Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
-
2018
(820)
- Δεκεμβρίου(74)
- Νοεμβρίου(80)
- Οκτωβρίου(72)
- Σεπτεμβρίου(59)
- Αυγούστου(58)
- Ιουλίου(58)
-
Ιουνίου(71)
- Οι Πρωτοκορυφάιοι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος
- Ο εναγκαλισμός των Αποστόλων Πέτρου και Πάυλου
- Ὁμαδικὴ βάπτιση παιδιῶν Ρομά, στὴν Ἱερά Μητρόπολη ...
- Ανακοίνωση της Ι. Κοινότητος του Αγίου Όρους για τ...
- Ο Μητροπολίτης Δωδώνης κ.κ. Χρυσόστομος για το δια...
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς κ.κ. Σεραφείμ για τον χωρι...
- Εκδήλωση Συλλόγου Προστασίας Αγέννητου Παιδιού Πατρών
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη τὸ Γενέσιο τοῦ Τιμίου Προδρ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ - ΕΟΡΤΗ ΓΕΝΕΘΛΙΟΥ ΤΙΜΙΟ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Λουκ. α´ 1-2...
- Τι είναι η Παναγία για τον κόσμο;
- Ἑορτή Λήξης τῶν μαθημάτων στό Ἐκκλησιαστικό Λύκειο...
- Ντύσιμο ἤ γδύσιμο; - Αρχιμ. π. Δανιήλ Ἀεράκη
- Ζήτω ὁ δολοφόνος! - π. Δανιήλ Ἀεράκη
- Ὁ λαμπρός αὐγερινός τοῦ ἄδυτου ἥλιου
- Ἡ «ἐσχάτη πλάνη» τῆς Μεγάλης Συνόδου
- Ἐπέτειος ἀπό τήν κοίμηση τοῦ π. Γερβασίου Παρασκευ...
- Πρωτοπρ. Ιωάννης Διώτης: Προδοσία και απάτη
- «Ἡ μεγάλη Ντροπὴ»
- "Τὸ φρόνημα τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων σὲ ἀντιδι...
- ΒΟΗΘΕΙΣΤΕ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΠΑΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει 3ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- ΕΟΡΤΗ ΛΗΞΗΣ ΝΕΑΝΙΚΩΝ ΣΥΝΑΞΕΩΝ ΤΗΣ «ΠΑΡΕΑΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟ...
- Φωνή γιά τήν Ἑλληνικότητα τῆς Μακεδονίας μέσα ἀπό ...
- Ταινία υπερπαραγωγή για τον Άγιο Λουκά τον Ιατρό
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Γ' ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣ...
- ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ (ταινία)
- Εξαιρετικά αφιερωμένο σε όλους αυτούς που σήμερα 1...
- Ἡ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ - Κυριακή Γ΄ Ματθαίου (Ματθ. ς΄...
- Είμαι ο Αλέξανδρος Ελληνας Μακεδόνας/ I'm Alexande...
- ΟΛΗ η Ελλάδα στο Σύνταγμα το Σάββατο 16/6 στις 4:0...
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ 54η Ἐπέτειος ἀπό τήν κοίμηση τοῦ π. Γερ...
- Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος: Η Μακεδονία θα σώσει τ...
- Ὁ ἅγιος Πορφύριος ὅπως τὸν ἔζησα
- "ΟΥΚ ΕΣΤΙΝ ΕΩΣ ΕΝΟΣ";;; - Aρχιμ. π. Τιμόθεος Παπασ...
- Ορθόδοξα Χριστιανικά Σωματεία Αθηνών: Δελτίο Τύπου...
- Στέργιος Σάκκος*: Η μία του Χριστού Εκκλησία - Σάβ...
- Πρέσπες Σάββατο 16 Ιουνίου - Αγώνας μέχρι τέλους
- Spot για Συλλαλητήριο | Πρέσπες (16 - 06 - 2018)
- ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΙΑΓΟΝΟΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤ...
- ΟΔΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΠΡΙΓΚΗΠΟΝΝΗΣΙΑ – 7η...
- Ἡ ἑορτή τῆς Παναγίας «Ἄξιον Ἐστί» στήν Ἱερά Μητρόπ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Β' ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑ...
- Συνεχίζεται το έργο της Αγιογραφήσεως του νεόδμητο...
