Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
-
2019
(811)
- Δεκεμβρίου(95)
- Νοεμβρίου(57)
- Οκτωβρίου(44)
- Σεπτεμβρίου(66)
- Αυγούστου(59)
- Ιουλίου(60)
- Ιουνίου(57)
- Μαΐου(54)
-
Απριλίου(103)
- Τι σημαίνει η Ανάσταση του Χριστού για μας; - Άγι...
- Ο ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Η Λαμπροφόρος ημέρα της Αναστάσεως εις τον Ι.Ν. το...
- Μεγαλειώδης καί λαμπρά ἡ ἑορτή τοῦ Πάσχα στήν Πάτρα
- ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩ...
- Ανάστα ο Θεός... Η πρώτη Ανάσταση στην Ενορία μας ...
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ
- Η Ακολουθία του Επιταφίου Θρήνου στην Ενορία μας 2...
- Ευχαριστούμε θερμά όλους όσους προσέφεραν άνθη και...
- Η Α’ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Ὁ Ἐπιτάφιος στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- Ο Εσπερινός της Αποκαθηλώσεως στην Ενορία μας 26-4...
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἀποκαθηλώσεως στὴν Πάτρα
- Ἡ ἀλήθεια καὶ ὁ Πιλάτος
- Η Ακολουθία των Αχράντων Παθών στην Ενορία μας (φω...
- Ἡ Ἀκολουθία τῶν Παθῶν στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν. ...
- Εσύ, ποιος είσαι;
- Από την εσπερινή Ακολουθία του Ιερού Νιπτήρος στην...
- Διαδρομή Επιταφίου 2019
- Ἐπισκέψεις Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χρυσοστόμου στ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει ημερήσια προσκυνηματική ...
- Τα Πάθη Σου κρυφοκοιτώ
- Το αριστουργηματικό τροπάριο της Κασσιανής
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Μεγάλη Πέμπτη...
- ΟΜΙΛΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ «Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ Ο ΕΣΤΥΑ...
- Ἡ ἁγία καί Μεγάλη Τρίτη
- Ἀπό τήν Μ.Δευτέρα μέχρι καί τήν Μ.Τετάρτη - Πρωτ. ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Γιά τά ἀτοπήματά μας πρέπει ν...
- Από την εσπερινή Ακολουθία του Νυμφίου της Κυριακή...
- Ἰδού ὁ Νυμφίος ἔρχεται
- Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος 2019,...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «...Ὁ Ἓλληνας Ὀρθόδοξος Κληρικ...
- Μύρα καί βάγια - Εὐαγγελικό Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς τῶν...
- Τιμή στόν Ἐθνομάρτυρα Ἱερέα Γεώργιο
- Ἀναστάσιμες εὐχές τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Π...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Παιδί μου, σήκωσε τό δικό σου...
- Ποιοὶ ἀγαποῦν ἀληθινὰ τὸν Θεό;
- Η ανάσταση του Λαζάρου
- Απολυτίκιο της αναστάσεως του Λαζάρου
- Πέτρος Γαϊτάνος ΄΄ Το τραούδιν του Λαζάρου ΄΄
- ΔΙΗΜΕΡΟ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΣΤΟΝ Ι...
- Προσφορά τροφίμων στόν «Ἂρτο Ἀγάπης» τῆς Ἱερᾶς Μητ...
- Τιμή στόν Ἐθνομάρτυρα Ἱερέα Γεώργιο.- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ
- Η ΟΣΙΑ ΜΑΡΙΑ Η ΑΙΓΥΠΤΙΑ ΩΣ ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝ ΧΡ...
- ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΓΙΑ Τ...
- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΟΥ ΔΟΥΒΛΙΝΟΥ: Σχετικά με την θεραπεία τ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Ε’ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ...
- ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑ...
- Όσιος Αμφιλόχιος Μακρής της Ιεράς Νήσου Πάτμου
- ΜΗ ΦΥΓΕΙΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ¨ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ¨ π. Γεωργίου Χρι...
- Τί συνέβη μετά τον Μυστικό Δείπνο;
- Στ’ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Μεγάλη Δευτέρ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Tήν Ἑλλάδα ἒσωσαν καί σώζουν ...
- Τη Σαρακοστή συχνά συμβαίνουν πειρασμοί, δοκιμασίε...
- Μια φτωχιά χήρα, που επαιτούσε από σπίτι σε σπίτι,...
- Γιατί λέγεται «Κουφή» ή «Βουβή» η Εβδομάδα πριν το...
- Κυριακή Ε΄ Νηστειῶν, - Πρὸς τὴν Ἱερουσαλὴμ
- ΚΥΡΙΑΚΗ Ε΄ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ - ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
- Ὁ βίος τῆς Ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας (ταινία μετα...
- Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Ἡ στοργὴ ἀναχωρεῖ ἀπὸ τὸν κόσμο!
- Ακάθιστος Ύμνος
- Ἀγάπη καί ἀνθρωπιά διδάσκουν τά παιδιά μας
- Ἁγιασμός στήν Ὁμάδα τῆς Παναχαΐκῆς ἀπό τόν Σεβασμι...
- Ανακοινώσεις Ι.Ν. Αγίων Αντωνίου και Χαραλάμπους ε...
- ΚΕΝΤΡΟ ΕΝΟΡΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ Ι.Ν. ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΑΤΡΩ...
- Ο Ιερός Ναός είναι χώρος λατρείας και προσευχής. Δ...
- Ούτε τα πιο άγρια θηρία δεν σκοτώνουν τα παιδιά τους
- Ο Μέγας Κανών – Ιωάννου Φουντούλη
- Ο Άγιος Γρηγόριος ο Ε΄, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
- "Η καλύτερη εκδίκηση είναι η αγάπη
- Οι πέντε τρόποι της Μετανοίας
- ΜΗΤΕΡΑ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΑ - ΤΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ ΤΗΣ ΗΛΙΟΣ
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος 2019,...
- Άγιος Ιάκωβος Τσαλίκης: «Η νηστεία είναι εντολή το...
- Ε’ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Η Ενορία μας στη Νέα Μάκρη και στο Μήλεσι Αττικής....
- Μαμά, μπαμπά, εἶστε νούμερα! - π. Δανιήλ Ἀεράκη
- Πίστη, νηστεία, προσευχή
- Η θεραπεία του δαιμονισμένου - Δ' Κυριακή Νηστειών
- ΚΥΡΙΑΚΗ Δ΄ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ - ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
- Τι είναι η μνήμη του θανάτου και ποιο είναι το νόη...
- Αμαρτία, η αρρώστια της ψυχής
- Τὸ ἀντρόγυνο ποὺ κάνει τόσα παιδιά, ὅσα τοὺς δώσει...
- Ανακοινώσεις Ι.Ν. Αγίων Αντωνίου και Χαραλάμπους ε...
- Όταν ο άνθρωπος λυπάται για τις αμαρτίες του…
- Επιτρέπεται να νηστεύουν παιδιά και έφηβοι;
- Σε ευχαριστώ δοξασμένε μου Κύριε για το Σταυρό που...
- ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΩΝ
- ΕΚΔΗΛΩΣΗ : ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΓΕΝΟΣ ΕΝ' ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ
- O κ. Γεώργιος Ανδρουτσόπουλος θα ομιλήσει στη Διακ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ ...
- Ο Ιερέας «Κομάντο» που κάνει ελεύθερη πτώση με αλε...
- Ανακοινώσεις Ι.Ν. Αγίων Αντωνίου και Χαραλάμπους ε...
- Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Άγιο Νικόλαο...
- Ο κ. Ηλίας Σκόνδρας θα ομιλήσει την Παρασκευή κατά...
- Ημερήσια προσκυνηματική εκδρομή στο Ησυχαστήριο Με...
- Στο δρόμο για το Εξομολογητήρι
- Μαρτίου(90)
- Φεβρουαρίου(57)
- Ιανουαρίου(69)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 23 Απριλίου 2019
16:37
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης, ψάλλεται στις Εκκλησίες ο όρθρος της Μεγάλης Τετάρτης. Το τελευταίο τροπάριο στην ακολουθία είναι αυτό της ευσεβούς και λογίας ποιητρίας του Βυζαντίου, Κασσιανής.
Από τον βυζαντινό χρονογράφο Συμεών Μάγιστρο (990 μ.Χ) μαθαίνουμε ότι η Ευφροσύνη, μητέρα του αυτοκράτορα Θεόφιλου και κόρη του Κωνσταντίνου του ΣΤ’, στην προσπάθειά της να παντρέψη το γιο της, το έτος 830μ.Χ, διοργάνωσε στην μεγαλόπρεπη αίθουσα Τρικλίνιο των ανακτόρων της Κωνσταντινούπολης, μεγάλη σύναξη από τις πιο όμορφες κοπέλες της Αυτοκρατορίας. Η προσέλευση υπήρξε μεγάλη από «καλλίστας παρθένους». Κι όταν παρατάχθηκαν στη σειρά, καθισμένες πάνω σε πολυτελή ανάκλιντρα, ο αυτοκράτορας Θεόφιλος περιήλθε μπροστά τους να διαλέξη την μέλλουσα σύζυγό του και αυτοκράτειρα, δίνοντας σε όποια διάλεγε ένα χρυσό μήλο.
