Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
-
2012
(1652)
-
Δεκεμβρίου(138)
- Εὐχές τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χ...
- Βασιλόπιτα. Το έθιμο, η ιστορία και η Ορθόδοξη θρη...
- Νέες φωτογραφίες από τη Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση...
- H ΛΑΟΘΑΛΑΣΣΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ
- «Ποῦ ἐστιν ὁ τεχθείς Βασιλεύς τῶν Ἰουδαίων;»
- Η Χριστουγεννιάτικη Εκδήλωση των Κατηχητικων Ομάδω...
- Παρακλητικός Κανών στα Άγια Νήπια της Βηθλεέμ
- Ο Ιερέας και ο άγγελος μαζί στην προσκομιδή
- Ο συντομότερος δρόμος...
- " Χριστούγεννα στην Ιερά Μονή και Θεολογική Σχολή ...
- ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟ ΜΗΤ...
- «ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Η ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝ...
- Πρόσκληση από τα Παιδιά των Κατηχητικών μας Ομάδων
- Φωτογραφικό υλικό από την Πανήγυρη του Ι.Ν. Παναγί...
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Χριστουπόλεως Πέτρος
- Χριστούγεννα 2012 στην Ενορία μας (φώτο)
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΤΗΣ ΑΛΕΞΙΩΤΙ...
- Το Χριστουγεννιάτικο Μήνυμα του Σεβ. Μητροπολίτου ...
- Ο Οικουμενικός Πατριάρχης διαβάζει το μήνυμα των Χ...
- Μια πολύ συγκινητική πράξη !!!
- Ευχαριστήριο
- Δείτε Ζωντανά
- Ακούστε Ζωντανά - Ορθόδοξοι Ραδιοφωνικοί Εκκλησιασ...
- Τα παιδιά μας επισκέφθηκαν τον Επίσκοπό μας για να...
- Καλήν εσπέραν άρχοντες...
- Χρόνια πολλά!!!
- Το νόημα και η σημασία των καλάντων. Μια αλήθεια π...
- Ανακοίνωση
- ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ
- Σήμερον γεννάται εκ Παρθένου... ΜΑΝΩΛΗΣ ΧΑΤΖΗΜΑΡΚΟΣ
- Κάλαντα Χριστουγέννων
- Παραδοσιακὰ Κάλαντα Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς...
- Τα σχολεία της περιοχής μας ενίσχυσαν και πάλι την...
- "Χριστός γεννάται δοξάσατε"!!!
- ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ (Ματθ. α΄ 1-25)
- ΑΓΙΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ Η ΦΑΡΜΑΚΟΛΥΤΡΙΑ - για παιδιά
- Η ερμηνεία της Εικόνας των Χριστουγέννων
- Ο π. Συμεών στη Διακίδειο
- «ΦΩΤΕΙΝΗ ΓΡΑΜΜΗ» ΤΕΥΧΟΣ 53 ΜΟΛΙΣ ΕΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ
- Τι δώρο να σου προσφέρουμε, Χριστέ μου;
- ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΘΩ;
- Γέροντας Παΐσιος: Η πνευματική ζωή των συζύγων
- " Xριστός Γεννάται... Μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου "
- Ακούστε το συναξάρι του Αγίου Θεμιστοκλή
- ΟΙ ΕΟΡΤΕΣ ΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΣΑΒΒΑ ΤΟΥ ΗΓΙΑΣΜΕΝΟ...
- Στιγμιότυπα από την πανήγυρη του Αγίου Ελευθερίου ...
- Ιησούς Χριστός. Γέννηση, θαύματα, παραβολές (για ...
- 2012 - Το Τέλος του Κόσμου
- Μια παραπάνω προσευχή για τα Χριστούγεννα!
- «ΑΦΟΥ ΘΑ ΞΑΝΑΠEΣΩ…;»
- ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΑΛΗΘΙΝΗΣ ΑΓΑΠΗΣ (Συγκλονιστικό μήνυμα)
- Χριστουγεννιάτικος Ύμνος - Βηθλεέμ Ετοιμάζου
- Κουραμπιέδες νηστίσιμοι
- Τέλεση Ιερού Μυστηρίου του Ευχελαίου στην Ενορία μας
- Το δράμα μιας νεαρής μοναχής. Συγκλονιστική Αληθιν...
