Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
-
Ιουλίου(123)
- ΔΕΥΤΕ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΣ ΕΤΟΙΜΑΣΘΩΜΕΝ...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. Χ...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Δεκαπενταυγούστου Ι. Ν....
- Γιατί φιλάμε το χέρι του Ιερέα
- Μετάνοια και εξομολόγηση: Η Εξομολόγηση
- Ἡ ἑορτή τῆς Προόδου τοῦ Τιμίου Σταυροῦ στόν Ἱερό Ν...
- Η ωραιότερη και κοσμοπολίτικη πόλη του κόσμου και ...
- Πανήγυρις Ιερού Ναού Παντοκράτορος Πατρών
- Ρώτησαν τι είναι ταπείνωση!
- Πολιτικός ή θρησκευτικός γάμος; Το ψευτοδίλλημα τη...
- Φιλαυτία: η μητέρα όλων των κακών!
- Ἔχει ὁ Θεός!
- Ὁ μύθος τοῦ χταποδιοῦ
- Μέχρι να μάθεις να περπατάς
- Όρεξη για γλυκό; Χρειάζεστε μόνο 3 υλικά και 15 λε...
- ΑΙΔΩΣ - Σάββας Ηλιάδης
- Άγιος Παντελεήμων ο Μεγαλομάρτυς και Ιαματικός
- Η ΑΓΙΑ ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (26 ΙΟΥΛΙΟΥ)
- Ἀπολυτίκιον Αγίας Παρασκευής
- ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΣ «ORIGINAL»… MIA ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
- Κοίμηση της Αγίας Άννης Μητέρας της Υπεραγίας Θεοτ...
- Από πού προέρχεται η σημερινή κρίση;
- Τι πρέπει να κάνετε όταν σας τσιμπήσει σφήκα, μέλι...
- ΑΦΗΣΕ ΑΦΩΝΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΓΓΛΟΥΣ TO F-16 ΖΕΥΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΙ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή της Οσίας Μητρός ημών Ε...
- Πανηγυρίζει το παρεκκλήσιο του Ι.Ν. Παναγίας Αλεξι...
- ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΑ 700 ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΕΙΣΟΔΙΩ...
- Ούτε δό-λι-οι ούτε δό-λιοι αλλά άδολοι δούλοι του ...
- Αγία Μαρκέλλα η Παρθενομάρτυς
- Όσιος Μενέλαος
- Άγιος Παΐσιος: Η τράπεζα του Χριστού δίνει πολύ με...
- «Τιμή Αγίου, μίμησις Αγίου»
- Τι μεταθανάτια ωφέλεια έχει μια ψυχή από τις προσε...
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Προφήτη Ἠλία στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Προφήτης Ηλίας ο Θεσβίτης
- Θέλει πνευματική αρχοντιά…
- Άγιος Παΐσιος - Ρωσική Ταινία
- Ο Προφήτης Ηλίας
- Κυριακή των 630 Αγίων Πατέρων (Δ’ Οικ. Συν.) – Ματ...
- Πρῶτα ὁ Θεός!
- Μακαριστός Χριστόδουλος: Πρώτα Έλληνες Ορθόδοξοι κ...
- Όσιος γέροντας Παΐσιος - μιλά μια συμμαθήτριά του!...
- «Οι Παπάδες κατέστρεψαν την χώρα...»
- Ἑόρτασε ἡ Ἱερά Μονή Μαρίτσης (φωτο)
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Μαρίνης στήν Πάτρα (φωτο)
- Περιφρουρείτε τη χαρά !
- Φαραώ-Δανειστές: Οι δεινοί δυνάστες και η οδυνηρή ...
- Άγιος Παΐσιος: Όσο προχωράει κανείς, τόσο περισσότ...
- ΟΠΑΔΟΙ ΤΟΥ ΑΠΟΕΛ ΣΗΚΩΣΑΝ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΑΝΟ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ Τ...
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ ΙΕΡΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΝΗΓΥΡΕΩΣ Ι. ΠΑΡΕΚΚ...
- Άγιος Πορφύριος: «Ο Θεός σέβεται το θέλημά μας»
- Η «ιατρική» της Εκκλησίας
- ΣΟΦΗ ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ
- Ντομάτες και πιπεριές γεμιστές
- Ξενάγηση στην πατρική Οικία του Αγίου Παϊσιου απο ...
