Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
-
2020
(682)
- Δεκεμβρίου(53)
- Νοεμβρίου(37)
- Οκτωβρίου(40)
- Σεπτεμβρίου(38)
- Αυγούστου(43)
- Ιουλίου(38)
- Ιουνίου(56)
- Μαΐου(73)
- Απριλίου(86)
-
Μαρτίου(110)
- Ανακοίνωσις
- Κύριε, τι ψυχές έχεις στον κόσμο τούτο τον απατεών...
- Είναι νόμιμοι οι περιορισμοί των δικαιωμάτων μας ε...
- Άγιος Πορφύριος: " Έεε! Πέφτουμε στο χάος, χανόμασ...
- Δ’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- Πιστεύω, Κύριε, βοήθα με στην απιστία μου
- Για εκείνους που βροντοφώναξαν και πάλι την λέξη Β...
- Η Δ Στάση των Χαιρετισμών της Παναγίας στην Πάτρα
- Την Δ΄ Κυριακή των Νηστειών, η Αγία μας Εκκλησία π...
- Οι Κυριακές της Μεγάλης Σαρακοστής
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Μαρκ. θ´ 17-...
- “Ο στύλος”
- Εδέσσης Ιωήλ: ''Δεν αποδεχόμαστε ότι υπάρχει κίνδυ...
- «Ὦ πανύμνητε Μῆτερ…»
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 29 Μα...
- Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος: Την Εκκλησία όποιο χέρ...
- ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ...
- «Οἱ 3 διάλογοι» - Ομιλία π. Δανιήλ Αεράκη για τον ...
- Ἀνοιχτή ἐπιστολή ἱερέως πρός τόν Πρωθυπουργό (…”κά...
- «Ἰδοὺ ἡ δούλη Κυρίου»
- «ΣΗΜΕΡΟΝ ΤΗΣ ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΗΜΩΝ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ»!
- Ἡ γενιὰ τῶν ἀθανάτων
- Ποια είναι η ερμηνεία της εικόνας του Ευαγγελισμού...
- Λόγος εις τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου - Άγ. Λουκά...
- Η συμβολή της Εκκλησίας στην παλιγγενεσία του 1821
- Μεθύστε με τ΄αθάνατο κρασί του ΄21
- ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ (1794 - 1864)
- Καπετάνισες - Χορωδία Σπυρου λαμπρου
- Ξύπνα Ραγιά (τραγούδι)
- Πατρών Χρυσόστομος: «Είμεθα όλοι εδώ κάτω από τη σ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Εορτής του Ευαγγελισμο...
- Μήνυμα Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου για τη...
- Κύριε πρωθυπουργὲ μᾶλλον ξεχάσατε τὴν ἐπιλογὴ Β7: ...
- «Σταυρός & πόνος» - Επίκαιρη ομιλία π. Δανιήλ Αεράκη
- «Χαῖρε, σιγῆς δεομένων, Πίστις!» - Επίκαιρη ομιλία...
- Ανακοίνωση για την Εορτή του Ευαγγελισμού
- Ο Γέροντας Γαβριήλ ο Αγιορείτης για τον Κορωνοϊό
- ΑΣ ΜΗ ΤΟΥΣ ΛΗΣΜΟΝΗΣΩΜΕ!
- ΚΥΡΙΑΚΗ Γ´ ΝΗΣΤΕΙΩΝ: Ο Σταυρός ως δρόμος προς τον ...
- Τὸν Σταυρόν σου προσκυνοῦμεν Δέσποτα, καὶ τὴν ἁγία...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Μάρκ. η΄ 34 ...
- Στις μέρες του πειρασμού...
- Αδέλφια υψώστε την Ελληνική Σημαία... Η Πατρίδα μα...
- Γ΄ Χαιρετισμοί εἰς τήν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον: «Νέαν ἔ...
- Ὁ φυματικός, ὁ τρελός παπάς καί ἡ Θεία Κοινωνία
- Ἀπάντηση Ἰατρικοῦ Συλλόγου Αθηνῶν (1988) περί Θεία...
- Συγχώρεσέ μας Κύριε... (Για 10 τουλάχιστον λόγους)
- ΗΣΥΧΑΣΕ ΚΑΙ ΕΣΥ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΛΕΜΕΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
- Ανοικτή Επιστολή Προς Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πρωθ...
- Ανακοίνωση
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Ἂς ὑπομείνωμε τό οὐράνιο «ἐπι...
