Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu


Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου

Συναξάριον


Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΑΣ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ

Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ κ. ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ

Χαιρετισμοί προς την Υπεραγία Θεοτόκο

Χαιρετισμοί προς την Υπεραγία Θεοτόκο
Καντε κλικ στην εικόνα της Παναγίας και διαβάστε τους

Ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως

Ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως
Καντε κλικ στην φωτογραφία και διαβάστε

Η Ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου από την Ι.Μ. Ομπλού

Η Ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου από την Ι.Μ. Ομπλού
Καντε κλικ στην εικόνα για να δείτε το Video

Συμβουλές πριν από την Εξομολόγηση και τη Θεία Κοινωνία

Συμβουλές πριν από την Εξομολόγηση και τη Θεία Κοινωνία
Καντε κλικ στην φωτογραφία για να εμφανισθεί το θέμα

Πριν τον Γάμο...

Πριν τον Γάμο...
Καντε κλικ στην φωτογραφία για να εμφανισθεί το θέμα

Δυο λόγια για τη βάπτιση του παιδιού σας

Δυο λόγια για τη βάπτιση του παιδιού σας
Καντε κλικ στην φωτογραφία για να εμφανισθεί το θέμα

Πότε και πώς νηστεύομε;

Πότε και πώς νηστεύομε;
Καντε κλικ στην φωτογραφία για να εμφανισθεί το θέμα

Το σημείο του Σταυρού

Το σημείο του Σταυρού
Καντε κλικ στην φωτογραφία για να εμφανισθεί το θέμα

Blog Archive

Από το Blogger.
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Κυριακή 3 Μαρτίου 2013
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Και είπεν ο νεώτερος αυτών τω πατρί˙ Πάτερ, δός μοι το επιβάλλον μέρος της ουσίας. Και διείλεν αυτοίς τον βίον.

