Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
-
2017
(901)
- Δεκεμβρίου(84)
- Νοεμβρίου(72)
- Οκτωβρίου(97)
- Σεπτεμβρίου(69)
- Αυγούστου(80)
- Ιουλίου(60)
- Ιουνίου(57)
-
Μαΐου(84)
- Η σημασία του Ψυχοσαββάτου - Ενοριακή Ανακοίνωση
- Σχέσεις: Κόλαση... ή δώρο Θεού;
- Κουράστηκα, δε θα προσευχηθώ…
- Ἐκδήλωση γιὰ τὴν Ἅλωση τῆς Κωνσταντινουπόλεως στὴν...
- Λειτουργούν και φέτος οι Κατασκηνώσεις της Χριστια...
- Πόλι Θεοῦ, Πόλι μὴ κλαῖς θάρθει καιρός». Ἐπέτειος ...
- Κουρὰ νέου Μοναχοῦ στὴν Ἱερὰ Μονὴ Παναγίας Γηροκομ...
- 30 χρόνια ἀπό τήν κοίμηση ἑνός ἁγιασμένου Ἱερέως σ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή της αποδόσεως του Πάσχα...
- ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΡΩΣΟΣ, ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
- Ο Άγιος Ιωάννης ο Ρώσος
- Σπιτικό παγωτό σοκολάτας
- Τα τέσσερα «…ἀλλ' οὐκ…» - Σάββας Ηλιάδης
- ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΤΡΩΝ - Ανακοίνωση
- Ὁμαδική Βάπτιση Παιδιῶν Ρομά στήν Πάτρα
- Ἡ ἑορτὴ τῆς Ἀναλήψεως τοῦ Κυρίου στὴν Πάτρα
- Τί να γνωρίζουμε για την Ανάληψη του Κυρίου
- Η αγάπη δεν μπορεί να γίνει κάτι το παρελθοντικό
- Ἀντίδραση στοὺς «Μάρτυρες τοῦ Γιεχωβᾶ»
- Ημερίδα: Ο άνθρωπος του Θεού εις μνήμην Μητροπολίτ...
- Ἡ ἀπόδοση τῆς μεγάλης ἑορτῆς τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυ...
- Ο εν Πάτραις Μητροπολιτικός ναός του Ευαγγελισμού ...
- ΑΝΑΠΛΑΣΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ - Κατασκήνωση «Η Αγία Παρ...
- Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ἡ ἑορτὴ τῶν Ἁγίων Ἰσαποστόλων Κωνσταντίνου καὶ Ἑλέ...
- Ο «μπαχαλακηδισμός» ή «κουκουλοφορία» και ο «φασι...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ μέ τόν Σεβασ...
- Το δώρο της ζωής
- Πατήρ Ευμένιος· Ο κρυφός άγιος της εποχής μας († 2...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΡΩΣΣΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Ιερά Αγρυπνία για την απόδοση της Εορτής του Πάσχα
- Εμείς και οι άλλοι. Ποιοί είμαστε εμείς και ποιοί ...
- Λόγος εις τους Αγίους Ισαποστόλους Κωνσταντίνον & ...
- Ὁλοκληρώθηκε τὸ προσκύνημα τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητρο...
- Κυριακή των Αγίων Πατέρων
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Αγίου Παναγή του Μπασιά
- Ιερά Αγρυπνία επί τη αποδόσει της Εορτής του Πάσχα
- Ο πονεμένος δεν θέλει αναλύσεις αλλά αγάπη
- Μελιτζάνες παπουτσάκια με πατάτες
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου Ἀρχιεπισκόπου Χριστιαν...
- Θέλεις να ταπεινωθείς;
- Ο κ. Παναγιώτης Μαρτίνης, θα ομιλήσει την Κυριακή ...
- Τούρτα νηστίσιμη, με γέμιση πραλίνας κάστανου
- ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει προσκυνηματική εκδρομή στ...
- Χιλιάδες πιστοί υποδέχθηκαν το Ιερό Λείψανο της Αγ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ μέ τόν...
- Κυριακή τῆς Σαμαρείτιδος στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- Όσιος Παΐσιος Αγιορείτης: Συμβουλές για την σχέση ...