- Ἡ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι ἀποκάλυψις τῆς ἀληθείας περί το...
- Πρέπει να το δεις και να το στείλεις και σε άλλους...
- Μόρφου Νεόφυτος: Οι πιστοί απέναντι στις επιδημίες...
- ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΟΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗΝ ΚΑΡΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ Α...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή του Οσίου Πατρός ημών Α...
- Κυριακή Β΄ των Νηστειών στην Ενορία μας
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή του Οσίου Πατρός ημών Α...
- Από την Ακολουθία της Β΄ Στάσεως των Χαιρετισμών τ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Μάρκ. β΄ 1–1...
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙ...
- “Η πέτρα”
- Αναστέλλονται οι συναντήσεις των Κατηχητικών Ομάδω...
- Ἡ θεία Κοινωνία σώζει, δέν... μολύνει!
- Ο Αρχιμ. π. Σωτήριος Τσάφος, την Κυριακή θα ιερουρ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή του Οσίου Πατρός ημών Α...
- Χαίρε, ότι λειμώνα της τρυφής αναθάλλεις. Χαίρε, ό...
- Το Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας είναι το πιο θαυ...
- Νέοι και Εκκλησία μέσα σε ένα ψηφιακό κόσμο
- Όσιος Εφραίμ Κατουνακιώτης
- ΟΣΙΟΣ ΙΩΣΗΦ ΗΣΥΧΑΣΤΗΣ
- Σύντομος βίος του Οσίου Ιωσήφ του Ησυχαστή (1897-1...
- Άγιος Δανιήλ Κατουνακιώτης, ένας ακόμα αγιορείτης ...
- Ο ηγιασμένος π. Γερβάσιος Παρασκευόπουλος (1877 – ...
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος κοντά στό Δ...
- Αγιοκατάχθηκαν από την Αγία και Ιερά Σύνοδο του Οι...
- ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΓ. ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΝΤΑ ΜΑΡΤΥΡΩΝ
- Μπορεί ο ιός να νικήσει τον Υιό; (μήνυμα από πνευμ...
- Τελικά, η Θεία Κοινωνία ευθύνεται για όλα ;;;;
- Η Κυριακή Της Ορθοδοξίας στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών ...
- Ανακοινώσεις Ι.Ν. Αγίων Αντωνίου και Χαραλάμπους ε...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Ἡ Πατρίδα μας ἒχει ἀνάγκη παρ...
- Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στην Ενορία μας
- O Ιερέας της Σπιναλόγκας που κοινωνούσε τους λεπρο...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθηστὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν ἡ...
- Ἡ Α’ στάσις τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Παναγίας στήν Ἱερά...
- Από την Ακολουθία των πρώτων Χαιρετισμών της Υπερα...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ιωάν. α΄ 44 ...
- Το διά κολλύβων Θαύμα του Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος
- "Ο αστήρ"
- ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
- Μηροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: ''Δεν μεταδόθηκε π...
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΓΙ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑ...
- Ανακοινώσεις Ι.Ν. Αγίων Αντωνίου και Χαραλάμπους ε...
- Ο Αρχιμ. π. Μάρκος Τζανακάκης, την Κυριακή θα ιερο...
- 3η Μαρτίου, μέρα μνήμης του Ήρωα της ΕΟΚΑ Γρηγόρη ...
- Ο Άγιος Παΐσιος για την Μεγάλη Τεσσαρακοστή
- Το Πένθος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής
- ΤΑ ΧΑΡΤΑΚΙΑ ΤΟΥ ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΟΥ...