- Ιερά Αγρυπνία στο Ναό μας επί τη εορτή του Αγίου ε...
- Ο Θεός δεν υπάρχει, είναι!
- Οι Αχειροποίητες εικόνες του Χριστού
- ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΚΗΡΥΚΟΣ ΚΑΙ ΙΟΥΛΙΤΤΑ - π. ΓΕΩΡΓΙ...
- Γιορτή Αγίας Μαρίνας στην Ξηροκαρύταινα
- Μέ λαμπρότητα ἐτελέσθησαν τά Ἐγκαίνια τοῦ Ἱεροῦ Να...
- Ο άγιος Σπυρίδωνας συγχωρεί τον καραβοκύρη που του...
- Fudge σοκολάτας με κεράσια
- Όλα τα Ελληνικά Χαρτονομίσματα σε δραχμές που κυκλ...
- Η αγάπη μακροθυμεί
- Συμβουλές για τις μητέρες (Άγιος Πορφύριος)
- Το πένθος ως δρόμος μετάνοιας (Αγίου Ιωάννου Χρυσο...
- Μελιτζάνες ιμάμ (ιμάμ μπαϊλντί)
- Όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης
- Ἀπολυτίκιον Οσίου Παϊσίου Αγιορείτου
- Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος καί ὁ ...
- Στίς Ἀρκαδικές βουνοκορφές...
- " Μὴ φοβοῦ ΕΛΛΑΣ σὲ λίγο θὰ χαμογΕΛΛΑΣ " !
- Ἡ θαυμαστὴ ἐμφάνιση τῆς Ἁγίας Εὐφημίας στὸν Γέροντ...
- Μιὰ διαφορετικὴ πανήγυρη
- Ακούστε τον Άγιο Παΐσιο να ψάλλει
- Η Αγία Όλγα η Ισαπόστολος τιμάται στις 11 Ιουλίου
- Η Αγία Μεγαλομάρτυς Ευφημία
- Χάνει ὅ,τι κέρδισε
- Ὑπάρχουν ἄθεοι ἄνθρωποι;
- Σάντουιτς παγωτό απίθανο και γευστικό!
- Πιπεριές γεμιστές με τυριά
- Ελάτε σε μένα...
- Προς τους νέους απλά και από καρδιάς - Σάββας Ηλιάδης
- Ποιοί είναι οι Χιλιαστές
- Θεία Λειτουργία με τον Άγιο Πορφύριο
- "Ενότητα, ομοψυχία, προσευχή.."
- Ο Θεός σε αγαπά όπως είσαι!
- Πρόγραμμα Εγκαινίων και Ιεράς Πανηγύρεως Αγίας Μαρ...
- Έσχατοι καιροί;
- ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ...
- Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κερνίτσης στα Καμπιτσάτα...
- «Ὁ Θεὸς νὰ βάλει τὸ χέρι του»
- Ὁ ἑορτασμός τῆς Ἁγίας Κυριακῆς στήν Ἱερά Μητρόπολη...
- Άγιος Προκόπιος ο Μεγαλομάρτυς
- Απολυτίκιο Αγίου Προκοπίου
- Παναγία, η ωραιότερη γυναίκα του κόσμου
- Αγιογραφικά σταχυολογήματα περί πλεονεξίας - Σάββα...
- Όταν βλέπετε έναν άνθρωπο να έχη μεγάλο άγχος, στε...
