Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
-
Ιανουαρίου(107)
- Ευχαριστίες του Εκκλησιαστικού Συμβούλιου Ξηροκαρύ...
- Ιερά Πανήγυρις Αγίου ενδόξου Ιερομάρτυρος Χαραλάμπ...
- Ἡ Ἑορτὴ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν στὴν Πάτρα
- Η παιδαγωγική προσέγγιση του Αγ. Ιωάννου του Χρυσο...
- Μηνύματα ἐλπίδας ἀπό τούς Τρεῖς Ἱεράρχες
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Προσκυνηματικ...
- Ο Όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης (Κόνιτσα και Ι.Μ. Στο...
- Περί ορκωμοσίας - του Αρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη...
- Τὰ ἱερὰ λείψανα τῶν Ἁγίων μας
- «Ἀφῆστε με νὰ ζήσω»!
- Χριστόδουλος: Ο Αρχιεπίσκοπος που μας έδωσε πίστη ...
- Ἑορτὴ τῆς Ἀνακομιδῆς τῶν λειψάνων τοῦ Ἁγίου Ἰωάννο...
- Σεβασμιώτατε Πάτερ και Δέσποτα, έτη πολλά και ευλο...
- Μόνο η καλοσύνη μπορεί να νικήσει την κακία
- ''Άρχισαν τα Καρναβάλια''
- Εξομολόγηση...να δένουμε το τραύμα της ψυχής μας
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Η Εορτή των Θ...
- Είναι μεγάλο όπλο στους πειρασμούς η ανεξικακία
- ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΠΑΤΡΩΝ - ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
- Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΖΑΚΧΑΙΟΥ
- Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος: Ο ουρανομύστης πατέρας...
- Διάλογοι του Αββά Αντωνίου
- Ε΄ ΓΕΥΜΑ ΑΓΑΠΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜ...
- Διάλογος του Μεγάλου Αντωνίου μετά του Δαίμονος!
- ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ Ι.Μ.ΠΑΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ...
- Προσκύνημα στό ἀειλαμπές Φανάρι τῶν Ἀρχιερέων Μαντ...
- Ο δεσπότης πάνω στην καρότσα!
- Φωτογραφικό υλικό από την ταφή του Μακαριστού Μητρ...
- Τι να κάνεις εάν πατήσεις σκουριασμένο καρφί
- ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ...
- Η Κεφαλονιά αποχαιρέτησε τον Δεσπότη της (εικόνες ...
- Μᾶς διδάσκει ὁ Ἐρντογάν!
- Ἀγριότητα Α, Β, Γ, Δ
- Άγιος Αναστάσιος ο Πέρσης ο Οσιομάρτυρας
- Άγιος Τιμόθεος ο Απόστολος
- Ο ήχος της καμπάνας!
- Όσιος Μάξιμος ο Ομολογιτής
- Kι έτσι καθαρά ύψωνε τα χέρια σου σε προσευχή
- Το πρόγραμμα του 30ου Παιδαγωγικού Συνεδρίου το οπ...
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Κεφαλληνίας
- Ομιλία Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσ...
- ΚΟΠΗ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΗ...
- Φωτογραφικό υλικό από τα Θυρανοίξια και τον πανηγυ...
- Ο βίος του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτου
- Η κοπή της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτας για το έτος 2...
- Η πρώτη Θεία Λειτουργία στο νεόδμητο Ιερό Ναό του ...
- Ὁ ἑορτασμὸς τῆς Ἐπανακομιδῆς τοῦ Σταυροῦ τοῦ Ἁγίου...
- Θυρανοίξια Ι.Ν. Αγ. Αντωνίου εις Κρύα Ιτεών - Προχ...
- 35 χρόνια ἀπό τήν Ἐπανακομιδή τοῦ Σταυροῦ τοῦ Ἀποσ...
- Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΩΝ ΔΕΚΑ ΛΕΠΡΩΝ
- Άγιοι Αθανάσιος ο Μέγας και Κύριλλος, Πατριάρχες Α...
- ΣΠΑΝΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ VIDEO ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΚΟ...
- Διάλογος του Μεγάλου Αντωνίου μετά του Αγγέλου
- Ο Μέγας Αντώνιος και οι ειδωλολάτρες
- Άγιος Αντώνιος ο Μέγας
- Ο Νεομάρτυς Άγιος Γεώργιος ο εν Ιωαννίνοις
- ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΟΥ ΣΤ...
- ΘΥΡΑΝΟΙΞΙΑ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΟΣΙΟΥ ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ, ...
- ΘΥΡΑΝΟΙΞΙΑ - ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Νέου Ιερού Ναού Αγίου ...
- «ΑΡΝΟΥΜΑΙ ΤΗΝ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ»
- Οι απαίδευτοι
- Όταν μας λείπει ο θείος φωτισμός ή η πείρα
- ΘΥΡΑΝΟΙΞΙΑ - ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Νέου Ιερού Ναού Αγίου...
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ από τη Χριστιανική Στέγη Πατρών
- Το ημερολόγιό μας για το έτος 2015 (ξεφυλλίστε το)
- Άγιος ο Γέροντας Παΐσιος με απόφαση του Οικουμενικ...
- 700 χρόνια ἀπὸ τὴν ἵδρυση τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ὀμπλοῦ Π...
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ
- Το παιδί του διαζυγίου
- Κοπή Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτας 2015
- ΘΥΡΑΝΟΙΞΙΑ - ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Νέου Ιερού Ναού Αγίου ...
- ΑΠΟ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΣΤΟ ΦΩΣ
- Εκοιμήθη ο πρώην Θεσσαλιώτιδος Κύριλλος
- Το αύριο ανήκει στον Θεό
- 8 Ἰανουαρίου 1995 - 8 Ἰανουαρίου 2015 Εἴκοσι χρό...
- Εορτή των Θεοφανείων στον Ι.Ν. Ευαγγελισμού της Θε...
- Ιερό Μνημόσυνο στην Μητρόπολη Λεμεσού για τον π. Ν...
- ΘΥΡΑΝΟΙΞΙΑ - ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Νέου Ιερού Ναού Αγίου...
- Η Ευλογία της Απλότητας
- Μεγαλοπρεπής εορτασμός των Θεοφανείων στις Αλυκές ...
- Τα Θεοφάνεια στον Ιερὸ Ναὸ Παντοκράτορος
- Ο Άγιος Προφήτης Πρόδρομος και Βαπτιστής Ιωάννης
- Θεοφάνεια στήν Πάτρα (φωτο+video)
- Η εικόνα των Αγίων Θεοφανείων
- Ο Γεωργιανός ηγούμενος που θυσιάστηκε στην τραγωδί...
- Πάτρα 1922: Όταν ο μόλος γέμιζε κόσμο για την κατά...
- Κάλαντα Φώτων (Θεοφανείων)
- Bυζαντινά κάλαντα Φώτων
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
- Κυριακή πρό των Φώτων: «... που περιμένουν με αγάπ...
- Μπροστὰ στὸ μυστήριο τοῦ χρόνου
- Ευχαριστούμε πολύ, όλους αυτούς που συνέδραμαν το ...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Ι.Ν.ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΤΕΡΨΗΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Τι κρύβεται κάτω από το εκκλησάκι που βρίσκεται στ...
- Μικρό αντίδωρο στον π. Νικόλαο Πέττα
- Ἡ ἀγάπη ὡς μεταμορφωτική καί ἀναστάσιμη δυναμική
- Ψυχοσάββατα 2015
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Εορτής των Θεοφανείων 2015
- Η ευλογία του χρόνου - π. Δημήτριος Μπόκος
- Η πρωτοχρονιὰ στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 6 Ιανουαρίου 2015
00:39
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Τα Άγια Θεοφάνεια είναι μία από τις μεγαλύτερες εορτές της Χριστιανοσύνης. Εορτάζεται το γεγονός της Βαπτίσεως του Κυρίου στα Ιορδάνια νάματα και ταυτόχρονα φανερώνεται η Τριαδική Θεότητα στον κόσμο.