- Πολιτιστικό πρόγραμμα με παραδοσιακούς χορούς επί ...
- Ἓνας ἀγώνας γιά ἱερό σκοπό!
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ Συμφερουπόλεως στήν Ἱερά ...
- Β’ Ἐπέτειος Ἐγκαινίων τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Χαραλάμ...
- Οἱ Διεθνεῖς παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς Ἑλλάδος ποὺ κατέκτ...
- Μία αξέχαστη προσκυνηματική εκδρομή στα Άγια Μετέω...
- Τί εἶναι ἡ Παλαιὰ Διαθήκη; (δ) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Pride parade: «Οριστική δήλωση» αυτοκαταστροφής κα...
- Κυριακή Β΄ Ματθαίου, (Ματθ. δ΄ 18-23) - «Ἁλιεῖς ἀν...
- Λιτάνευση Εικόνος και Ιερών Λειψάνων Αγ. Παναγή το...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή του Αγ. Λουκά του θαυμα...
- Η Ενορία μας διοργανώνει 3ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής Β΄ Ματθαίου (...
- Τα Κρύα Ιτεών των Πατρών τίμησαν την Μνήμη του Οσί...
- Τήν Τρίτη 5.6.2018, στὸ γήπεδο τῆς Παναχαϊκῆς πραγ...
- "Ο Άγιος Παναγής ο Μπασιάς" (7 Ιουνίου) - Πύργοι Α...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Αγίου Παναγή του Μπασιά 2018
- Ο Άγιος Παναγής Μπασιάς παιδαγωγεί τον νεαρό που έ...
- ΕΟΡΤΑΣΕ Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ ΤΡΙΤΑΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Ο Άγιος Παναγής (Παΐσιος) της Κεφαλληνίας (Ο Παπα-...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ ΜΕ ΤΟΝ...
- Μουσουλμάνα καλεί τον Χριστό πάνω στην αυτοκτονία ...
- Συλλαλητήρια για τη Μακεδονία
- Άγιος Παναγής Μπασιάς: Ένας σύγχρονος δια Χριστόν ...
- Ιερά Αγρυπνία, υπέρ υγείας, ιάσεως και αναρρώσεως,...
- ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕ...
- Ἡ ἑορτὴ τῆς Παναγίας τῆς Φανερωμένης στὴν ἱστορικὴ...
- Μαΐου(61)
- Απριλίου(83)
- Μαρτίου(75)
- Φεβρουαρίου(53)
- Ιανουαρίου(76)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 11 Ιουνίου 2018
17:11
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Η ΙΕΡΑ ΙΣΤΟΡΙΑ
Λένε μερικοί: Τί μᾶς ἐνδιαφέρει ἡ ἑβραϊκὴ μυθολογία; Δὲν ἔχουμε δική μας ἱστορία καὶ μυθολογία καὶ μάλιστα πολὺ ἀνώτερη ἀπὸ τὴν ἑβραϊκή;
Ὅλα τὰ γεγονότα τοῦ σχεδίου τῆς Θείας Οἰκονομίας, οἱ παρεμβά-σεις δηλαδὴ τοῦ Θεοῦ γιὰ τὴν ἀναδημιουργία καὶ σωτηρία τοῦ ἀνθρώ-που καὶ τοῦ κόσμου, πραγματοποιοῦνται ἐν τόπῳ καὶ χρόνῳ. Λαμ-βάνουν χώρα μέσα στὴν ἀνθρώπινη ἱστορία. Ἡ Παλαιὰ Διαθήκη εἶναι «τῆς σωτηρίας ἡμῶν ἡ προκήρυξις». Ἐμφανίζει μεθοδικὰ τὴ σταδιακὴ φανέρωση «τοῦ ἀπ’ αἰῶνος μυστηρίου» τοῦ Θεοῦ. Καταγράφει δια-χρονικὰ τὴν ἱερὰ ἱστορία, δηλαδὴ τὴν ἀπ’ ἀρχῆς κόσμου βαθμιαία ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ καὶ ὅλων τῶν ἐπὶ μέρους ἐνεργειῶν του κατὰ τὴν διὰ μέσου τῶν αἰώνων ἐξέλιξη τοῦ σχεδίου τῆς Θείας Οἰκονομίας.