- Φεβρουαρίου(48)
- Ιανουαρίου(60)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 2 Μαρτίου 2020
16:40
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Ιωάννου Αν. Γκιάφη,
Θεολόγου- Πολιτικού Επιστήμονος
Αναντίρρητα ως ένα φοβερό πάθος της ψυχής αντιμετωπίζεται από την ψυχολογία το μίσος. Δεν είναι παρά η έντονη αντιπάθεια κάποιου για ένα πρόσωπο. Είναι η απέχθεια που νοιώθει για αυτόν και η οποία μπορεί και στο έγκλημα να τον οδηγήσει. Αλήθεια πόσες συμφορές και δυστυχίες προκλήθηκαν μέσα στην ανθρωπότητα εξαιτίας του μίσους; Πολεμικές συρράξεις, αλληλοσκοτωμοί, φιλονικίες κ. ά. Δυστυχώς ως μια ψυχοπαθολογική εκτροπή του ανθρώπου συνεχίζει να κερδίζει έδαφος μέχρι σήμερα. Ανέκαθεν το άτομο ενδίδει σε αυτή με απώτερο στόχο την αυτονόμησή του από το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Στον αντίποδα βρίσκεται η αγάπη, η οποία γεννά την ομόνοια, την αλληλεγγύη, την αλληλοεκτίμηση, την ειρήνη και την συνεργασία. Και ίσως μας δημιουργηθεί ένα ερώτημα. Πώς καλλιεργείται η αγαπητική σχέση με τον ''άλλον'', τη στιγμή που προηγήθηκε η εχθρότητα; Υπάρχει μήπως ''ένα βοηθητικό πέρασμα'' από τη μία κατάσταση στην άλλη; Βεβαίως και υπάρχει! Την απάντηση μας την δίνει ο ίδιος ο Θεάνθρωπος Κύριος διαμέσου του ευαγγελικού λόγου Του. "Ἐὰν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ πατὴρ ὁ οὐράνιος''(Ματθ. στ', 14). "Αν συγχωρέστε στους ανθρώπους τα παραπτώματά τους, θα συγχωρέσει και σε σας ο πατέρας σας ο ουράνιος.'' Μιλώντας ο Χριστός για τις βασικές προϋποθέσεις για την βίωση της κατά Θεόν πορείας, κατατάσσει ανάμεσα τους και την συγχωρετικότητα. Ο κάθε χριστιανός καλείται όχι μόνο να αρκεστεί στην αναγνώριση των δικών του λαθών, αλλά να προχωρήσει και στη συγχώρεση των κακών που του έκαναν οι άλλοι. Στην πράξη οφείλει να εφαρμόσει το νόμο της αγάπης, μιας αγάπης που δεν ζητεί ''τα εαυτής''. Πρόκειται για την αγάπη που ξεπερνάει τα οποιαδήποτε εμπόδια μεταξύ των ανθρωπίνων σχέσεων. Διαλύει τις κακίες και τις έχθρες και στη θέση τους οικοδομεί την ομόνοια και την αλληλοπεριχώρηση. Άρα η εκδήλωση της αγάπης προς τον κάθε αδελφό ξεκινά με την συγχώρεση των παραπτωμάτων του και των λαθών του.
Συγχωρώντας όμως τον αδελφό μας δεν πετυχαίνουμε μόνο την αγαπητική συνύπαρξη, αλλά και την συγχώρεσή μας από τον φιλάνθρωπο Θεό. Χωρώντας μέσα στην καρδιά μας όλους τους ''άλλους'', θα έλθει και θα χωρέσει στην καρδιά μας ο ίδιος ο Κτίστης των απάντων. Εάν προσέξουμε κατά την Θεία Λειτουργία και συγκεκριμένα προ της απαγγελίας του Συμβόλου της Πίστεώς μας, ο Ιερεύς μας προτρέπει: "Ἀγαπήσωμεν ἀλλήλους ἵνα ἐν ὁμόνοια ὁμολογήσωμεν''. Εκείνη την ώρα εάν υπάρχει ιερατικό συλλείτουργο, ακολουθεί ο αλληλοασπασμός των λειτουργών. Τα πρωτοχριστιανικά χρόνια γίνονταν απ' όλους τους χριστιανούς. Αυτή η κίνηση φανερώνει την αγάπη και συγχρόνως την συγχώρεση μεταξύ των χριστιανών, πριν προβούν στην ομολογία της αληθινής πίστης τους. Μέσα από την κοινή αγάπη τους αντανακλά η αγάπη τους προς τον Θεό. Μάλιστα στην αρχαία Θεία Λειτουργία των Αποστολικών Διαταγών αναφέρεται πως ο διάκονος καλεί για τον ασπασμό της αγάπης, θέτοντας τρεις όρους. Να μην υπάρχει στην καρδιά των μετεχόντων: α) μνησικακία, β) υποκρισία και γ) δολιότητα. Επομένως η συμφιλίωση όλων με όλους αποτελεί βασικό στοιχείο της λειτουργικής και της εν γένει πνευματικής ζωής.
