Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
-
Ιανουαρίου(107)
- Ευχαριστίες του Εκκλησιαστικού Συμβούλιου Ξηροκαρύ...
- Ιερά Πανήγυρις Αγίου ενδόξου Ιερομάρτυρος Χαραλάμπ...
- Ἡ Ἑορτὴ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν στὴν Πάτρα
- Η παιδαγωγική προσέγγιση του Αγ. Ιωάννου του Χρυσο...
- Μηνύματα ἐλπίδας ἀπό τούς Τρεῖς Ἱεράρχες
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Προσκυνηματικ...
- Ο Όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης (Κόνιτσα και Ι.Μ. Στο...
- Περί ορκωμοσίας - του Αρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη...
- Τὰ ἱερὰ λείψανα τῶν Ἁγίων μας
- «Ἀφῆστε με νὰ ζήσω»!
- Χριστόδουλος: Ο Αρχιεπίσκοπος που μας έδωσε πίστη ...
- Ἑορτὴ τῆς Ἀνακομιδῆς τῶν λειψάνων τοῦ Ἁγίου Ἰωάννο...
- Σεβασμιώτατε Πάτερ και Δέσποτα, έτη πολλά και ευλο...
- Μόνο η καλοσύνη μπορεί να νικήσει την κακία
- ''Άρχισαν τα Καρναβάλια''
- Εξομολόγηση...να δένουμε το τραύμα της ψυχής μας
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Η Εορτή των Θ...
- Είναι μεγάλο όπλο στους πειρασμούς η ανεξικακία
- ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΠΑΤΡΩΝ - ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
- Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΖΑΚΧΑΙΟΥ
- Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος: Ο ουρανομύστης πατέρας...
- Διάλογοι του Αββά Αντωνίου
- Ε΄ ΓΕΥΜΑ ΑΓΑΠΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜ...
- Διάλογος του Μεγάλου Αντωνίου μετά του Δαίμονος!
- ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ Ι.Μ.ΠΑΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ...
- Προσκύνημα στό ἀειλαμπές Φανάρι τῶν Ἀρχιερέων Μαντ...
- Ο δεσπότης πάνω στην καρότσα!
- Φωτογραφικό υλικό από την ταφή του Μακαριστού Μητρ...
- Τι να κάνεις εάν πατήσεις σκουριασμένο καρφί
- ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ...
- Η Κεφαλονιά αποχαιρέτησε τον Δεσπότη της (εικόνες ...
- Μᾶς διδάσκει ὁ Ἐρντογάν!
- Ἀγριότητα Α, Β, Γ, Δ
- Άγιος Αναστάσιος ο Πέρσης ο Οσιομάρτυρας
- Άγιος Τιμόθεος ο Απόστολος
- Ο ήχος της καμπάνας!
- Όσιος Μάξιμος ο Ομολογιτής
- Kι έτσι καθαρά ύψωνε τα χέρια σου σε προσευχή
- Το πρόγραμμα του 30ου Παιδαγωγικού Συνεδρίου το οπ...
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Κεφαλληνίας
- Ομιλία Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσ...
- ΚΟΠΗ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΗ...
- Φωτογραφικό υλικό από τα Θυρανοίξια και τον πανηγυ...
- Ο βίος του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτου
- Η κοπή της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτας για το έτος 2...
- Η πρώτη Θεία Λειτουργία στο νεόδμητο Ιερό Ναό του ...
- Ὁ ἑορτασμὸς τῆς Ἐπανακομιδῆς τοῦ Σταυροῦ τοῦ Ἁγίου...
- Θυρανοίξια Ι.Ν. Αγ. Αντωνίου εις Κρύα Ιτεών - Προχ...
- 35 χρόνια ἀπό τήν Ἐπανακομιδή τοῦ Σταυροῦ τοῦ Ἀποσ...
- Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΩΝ ΔΕΚΑ ΛΕΠΡΩΝ
- Άγιοι Αθανάσιος ο Μέγας και Κύριλλος, Πατριάρχες Α...
- ΣΠΑΝΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ VIDEO ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΚΟ...
