Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
-
2017
(901)
- Δεκεμβρίου(84)
- Νοεμβρίου(72)
- Οκτωβρίου(97)
-
Σεπτεμβρίου(69)
- Την Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2017 ξεκινούν οι συναντήσε...
- Διήμερη προσκυνηματική εκδρομή στη ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗ της ...
- Σχολικά βιβλία: Πότε και για ποιο πράγμα έπρεπε να...
- Ἑόρτασε ὁ Ἱερὸς Ναὸς τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγο...
- 53η ΕΠ. ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΙΜΙΑΣ ΚΑΡΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΟ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου στὸ χωριὸ Σ...
- 53η ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΙΜΙΑΣ ΚΑΡΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Α...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Α' ΛΟΥΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΙ...
- Ἡ παλλαϊκή συμμετοχή τοῦ Πατραϊκοῦ Λαοῦ στήν Λιταν...
- Κοινωνικό Φροντιστήριο για τα φιλολογικά μαθήματα ...
- Χάνομαι στην απουσία σου....
- Η δύναμη της προσευχής του Ιησού. Από το βιβλίο ΟΙ...
- Ανέκδοτο: Ο παππούς και ο ασφαλιστής
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «...Ἀν θές νά ἐπιτύχῃς σάν Ἱερ...
- Ὁ Πανηγυρικός Ἑσπερινός ἐπί τῇ 53ῃ ἐπετείῳ τῆς Ἐπα...
- Ἄρχισαν οἱ λατρευτικές ἐκδηλώσεις γιὰ τὴν 53η ἐπέτ...
- Η αγιαστική και σωστική δύναμη της μελέτης των ψυχ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «... Παιδιά μου, μείνετε πιστο...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Προσκυνηματικ...
- Ο Άγιος Μεγαλομάρτυς Ευστάθιος και η Αγία του Οικο...
- ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ- Ι.Ν. ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ Κ. ΑΧΑΪΑΣ
- ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ- Ι.Ν. ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΗΣ ΠΑΤΡ...
- Ἁγιασμός στό Ἐκκλησιαστικό Λύκειο Πατρῶν, μὲ τὴν ε...
- Προσκυνηματικὴ Θεωρία στοὺς Ἁγίους Τόπους τοῦ Σεβα...
- Γονείς επιστρέφουν στο Υπουργείο Παιδείας τους Φακ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «... Τό παρελθόν, τό παρόν καί...
- Περί εξομολογήσεως. Από το βιβλίο "ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ...
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Σοφίας στήν Πάτρα
- Η κλήρωση και η σημαία
- «Σήμερα κληρώνει…»
- ΝΤΡΟΠΗ – Ο «Αλλάχ Ακμπάρ» στα ελληνικά σχολεία!
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ ΤΟΥ ΤΙΜ...
- Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ο παππούς και η γιαγιά διδάσκουν στον εγγονό τους ...
- Ανέκδοτο: Ο πλασιέ και η γριά
- Η αξία της ψυχής - Κυριακή μετά την ύψωση του Τιμί...
- Συνέχεια τῆς περιοδείας τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολ...
- ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΑΝΟΥΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΩ ΑΧΑΪΑ
- ΣΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΥ- Παραδοσιακή Μουσικοχο...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ
- Ἁγιασμός στόν Ἐκκλησιαστικό Παιδικό Σταθμό τῆς Ἱερ...
- Ανέκδοτο: Μεγάλη Παρασκευή στην Εκκλησία…
- Ἡ ἑορτὴ τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ στόν Ἱερό Ν...
- Η Ενορία μας διοργανώνει Διήμερη προσκυνηματική εκ...
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος κοντὰ στὶς ...
- Ἡ ἑορτὴ τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ στὴν Κάτω Ἀ...
- ''Ο Λόγος ο του Σταυρού ... ημίν δύναμις Θεού εστι...
- «Τον Σταυρόν σου προσκυνούμεν Δέσποτα»
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ ΜΕ ΤΟΝ ...
- Κοινωνικό Φροντιστήριο για τα φιλολογικά μαθήματα ...
- Η πολλή ανάλυση φέρνει παράλυση
- Μία υπέροχη προσκυνηματική εκδρομή στην Κεφαλλονιά...
- Ο Αγιασμός στα σχολεία της Ενορίας μας
- Μήνυμα τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. ...
- Το έργο του δασκάλου είναι ιερό
- Σοκολατάκια με ρούμι και “ΠΤΙ-ΜΠΕΡ”
- Οι γονείς της Θεομήτορος Άγιοι Θεοπάτορες Ιωακείμ ...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ ἑορτὴ τοῦ Γενεσίου τῆς Πα...
- Ἡ ἑορτὴ τῆς Παναγίας τῆς Παντανάσσης στὴν Πάτρα
- "Μαρία η θεόπαις"
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Παντανάσσης στήν Πάτρα
- Το να ελέγχεις την αμαρτία των άλλων δεν σε κάνει ...
- Ο μύθος του "Καλού Ανθρώπου"
- Η πονηρή διγλωσσία των Οικουμενιστών και η προωθού...
- Ἡ ἐπέτειος τῆς ἀνακομιδῆς τῶν Λειψάνων τοῦ ἐν ἁγίο...
