Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
-
2019
(811)
- Δεκεμβρίου(95)
- Νοεμβρίου(57)
- Οκτωβρίου(44)
- Σεπτεμβρίου(66)
- Αυγούστου(59)
-
Ιουλίου(60)
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2019 ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤ...
- Ό,τι αποκαλυφθεί εδώ, στην Εξομολόγηση, δεν θα απο...
- Στην Αφρική είδα πόσο αληθινό είναι το Ευαγγέλιο τ...
- Η καρδιά σου ένα θυμιατήρι....
- Προσευχή στην Παναγία
- Θεία Λειτουργία στό Λεόντιο Πατρῶν (στό πάτημα τοῦ...
- Ποια είναι η δυνατότερη Προσευχή που ενώνει τον άν...
- Μία παραβολική ιστορία:
- Παππούλη μου, θα κάνω παιδιά;
- Λιτανεία της θαυματουργού εικόνας της Οσίας Ειρήνη...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Δεκαπενταυγούστου Ι. Ν....
- Ο συγκλονιστικός Βίος της Οσίας Ειρήνης του Χρυσοβ...
- Γιατί ευλογούνται τα μήλα της Αγίας Ειρήνης Χρυσοβ...
- Ο Άγιος Παντελεήμων και ο ασεβής γιατρός
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Παντελεήμονος στή...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τῆς Ἁγίας Παρασκευῆ...
- Άγιος Παντελεήμων ο Μεγαλομάρτυς και Ιαματικός
- Η ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΘΕΟΠΡΟΜΗΤΟΡΟΣ ΑΝΝΗ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή της Αγίας Παρασκευής
- Σκοπὸς τῆς ζωῆς μας εἶναι νὰ γίνουμε τέλειοι καὶ ἅ...
- Όλες σχεδόν οι αρρώστιες προέρχονται από την έλλει...
- Να γνωρίζετε ότι αυτούς που έχουμε βοηθήσει και ελ...
- ΤΡΙΗΜΕΡΗ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗ Μ Α Κ Ε Δ Ο Ν...
- Γιατί ήρθε ο Χριστός στον κόσμο; Τριάντα φορές μας...
- Άγιος Πορφύριος – «Αυτά τα κάνει το Άγιο Πνεύμα!» ...
- Ο Χριστός δε μας ζητά να εργαζόμαστε με ωράριο, λε...
- Φωτογραφίες από την ιερά αγρυπνία επί τη εορτή του...
- Το μαγαζί του Θεού..!!
- Oρθόδοξη οικογένεια
- Θαύμα Πίστη ! ! !
- Τη νοερά Προσευχή να τη λέτε κάθε μέρα
- Ι.Ν. ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΛΕΞΙΩΤΙΣΣΗΣ - ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΗΣ
- ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ
- ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΣΤΗΝ ΤΗΝΟ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Βίος Αγίας Μαρίας Μαγδαληνής
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή της Αγίας Παρασκευής
- "Η Αγία Μακρίνα" (19 Ιουλίου) - Πύργοι Ακαθαίρετοι
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Μεγαλομάρτυρος Μαρίνης στήν Πάτρα
- Μεγαλομάρτυς του Χριστού Μαρίνα, πρέσβευε υπέρ των...
- Ἀπ’ ὅλα τα θαύματα που γνώρισε ἡ γῆ μας,αὐτό που γ...
- Απογευματινή προσκυνηματική εκδρομή στην Ι.Μ. Αγία...
- Τό μαρτύριο τοῦ Ἐθνομάρτυρος Γρηγορίου Δέρκων ἐμπν...
- Ἐγκαίνια Ἱεροῦ Ναοῦ Ὁσίου Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου σ...
- Νύχτα στο κελί του Αγίου Παϊσίου - ΝΩΝΤΑΣ ΣΚΟΠΕΤΕΑΣ
- Τί είναι η Παλαιά Διαθήκη; (στ) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ο Γεώργιος Μπλάτζας, γιατρός του Αγίου Παϊσίου, μι...
