Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
-
Μαΐου(116)
- Χειροτονία νέου Μητροπολίτου Κεφαλληνίας κ.κ. Γερα...
- Η ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΙΑΔΟΧΗ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΜΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
- «Ουρανός ημίν γέγονε σήμερον η γη»
- Η Προσευχή της Αγάπης
- Αναζητώντας το αληθινό φως της ζωής …
- Τι είναι και ποια η έννοια του Ψυχοσάββατου
- Ποιά η σημασία της λέξης "Αμήν";
- Πανήγυρις Ι.Ν. Αγίας Τριάδος Αλισσού 2015
- Πανεύκολο γλυκό ψυγείου με καραμέλα και σοκολάτα
- Δεν εάλω η Πόλις!
- Η τελευταία ομιλία του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου πρ...
- Άρθρο Τούρκου για την Άλωση της Πόλης που λέει ανα...
- 29 Μαΐου 1453 ~ Η Άλωση της Πόλης National Geograp...
- Στις 7 Ιουνίου η Ενορία μας εορτάζει επί τη Μνήμη ...
- Ο Θεός θέλει την καρδιά σου!
- Ψυχοσάββατο. Μέρα ξεχασμένη για τους πολλούς του κ...
- Ο Ἅγιος Παΐσιος εξηγεί γιατί ο Θεός παίρνει τους ν...
- Μη κρίνετε, ίνα μη κριθήτε
- Νέα δικαστική απόφαση κλείνει οριστικά το ζήτημα τ...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Λήξη Κατηχητι...
- ΑΝΕΚΔΟΤΟ !!!
- Όσιος Παΐσιος: Ο Αχάριστος είναι πάντα λυπημένος
- Βίος και πολιτεία των προγόνων σου: Καμαρώνεις ή ν...
- Μητροπολίτης Γόρτυνος Ιερεμίας: «Αυτή είναι η λύση...
- Πανήγυρις Ι.Ν. Αγίας Τριάδος Αλισσού 2015
- Συγκλονιστικό θαύμα του Οσίου Ιωάννη του Ρώσσου
- Δελτίον τύπου της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας
- Ο Αρχιμανδρίτης Ιουστίνος Μπαρδάκας νέος Μητροπολί...
- Ο Αρχιμ. π. Γεράσιμος Φωκάς νέος Μητροπολίτης Κεφα...
- Εορτές στα Τρόπαια της Γορτυνίας
- Το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσο...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΚΕΙΜ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥΛΑΚΗ ΣΤΗΝ ΙΘΑΚΗ
- ΤΟΥΣ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΚΑΙ ΠΑΥΛΟ ΤΙΜΗΣΕ Η Τ...
- Ὁ κλοιὸς σφίγγει ἀσφυκτικὰ
- Αλευροχαλβάς με ιδιαίτερη γεύση!
- Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ.κ. Χρυσόστομ...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΡΩΣΣΟΥ ΤΕΡΨΗΣ ΠΑΤΡΩΝ
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ
- Αγάπη και ταπείνωση
- Φωτογραφίες από την Ιερά αγρυπνία επί τη αποδόση τ...
- Πᾶμε στά Ἅγια Λείψανα...
- Κατάρα ἀντί εὐλογίας
- Πως απάντησε ο Στρατηγός Μακρυγιάννης σε έναν άθεο
- Θὰ ἔλθει καὶ πάλι! - Στην Εορτή της Αναλήψεως του ...
- Η Ανάληψη του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού - δέκα τοπ...
- ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΕΝΔΟΞΟΙ ΒΑΣΙΛΕΙΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗ Ο...
- ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ
- Απολυτίκιον της Αναλήψεως του Κυρίου
- Η Ενορία μας διοργανώνει 6ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Απάντηση του Αγίου Λουκά σ' έναν άθεο
- Κάθε τι στη ζωή κρίνεται από την απόδοσή του! - Η ...
- 19η Μαίου: Η μαύρη σελίδα στην ιστορία του Ελληνισ...
- Η γενοκτονία των Ποντίων (video)
- Ποιοί είναι οι κυριότεροι συμβολισμοί που υπάρχουν...
- Ο Άγιος Παΐσιος μας συμβουλεύει για τα άσχημα όνειρα
- Ερμηνεία του «Πάτερ ημών», από τις Κατηχήσεις του ...
- Διδαχές του Αγίου Αντωνίου
- Προσκύνημα στην Πανίερο Εικόνα της Παναγίας της Ιε...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη αποδόσει της Εορτής του Πάσχα
- ΠΟΙΟΝ ΕΧΕΙΣ ΔΑΣΚΑΛΟ; - Δημήτριος Μπόκος
- Ἱερά Παράκληση γιά τούς διαγωνιζομένους μαθητές στ...