- ΗΜΕΡΑ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΚΑΙ ΕΟΡΤΩΝ ΚΥΡΙΑ: Χορωδία "Άγιος ...
- Με λαμπρότητα η εορτή της Μεταθέσεως του Ιερού Λει...
- Παράκλησις και Λιτάνευσις της Ιεράς Εικόνας του Αγ...
- Άγιος Νικόλαος Αλυκών Κάτω Αχαΐας - Βίντεο Αφιέρωμα
- Η εξομολόγηση ενός "αναμάρτητου"
- Η Ενορία μας διοργανώνει 7 ήμερη προσκυνηματική εκ...
- ΤΟ ΑΣΗΜΕΝΙΟ ΒΕΛΟΣ - π. Δημήτριος Μπόκος
- ΔΙΑΛΕΞΗ για τη ΣΥΝΟΔΟ Μ. ΦΩΤΙΟΥ 879 μΧ
- Ἡ ἑορτὴ τῆς μεταθέσεως τοῦ ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίο...
- Ὁ Ἑσπερινὸς τῆς Ἑορτῆς τῆς μεταθέσεως τοῦ ἱεροῦ λε...
- Ο ΘΕΟΣ ΕΓΙΝΕ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΘΕΟΣ
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Χριστοφόρου, στὴν Πάτρα
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Αλυκών Κά...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ μέ τόν Σε...
- Ο Άγιος Χριστοφόρος, προστάτης των οδηγών
- Ἑόρτασε ὁ Ἱερὸς Ναὸς τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγο...
- Η Προσευχή και τα… καρύδια! (Εξαιρετικό δίδαγμα)
- Κυριακή του Παραλύτου
- Να προσπερνάς τα «γιατί» και να μένεις στην αγάπη
- Πνευματική ζωή και αυτονομία δεν συμβαδίζουν
- Ιερά Παράκληση για τους υποψηφίους των σχολικών κα...
- Το Θαύμα των κόκκινων αυγών της Αγίας Μαρίας της Μ...
- Ὁ Ἑορτασμός τῆς μνήμης τῆς Ἁγίας Ἐνδόξου Μεγαλομάρ...
- ΕΥΓΕ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΑΝΤΙΣΤΕΚΟΝΤΑΙ ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣ...
- Άγιος Εφραίμ ο Μεγαλομάρτυρας και θαυματουργός
- Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή του Αγίου Εφραίμ και τη...
- Περίπλους τοῦ Ἁγίου Ὂρους καὶ προσκύνημα σὲ Ἱερὲς ...
- Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ ἀνακομιδή τῶν ἱερῶν Λειψά...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ μέ τόν Σε...
- Mια υπέροχη, ανοιξιάτικη, προσκυνηματική εκδρομή
- Η τυφλή αγία: Οσία Ματρώνα
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Προσκυνηματικ...
- ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ! Εκ...
- Ἡ κάθε μέρα τῆς ζωῆς μας
- Απριλίου(78)
- Μαρτίου(83)
- Φεβρουαρίου(65)
- Ιανουαρίου(72)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 26 Μαΐου 2017
19:41
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Στους σημερινούς έσχατους και δυσκαρτέρητους καιρούς, φόβος, συστολή και σιωπή επέπεσε στα στόματα, τα οποία τάχθηκαν να διαφυλάξουν και να κηρύξουν την μοναδικότητα της Αλήθειας, την οποία διδάσκει η Εκκλησία μας. Και δε σταματούν εδώ, αλλά αντιθέτως, κηρύττουν ανερυθριάστως και σκληροκαρδίως ως «αλαζονική αποκλειστικότητα» την πίστη στη μοναδικότητα της αποκεκαλυμμένης στους αγίους μας Αλήθειας του Χριστού. Ο απόστολος Παύλος όμως, μας παρηγορεί, από προσωπική πείρα, να μην χάνουμε την ελπίδα και το θάρρος της ομολογίας για την πίστη στη Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, στην Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού και των αγίων του.