Αντιθέτως εάν δεν υπάρχει ίχνος συγχωρετικότητας από μέρους μας, δεν υπάρχει και δείγμα άφεσης από τον Θεό. Μπορεί να ζητούμε την συγχώρεση των παραπτωμάτων μας, αλλά όχι των άλλων. Τότε η αγάπη του Θεού δεν αποκαλύπτεται μέσα από τη ζωή μας. Με την μη συγχωρετικότητά μας, δεν επιτρέπουμε στην αγάπη του Θεού να ενεργήσει μέσα μας. Δικαίως ο Ευθύμιος Ζιγαβηνός θα γράψει πως :''ο άγιος Θεός δεν σημαίνει πως δεν μας αγαπάει, μισεί την ωμότητά μας.'' Η απάθεια και η αδιαφορία μας για τον συνάνθρωπο απεμπολούν την χάρη του Θεού από την ύπαρξή μας. Ο εγωισμός φυλακίζει τον άνθρωπο στα όρια της φύσης του με αποτέλεσμα την αποξένωσή του, την φθορά του και τον θάνατό του. Η υπέρβαση συντελείται μόνο δια Ιησού Χριστού και μέσω της καλλιέργειας της συγνώμης στη ζωή μας.
Εξάλλου ο Κύριος μας μέσα από την επίγεια διαδρομή Του, δίδαξε την συγχώρεση ακόμη και όσων μας εχθρεύονται. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη υπέρβαση από την συγχώρεση των ίδιων Του των σταυρωτών. Αγκαλιάζει τον κάθε άνθρωπο με ανυπόκριτη αγάπη και ειλικρινή συγκατάβαση. Αρρώστους, χήρες, ορφανά, πτωχούς και όλες οι ευπαθέστατες κοινωνικές ομάδες αποτελούν προτεραιότητά Του και συγχρόνως έμπρακτη απόδειξη της πολλής στοργής Του προς τον αδελφό. Και μόνο να σκεφθεί κανείς πως του θαύματος του παραλύτου προηγείται η συγχώρεση των αμαρτιών του και κατόπιν ακολουθεί η θαυματουργική του θεραπεία (Μαρκ. β' 1-12). Πρώτα ο Κύριος συγχωρεί τα λάθη των ανθρώπων ως ελεήμων και φιλάνθρωπος Θεός και μετά τους εκπληρώνει το κάθε αίτημά τους.
Η αγία μας Εκκλησία από σήμερα μας προσκαλεί να εισέλθουμε στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, έχοντας συγχωρέσει τον πλησίον μας. Διότι μπορεί να ξεκινάμε τον αγώνα της νηστείας, αλλά θα αποβεί μάταιη αν εμφωλεύει μέσα μας έστω κι ένα ψεγάδι μνησικακίας. Η εγκράτεια (σωματική και πνευματική) θα μας βοηθήσει στη μετάνοια, αλλά απαιτείται και η ''άφεση'' από μέρους μας των παραπτωμάτων των άλλων. Δεν είναι τυχαίο που ο πρώτος κατανυκτικός εσπερινός ονομάζεται εσπερινός της συγνώμης. Οφείλουμε να εισέλθουμε στο ''στάδιο των αρετών'' συγχωρεμένοι μεταξύ μας, με τις οικογένειές μας, με τους συγγενείς μας, με τους φίλους μας, ακόμη και με τους εχθρούς μας. Βέβαια θα αποτελούσε παράλειψη αυτή η συγχώρεση να μην εκκινήσει από το μυστήριο της ιεράς εξομολόγησης. Εκεί ενώπιον του πνευματικού πατρός ο χριστιανός έχει χρέος να ομολογήσει την μνησικακία του και να ζητήσει την συγχώρεσή του. Άρα δεν αρκεί μόνο η νηστεία, η προσευχή και η μετοχή μας στην λατρευτική ζωή, πρέπει να υπάρχει και η συγχωρετικότητα προκειμένου από τον Σταυρό επαξίως να φθάσουμε στην Ανάσταση.
Ο άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης έγραφε σε μια προσευχή του: "Παράκλητε αγαθέ, Σε ικετεύω με δάκρυα, παρηγόρησε τις θλιμμένες από την αμαρτία ψυχές όλου του κόσμου. Δώσε στους λαούς ν' ακούσουν την γλυκιά φωνή σου: "Ἀφέωνται ὑμῖν αἱ ἁμαρτίαι". Ναι Αγαθέ Κύριε δεν υπάρχει μεγαλύτερο θαύμα από το να αγαπά κανείς τον αμαρτωλό στην πτώση του. Γιατί τον άγιο είναι εύκολο να τον αγαπάς, είναι άξιο.'' Είθε η συγχωρετικότητα να είναι τρόπος ζωής και πολιτείας μας! Γένοιτο!
πηγή:aktines.blogspot.com
!>