Η ιδιαίτερη αγάπη του Θεού προς τον άνθρωπο φανερώθηκε στη δημιουργία με το γεγονός ότι ο άνθρωπος πλάσθηκε ελεύθερος και αυτεξούσιος.
Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο "αναμάρτητο κατά τη φύση και αυτεξούσιο κατά τη θέληση. Αναμάρτητο, όχι επειδή δεν ήταν δεκτικός αμαρτίας, διότι μόνον ο Θεός είναι ανεπίδεκτος αμαρτίας, αλλά επειδή δεν είχε τη ροπή προς την αμαρτία μέσα στη φύση του, αλλά μάλλον στην προαίρεσή του.
Είχε δηλαδή την εξουσία να παραμένει σταθερός και να προοδεύει στο αγαθό, βοηθούμενος από τη θεία Χάρη, αλλά επίσης και να παρεκτραπεί από το καλό και να καταλήξει στο κακό, κατά παραχώρηση Θεού για το αυτεξούσιο. Διότι ό, τι γίνεται με τη βία δεν είναι αρετή". "Η αρετή είναι πράγμα ελεύθερο και εκούσιο".
Ο Θεός τίμησε τον άνθρωπο με το αυτεξούσιο, ώστε τα αγαθά που με τη θέλησή του επιλέγει ο άνθρωπος, να τα έχει δικά του όχι λιγότερο από όσο ανήκουν στο Θεό. Αυτό φανερώνει ο λόγος του πατέρα προς τον πρεσβύτερο υιό: Τέκνον, πάντα τα εμά σα εστί.
Ο Θεός επιθυμεί να παραμένουμε κοντά Του με τη θέλησή μας: "Από την πολλή Του αγάπη δε θέλησε να εκβιάσει την ελευθερία μας... Θέλησε να Τον πλησιάσουμε με την αγάπη που πηγάζει από την προαίρεσή μας".
Εκείνος που αληθινά αγαπά προσφέρει στον αγαπώμενο τη δυνατότητα να αποδεχθεί ή να αρνηθεί την αγάπη. Ο Θεός, ως πατέρας στην παραβολή, επειδή αγαπούσε αληθινά τα παιδιά Του, τους είχε δώσει την ελευθερία να διαλέξουν ανάμεσα στον πατρικό Οίκο και τη χώρα της αμαρτίας, ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο: Ιδού δέδωκα προ προσώπου σου σήμερον την ζωήν και τον θάνατον, το αγαθόν και το κακόν... Έκλεξαι την ζωήν. Ο νεώτερος υιός αντί της ζωής διάλεξε το θάνατο της αμαρτίας.
Είπεν νεώτερος αυτών τω πατρί˙ Πάτερ, δός μοι το επιβάλλον μέρος της ουσίας. Είναι εύλογο ο δεύτερος υιός να ονομάζεται νεώτερος "διότι προβάλλει αίτημα ανώριμο και γεμάτο αφροσύνη. Άλλωστε και η αμαρτία, που είχε στο νου του σχεδιάζοντας την αποστασία, είναι νεώτερη, μεταγενέστερο εύρημα της κακής μας προαιρέσεως.
Ενώ η αρετή είναι πολύ παλαιά, αφού στο μεν Θεό ήταν αχρόνως, στη δε ψυχή μας τοποθετήθηκε, κατά χάριν, από το Θεό εξ' αρχής". "Κάθε αμαρτία διαπράττεται από αφροσύνη. Ακόμη και αν είναι ηλικιωμένος εκείνος που αμαρτάνει, το ίδιο γεγονός ότι αμαρτάνει τον κάνει ανώριμο και τελείως ανόητο". Πράγματι, η αμαρτία "καθιστά ανόητους εκείνους που προηγουμένως ήταν συνετοί και πολύ σοφοί", όπως συνέβη με τους πρωτοπλάστους.
Η πράξη του νέου παιδιού ήταν μία ανοησία διότι στον πατρικό οίκο είχε όλα τα αγαθά. Και ενώ έπρεπε να αισθάνεται την πληρότητα της αγαλλιάσεως, κατά τον ψαλμικό λόγο Πλησθησόμεθα εν τοις αγαθοίς του οίκου Σου, αυτός ζήτησε να φύγει. Ήλθε στον πατέρα του και απαίτησε εκείνο που θεωρούσε ως δικό του μερίδιο από την πατρική περιουσία: Δός μοι το επιβάλλον μέρος της ουσίας. "Τι αφροσύνη! Δεν γονάτισε στον Πατέρα, δεν Τον ικέτευσε, αλλά απλώς είπε. Και όχι μόνον αυτό, αλλά και απαιτεί ως οφειλή από Εκείνον που δίνει σε όλους χάρισμα:
"Δώσε μου το αναλογούν μέρους της περιουσίας, αυτό που μου ανήκει κατά το νόμο, τη μερίδα μου σύμφωνα με το δίκαιο". Και ποιός νόμος υπάρχει και από πού είναι δίκαιο οι πατέρες να είναι οφειλέτες στα παιδιά; Μάλλον το αντίθετο συμβαίνει: τα παιδιά οφείλουν στους πατέρες, όπως δείχνει η ίδια η φύση, αφού έλαβαν από εκείνους την ύπαρξη. Αλλά και αυτό είναι δείγμα του νεωτερικού φρονήματος".
Όταν όμως ο Θεός μας προσφέρει την ελευθερία, επιθυμεί να εκλέξουμε τη ζωή, αποδέχεται όμως την οποιαδήποτε επιλογή μας. Εάν αποφασίσουμε να φύγουμε εις χώραν μακράν από Αυτόν, επειδή γνωρίζει τη συνέχεια της πορείας μας, με οδύνη μας προσφέρει τα θεία δώρα Του: Διείλεν αυτοίς τον βίον.
Στην απαίτηση του νεώτερου να λάβει το μερίδιο του απαντά η πατρική αγάπη με τη διανομή της περιουσίας. Ο Πατέρας δεν έχει ανάγκη από τίποτε. Αλλιώς "θα κρατούσε και για τον εαυτό του... Μοίρασε στα δύο παιδιά την περιουσία, δηλαδή τον κόσμο όλο. Διότι, όπως διαιρείται η μία ανθρώπινη φύση εξ αιτίας της διαφορετικής προαιρέσεως, έτσι διαιρείται και ο ένας κόσμος λόγω της διαφορετικής χρήσεως... Ο Θεός μοιράζει αδιαιρέτως όλη την κτίση σε όλους τους ανθρώπους, επιτρέποντας στον καθένα να τη χρησιμοποιήσει κατά τη βούλησή του".
Στην παραβολή, ουσία του ανθρώπου ονομάζεται "το λογικό, το οποίο συνοδεύεται από το αυτεξούσιο... Μας δίνει, λοιπόν, ο Κύριος το λογικό για να το χρησιμοποιήσουμε αυτεξουσίως, σαν δική μας περιουσία. Το δίνει δε σε όλους τους ανθρώπους εξ ίσου...
Όμως άλλοι από μας χρησιμοποιούμε τη δωρεά αυτή συνετά, ενώ άλλοι καταστρέφουμε το θείο δώρο". Εφ' όσον ουσία σημαίνει το λογικό και το αυτεξούσιο, η φράση Διείλεν αυτοίς τον βίον μπορεί να ερμηνευθεί ότι "τους απέλυσε αυτεξουσίους. Διότι ο Θεός δεν αναγκάζει κανέναν να πειθαρχεί σ' Αυτόν παρά τη θέλησή του".
Ο Θεός θέλει όλοι να σωθούμε, όμως δε μας κρατά κοντά Του με τη βία. Η παραβολή αναφέρεται σε υιούς, και όχι σε δούλους. Ως υιούς Του, μας καλεί να Τον ακολουθήσουμε αγαπητικά και όχι αναγκαστικά. Διότι "στο Θεό δεν αρέσει αυτό που γίνεται με πίεση, αλλά αυτό που κατορθώνεται από αρετή. Και βέβαια η αρετή γίνεται αυτοπροαίρετα, όχι αναγκαστικά".
Είμαστε δημιουργήματα του Θεού ελεύθερα να χαράξουμε την πορεία μας. Και ο ουράνιος Πατέρας αποδέχεται την επιλογή μας και μας επιτρέπει ακόμη και να φύγουμε από την εστία της πατρικής αγάπης. Από την ώρα όμως της λανθασμένης επιλογής μας, η αγάπη Του περιμένει την επιστροφή μας.