Τα τέσσερα «ἀλλ' οὐκ» μάς τα καταθέτει ο απόστολος Παύλος στην Β΄προς Κορινθίους επιστολή. Μ` αυτά δηλώνει την αδιάλειπτη παρουσία του Θεού στο επίπονο έργο του. Ενώ δηλαδή δοκιμάζεται από τις θλίψεις στο έργο της κήρυξης του Ευαγγελίου «συν τοις λοιποίς αποστόλοις» και αυτές παρουσιάζουν συνεχώς μια κλίμακα αναβάσεως ως προς τη δυσκολία τους, παρεμβαίνει ο Θεός και δίνει τη λύση:
«Ἔχομεν δὲ τὸν θησαυρὸν τοῦτον ἐν ὀστρακίνοις σκεύεσιν, ἵνα ἡ ὑπερβολὴ τῆς δυνάμεως ᾖ τοῦ Θεοῦ καὶ μὴ ἐξ ἡμῶν, ἐν παντὶ θλιβόμενοι ἀλλ' οὐ στενοχωρούμενοι, ἀπορούμενοι ἀλλ' οὐκ ἐξαπορούμενοι, διωκόμενοι ἀλλ' οὐκ ἐγκαταλειπόμενοι, καταβαλλόμενοι ἀλλ' οὐκ ἀπολλύμενοι». (Β΄Κορ. 4,7-9)
1. Θλιβόμενοι αλλ` ου στενοχωρούμενοι: Ο Ωριγένης ερμηνεύει: «Του μεν θλίβεσθαι επί του απροαιρέτως συμβαίνοντος περιστατικού, του δε στενοχωρείσθαι επί του προαιρετικού, υπό της θλίψεως νενικημένου και ενδεδωκότος αυτή». «Θλιβόμενοι»: Δηλαδή, η θλίψη είναι αποτέλεσμα κάποιου περιστατικού, το οποίο συμβαίνει έξω από τη θέλησή μας, όπως καθημερινά το εισπράττουμε όλοι οι άνθρωποι. Έρχεται και πιέζει ψυχοσωματικά τον άνθρωπο. «αλλ` ου στενοχωρούμενοι»: Η στενοχώρια όμως, είναι η αδυναμία του ανθρώπου να αντισταθεί στη θλίψη και όταν νικιέται απ` αυτήν, πέφτει στη δίνη των συνεπειών της και υποφέρει. Η αποφυγή της εξαρτάται από την προαίρεση που έχει η καρδιά και πρώτα απ` όλα η διάθεση για καταφυγή στη βοήθεια του Θεού.
2. Απορούμενοι αλλ` ουκ εξαπορούμενοι: Ο Ζιγαβηνός λέει για το «Απορούμενοι»: «Απορούντες τι χρη ποιείν προς τους αλλεπαλλήλους πειρασμούς και τον εκ πάντων πόλεμον». Δηλαδή και οι Απόστολοι βρίσκονταν σε απορία, προβληματίζονταν θα λέγαμε σήμερα, για το τι έπρεπε να πράξουν εξαιτίας των αλλεπάλληλων πειρασμών και τον πόλεμο, που δέχονταν από όλους τους εχθρούς της πίστεως. Για δε το «ουκ εξαπορούμενοι» λέει πάλι ο ίδιος: «Αλλ` ουχ ούτως ώστε απελπίσαντας ημάς ηττηθήναι». Δηλαδή, δεν φτάνουμε στα όρια, ώστε να απελπιστούμε και να αποστερηθούμε ποτέ μέσο σωτηρίας. Φυσικά το μέσο αυτό ήταν σταλμένο από το Θεό και καρπός της πίστεως και του θείου φωτισμού τους. Ο δε Θεοδώρητος πολύ χαριτωμένα σχολιάζει: «εν απόροις πράγμασι πόρους ευρίσκομεν σωτηρίας». Δηλαδή, σε καταστάσεις που δεν υπάρχει πόρος (πέρασμα, διέξοδος), εμείς βρίσκουμε διεξόδους σωτηρίας.