- Μάθετε πότε θα γίνει το Τέλος του Κόσμου!
- Χριστός, ο μεγάλος άγνωστος των Χριστουγέννων
- ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΐΣΙΟΣ: Η ΥΠΟΜΟΝΗ ΞΕΚΑΘΑΡΙΖΕΙ ΠΟΛΛΑ ΠΡΑΓ...
- Μητροπολίτης Σπάρτης Ευστάθιος: Εξορίσαμε από τη ζ...
- ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
- Η ΑΡΓΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
- Νέος Πατριάρχης Αντιοχείας εξελέγη ο Δυτικής Ευρώπ...
- Απολυτίκιο Αγίου Διονυσίου
- Πανέμορφη η Φάτνη που στολίζει το προαύλιο του Αγί...
- Σήμερα είναι Κυριακή
- Κατασκευή Φάτνης στον Ι.Ν. Παναγίας Αλεξιωτίσσης
- Ο μπαρμπα-Πανώφ
- ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ - ΤΩΝ ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ (Λουκ. ιδ΄ 16-24)
- Η σύζυγος
- ΟΙ ΕΥΕΡΓΕΣΙΕΣ ΤΟΥ ΛΕΜΟΝΙΟΥ
- Απολυτίκιο Αγίου Ελευθερίου
- Οι τέσσερις αρετές της ψυχής
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ για την αργία της...
- Θάρρος, και πάλι σ' αγαπάει ο Θεός !
- ΑΓ. ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ:«ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΟ ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ ΠΟΥ ΓΙΝ...
- Για όσους αντέχουν!!! Φωτορεπορτάζ από τη Θεία Λει...
- ΕΞΗΝΤΑ ΕΝΝΕΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ
- ΕΡΑΝΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- Το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟ...
- ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΟ ΣΠΟΤ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ.ΚΟΠΗΚΕ ...
- Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ
- 18 χρόνια χωρίς το Σεβαστιανό (μέσα από την πένα ε...
- Το Σάββατο 15 Δεκεμβρίου εορτή του Αγίου Ελευθερίο...
- Μνήμη Αγίου Σπυρίδωνος - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- Η χριστιανική συζυγία: Συμβουλές προς τον σύζυγο
- Ευχαριστήριο της οικογένειας τέκνων του ιερέως Νικ...
- Απολυτίκιο Αγίου Σπυρίδωνος
- Μία συγκλονιστικὴ ἀνέκδοτη ἱστορία ἀπὸ τὸν μαρτυρι...
- Σταμάτης Σπανουδάκης:«Σήμερα στὴν Ἑλλάδα ἢ παίρνει...
- "Πώς να Σε δω"- Χριστουγεννιάτικη Θεατρική Παράστα...
- Ο εορτασμός της Αγίας Αικατερίνης στο Όρος Σινά (φ...
- Ηγετικό Στέλεχος των Γκρίζων Λύκων έγινε Ορθόδοξος!
- Άγιος Αθανάσιος Επίσκοπος Μεθώνης
- Ο ΕΡΑΝΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
- Κυριακή Ι΄Λουκά – Περί υποκρισίας
- Εκοιμήθη μια ''αγία'' πρεσβυτέρα στην Πάτρα
- Κυριακή Ι΄ ΛΟΥΚΑ
- ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ Κυριακής Ι΄ Λουκά - π. Ιωήλ Κ...
- Παρακλητικός Κανών Αγίας Άννης
- Απολυτίκιο Συλλήψεως Αγίας Άννης
- Νοεμβρίου(133)
- Οκτωβρίου(161)
- Σεπτεμβρίου(145)
- Αυγούστου(166)
- Ιουλίου(163)
- Ιουνίου(142)
- Μαΐου(136)
- Απριλίου(102)
- Μαρτίου(137)
- Φεβρουαρίου(127)
- Ιανουαρίου(102)
-
Δεκεμβρίου(138)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου 2012
01:07
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Το έθιμο της Βασιλόπιτας την Πρωτοχρονιά, το κόψιμο, οι ευχές για το νέο έτος, η ιστορία της Βασιλόπιτας, οι ρίζες στην αρχαιότητα, η σχέση της κοπής με την Ορθόδοξη Θρησκευτική παράδοση και τον Μέγα Βασίλειο κλπ..