Η σπουδαιότητα της εορτής φαίνεται από τις ιστορικές μαρτυρίες που αναφέρουν ότι μετά το Πάσχα, η εορτή των Θεοφανίων είναι η αρχαιότερη χριστιανική εορτή.
Το γεγονός της Βαπτίσεως έχει τεράστια θεολογική σημασία. Ο αγιογράφος κατάφερε να αποτυπώσει με τα χρώματα αυτό το πλούσιο σε νοήματα γεγονός.
Ο Χριστός βρίσκεται μεταξύ ψηλών βράχων, που σμίγουν και σχηματίζουν «κλεισούραν». Τα νερά, που δεν είναι αγιασμένα, μας θυμίζουν την εικόνα του θανάτου – κατακλυσμού. Ο συμβολισμός των βράχων της εικόνας της γεννήσεως συνεχίζεται στην εικόνα των Θεοφανίων και καταλήγει στην εικόνα της καθόδου του Χριστού στον Άδη. Η εικόνα της βαπτίσεως παρουσιάζει τον Ιησού να εισέρχεται στα νερά, στον υγρό τάφο. Ο Άδης έχει την μορφή ενός σκοτεινού σπηλαίου, που περιέχει όλο το σώμα του Κυρίου, δείχνοντας την προκάθοδο Του στον Άδη, για να διαλύσει το δυνατό του κόσμου τούτου. Όπως αναφέρει και ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων, ο Ιησούς «Καταβάς ἐν ὕδασιν ἔδησε τόν ἰσχυρόν».
Η κάθοδος του Χριστού στα Ιορδάνια νερά σημαίνει τον καθαγιασμό του υγρού στοιχείου, που είναι η βάση της ζωής σε ολόκληρη τη δημιουργία και κατ’ επέκταση τον καθαγιασμό ολόκληρης της κτίσεως, η οποία εξαιτίας της ανθρώπινης αμαρτίας «οἴδαμεν γὰρ ὅτι πᾶσα ἡ κτίσις συστενάζει καὶ συνωδίνει ἄχρι τοῦ νῦν» (Ρωμ. η΄ 22).
Ο Χριστός στέκεται στη μέση του Ιορδάνη γυμνός ή με άσπρο ρούχο στη μέση του. Το σώμα του σαν να είναι σκαλισμένο στο ξύλο με διάφορα σχήματα γραμμένα ζωηρά κι όχι σαρκώδες. Είναι ντυμένος με την Αδαμική γυμνότητα κι έτσι αποδίδει στην ανθρωπότητα το ένδοξο παραδεισιακό ένδυμά της. Με το δεξί ή και με τα δύο του χέρια ευλογεί τα νερά και τα ετοιμάζει να γίνουν τα νερά της βαπτίσεως, τα οποία αγιάζει με την δική του κατάδυση. Ο Χριστός δεν είχε ανάγκη εξαγνισμού, γιατί ήταν προαιωνίως αγνός. Πήρε το βάπτισμα του Ιωάννη από ταπεινοφροσύνη και σεβασμό στην ανθρώπινη παράδοση. Βαπτιζόμενος ο Κύριος δεν αγιάστηκε από το νερό αλλά αγίασε το νερό και μαζί με αυτό ολόκληρη την κτίση.