Η ομορφότερη ήταν η Κασσιανή, που η ομορφιά της θάμπωσε το νεαρό Θεόφιλο και σ’ αυτήν επρόκειτο να δώση το μήλο, σύμβολο της προτίμησής του. Θέλοντας όμως να διαπιστώση αν και η εξυπνάδα της ήταν ανάλογη με την ομορφιά της, της είπε: «Ως άρα δια γυναικός ερρύη τα φαύλα» («Από τη γυναίκα ξεκινούν τα κακά πράγματα»), υπονοώντας την Εύα. Η Κασσιανή όμως δεν ξαφνιάστηκε και θέλοντας να δείξη και την εξυπνάδα της απάντησε: «Αλλά και δια γυναικός πηγάζει τα κρείττονα» («Και από τη γυναίκα πηγάζουν τα καλύτερα, τα ευγενέστερα»), υπονοώντας την Παναγία, που έφερε στον κόσμο το μεγαλύτερο αγαθό.
Αυτή όμως η πράγματι έξυπνη απάντηση χαρακτηρίσθηκε από τον Θεόφιλο ότι περιείχε και κάποια προπέτεια και επιπολαιότητα, οπότε έδωσε το μήλο στην επίσης ωραία, αλλά και σεμνή Θεοδώρα.
Η Κασσιανή απογοητεύθηκε από την αποτυχία της και πήρε την απόφαση να αποτραβηχτή από τον κόσμο και να μονάση. Έκτισε με δικά της χρήματα ένα μοναστήρι, που πήρε αργότερα το όνομά της, ντύθηκε το μοναχικό σχήμα και αφιερώθηκε στη λατρεία του Χριστού και στην ποίηση, συνδυάζοντας έτσι τη βαθειά ευσέβεια και την κλίση της στα γράμματα. Λέγεται μάλιστα ότι μετά την αποτυχία της είπε: «Επειδή δεν έγινα βασίλισσα του προσκαίρου τούτου κόσμου, θα γίνω υπήκοος της αιωνίας Βασιλείας του Χριστού».
Εκεί στο μοναστήρι εκδηλώθηκε και το έμφυτο καλλλιτεχνικό της ταλέντο και το βαθύ θρησκευτικό της συναίσθημα συνθέτοντας εκκλησιαστικούς ύμνους, τροπάρια, Ιδιόμελα. Εκεί στην ήσυχη και υποβλητική ατμόσφαιρα του μοναστηριού συνέθεσε και το περίφημο Ιδιόμελο «Τροπάριο της Κασσιανής» από το όνομά της, που αργότερα η Ορθόδοξη Εκκλησία το καθιέρωσε ως Δοξαστικό των Αποστίχων του Όρθρου της Μεγάλης Τετάρτης.
Φαίνεται καθαρά ότι η Κασσιανή εμπνεύστηκε το Ιδιόμελο αυτό τροπάριο από τα λόγια των Ευαγγελιστών, που δεν αναφέρονται στη Μαρία τη Μαγδαληνή, όπως πολλοί πιστεύουν, αλλά στην ανώνυμη αμαρτωλή γυναίκα, τη μοιχαλίδα, που ο Χριστός έσωσε από βέβαιο λιθοβολισμό του έξαλλου πλήθους των Φαρισαίων για το ηθικό της παράπτωμα, με εκείνα τα λόγια Του: «Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω επ’ αυτήν». Και όταν αργότερα ο Ιησούς βρέθηκε στο σπίτι του Σίμωνα του Φαρισαίου του λεπρού, η αμαρτωλή εκείνη γυναίκα αισθάνεται την ανάγκη να πάη να εκφράση την ευγνωμοσύνη και αφοσίωσή της στον Σωτήρα Χριστό. Αγοράζει αρώματα, ντύνεται ταπεινά και σεμνά και ταπεινωμένη και συντετριμμένη, με δάκρυα στα μάτια, έρχεται και πλένει τα πόδια του Ιησού και τα σκουπίζει με τα ξέπλεκα μαλλιά της. Τα δάκρυά της εκείνα ήταν δάκρυα ελέους και συντριβής και κλαίει με πάθος να την ευσπλαχνιστή ο Θεός της αγάπης και της συγχώρεσης.
Το παραπάνω περιστατικό το αναφέρουν οι τρεις από τους τέσσερις Ευαγγελιστές.
Ο Λουκάς (ζ. 37-38) γράφει: «Και ιδού γυνή εν τη πόλει ήτις ην αμαρτωλός, και επιγνούσα ότι ανάκειται εν τη οικία του Φαρισαίου, κομίσασα αλάβαστρον μύρου και στάσα οπίσω παρά τους πόδας αυτού κλαίουσα, ήρξατο βρέχειν τους πόδας αυτού τοις δάκρυσι και ταις θριξί της κεφαλής αυτής εξέμασσε και κατεφίλει τους πόδας αυτού και ήλειφε τω μύρω».