- Οἱ Ἀρκάδες τίμησαν τούς Νεομάρτυρες Δημήτριο καί Π...
- Σχόλιο στα "ασχολίαστα" περί ιερών λειψάνων
- Ἑτοιμασία γιὰ τὸ μεγάλο ταξίδι
- ΤΟ ΕΠΟΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ - π. Δημήτριος Μπόκος
- Ἐγὼ εἶπα θεοί ἐστε καὶ υἱοὶ Ὑψίστου πάντες καὶ ὅμω...
- Χριστιανική Στέγη Πατρών - Πρόσκληση
- Ο Αναστάσιμος κανόνας του Πάσχα με μετάφραση
- Η εορτή της μετακομιδής του Ιερού Λειψάνου του Αγί...
- Ω, λησμονημένη αιωνιότης! - Σάββας Ηλιάδης
- Η Σιωπή μιας Αγίας…
- Παιδιά μου, καλή σας ἐπιτυχία
- ΝΕΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΝΕΟΤΗΤΟΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Θεράποντος στό Γενικό Νοσοκομεῖο...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ὁσίου Θεοδώρου στό νησί τῶν Κυθήρων. ...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ Ι.Μ. ΠΑΤΡΩΝ, ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ...
- The Greek Secret
- Λήξη Κατηχητικών Μαθημάτων με εκδρομή στο Ναύπλιο ...
- ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΝΑ ΘΕΩΡΕΙ ΚΛΙΝΙΚΑ ΝΕΚΡΟΥΣ...
- Ἡ ἑορτὴ τῆς μετακομιδῆς τοῦ ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγί...
- Ιερά Παράκληση για τους υποψηφίους των σχολικών κα...
- Μητροπολίτης Πατρῶν Χρυσόστομος ἀπό τήν Ἁγία Φωτει...
- Ἐκδήλωση τῶν Ὀδοντιάτρων τῆς Πάτρας πρὸς τιμὴν τοῦ...
- ΔΙΨΑ ΚΑΙ ΠΕΙΝΑ - Κυριακή της Σαμαρείτιδος
- Ἡ Ἱεροσολυμίτισσα
- Γιατί Θεέ μου σε μένα;
- Τζόναθαν Τζάκσον (Ηθοποιός): “Πώς έγινα Ορθόδοξος”...
- Ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος και Ευαγγελιστής, ο ηγα...
- Ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου στὸ Παρεκκλήσ...
- Ἀρχιερατικὸς Ἑσπερινὸς στὸ ἐκκλησάκι τοῦ Ἁγίου Ἰωά...
- Η προσκυνηματική μας εκδρομή στη Βόρεια Ελλάδα, με...
- Ιερά Παράκληση για τους υποψηφίους των σχολικών κα...
- Ἁγιασμός καί ὁμιλία στό Πυροσβεστικό Σῶμα Ἀχαΐας ἀ...
- Μεσοπεντηκοστή
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Μεγαλόμαρτυρος Εἰρήνης στήν Ἱερ...
- 58οι Πανελλήνιοι Μαθητικοί Ἀγῶνες Στίβου, στὴν Πάτρα
- Εορτάσθηκε η Μνήμη της Αγίας Ενδόξου Μεγαλομάρτυρο...
- Ἀπολυτίκιον Ἁγίας Σοφίας τῆς Κλεισούρας
- Τιμή σέ ἐθελοντές αἱμοδότες σέ ἐνορία τῶν Πατρῶν
- Άγιες Γραφές, το αείποτε «Ευλογημένο καταφύγιο» - ...
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 19 Μαΐου 2015
01:23
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Ο σχεδιασμός ιερού ναού, ασφαλώς, αποτελεί μείζον συνθετικό πρόβλημα για την αρχιτεκτονική τέχνη.
Ο Αγιος Γρηγόριος Νύσσης αναρωτιέται για το θείον και, στην ουσία, στοιχειοθετεί και το πρόβλημα της ναοδομίας:
«Πώς
παραστήσω το άυλον; Πώς να δείξω το αιδές; Πώς διαλάβω το αμέγεθες, το
άποσον, το άποιον, το ασχημάτιστον, το μήτε τόπω, μήτε χρόνω
ευρισκόμενον, το εξώτερον παντός πειρασμού, και πάσης οριστικής
φαντασίας; Όμως, δίνει την απάντηση οραματιζόμενος έναν νέο τύπο ναού
τον οποίο, σε επιστολή που απευθύνει στον επίσκοπο Ικονίου Αμφιλόχιον
στα τέλη του 4ου αι. μ.Χ., με ακρίβεια περιγράφει και με σοφία
αντιμετωπίζει την κατασκευή του.