- Η Ενορία μας διοργανώνει 3ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 15 Ιουλίου 2015
00:09
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
῾Η ἁγία ᾽Ιουλίττα ἔζησε ἐπί τῆς βασιλείας τοῦ Διοκλητιανοῦ καί καταγόταν ἀπό τό ᾽Ικόνιο. Λόγω τοῦ διωγμοῦ κατά τῶν χριστιανῶν πού εἶχε ξεσπάσει ἐκεῖ, πῆγε στήν Σελεύκεια μαζί μέ τόν τριετή υἱό της ἀοίδιμο Κήρυκο. ᾽Επειδή ὅμως τά ἴδια ἐπικρατοῦσαν κι ἐκεῖ, ἦλθε στήν Ταρσό τῆς Κιλικίας, στήν ὁποία ὁ ἡγεμόνας ᾽Αλέξανδρος, ὠμός καί θηριώδης στούς τρόπους, τιμωροῦσε καί βασάνιζε ὅσους ἐπικαλοῦνταν τόν Χριστό. Συνελήφθη καί ἡ ᾽Ιουλίττα καί ἄρχισαν τά βασανιστήριά της. ᾽Απέσπασαν βίαια ἀπό τήν ἀγκαλιά της τό παιδί κι ὁ ἡγεμόνας προσπάθησε μέ γλυκόλογα νά τό τραβήξει κοντά του. Δέν μπόρεσε ὅμως, γιατί τό παιδί εἶχε στηλώσει τά μάτια πρός μόνη τήν μητέρα του, ἐνῶ ἐπικαλεῖτο μέ ψιθυριστή φωνή τό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ. Στό τέλος, ὅπως ἦταν ἔδωσε μία κλωτσιά στήν κοιλιά τοῦ ἡγεμόνα, μέ ἀποτέλεσμα νά ὀργισθεῖ αὐτός καί νά τό ρίξει κάτω ἀπό τά σκαλάκια τοῦ βήματος πού καθόταν. ᾽Από τήν πρόσκρουση στά σκαλάκια συντρίφτηκε τό κρανίο του κι ἄφησε ἐκεῖ τήν μακάρια ψυχή του. ῾Η δέ ἁγία ᾽Ιουλίττα, ἀφοῦ ὑπέστη πολλά βασανιστήρια χωρίς νά πειστεῖ νά ἀρνηθεῖ τόν Χριστό, ἀποτμήθηκε τήν κεφαλή της κι ἔλαβε τό στεφάνι τῆς ἀθλήσεως᾽.
Εἶναι λογικό ὁ ᾽Ιωσήφ ὁ ὑμνογράφος νά ἐπικεντρώνει τήν προσοχή του σέ δύο κυρίως σημεῖα ἀπό τό μαρτύριο τῶν ἁγίων Κηρύκου καί ᾽Ιουλίττης: πρῶτον στήν νηπιακή ἡλικία τοῦ Κηρύκου, δεύτερον στό ψυχικό μαρτύριο πού ὑπέστη ἡ ᾽Ιουλίττα, πέρα ἀπό τό σωματικό ἔπειτα, βλέποντας μπροστά στά μάτια της τόν θάνατο τοῦ υἱοῦ της. Πλεῖστα ὅσα τροπάρια πράγματι ἀναφέρονται στόν μικρό Κήρυκο, τόν ὁποῖο ὅμως προβάλλει ὁ ὑμνογράφος νήπιο μέν στήν ἡλικία, πολιό ὅμως καί μέ τέλειο φρόνημα κατά τήν ψυχή. Πρόκειται ἀσφαλῶς γιά παραδοξότητα, κυριολεκτικά γιά θαῦμα, τό ὁποῖο ἐπισημαίνει ὁ ᾽Ιωσήφ. ῾᾽Εμπρός, δεῖτε ὅλοι παράξενο καί παράδοξο θέαμα: Ποιός ἔχει δεῖ τριετές νήπιο νά ντροπιάζει τύραννο; Πρόκειται γιά θαῦμα!᾽ (῾Δεῦτε καί θεάσασθε ἅπαντες ξένον θέαμα καί παράδοξον: Τίς ἑώρακε νήπιον, τριετῆ ὄντα, τύραννον αἰσχύναντα; ῎Ω τοῦ θαύματος!᾽ (Δοξαστικό στιχηρῶν ἑσπερινοῦ). ῾Μέ σῶμα νηπίου ἀλλά μέ τελειότατο φρόνημα, μάρτυς, νίκησες τόν ἀρχέκακο διάβολο᾽(῾Νηπιάζοντι σώματι, καί τελειοτάτῳ, μάρτυς, φρονήματι, τόν ἀρχέκακον κατέβαλες᾽) (ὠδή δ´). ῾῾Υπῆρξες, κατά πολύ θαυμαστό τρόπο, ἀθλοφόρε Κήρυκε, ἀτελής κατά τό σῶμα, τέλειος ὅμως στήν φρόνηση᾽ (῾Τήν ἡλικίαν ἀτελής, ἐν φρονήσει τελείᾳ, ὑπῆρξας θαυμαστότατα, Κήρυκε ἀθλοφόρε᾽) (ἐξαποστειλάριο ὄρθρου).