- Εκεί έχουμε Θεία Κοινωνία, εδώ θεία επικοινωνία! ...
- Άγιος Παΐσιος : Το «δόξα σοι ο Θεός» ρίχνει τους δ...
- Ο Άγιος Παΐσιος έλεγε συχνά ότι «δε θα βγάλουμε ρί...
- - Γέροντα, σώζονται αυτοί που δεν είναι βαπτισμένοι;
- Όταν η Αγία Ευφημία επισκέφθηκε τον άγιο Παΐσιο
- Τι συμβολίζουν τα κεριά και τα καντήλια στους τάφο...
- Η εξομολόγηση δεν είναι για τους μελλοθάνατους! Εί...
- Ποτέ δεν θα πρέπει να λες ότι σε έχει ξεχάσει ή σε...
- Τραγούδι για τον Άγιο Παΐσιο τον Αγιορείτη
- ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΗ: ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΓΙΑ ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ Α...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη Μνήμη του Αγίου Παϊσίου του Α...
- Ἐκδηλώσεις μνήμης τοῦ π. Γερβασίου Παρασκευοπούλου...
- Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς - ''O Άγιος της Οικουμένης''
- Πόσοι είναι οι Άγιοι Ανάργυροι;
- Ιουνίου(57)
- Μαΐου(54)
- Απριλίου(103)
- Μαρτίου(90)
- Φεβρουαρίου(57)
- Ιανουαρίου(69)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Σάββατο 13 Ιουλίου 2019
01:08
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΔΙΑΘΗΚΩΝ
Οι δύο Διαθήκες, Παλαιά και Καινή, δεν αποτελούν δύο στεγανά χωρισμένες, αλλά δύο άρρηκτα ενωμένες ενότητες της μιας, διαχρονικά ενιαίας, Ιεράς Ιστορίας. Το θεανδρικό πρόσωπο του Θεού Λόγου αποτελεί τον πανίσχυρο κρίκο που τις κρατά απόλυτα συνενωμένες μαζί του (βλ. και ΛΥΧΝΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ, αρ. φ. 411, Οκτ. 2017).
Είναι τόσο ισχυρός ο μεταξύ τους σύνδεσμος, ώστε οι θεοφόροι Πατέρες να ομιλούν για δύο αδελφές που έχουν τον ίδιο Πατέρα. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος είναι κατηγορηματικός. «”Αδελφαί γαρ αι δύο Διαθήκαι, εξ ενός Πατρός τεθείσαι”. Γι’ αυτό λένε τα ίδια πράγματα και οι δυό, αφού μοιάζουν σαν δυό αδελφές που έχουν τον ίδιο Πατέρα, τον Θεό. Όπως οι αδελφές που γεννήθηκαν από τον ίδιο πατέρα έχουν όμοια χαρακτηριστικά, έτσι και εδώ. “Επειδή αι δύο Διαθήκαι εξ ενός Πατρός εγεννήθησαν”, μοιάζουν πολύ μεταξύ τους. Μία ρίζα της ευσεβείας τροφοδοτεί και τις δύο. Η ίδια διδάσκει τον παλαιό νομοθέτη (Μωυσή), η ίδια φωτίζει και τον θεολόγο ευαγγελιστή (Ιωάννη)».
Η μεταξύ τους σχέση είναι τέτοια, που η μία προϋποθέτει την άλλη. Η καθεμιά κατανοείται μέσα από την άλλη. Η Παλαιά προλέγει τα όσα θα συμβούν στην Καινή. Και η Καινή με τη σειρά της ερμηνεύει την Παλαιά. Το όλο περιεχόμενο της Παλαιάς, όντας προφητικό, συμβολικό και συνεσκιασμένο, κατανοείται μόνο με την εκπλήρωσή του από την Καινή. Γι’ αυτό και η Παλαιά φανερώνεται καθαρά για πρώτη φορά και ερμηνεύεται ορθά μόνο από την Εκκλησία. Για τον παλαιό Ισραήλ έχει ακόμη κάλυμμα. Παραμένει σκιά, μυστήριο, βιβλίο κλειστό, εσφραγισμένο.