3. Διωκόμενοι αλλ` ουκ εγκαταλειπόμενοι: Συνεχίζεται η ανάβαση στην κλίμακα των δοκιμασιών. «Διωκόμενοι»: Η δίωξη από τους αντικείμενους είναι δριμύτερη, και περισσώς θλίβουσα των άλλων καταστάσεων, διότι γίνεται πιο συγκεκριμένη ως πράξη, με πιθανή και την προσωπική επαφή του διώκοντος με τον διωκόμενο. Γι` αυτό είναι και πιο οδυνηρή. «Ουκ εγκαταλειπόμενοι»: Εννοεί το αυτονόητο εδώ ο απόστολος Παύλος. Δεν μας εγκαταλείπει ο Θεός. Δεν έχουν κοσμική δύναμη οι Απόστολοι, όπως οι αντίπαλοί τους, αλλά αυτοί δεν μπορούν να διακόψουν τη ζωή τους ούτε να εμποδίσουν το λόγο τους, εφόσον είναι μαζί τους ο Θεός, ο αρχηγός της ζωής και του θανάτου.
4. Καταβαλλόμενοι αλλ` ουκ απολλύμενοι: «Καταβαλλόμενοι»: Φέρνει εδώ εικόνα από τους παλαιστικούς αγώνες, όπου οι δυνατότεροι νικούν, ρίχνοντας κάτω τους αδύναμους. Έτσι ρίχνονται κάτω και οι Απόστολοι, όταν η διαφυγή είναι αδύνατη. Εδώ συμβαίνει κάτι παραπάνω από διωγμό. Δεν νικιούνται στην πίστη. Η πτώση αυτή είναι εξωτερική, σχετική μόνο με τη σωματική αδυναμία, χωρίς το τελικό θανατηφόρο χτύπημα. «Ουκ απολλύμενοι», λέει παρακάτω. Δεν χάνονται για δυο λόγους. Ο Ζιγαβηνός προτάσσει ως αιτία τη βοήθεια του Θεού, ο δε άγιος Θεοφύλακτος Βουλγαρίας την προθυμία στο έργο της ιεραποστολής και την ψυχική αντίσταση που κατέβαλλαν, υπερβάλλοντες εαυτούς. Αυτός ακριβώς ο συνδυασμός εκφράζεται από το αγιογραφικό: «Θεοῦ γάρ ἐσμεν συνεργοί» (Κορ. Α΄3,9). Ο άνθρωπος ενεργεί και ο Θεός συνεργεί.
Γράφει ο μακαριστός Στέργιος Σάκκος: «Αν δούμε ένα μεγάλο φορτηγό αυτοκίνητο να περνάει πάνω από μια τσιμεντένια γέφυρα ή μια αμαξοστοιχία από μια σιδερένια γέφυρα ή έναν πολυέλαιο να κρέμεται από μια χοντρή αλυσίδα, δεν θα παραξενευτούμε καθόλου, διότι είναι κάτι πολύ φυσικό και συνηθισμένο. Αν όμως δούμε ένα αυτοκίνητο ή μια αμαξοστοιχία να περνάει από μια καλαμένια γέφυρα ή τον πολυέλαιο να κρέμεται από μια λεπτή κλωστή, τότε κατάπληκτοι αναγνωρίζουμε και ομολογούμε ότι πρόκειται για θαύμα». Ο Θεός σώζει τους διακόνους του εκεί που δεν υπάρχει καμιά ανθρώπινη ελπίδα.
Κλείνουμε με τον άγιο Ιωάννη το Δαμασκηνό: «Οι μεν πειρασμοί συμβαίνουσι, τα δε από των πειρασμών ουκέτι, και τούτο δε διά την του Θεού δύναμιν και χάριν». Η χάρις του Θεού αποκλείει και καταργεί τα αποτελέσματα των πειρασμών.
Το δικό μας μερίδιο είναι το θάρρος της ομολογίας της Αλήθειας εν αγάπη και υπομονή. Όλα τα άλλα του Θεού.
Βοηθήματα:
1. Νικοδήμου Αγιορείτου, Ερμηνεία εις τας ΙΔ΄ Επιστολάς, Εκδ. «Ορθόδοξη Κυψέλη»
2. Π. Τρεμπέλα, Υπόμνημα εις τας Επιστολάς της Κ. Διαθήκης, Τόμος Α΄, Εκδ. «Ο Σωτήρ»
3. Στέργιου Σάκκου, Ερμηνεία Αποστολικών Περικοπών (Μαθήματα Μελέτης Αγ. Γραφής)
Σάββας Ηλιάδης
Δάσκαλος
Κιλκίς, 26-5-2017
!>