Κι αἰτία γιά τήν παραδοξότητα αὐτή δέν ἦταν μία ἰδιοτροπία τῆς φύσεως, ἀλλά ἡ ἴδια ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ. ῾Ο Κήρυκος ἀπό τά σπάργανα ἀκόμη ἦταν γεμάτος ἀπό τήν χάρη τοῦ Θεοῦ. Κι αὐτή ἡ χάρη τόν ἔκανε νά ἔχει φρόνημα μεγάλου καί σεβασμίου ἀνθρώπου. ῾Σύ πού ἤσουν γεμάτος ἀπό τήν χάρη τοῦ Θεοῦ, ἤδη ἀπό τά σπάργανά σου, καί εἶχες φρόνημα μεγάλου καί σεβαστοῦ ἀνθρώπου᾽ (῾Ο ἐκ σπαργάνων πεπληρωμένος χάριτος, καί ἐσχηκώς πεπολιωμένον φρόνημα᾽) (αἶνοι). Θυμίζει ἔτσι ἡ περίπτωση τοῦ Κηρύκου τήν πρώτη ἀπό ὅλους τούς ἁγίους, τήν ῾Υπεραγία Θεοτόκο, ἡ ὁποία κατεξοχήν αὐτή ἤδη ἐκ κοιλίας μητρός ἦταν γεμάτη ἀπό Πνεῦμα Θεοῦ, ἐνῶ τριετίζουσα, καθώς εἰσῆλθε στά ῞Αγια τῶν ῾Αγίων τοῦ Ναοῦ, ὑπῆρξε ῾νηπιάζουσα σαρκί καί τελείᾳ τῇ ψυχῇ᾽. ῾Η τριετίζουσα τῷ σώματι καί πολυετής ἐν τῷ πνεύματι᾽ κατά τήν ἀντίστοιχη φράση τῆς ἑορτῆς τῶν Εἰσοδίων της. Κι αὐτό σημαίνει ὅτι ῾ὅπου βούλεται Θεός νικᾶται φύσεως τάξις᾽. Αὐτό δηλαδή πού ἡ λογική μας ἀρνεῖται νά παραδεχτεῖ, γίνεται ἀποδεκτό καί ῾λογικό᾽, ὅταν ληφθεῖ ὑπόψιν ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ. Μέ τόν ἅγιο Κήρυκο λοιπόν βρισκόμαστε ἐξαρχῆς σέ ὑπέρ φύσιν καί χαρισματικές καταστάσεις, οἱ ὁποῖες ἐξέβαλαν καί στό ὑπέρ φύσιν μαρτύριό του ὑπέρ τοῦ ὀνόματος τοῦ Χριστοῦ.
Κι εἶναι πολύ θεολογική ἡ ἀποτίμηση τήν ὁποία κάνει ἐν προκειμένω ὁ ἅγιος ποιητής: τό νήπιο Κήρυκος λόγω τῆς χάρης τοῦ Θεοῦ εἶχε φρόνημα τελείου καί πολιοῦ ἀνθρώπου. ῾Ο ὥριμος κατά τήν ἡλικία τύραννος, ὁ ἔξυπνος καί δυνατός κατά κόσμον, ἀποδείχτηκε ἐντελῶς ῾νηπιόφρων᾽, λόγω ἀκριβῶς τῆς ὑποταγῆς του στόν Πονηρό. ῾Η νίκη λοιπόν ἦταν δεδομένη: νίκησε τό νήπιο καί ντροπιάστηκε ὁ ὥριμος καί μεγάλος καί δυνατός. ῾Τόν σάν νήπιο τύραννο ντρόπιασες μέ ἀνδρεία ψυχῆς, καθώς ἤσουν μέ τέλειο φρόνημα ἀλλά μέ ἀτελές σῶμα, μάρτυς Κήρυκε᾽ (῾Νηπιόφρονα τύραννον, ἐν τελείῳ φρονήματι, ἀτελεῖ τε σώματι, μάρτυς Κήρυκε, ἀνδρειοφρόνως κατῄσχυνας᾽) (στιχηρό ἑσπερινοῦ). Κι εἶναι ἡ παραπάνω ἀλήθεια κάτι πού ἐπιβεβαιώνεται