Πιστεύεται
ότι ο ιερός αυτός ναός, κατά τις αρχές σχεδιασμού του και ορισμένους
τύπους κατασκευών του, ιστορικά, αποτελεί το αρχαιότερο υπόδειγμα
ορθόδοξης ναοδομίας.
Αφότου βεβαίως επεκράτησε στην Ορθόδοξη Ανατολή ο τέλειος σταυροειδής ναός, δηλαδή ο βυζαντινός ρυθμός,
παγιώθηκαν σχεδόν όλα τα στοιχεία στον χριστιανικό ναό, όπως για
παράδειγμα τα μέρη του ναού, η θέση των διαφόρων αντικειμένων, οι
εικονογραφικοί κύκλοι και άλλα.. Εσωτερικά δεν έχουμε σημαντικές αλλαγές
καθότι ο χριστιανικός ναός σε όλους τους ρυθμούς παραμένει ο ίδιος,
χωρισμένος, στο ιερό Βήμα, τον κυρίως ναό και το νάρθηκα. Εκείνο που άλλαξε στον βυζαντινό ρυθμό ήταν η εσωτερική διακόσμηση και κυρίως η θαυμάσια βυζαντινή ζωγραφική,
η οποία παραμένει και αυτή, όπως η βυζαντινή ναοδομία, αξεπέραστη μέχρι
σήμερα. Τίποτε δεν είναι τυχαίο στον χριστιανικό ναό. Το κάθε τι έχει
μελετηθεί σχολαστικά και έχει τη δική του χρησιμότητα και σημασία. Οι
Πατέρες της Εκκλησίας μας όρισαν οι πιστοί μπαίνοντας στο ναό, για να
συμμετάσχουν στην λατρεία και την ευχαριστιακή σύναξη, να εγκαταλείπουν
προς ώρας τα εγκόσμια και να εισέρχονται στη σφαίρα του υπεραισθητού.
Γι’ αυτό τα πάντα μέσα στο ναό έχουν το βαθύτερο συμβολισμό τους, ώστε
να δίνονται στους πιστούς σωστικά μηνύματα.
Ο ορθόδοξος ναός είναι μια μικρογραφία του σύμπαντος κόσμου (ορατού και αοράτου). Είναι
κατά τον καθηγητή Γ. Αντουράκη “ένα ορατό σημείο – σύμβολο- εκείνου που
δεν μπορούν να δουν τα ανθρώπινα μάτια. Η μυστική σημασία του ναού
αποκαλύπτεται μόνο στους μυημένους, στους πιστούς”
Ο τρούλος συμβολίζει τον ουρανό
Τα κανδήλια και οι πολυέλαιοι συμβολίζουν τα άστρα του ουρανίου θόλου.
Το άγιο Βήμα
συμβολίζει τον Παράδεισο, την Άνω Ιερουσαλήμ (Αποκ.21:2), μέσα στον
οποίο τελείται ακατάπαυτα η ουράνια Θεία Λειτουργία, με λειτουργούς τους
αγγέλους
Η Αγία Τράπεζα συμβολίζει το Θρόνο του Εσφαγμένου Αρνίου (Αποκ. Αποκ.22:3).
Τα καλύμματα, της αγίας Τραπέζης συμβολίζουν τα ιερά σάβανα και τη σινδόνα, με την οποία τυλίχθηκε το άχραντο Σώμα του Χριστού κατά την θεία ταφή Του
Οι Ιερείς
συμβολίζουν τους αγίους αγγέλους, τα λειτουργικά πνεύματα του Θεού
(Εβρ.1:14). Τα ιερά τους άμφια έχουν και αυτά το συμβολισμό τους. Η
λαμπρότητα και η καθαρότητά τους συμβολίζουν την ιερατική χάρη, που
είναι ενδεδυμένοι.
Η γη συμβολίζεται δια του δαπέδου του ναού.
Εκεί στέκονται οι πιστοί, οποίοι απαρτίζουν την επί γης στρατευόμενη
Εκκλησία και ατενίζουν τον ουρανό (θόλο), τον Παράδεισο (ιερό βήμα) και
τους εικονιζόμενος αγίους
Η Αγία Τράπεζα στηρίζεται συνήθως σε έναν στύλο,
ο οποίος συμβολίζει τον ασάλευτο στύλο της Εκκλησίας, το Χριστό, ή σε
τέσσερις στύλους που συμβολίζουν τους τέσσερις Ευαγγελιστές.