- Διάλογος του Μεγάλου Αντωνίου μετά του Αγγέλου
- Ο Μέγας Αντώνιος και οι ειδωλολάτρες
- Άγιος Αντώνιος ο Μέγας
- Ο Νεομάρτυς Άγιος Γεώργιος ο εν Ιωαννίνοις
- ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΟΥ ΣΤ...
- ΘΥΡΑΝΟΙΞΙΑ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΟΣΙΟΥ ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ, ...
- ΘΥΡΑΝΟΙΞΙΑ - ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Νέου Ιερού Ναού Αγίου ...
- «ΑΡΝΟΥΜΑΙ ΤΗΝ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ»
- Οι απαίδευτοι
- Όταν μας λείπει ο θείος φωτισμός ή η πείρα
- ΘΥΡΑΝΟΙΞΙΑ - ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Νέου Ιερού Ναού Αγίου...
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ από τη Χριστιανική Στέγη Πατρών
- Το ημερολόγιό μας για το έτος 2015 (ξεφυλλίστε το)
- Άγιος ο Γέροντας Παΐσιος με απόφαση του Οικουμενικ...
- 700 χρόνια ἀπὸ τὴν ἵδρυση τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ὀμπλοῦ Π...
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ
- Το παιδί του διαζυγίου
- Κοπή Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτας 2015
- ΘΥΡΑΝΟΙΞΙΑ - ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Νέου Ιερού Ναού Αγίου ...
- ΑΠΟ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΣΤΟ ΦΩΣ
- Εκοιμήθη ο πρώην Θεσσαλιώτιδος Κύριλλος
- Το αύριο ανήκει στον Θεό
- 8 Ἰανουαρίου 1995 - 8 Ἰανουαρίου 2015 Εἴκοσι χρό...
- Εορτή των Θεοφανείων στον Ι.Ν. Ευαγγελισμού της Θε...
- Ιερό Μνημόσυνο στην Μητρόπολη Λεμεσού για τον π. Ν...
- ΘΥΡΑΝΟΙΞΙΑ - ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Νέου Ιερού Ναού Αγίου...
- Η Ευλογία της Απλότητας
- Μεγαλοπρεπής εορτασμός των Θεοφανείων στις Αλυκές ...
- Τα Θεοφάνεια στον Ιερὸ Ναὸ Παντοκράτορος
- Ο Άγιος Προφήτης Πρόδρομος και Βαπτιστής Ιωάννης
- Θεοφάνεια στήν Πάτρα (φωτο+video)
- Η εικόνα των Αγίων Θεοφανείων
- Ο Γεωργιανός ηγούμενος που θυσιάστηκε στην τραγωδί...
- Πάτρα 1922: Όταν ο μόλος γέμιζε κόσμο για την κατά...
- Κάλαντα Φώτων (Θεοφανείων)
- Bυζαντινά κάλαντα Φώτων
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
- Κυριακή πρό των Φώτων: «... που περιμένουν με αγάπ...
- Μπροστὰ στὸ μυστήριο τοῦ χρόνου
- Ευχαριστούμε πολύ, όλους αυτούς που συνέδραμαν το ...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Ι.Ν.ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΤΕΡΨΗΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Τι κρύβεται κάτω από το εκκλησάκι που βρίσκεται στ...
- Μικρό αντίδωρο στον π. Νικόλαο Πέττα
- Ἡ ἀγάπη ὡς μεταμορφωτική καί ἀναστάσιμη δυναμική
- Ψυχοσάββατα 2015
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Εορτής των Θεοφανείων 2015
- Η ευλογία του χρόνου - π. Δημήτριος Μπόκος
- Η πρωτοχρονιὰ στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2015
00:10
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου, δασκάλου
ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ: Για τον ιερό Χρυσόστομο το διδασκαλικό έργο είναι: “Υψηλόν”, γιατί: ο δάσκαλος “γεωργεί ψυχάς”, “κοπιαστικό” γιατί: “έλκει τον ζυγόν, τέμνει τον αύλακα” και “δημιουργικό” γιατί: “σπείρει τον σπόρον”. Πρωτίστως ο μόχθος του δασκάλου είναι το “παιδευθήναι”, η διάπλαση της ψυχής του μαθητή,και η διά των αρετών μόρφωσή του “εις άνδρα τέλειον”, στο πρότυπο του Χριστού.