Ἡ Παλαιὰ Διαθήκη δηλαδή, χωρὶς νὰ εἶναι βιβλίο ἱστορίας, παρα-θέτει ὅσα ἱστορικὰ δεδομένα ἀποτελοῦν τὸν περίγυρο τῶν γεγονότων τῆς Θείας Οἰκονομίας. Ἐνδιαφέρεται γιὰ τὶς συγκεκριμένες χρονικὲς στιγμὲς μέσα στὴν πανανθρώπινη ἱστορία, στὶς ὁποῖες ἐγκιβωτίσθη-καν τὰ θεῖα γεγονότα. Εἶναι τεράστιο λάθος νὰ νομίζει κανεὶς ὅτι ἡ Παλαιὰ Διαθήκη εἶναι ἡ ἱστορία ἢ ἡ μυθολογία ἑνὸς λαοῦ, ἐν προ-κειμένῳ τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ, καὶ ὅτι δὲν ἐνδιαφέρει συνεπῶς τοὺς ἄλλους λαούς.
Ὄντως ἡ Παλαιὰ Διαθήκη δὲν εἶναι ἡ λεπτομερὴς ἱστορία ἑνὸς λαοῦ. Σκοπός της εἶναι νὰ προσδιορίζει μόνο τὸ ἀπαραίτητο ἱστορικὸ πλαίσιο (χρόνος, τόπος, πρόσωπα, γεγονότα), ἐντὸς τοῦ ὁποίου κάθε φορὰ λαμβάνουν χώρα οἱ παρεμβάσεις τοῦ Θεοῦ γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Τὸ ἱστορικὸ αὐτὸ πλαίσιο δὲν εἶναι παρμένο ἀπὸ τὴν ἱστο-ρία τοῦ ἴδιου πάντοτε λαοῦ. Ἐνίοτε ὁ Θεὸς ἐνεργεῖ καὶ μέσα στὴν ἱστο-ρία ἄλλων λαῶν, γι’ αὐτὸ καὶ ἀναφέρονται στοιχεῖα ἀπὸ τὴν ἱστορία
καὶ αὐτῶν τῶν λαῶν (Βαβυλωνίων, Περσῶν, Σύρων, Αἰγυπτίων, Ἑλλή-νων κ.λ.π.). Τὰ ὑπόλοιπα στοιχεῖα τῆς ἱστορικῆς πορείας τῶν συγκεκρι-μένων λαῶν (καὶ τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ), ποὺ δὲν ἔχουν ἄμεση σχέση μὲ τὸ σχέδιο τῆς Θείας Οἰκονομίας, εἶναι παντελῶς ἀδιάφορα γιὰ τὴν Πα-λαιὰ Διαθήκη. Καὶ ἀκριβῶς γιὰ τὸν λόγο αὐτὸν παραβλέπονται ἐντελῶς ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφή.
Εἶναι χαρακτηριστικὴ ἄλλωστε ἡ τακτικὴ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ἀφοῦ παραθέσει τὰ σχετιζόμενα μὲ τὴν ἱερὰ ἱστορία γεγονότα τῆς ζωῆς κάθε ἱστορικοῦ προσώπου (Σαούλ, Δαυΐδ κ.λ.π.), νὰ ἐπαναλαμβά-νει στερεότυπα ὅτι ἡ ὑπόλοιπη ἱστορία τους, γιὰ κάποιον ποὺ θὰ ἤθελε νὰ τὴν ἀναδιφήσει, νὰ τὴν ἐρευνήσει λεπτομερέστερα, εἶναι καταχω-ρημένη σὲ ἄλλα βιβλία ἢ ἐθνικὰ ἀρχεῖα. Π. χ.: «Ἰδού, τὰ ἄλλα ἔργα τοῦ (βασιλέως) Ἀσά, τὰ πρῶτα καὶ τὰ τελευταῖα, εἶναι γραμμένα στὸ “βι-βλίο τῶν βασιλέων” τοῦ Ἰούδα καὶ τοῦ Ἰσραὴλ» (Β΄ Παραλ. 16, 11) καὶ ὄχι στὴν Ἁγία Γραφὴ (πρβλ. καὶ Βασ. Γ΄ 11, 41· 22, 39· 22, 46 κ.λ.π.).