Βασιλόπιτα ονομάζεται η πίτα που παρασκευάζεται σε ορισμένες χώρες από τους χριστιανούς παραμονές της Πρωτοχρονιάς και κόβεται (μοιράζεται) λίγο αφότου αλλάξει ο χρόνος.
Στην Αθήνα συνηθίζεται η λεγόμενη «πολίτικη» Βασιλόπιτα η οποία παρασκευάζεται κυρίως από αλεύρι, αυγά, ζάχαρη και γάλα, κατασκευάζεται σε διάφορα μεγέθη και είδη αλλά συνήθως είναι φουσκωτή, αφράτη και γλυκιά.
Σε άλλα μέρη επικρατούν άλλοι τρόποι κατασκευής με μπαχαρικά κ.α. Στη δυτική Μακεδονία αντί για την «πολίτικη» Βασιλόπιτα συχνά η βασιλόπιτα είναι μια τυρόπιτα ή πρασόπιτα.
Βασικό όμως κοινό γνώρισμα είναι ότι στο εσωτερικό όλων τοποθετείται νόμισμα, συνήθως κοινό όμως σε ορισμένες περιπτώσεις χρυσό (κωσταντινάτο) ή ασημένιο.
Στην ελληνική επαρχία, ανάλογα με το έθιμο, τοποθετείται στο εσωτερικό της βασιλόπιτας μικρό κομμάτι άχυρου, κληματόβεργας ή ελιάς ή, σε κτηνοτροφικές περιοχές, ένα μικρό κομμάτι τυρί, για να φέρουν καλή τύχη στην παραγωγή.
Σε άλλα μέρη, αντί αυτού κατασκευάζουν μικρό στεφάνι από κληματόβεργες που όποιος το βρει στα χωράφια θα είναι τυχερός στα σπαρτά, ή στην ελαιοπαραγωγή ή στο κρασί κλπ.
Συχνά γράφεται πάνω στη βασιλόπιτα ο αριθμός του νέου έτους, με σειρές αποφλοιωμένων αμυγδάλων ή με ζάχαρη
Το ελληνικό έθιμο της βασιλόπιτας
Η Βασιλόπιτα κατά το ελληνικό έθιμο κόβεται σε οικογενειακή συγκέντρωση αμέσως με τον ερχομό του νέου έτους κυρίως μετά από φαγοπότι όπου και ακολουθεί χαρτοπαιξία «για το καλό του καινούργιου χρόνου». Έτσι στις 12.00 ακριβώς τα μεσάνυχτα με την αλλαγή του έτους σβήνουν τα φώτα και μετά ένα λεπτό ξανανάβουν ευχόμενοι και αντευχόμενοι όλοι «χρόνια πολλά» και «ευτυχισμένο το νέο έτος».
Τότε προσκομίζεται η Βασιλόπιτα στο τραπέζι όπου ο νοικοκύρης αφού την σταυρώσει με το μαχαίρι τρεις φορές αρχίζει να τη κόβει σε τριγωνικά κομμάτια προσφερόμενο σε κάθε ένα παριστάμενο μέλος της οικογένειας ή φίλων και συγγενών με πρώτο κομμάτι του σπιτιού (ή του Χριστού της Παναγίας και του Άι Βασίλη), του σπιτονοικοκύρη, της σπιτονοικοκυράς και των άλλων παρισταμένων κατά τάξη συγγένειας και ηλικία με τελευταίο το κομμάτι του φτωχού ή πάλι του σπιτιού, χωρίς βέβαια να λησμονούνται τυχόν μετανάστες, ασθενείς και άλλα πρόσωπα της οικογένειας που για διάφορους λόγους δεν παρίστανται. Ανάλογα με την περίπτωση μπορεί να κοπεί κομμάτι “για την εταιρεία”, “για το μαγαζί” κ.λ.π..
Το κόψιμο της Βασιλόπιτας γίνεται και τις άλλες μέρες του “Δωδεκαήμερου” των εορτών. Υπουργεία, γραφεία και σύλλογοι μπορεί να κόβουν βασιλόπιτες μέχρι και το μήνα Φεβρουάριο.