Κατά δεύτερο λόγο, ο μαθητής δέχεται τη γνώση, όχι στατικά αλλά δυναμικά, με σκοπό να την μεταβιβάσει και σε άλλους γενόμενος πολλαπλασιαστής γνώσης στην κοινωνία. Έτσι, το διδασκαλικό έργο διευρύνεται εκτός αιθούσης, εφόσον οι πρώτοι μαθητές, προσελκύουν και άλλους στη γνώση. Έτσι οι λίγοι γίνονται πολλοί αναπλάθοντας την κοινωνία. Ο δάσκαλος λοιπόν, διδάσκοντας έχει υπόψη του και τους “πόρρωθεν όντας”, αυτούς που θα γίνουν έμμεσα μαθητές του. Αυτό αυξάνει την ευθύνη του καθιστώντας το έργο του ακόμη σπουδαιότερο. Όταν το συνειδητοποιήσει, η αγάπη και η μέριμνά του απλώνεται και στους άγνωστους “έμμεσους μαθητές” που θα έλθει σε κοινωνία μέσω του λόγου του.
ΣΧΕΣΗ ΔΑΣΚΑΛΟΥ-ΜΑΘΗΤΗ: Κατά τον ιερό Χρυσόστομο η σχέση δασκάλου μαθητών δεν πρέπει να είναι εξουσιαστική, διότι μαθητές και δάσκαλος βιώνουν το ίδιο συναίσθημα εξάρτησης και πλήρωσης, ώστε να μην μπορούν να υπάρξουν ο ένας χωρίς τον άλλον. Γράφει ο Άγιος: «Μια μέρα έμεινα μακριά σας και είναι σαν να αποχωρίστηκα έναν ολόκληρο χρόνο και έτσι στενοχωριόμουν και αδημονούσα». Η αμοιβαιότητα στα συναισθήματα δασκάλου-μαθητών, που δεν είναι προσποιητή, οικοδομεί και καλλιεργεί, αξιοποιώντας τις συγκινήσεις ως πρωταρχικό παράγοντα επίτευξης των γνωστικών στόχων. Για το Χρυσόστομο, δεν είναι μόνο ο μαθητής που δέχεται τροφή από το δάσκαλο, αλλά και ο δάσκαλος που ζει και αναπνέει από τη σχέση του με τον μαθητή. Ο δάσκαλος είναι δάσκαλος επειδή υπάρχει ο μαθητής.
Όταν το ακροατήριο διψά, αδημονεί, αγκαλιάζει με την αγάπη του, τότε και ο δάσκαλος φτάνει στην καλύτερη απόδοση. Κατά κάποιο τρόπο οι μαθητές ασκούν στο δάσκαλο μία δημιουργική “τυραννία”: “Νιώθω”, γράφει ο Ιεράρχης, “αδύναμος αισθανόμενος ότι έχω διδακτική ανεπάρκεια. Μόλις, (σας δω) λησμονώ την αδυναμία, ξεχνώ την ανεπάρκεια, την φτώχεια. Αυτά κάνει η αγάπη σας που με κατατυραννά. (...) Και εσείς με κάνετε να αισθάνομαι πλούσιος και με ανεβάζετε ψυχολογικά, με τη δίψα σας για μάθηση”. Πόσο ασύλληπτα επιτυχημένο το οξύμωρο του λόγου του: “η αγάπη σας με κατατυραννά”! Ακόμη για τον μεγάλο Ιεράρχο, οι μαθητές εμπνέουν το δάσκαλο, γιατί πρώτα τους έχει εμπνεύσει αυτός.
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΕΜΠΝΕΕΙ: Ο δάσκαλος κυρίως εμπνέει με τη ζωή και το παράδειγμά του. Κατά τον Άγιο Γρηγόριο Παλαμά: “Λόγω παλαίει πας λόγος, βίω δε τις;”. Έτσι, και για τον Άγιο Χρυσόστομο, δεν καταξιώνει έναν δάσκαλο στα παιδικά μάτια, κομψότης, φτιασιδώματα, ή πλούτος. Είναι οι αρετές: ήθος, εγκράτεια, εντιμότητα, συνέπεια λόγων και έργων, λιτός βίος. Τέτοια παραδείγματα, που ενέπνευσαν τους μαθητές τους, αναφέρει το Σωκράτη, τον Πλάτωνα, τον Διογένη.
