρό βρέφος και ταυτόχρονα όλο το πνευματικό νόημα. Ο βυζαντινός καλλιτέχνης όμως δεν ενδιαφέρεται τόσο για τους κανόνες του ρεαλισμού. Προκειμένου να τονίσει και να προβάλλει την πνευματική διάσταση των γεγονότων δεν διστάζει να βάλει χρυσό στον ουρανό, να ρίξει άπλετο φως σε όλη τη σύνθεση, να παραστήσει άλλες μορφές μεγαλύτερες και άλλες μικρότερες, να τοποθετήσει ετεροχρονισμένα γεγονότα στο ίδιο ζωγραφικό πλαίσιο, να απλοποιήσει το σχέδιο και τις αποχρώσεις. Έτσι λοιπόν δικαιολογούνται και τα αισθήματα δέους, κατανύξεως και πνευματικής ανατάσεως στη θέα της εικόνας, που μας μας ωθούν προς τα άνω και μας κάνουν να κατανοούμε όσα η Πίστη μας διδάσκει …
π. Χερουβείμ Βελέτζας
______________________
*ιστορώ: εξιστορώ, διηγούμαι. Και στην αγιογραφία: λέω κάτι με εικόνα, ζωγραφίζω.
!>