Σε πολλά νησιά με το ξημέρωμα της 1ης του Νέου Έτους αναλαμβάνει ο σπιτονοικοκύρης να καθαγιάσει την οικία κρατώντας είτε τμήμα της Βασιλόπιτας είτε του αντίστοιχου των Χριστουγέννων Χριστόψωμο και ένα κερί μπαινοβγαίνοντας στη πόρτα τρεις φορές λέγοντας “έξω τα κακά, μέσα τα καλά”.
Ιστορία της βασιλόπιτας
Το έθιμο της βασιλόπιτας είναι πολύ παλαιό, προέρχεται από εκείνο το τελούμενο στην αρχαία εορτή των «Κρονίων» (των ρωμαϊκών «Σατουρναλίων») που παρέλαβαν οι Φράγκοι, από τους οποίους και προήλθε η συνήθεια της τοποθέτησης νομίσματος μέσα στη πίτα και της ανακήρυξης ως «Βασιλιά της βραδιάς» αυτού που το έβρισκε. Κατά άλλο έθιμο, αντί νομίσματος, έβαζαν φασόλι και αυτόν που το έβρισκε τον αποκαλούσαν “φασουλοβασιλιά”.
- Το κόψιμο στις βασιλόπιτας είναι από τα ελάχιστα αρχέγονα έθιμα που επιβιώνουν. Σύμφωνα με τον καθηγητή Δημήτρη Λουκάτο αποτελεί εξέλιξη του γνωστού και λαϊκού εθίμου στις πρωτοχρονιάτικης πίτας. Στην αρχαιότητα υπήρχε το έθιμο του εορταστικού άρτου, τον οποίο σε μεγάλες αγροτικές γιορτές οι αρχαίοι Έλληνες πρόσφεραν στις θεούς.
- Τέτοιες γιορτές ήταν τα Θαλύσια και τα Θεσμοφόρια. Χαρακτηριστικό στοιχείο στις βασιλόπιτας είναι ότι ο άνθρωπος δοκιμάζει την τύχη του με το κέρμα στις, προσπαθώντας να μαντέψει πώς θα του έρθουν τα πράγματα στη νέα χρονιά. Σε όποιον πέσει το φλουρί, στις θα είναι ο τυχερός και ευνοούμενος του νέου έτους! Η ορθόδοξη παράδοση συνέδεσε το έθιμο με τη Βασιλόπιτα.
Ορθόδοξη θρησκευτική παράδοση
Πέρα όμως αυτού του φράγκικου εθίμου, που επικράτησε στην Ευρώπη, υπάρχει και μία θρησκευτική παράδοση που συνδέει και με την προσωπικότητα του Μεγάλου Βασιλείου. Κατά την θρησκευτική λοιπόν παράδοση κάποτε στη Καισαρεία της Καππαδοκίας στη Μικρά Ασία που επίσκοπος ήταν ο Μέγας Βασίλειος ήλθε να τη καταλάβει ο Έπαρχος της Καππαδοκίας με πρόθεση να τη λεηλατήσει.
Τότε ο Μέγας Βασίλειος ζήτησε από τους πλούσιους της πόλης του να μαζέψουν ότι χρυσαφικά μπορούσαν προκειμένου να τα παραδώσει ως “λύτρα” στον επερχόμενο κατακτητή. Πράγματι συγκεντρώθηκαν πολλά τιμαλφή. Κατά την παράδοση όμως είτε επειδή μετάνιωσε ο έπαρχος, είτε (κατ΄ άλλους) εκ θαύματος ο Άγιος Μερκούριος με πλήθος Αγγέλων απομάκρυνε τον στρατό του, ο Έπαρχος απάλλαξε την πόλη από επικείμενη καταστροφή.
Προκειμένου όμως ο Μέγας Βασίλειος να επιστρέψει τα τιμαλφή στους δικαιούχους, μη γνωρίζοντας σε ποιόν ανήκει τι, έδωσε εντολή να παρασκευαστούν μικροί άρτοι εντός των οποίων τοποθέτησε ανά ένα των νομισμάτων ή τιμαλφών και τα διένειμε στους κατοίκους την επομένη του εκκλησιασμού.
Το γεγονός αυτό απέληξε σε διπλή χαρά από της αποφυγής της καταστροφής της πόλης και συνεχίσθηκε η παράδοση αυτή κατά τη μνήμη της ημέρας του θανάτου του (εορτή του Αγίου και Μεγάλου Βασιλείου).
!>