Μάλιστα, σχολιάζει ο Άγιος, “ακριβώς επειδή ήταν πτωχοί ως δάσκαλοι ήταν ισχυρότεροι και λαμπρότεροι από τους τότε ηγεμόνες”. Όλοι αυτοί οι Δάσκαλοι είχαν “την έντιμον πενίαν” (Παπαδιαμάντης). Για τον Χρυσόστομο, ένα εμφανέστατο σημάδι ότι η κοινωνία έχει διαφθαρεί είναι όταν οι εκπαιδευτικοί φτάνουν στο σημείο να νοιάζονται μόνο για την τσέπη τους.
Ο δάσκαλος εμπνέει ακόμη το μαθητή με τις γνώσεις του, διότι: “Ο δάσκαλος είναι χρυσοφόρος ποταμός, που μεταφέρει την γνώση ως χρυσίτιν κόνιν, (...) μελετά πολύ και αυτό που αποκομίζει, το καταθέτει στους μαθητές του.”
ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ: Ο ζωντανός δάσκαλος, κατά τον ιερό Χρυσόστομο, ζει για τους μαθητές και από τους μαθητές. Ο ποιμήν ο καλός, που δίνει για το ποίμνιο την ίδια του τη ζωή και όταν δει “λύκους βαρείς”, δεν κρύβεται για να γλυτώσει. Αυτό ο ιερός Χρυσόστομος το έκανε πράξη πλήρωνοντας με τη ζωή του, αφήνοντας τον κόσμο για τους Ουρανούς βασανιζόμενος από κακουχίες και εξορίες. Διώχθηκε για την αγάπη προς τους μαθητές του, το ποίμνιό του. Μια αγάπη ασκητική, ασυμβίβαστη, ανυποχώρητη, μαρτυρική.
Τέτοιος δάσκαλος δεν είναι υπάλληλος, αλλά λειτουργός. Η ζωή του είναι διαρκής προσφορά, χωρίς ανάπαυση. Όταν εξορίστηκε, για τους μαθητές του είχε σβήσει ο ήλιος, γιατί η εμφορούμενη Χριστού παιδεία, αυτή που θεμελίωσαν οι Τρεις Ιεράρχες με τη ζωή και τον λόγο τους, είναι το φως το αληθινό, που φωτίζει και αγιάζει “πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον”. Οι δάσκαλοι του 21ου αιώνα λάβαμε την παρακαταθήκη από τους τρεις Ιεράρχες. Ας αντιληφθούμε τι βάρος σηκώνουμε στους ώμους και ποιο θησαυρό καλούμαστε να διαχειρισθούμε. Είμαστε καλοί οικονόμοι αυτής της κληρονομιάς; Όλα θα κριθούν από το αν επιθυμούμε να αξιοποιήσουμε αυτό το θησαυρό, και τότε μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο. Όμως, ενώ άλλοι λαοί αναγνωρίζουν αυτή την κληρονομιά, εμείς την παραπετάμε ευτελίζοντάς την. Δεν καταλάβαμε ότι χρεωκόπησε η οικονομία, επειδή οδηγήσαμε την παιδεία μας εμπαθώς σε χρεωκοπία. Πουλήσαμε τον Χριστό και δεν καταλάβαμε ότι και “ο Χριστός μπορεί να μας πουλήσει” (Κοσμάς Αιτωλός). Και να, τώρα η Ελλάδα ξεπουλιέται. Μακάρι η περιπέτεια της πατρίδας να μας συνεφέρει, να κάνουμε την αυτοκριτική ως εκπαιδευτικοί και να ξαναγίνουμε δάσκαλοι προσφοράς, θυσίας και αγάπης, δάσκαλοι ακέραιοι και πνευματοφόροι, δάσκαλοι ζωντανοί, όχι νεκροί “ωσεί ζώντες”.
πηγή:aktines.blogspot.gr
!>