Η παραβολή του Ασώτου Υιού
Σχόλια υπό το φως των αγίων Πατέρων
Ιερομονάχου Γρηγορίου
Ιερό Κουτλουμουσιανόν Κελλίον Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου Άγιον Όρος
σελ. 27-30

πηγή:anavaseis

Ο Ναός μας εξωτερικά

Κυριακή στην Ενορία - Αφιέρωμα στον Ι.Ν. Αγίων Αντωνίου & Χαραλάμπους εις Κρύα Ιτεών Πατρών

ΕΘΝΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ - Εξωτερικά πλάνα Ναού

Ο ΝΑΟΣ ΜΑΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ (παλαιότερο video)


Θείες Λειτουργίες εβδομάδος

Θείες Λειτουργίες εβδομάδος
Κυριακή 28/7

Λαμπρὰ Ἐγκαίνια τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Ἀντωνίου στὴν περιοχὴ Κρύα Ἰτεῶν Πατρῶν

Λαμπρὰ Ἐγκαίνια τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Ἀντωνίου στὴν περιοχὴ Κρύα Ἰτεῶν Πατρῶν
Καντε κλικ στη φωτογραφία για να εμφανισθεί το θέμα

Ἐτελέσθησαν τὰ θυρανοίξια στὸν νεόδμητο Ἱερὸ Ναὸ τοῦ Ὁσίου Ἀντωνίου τοῦ Μεγάλου στὰ Κρύα Ἰτεῶν

Ἐτελέσθησαν τὰ θυρανοίξια στὸν νεόδμητο Ἱερὸ Ναὸ τοῦ Ὁσίου Ἀντωνίου τοῦ Μεγάλου στὰ Κρύα Ἰτεῶν
Καντε κλικ στη φωτογραφία για να εμφανισθεί το θέμα

συνταγή για Πρόσφορο

συνταγή για Πρόσφορο
Καντε κλικ στο πρόσφορο και διαβάστε

Πώς θα βρείτε το Ναό μας

Ασματική Ακολουθία Οσίου Πατρός Αντωνίου του Μεγάλου

Ασματική Ακολουθία Οσίου Πατρός Αντωνίου του Μεγάλου
Καντε κλικ στην εικόνα για να την κατεβάσετε

Ασματική Ακολουθία Αγίου Ιερομάρτυρος Χαραλάμπους

Ασματική Ακολουθία Αγίου Ιερομάρτυρος Χαραλάμπους
Καντε κλικ στην εικόνα για να την κατεβάσετε