Το ένα του πόδι προβάλλει μπροστά, για να δείξει την υπέρτατη πρωτοβουλία του, να βαπτιστεί από το Ιωάννη και να βγει στην δημόσια δράση. Η μαρτυρία του Ιωάννη για τον Χριστό ότι είναι «ὁ ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ ὁ αἴρων τὴν ἀμαρτίαν τοῦ κόσμου» (Ιωάν. α΄ 29), στάθηκε καθοριστική. Σε μερικές εικόνες της βαπτίσεως ο Χριστός εικονίζεται να πατά πάνω σε μια πλάκα, στην οποία από κάτω βρίσκονται καταπλακωμένα φίδια, τα οποία ξεπροβάλλουν το κεφάλι τους θέλοντας να γλυτώσουν. Η παράσταση αυτή είναι παρμένη από το βιβλίο των Ψαλμών και εδράζεται στο στίχο «σὺ ἐκρατέωσας ἐν τῇ δυνάμει σου τὴν θάλασσαν σὺ συνέτριψας τὰς κεφαλὰς τῶν δρακόντων ἐπὶ τοῦ ὕδατος.» (Ψαλμ. ογ΄ 13).
Μέσα στον Ιορδάνη, γύρω από το σώμα του Κυρίου, κολυμπούν ψάρια. Κάτω ξεχωρίζουν μια γυναίκα κι ένας γέρος να κάθονται πάνω σε θεριόψαρα. Η γυναίκα συμβολίζει τη θάλασσα κι ο γέροντας τον Ιορδάνη ποταμό. Ο γέροντας κρατά στα χέρια του μία υδρία από την οποία τρέχει νερό. Αυτά τα πρόσωπα ζωγραφίζονται με βάση τον ψαλμικό στίχο «ἡ θάλασσα εἶδεν καὶ ἔφυγεν ὁ Ἰορδάνης ἐστράφη εἰς τὰ ὀπίσω». (Ψαλμ. ριγ΄ 3).
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος βλέπει μια βαθιά αλληγορία στη στροφή του Ιορδάνη προς τα οπίσω. Ο ποταμός πηγάζει από δύο πηγές, τη μια που ονομάζεται Ιόρ και την άλλη που λέγεται Δαν. Από την συνένωση των δύο ποταμών προκύπτει ο Ιορδάνης που χύνεται στην Νέκρα θάλασσα. Έτσι και το ανθρώπινο γένος προήλθε από τους προπάτορες, τον Αδάμ και την Εύα. Μετά την αποστασία το ανθρώπινο γένος πορευόταν στην αμαρτία και τον πνευματικό θάνατο, που αλληγορούνται με τη Νεκρά θάλασσα. Ο Σωτήρας Χριστός με τη Ενανθρώπησή του ελευθέρωσε την ανθρώπινη φύση από την υποδούλωση στη φθορά και στο θάνατο με αποτέλεσμα ακόμη και ο Ιορδάνης ποταμός να θέλει να στραφεί προς τα πίσω, και να μη θέλει να νεκρωθεί.
Η βάπτιση του Χριστού ονομάζεται και Θεοφάνεια. Την φανέρωση της Αγίας Τριάδας ο αγιογράφος τη δηλώνει με το χέρι του Πατρός, που ευλογεί από ένα τμήμα ενός ημικύκλιου που παριστά τους ουρανούς. Από αυτό τον κύκλο αναχωρούν ακτίνες φωτός χαρακτηριστικό του Αγίου Πνεύματος και φωτίζουν το περιστέρι. Κατά τη στιγμή αυτή ο Πατήρ μαρτυρεί τη θεότητα του Υιού και τον ονομάζει αγαπητόν Του Υιόν. Ο Υιός ο οποίος βαπτίζεται στον Ιορδάνη φωτίζει ολόκληρο τον κόσμο, απαλλάσσοντας τον από την κυριαρχία του Σατανά. Το Άγιο Πνεύμα, το οποίο κατέρχεται με μορφή περιστεράς , βεβαιώνει την μαρτυρία του Πατρός και μας χαρίζει το αδιασάλευτο θεμέλιο της πίστεώς μας. Είναι το Πνεύμα που «ἐντέλλεται» το Χριστό και τον οδηγεί στη δημόσια αποστολή του.