Τὴν πιὸ χαρακτηριστικὴ ἴσως ἀναφορὰ γιὰ τὸ θέμα αὐτὸ ἀποτελεῖ ὁ ἐπίλογος τοῦ βιβλίου Α΄ Παραλειπομένων, ὅπου, ἀφοῦ ἀναφερθεῖ ὁ θάνατος τοῦ βασιλέως Δαυΐδ, παραπέμπονται σὲ ἄλλες πηγὲς ὅσοι ἐν-διαφέρονται γιὰ τὰ λεπτομερῆ γεγονότα τῆς βασιλείας του. «Οἱ δὲ λοι-ποὶ λόγοι τοῦ βασιλέως Δαυΐδ, οἱ πρότεροι καὶ οἱ ὕστεροι, γεγραμμένοι εἰσὶν ἐν λόγοις Σαμουὴλ τοῦ βλέποντος καὶ ἐπὶ λόγων Νάθαν τοῦ προ-φήτου καὶ ἐπὶ λόγων Γὰδ τοῦ βλέποντος, περὶ πάσης τῆς βασιλείας αὐτοῦ καὶ τῆς δυναστείας αὐτοῦ, καὶ οἱ καιροί, οἳ ἐγένοντο ἐπ᾿ αὐτῷ, καὶ ἐπὶ τὸν Ἰσραὴλ καὶ ἐπὶ πάσας βασιλείας τῆς γῆς» (Α΄ Παραλ. 29, 29-30).
Δηλαδή: «Ὅλα τὰ ἄλλα ἔργα τοῦ βασιλέως Δαυΐδ, προηγούμενα καὶ ἑπόμενα, εἶναι γραμμένα στὸ βιβλίο τοῦ Σαμουὴλ τοῦ προφήτου, στὸ βιβλίο Νάθαν τοῦ προφήτου καὶ στὸ βιβλίο Γὰδ τοῦ προφήτου. Ἐκεῖ εἶναι γραμμένα τὰ πάντα περὶ τῆς βασιλείας τοῦ Δαυΐδ, περὶ τῶν κατορθωμάτων του, ὅπως ἐπίσης καὶ περὶ τῶν διαφόρων περιστά-σεων καὶ συνθηκῶν, ὑπὸ τὶς ὁποῖες ἔζησε αὐτὸς καὶ ὁ ἰσραηλιτικὸς λαὸς καὶ ὅλες οἱ βασιλεῖες τῶν ἄλλων χωρῶν, μὲ τὶς ὁποῖες ἦλθε σὲ κάποια σχέση ὁ Δαυΐδ».
Συμπέρασμα: Ἡ Παλαιὰ Διαθήκη περιγράφει μόνο τὴν ἱερὰ ἱστορία, δηλαδὴ τὴν πνευματικὴ πορεία (καὶ ὄχι τὴν κάθε δραστη-ριότητα) τοῦ ἀνθρώπου ἀπὸ τὴ στιγμὴ τῆς δημιουργίας του καὶ ἑξῆς. Ἀφορᾶ συνεπῶς ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα. Ἔχει πανανθρώπινο χα-ρακτήρα. Εἶναι ἡ πνευματικὴ προϊστορία ὅλων τῶν λαῶν τῆς γῆς.
Δὲν εἶναι ἡ πλήρης ἱστορία τοῦ ἑβραϊκοῦ ἢ κάποιου ἄλλου λαοῦ, ἀλλὰ μόνο ἐκεῖνα τὰ γεγονότα ἀπὸ τὴν ἱστορία τους ὅπου παρεμβαίνει ὁ Θεὸς κατὰ τὴν προϊοῦσα ἀνάπτυξη τοῦ σχεδίου τῆς σωτηρίας τοῦ κόσμου.
Τὰ γεγονότα αὐτὰ ὁδηγοῦν στὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου, προετοι-μάζουν δηλαδὴ τὸν κόσμο γιὰ τὸν ἐρχομὸ ἑνὸς παγκόσμιου Λυτρωτῆ καὶ ὄχι κάποιου ἐθνικοῦ ἥρωα-μεσσία-ἀπελευθερωτῆ ποὺ θὰ ἡγηθεῖ τῶν ἐθνικιστικῶν ἐλπίδων καὶ τάσεων ἑνὸς μόνου λαοῦ.
(ΛΥΧΝΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ, ἀρ. φ. 410, Σεπτ. 2017)
(Συνεχίζεται)
!>