Κατά τον ιερό Χρυσόστομο πάλι, «”δύο Διαθήκαι και δύο παιδίσκαι και δύο αδελφαί τον ένα Δεσπότην δορυφορούσι. Κύριος παρά προφήταις καταγγέλλεται, Χριστός εν Καινή κηρύσσεται”. Δεν λέει καινούργια πράγματα η Καινή, αφού τα προανήγγειλε η Παλαιά. Αλλά και τα παλαιά δεν καταργούνται, αφού ερμηνεύονται από την Καινή». Ο κοινός Δεσπότης που συνενώνει και τις δύο, είναι ο λίθος «ον απεδοκίμασαν οι οικοδομούντες», αυτός που περιφρονήθηκε και πετάχτηκε από τους χτίστες, αλλά παρά ταύτα «εγενήθη εις κεφαλήν γωνίας». Έγινε το μεγάλο αγκωνάρι που κρατάει την οικοδομή. «Η γωνία είναι πάντα το συνεκτικό στοιχείο δύο τοίχων. Έτσι και ο αχειρότμητος λίθος Χριστός, ως κεφαλή γωνίας, συνενώνει στον εαυτό του τους δύο λαούς, της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης. Τους Ιουδαίους και τους εξ εθνών Χριστιανούς».
Η δράση του Θεού για τη σωτηρία του κόσμου δεν ξεκινάει ξαφνικά με την ενανθρώπηση του Υιού του. Προηγείται ένα μακρό προπαρασκευαστικό στάδιο, όπου λαμβάνει χώρα με πολλούς και διαφόρους τρόπους, «πολυμερώς και πολυτρόπως», η σταδιακή και επί μέρους αποκάλυψη της αρχαίας βουλής του Θεού, του σχεδίου της Θείας Οικονομίας. Ο Χριστός ενεργεί με βάση τα όσα προηγήθηκαν του ερχομού του. Δεν είναι συνεπώς δυνατόν να αγνοείται το προκαταρκτικό αυτό στάδιο της θείας αποκαλύψεως. Η απόρριψή του συνεπιφέρει κατ’ ανάγκην και απόρριψη του Χριστού.
Σε όλη τη μακραίωνη αναδίπλωση του σχεδίου της Θείας Οικονομίας ενεργεί και δρα η κυριαρχική πνοή ενός και του αυτού Αγίου Πνεύματος, που πάντοτε «επεφέρετο επάνω του ύδατος» της ειδωλολατρείας, στο «σκότος επάνω της αβύσσου», φωτίζοντας τους δικαίους άνωθεν (Γεν. 1, 2). Γι’ αυτό και ομολογούμε πίστη σ’ αυτό «το Πνεύμα το Άγιον, το λαλήσαν διά των Προφητών». Ένα και το αυτό Άγιο Πνεύμα «βρύει προφητείας» κατά την προ Χριστού εποχή, αλλά και «συγκροτεί τον θεσμόν της Εκκλησίας» εν συνεχεία, επιφοιτώντας στους αγίους Αποστόλους «εν είδει πυρίνων γλωσσών» κατά την ημέρα της Πεντηκοστής.
Πιστεύουμε λοιπόν, «οι Προφήται ως είδον, οι Απόστολοι ως εδίδαξαν». Η Εκκλησία παρέλαβε και τα δύο. Γι’ αυτό και ψάλλει γεμάτη χαρά: «Προφήτας εξαπέστειλας, Χριστέ, προφητεύσαι σου την παρουσίαν, και αποστόλους κηρύξαι σου τα μεγαλεία• και οι μεν προεφήτευσαν την έλευσίν σου, οι δε τω βαπτίσματι εφώτισαν τα έθνη» (Παρακλητική, Ήχος πλ. β΄ , Αίνοι Σαββάτου).
(ΛΥΧΝΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ, αρ. φ. 422, Σεπτ. 2018)
(Συνεχίζεται)
!>