Κατά τον Ιωάννη το Δαμασκηνό κατ΄ αναλογία με το κατακλυσμό και το περιστέρι με το κλαδί της ελιάς είναι σημείο της ειρήνης. Το Άγιο Πνεύμα κατά τη δημιουργία του κόσμου “ἐπεφέρετο ἐπάνω” από τα αρχέγονα νερά κι ανέδειξε τη ζωή (Γεν. α΄ 2). Έτσι και τώρα στη Βάπτιση αιωρείται πάνω στα νερά του Ιορδάνη και προκαλεί τη δεύτερη γέννηση του νέου δημιουργήματος.
Στην αριστερή πλευρά της εικόνας ο Ιωάννης ο Πρόδρομος υποκλίνεται με ταπείνωση και σεβασμό στο πρόσωπο του Μεσσία. Είναι στραμμένος προς το Άγιο Πνεύμα , που κατέρχεται «ἐν εἴδει περιστερᾶς». Το πρόσωπο του είναι ζωγραφισμένο σε πλάγια στάση λόγω της υπερφυσικής εμφάνισης του Αγίου Πνεύματος. Το δεξί του χέρι αγγίζει το κεφάλι του Χριστού ενώ το αριστερό βρίσκεται σε στάση δεήσεως. Το κεφάλι του είναι αναμαλλιασμένο και το γένι του αραιό. Η έκφραση του είναι αυστηρή και σοβαρή. Τα χέρια και τα πόδια του είναι άσαρκα, διότι «ἡ δὲ τροφὴ ἦν αὐτοῦ ἀκρίδες καὶ μέλι ἄγριον» (Μτ. γ΄ 4). Το πρόσωπό του αγιογραφείται λιπόσαρκο και μελαψό, για να δηλωθεί ο καύσωνας της ερήμου. Φορεί ρούχα από τρίχες καμήλας και ζώνη δερμάτινη στη μέση (Μτ. γ΄ 4).
Δίπλα του Προδρόμου βρίσκεται μια αξίνα σφηνωμένη ανάμεσα στα κλαδιά ενός δέντρου. Συμβολίζει τα λόγια του προφήτη Ιωάννη: «…ἤδη δὲ ἡ ἀξίνη πρὸς τὴν ῥίζαν τῶν δένδρων κεῖται˙ πᾶν οὖν δένδρον μὴ ποιοῦν καρπὸν καλὸν ἐκκόπτεται καὶ εἰς πῦρ βάλλεται» (Μτ. γ΄ 10). Εδώ φανερώνεται η θεία δίκη που βρίσκεται ήδη ανάμεσά μας, για να διαλέξει τα καρποφόρα από τα άκαρπα δέντρα.
Στη δεξιά πλευρά της εικόνας βρίσκονται οι άγγελοι. Έχουν σκεπασμένα τα χέρια τους και τα προτείνουν στο Χριστό, έτοιμα να τον υπηρετήσουν. Ένα ιδιαίτερο ύφασμα ή το ιμάτιο σκεπάζει τις ανοικτές παλάμες, που έχουν σχήμα δεήσεως και συνάμα προθυμίας για εξυπηρέτηση.
Τα απότομα φωτεινά χρώματα που ξεχύνονται από το ουρανό και κατεβαίνουν ως το Χριστό, τους Αγγέλους και τον Πρόδρομο, “δημιουργούν ιερότητα υπερβατικής ατμόσφαιρας, κατάλληλης για την εικόνα της Βαπτίσεως που είναι γεμάτη από υπερφυσικά στοιχεία, όπως η μεγαλειώδης φωνή του Πατρός και η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος”.
Δέσποινας Ιωάννου–Βασιλείου, Το Δωδεκάορτο–Εικόνα: Η άλλη γλώσσα της Θεολογίας, Εκδόσεις Βιβλιεκδοτική, Λευκωσία 2009.
!>