Ο Ματθαίος (κστ`, 6-7): «Του δε Ιησού γενομένου εν Βηθανία εν οικία Σίμωνος του λεπρού, προσήλθεν αυτώ γυνή αλάβαστρον μύρου έχουσα βαρυτίμου, και κατέχεεν επί την κεφαλήν αυτού ανακειμένου».
Και ο Μάρκος (ΙΔ` 3) λέγει: «Και όντος αυτού εν Βηθανία εν τη οικία Σίμωνος του λεπρού, κατακειμένου αυτού ήλθε γυνή έχουσα αλάβαστρον μύρου νάρδου πιστικής πολυτελούς και συντρίψασα το αλάβαστρον κατέχεεν αυτού κατά της κεφαλής».
Και την πληγωμένη και πονεμένη καρδιά της Κασσιανής δεν ήταν δυνατόν να μην αγγίξη ο κραδασμός εκείνης της αμαρτωλής γυναίκας. Και διατυπώνει στο αριστουργηματικό εκείνο τροπάριο, που φέρει το όνομά της, με λυρική έξαρση και υποβλητικότητα τον δικό της ψυχικό κραδασμό.
Κείμενο και μετάφραση του τροπαρίου της Κασσιανής
Κύριε, ἡ ἐν πολλαῖς ἁμαρτίαις περιπεσοῦσα γυνή,
Κύριε, η γυναίκα που έπεσε σε πολλές αμαρτίες,
τὴν σὴν αἰσθομένη θεότητα, μυροφόρου ἀναλαβοῦσα τάξιν,
σαν ένοιωσε τη θεότητά σου, γίνηκε μυροφόρα
ὀδυρομένη, μύρα σοι, πρὸ τοῦ ἐνταφιασμοῦ κομίζει.
και σε άλειψε με μυρουδικά πριν από τον ενταφιασμό σου
Οἴμοι! λέγουσα, ὅτι νύξ μοι ὑπάρχει, οἶστρος ἀκολασίας,
κι έλεγε οδυρόμενη: Αλλοίμονο σε μένα, γιατί μέσα μου είναι νύχτα κατασκότεινη
ζοφώδης τε καὶ ἀσέληνος ἔρως τῆς ἁμαρτίας.
και δίχως φεγγάρι, η μανία της ασωτείας κι ο έρωτας της αμαρτίας.
Δέξαι μου τὰς πηγὰς τῶν δακρύων,
Δέξου από μένα τις πηγές των δακρύων,
ὁ νεφέλαις διεξάγων τῆς θαλάσσης τὸ ὕδωρ·
εσύ που μεταλλάζεις με τα σύννεφα το νερό της θάλασσας.
κάμφθητί μοι πρὸς τοὺς στεναγμοὺς τῆς καρδίας,
Λύγισε στ’ αναστενάγματα της καρδιάς μου,
ὁ κλίνας τοὺς οὐρανοὺς τῇ ἀφάτῳ σου κενώσει.
εσύ που έγειρες τον ουρανό και κατέβηκες στη γης.
Καταφιλήσω τοὺς ἀχράντους σου πόδας,
Θα καταφιλήσω τα άχραντα ποδάρια σου,
ἀποσμήξω τούτους δὲ πάλιν τοῖς τῆς κεφαλῆς μου βοστρύχοις·
και θα τα σφουγγίσω πάλι με τα πλοκάμια της κεφαλής μου·
ὧν ἐν τῷ παραδείσῳ Εὔα τὸ δειλινόν,
αυτά τα ποδάρια, που σαν η Εύα κατά το δειλινό,
κρότον τοῖς ὠσὶν ἠχηθεῖσα, τῷ φόβῳ ἐκρύβη.
τ’ άκουσε να περπατάνε, από το φόβο της κρύφτηκε.
Ἁμαρτιῶν μου τὰ πλήθη καὶ κριμάτων σου ἀβύσσους
Των αμαρτιών μου τα πλήθη και των κριμάτων σου την άβυσσο,
τίς ἐξιχνιάσει, ψυχοσῶστα Σωτήρ μου;
ποιος μπορεί να τα εξιχνιάση, ψυχοσώστη Σωτήρα μου;
Μή με τὴν σὴν δούλην παρίδῃς, ὁ ἀμέτρητον ἔχων τὸ ἔλεος.
Μην καταφρονέσης τη δούλη σου, εσύ που έχεις τ’ αμέτρητο έλεος
(Μεταγραφή: Φώτης Κόντογλου)
!>