διαρκῶς καί διαχρονικῶς: ὅπου ὑπάρχουν ἄνθρωποι, ἔστω μικροί στήν ἡλικία, ἔστω ἀδύνατοι ἐξωτερικά, ἀλλά μέ φρόνημα γενναῖο λόγω τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ, ἐκεῖ βλέπουμε κυριολεκτικῶς θαύματα: νά ἀντιμετωπίζουν μεγάλους καί τρανούς, νά ἀντιμετωπίζουν καταστάσεις πού φαντάζουν θεόρατες, κι ὅμως νά νικοῦν. ῾Η ψυχή τελικῶς φαίνεται νά εἶναι αὐτή πού παίζει τόν πρῶτο ρόλο στόν κόσμο τοῦτο τόν ἀπατεώνα. Γι᾽ αὐτό καί δέν εἶναι τυχαῖο ὅτι ὅσοι θέλουν νά ὑποτάξουν τούς ἀνθρώπους, ὁ διάβολος πρῶτα καί τά ὄργανά του, τήν ψυχή μας πρῶτα θέλουν νά κάμψουν. Τόν φόβο νά ἐνσπείρουν. Νά ῾μικρύνουν᾽ τό φρόνημα μας. Γιατί ἔτσι ἡ πλήρης ὑποταγή ἔπειτα εἶναι εὔκολη.
᾽Αλλ᾽ ὁ ἅγιος ᾽Ιωσήφ, εἴπαμε, προχωρεῖ καί στήν ρίζα τοῦ εὐκλεοῦς φυτοῦ, ῾τό ἀμπέλι πού ἀνεβλάστησε ἀπό τά σπλάχνα της τόν βότρυ Κήρυκο᾽ (στιχηρό ἑσπερινοῦ, ὠδή δ´). Τήν μητέρα ἀγία ᾽Ιουλίττα. Καί θαυμάζει καί ἀπορεῖ βεβαίως γιά τό ἀνδρικό φρόνημα πού βρέθηκε σέ γυναικεία φύση, ἀλλά πολλαπλασίως θαυμάζει γιά τό πῶς ἄντεξε ἡ μάνα τό διπλό τελικά μαρτύριο: νά βλέπει πρῶτα τό σπλάχνο της νά ὑφίσταται τό μαρτύριο, νά ἀκολουθεῖ στήν συνέχεια ἡ ἴδια μέ δύναμη καί γενναιότητα. ῾Επόμενο λοιπόν νά ῾βλέπει᾽ καί τό διπλό στεφάνι πού τῆς δίνει καί ὁ Κύριος. ῾᾽Αντιμετώπισες τά κτυπήματα καί ὑπέμεινες τά ποικίλα βασανιστήρια μέ ἀνδρικό τρόπο, ἀξιοθαύμαστη. Βλέποντας δέ τήν τελείωση τοῦ υἱοῦ σου πέρασες διπλό τό μαρτύριο, ᾽Ιουλίττα. Γι᾽ αὐτό σοῦ δίνει καί διπλούς τούς στεφάνους ὁ ἀθλοθέτης Κύριος᾽ (῾Αἰκισμοῖς ὁμιλήσασα, καί ποικίλαις κολάσεσιν, ἀνδρικῶς ὑπέμεινας, ἀξιάγαστε. Τοῖς ὀφθαλμοῖς ἐνορῶσα δέ υἱοῦ τήν τελείωσιν, τό μαρτύριον διπλοῦν, ᾽Ιουλίττα, διήνυσας. ῞Οθεν νέμει σοι, καί διπλοῦς τούς στεφάνους, ἀθλοθέτης᾽) (στιχηρό ἑσπερινοῦ).
Εὐλόγως λοιπόν ὁ ὑμνογράφος ἐπιλέγει: ῾Μέ τίς παρακλήσεις αὐτῶν, Κύριε, σῶσε κι ἐμᾶς πού σεβόμαστε τήν ἱερά τους μνήμη᾽ (῾Τούτων παρακλήσεσι, Κύριε, σῶσον ἡμᾶς, τούς αὐτῶν τήν ἱεράν μνήμην σέβοντας᾽ (ὠδή θ´).
π. Γεώργιος Δορμπαράκης
!>