Πάνω στην Αγία Τράπεζα υπάρχει το ιερό Ευαγγέλιο, το οποίο συμβολίζει την πραγματικό παρουσία του Χριστού στην Εκκλησία και το γεγονός ότι η Εκκλησία διαφυλλάσει την Αλήθεια.
Υπάρχει ακόμα ο Σταυρός ευλογίας,
ο οποίος συμβολίζει την ανίκητη δύναμη της Εκκλησίας κατά του κακού. Tα
κηροπήγια, τα οποία συμβολίζουν το ανέσπερο φως της χριστιανικής
διδασκαλίας.
Πίσω από την Αγία Τράπεζα υπάρχουν τα εξαπτέρυγα,
μεταλλικά λάβαρα με παραστάσεις αγγελικών μορφών που ακτινοβολούν.
Συμβολίζουν ασφαλώς το αγγελικό τάγμα των εξαπτερύγων αγγέλων, το οποίο
παραστέκεται τιμητικά στο Θεό (Ησ.6:1-2, Αποκ.4:6-8).
Στη βορειοανατολική πλευρά του ιερού βήματος υπάρχει η κόγχη της ιεράς Προθέσεως, η οποία συμβολίζει το ιερό σπήλαιο της Γεννήσεως του Κυρίου.
Ο άμβωνας
συμβολίζει τον τάφο του Χριστού και ο διάκονος τον άγγελο της
Αναστάσεως (Μάρκ.16:6). Φέρει παραστάσεις των ιερών Ευαγγελιστών και
υπάρχει ανάγλυφο περιστέρι, πάνω στο οποίο τοποθετείται το ιερό
Ευαγγέλιο και συμβολίζει το Άγιο Πνεύμα.
Στο μπροστινό μέρος του σολέα βρίσκονται τα μεγάλα μανουάλια,
τα οποία μαζί με τα κανδύλια του τέμπλου, εκτός από το φως που
εκπέμπουν, συμβολίζουν το νοητό φως του Χριστού, το οποίο «φαίνει πάσι».
Το ίδιο και οι πολυέλαιοι ή ο συνδυασμός οι οποίοι κρέμονται από την
οροφή και συμβολίζουν το φως του Χριστού και τον φωτισμό του Αγίου
Πνεύματος, που κατέρχεται από τον ουρανό.
Τα κεριά συμβολίζουν
την ψυχή μας, η οποία θα πρέπει να είναι καθαρή όπως το φως και να
καίει σαν τη φωτιά από λαχτάρα για την ένωσή της με το Χριστό
Οι εύηχες καμπάνες
καλούν τους πιστούς να προσέλθουν στην Εκκλησία. Έχουν πάρει την
ονομασία τους από την Καμπανία, περιοχή της Ιταλίας, στην οποία
πρωτοκατασκευάστηκαν. Συμβολίζουν δε τις σάλπιγγες των αγγέλων για
εκγρήγορση
Ο
ορθόδοξος ναός αποτελεί το κέντρο της ενοριακής ζωής. Δεν είναι τυχαίο
ότι, κατά κανόνα, κτίζεται στο κέντρο της συνοικίας, ή του χωριού και οι
τρούλοι και το καμπαναριό προεξέχουν των παρακείμενων κτιρίων.
Παλαιότερα όταν υπήρχε έντονο το στοιχείο της κοινωνικότητας και δεν
είχε υπεισέλθει το μικρόβιο της αστικής απομόνωσης, ο περίβολος του ναού
ήταν τόπος συγκέντρωσης και επίλυσης των προβλημάτων των ενοριτών με
κοινή συμμετοχή όλων
Ο ναός είναι το δεύτερο σπίτι του πιστού.
Βρέφος όντας εκεί οδηγείται για τον σαραντισμό. Στο ναό λαμβάνει το
άγιο Βάπτισμα και αναγεννάται σε νέα εν Χριστώ ύπαρξη. Εκεί στεφανώνεται
και μοιράζεται τη χάρα του γάμου του με όλη την τοπική εκκλησία. Εκεί
απολαμβάνει τις χαρές των μεγάλων γιορτινών ημερών. Στο ναό χαίρεται τη
βάπτιση των παιδιών του. Εκεί μετέχει των ιερών μυστηρίων και λαμβάνει
τη λυτρωτική χάρη του Θεού. Μέσα σ’ αυτόν σπεύδει να προσευχηθεί για τις
δυσκολίες της ζωής και να αντλήσει δύναμη για την πορεία της ζωής του.
Εκεί οδηγείται με το πέρας της επί γης ζωής του, για την εξόδιο
ακολουθία του. Στο ναό θα αναπέμπονται εσαεί επιμνημόσυνες δεήσεις γι’
αυτόν και για όλους τους κεκοιμημένους πιστούς.
!>