- Ἡ ἐπέτειος τῆς ἀνακομιδῆς τῶν Λειψάνων τοῦ Ἁγίου Ἀ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΓ' ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒ...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Αυγούστου(80)
- Ιουλίου(60)
- Ιουνίου(57)
- Μαΐου(84)
- Απριλίου(78)
- Μαρτίου(83)
- Φεβρουαρίου(65)
- Ιανουαρίου(72)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου 2017
00:05
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
του Σεβ. Μητροπολίτου Καστορίας
κ.κ. Σεραφείμ
Αν πάντοτε εμείς οι Ορθόδοξοι, όταν γιορτάζουμε δεσποτικά γεγονότα που αναφέρονται στο Δεσπότη Χριστό καθώς και θεομητορικά που αναφέρονται στο πρόσωπο της Κυρίας Θεοτόκου, χαιρόμαστε και πανηγυρίζουμε, αφού τα ζούμε ως ένα διαρκές παρόν (Και τούτο, γιατί η Εκκλησία μας στη γλώσσα της χρησιμοποιεί τον ενεστώτα χρόνο και μας παρουσιάζει τα γεγονότα ως σημερινά. «Σήμερον γεννάται εκ Παρθένου», «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου», «Σήμερον πάσα κτίσις αγάλλεται και χαίρει ότι Χριστός ανέστη»).
Αν ακόμη αυτή η Θεία Λειτουργία, το παράθυρο που ανοίγουμε καθημερινά προς τον Ουρανό, είναι το διαρκές Πάσχα που μας γεμίζει από χαρά, αφού είναι μόνιμη πηγή χαράς.
Η εορτή του Γενεθλίου της Θεόπαιδος Μαρίας αποτελεί το προοίμιο της παγκοσμίου χαράς. Γι΄ αυτό γεμάτος θαυμασμό ο ιερός υμνογράφος ψάλλει : «Σήμερον της παγκοσμίου χαράς τα προοίμια· σήμερον έπνευσαν αύραι, σωτηρίας προάγγελοι· η της φύσεως ημών διαλέλυται στείρωσις»1.
Χαιρόμαστε, λοιπόν, όταν εορτάζει η Παναγία. Χαιρόμαστε στον Ευαγγελισμό. Πανηγυρίζουμε στα Εισόδια. Σκιρτούμε από αγαλλίαση στην πάνσεπτη Κοίμηση και στην εις ουρανούς Μετάσταση. Στη Γενέθλιο όμως ημέρα γεμίζουμε από χαρά. Γι΄ αυτό και ψάλλουμε μαζί με τον ιερό υμνογράφο : «Η γέννησίς σου Θεοτόκε, χαράν εμήνυσε πάση τη οικουμένη· εκ σου γαρ ανέτειλεν ο Ήλιος της δικαιοσύνης, Χριστός ο Θεός ημών»2.
Πρώτον. Χαρά η γέννηση της Θεοτόκου. Κάτι το μεγαλειώδες, κατά τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, γιατί «πολλές άλλες στείρες γυναίκες παρουσιάζονται στην Παλαιά Διαθήκη ότι γέννησαν εξ επαγγελίας, όπως η Σάρρα, η Ρεββέκα, η μητέρα του Σαμψών, η Άννα του Ελκανά· αλλά όλες αυτές γέννησαν όχι θηλυκά παιδιά, αλλά αρσενικά· μόνη και πρώτη η Θεοτόκος γεννήθηκε στην Παλαιά Διαθήκη θηλυκό παιδί κατ΄ επαγγελία, από τη στείρα και θεοπρομήτορα Άννα»3. Ζωγραφίζοντας μελωδικά ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός τη γέννηση και την καταγωγή της θεόπαιδος Μαριάμ από τους αγίους γονείς της, οι οποίοι αξιώθηκαν τέτοιου ευλογημένου καρπού, παρομοιάζει την Παναγία με άμπελο από την οποία στάζει το θεϊκό νέκταρ που ζωογονεί τους ανθρώπους. Γράφει ο θεοφόρος Πατήρ της Εκκλησίας : «Κλήμα με πλήθος βλαστών βλάστησε από την Άννα και άνθισε σταφύλι ολόγλυκο που πηγάζει για τους ανθρώπους το θεϊκό ποτό της αιώνιας ζωής. Δικαιοσύνη έσπειραν ο Ιωακείμ και η Άννα και θέρισαν καρπό ζωής. Φωτίστηκαν με το φως της γνώσης και ζήτησαν τον Κύριο μ’ επιμονή και τους ήρθε το γέννημα της δικαιοσύνης. Ας πάρει θάρρος η γη και τα τέκνα της Σιών. Χαρείτε που χάρη στον Κύριο το Θεό σας βλάστησε η έρημος και η στείρα έδωσε τον καρπό της. Ο Ιωακείμ και η Άννα ως όρη νοητά στάλαξαν τη δροσιά της γλυκύτητάς τους. Νιώσε ευφροσύνη, Άννα μακαριστή, που γέννησες κορίτσι. Γιατί το κορίτσι αυτό είναι η μητέρα του Θεού, η πύλη του φωτός, η πηγή της ζωής και διαγράφει το έγκλημα της γυναίκας»4.
Δεύτερον. Χαρά και για αυτό το όνομα της Θεόπαιδος Μαρίας. Γράφει και πάλι ο χαριτωμένος Άγιος Νικόδημος επαναλαμβάνοντας όλη τη σοφία και τη θεολογία των Αγίων Πατέρων : «Το πανσέβαστο και πάντοτε ποθητό και κεχαριτωμένο όνομα της Μαρίας, προσφυέστατα και αρμοδιώτατα δόθηκε στην Αειπάρθενο Θεοτόκο, και όπως λέγει ο Ιερώνυμος, κατά πρόγνωση και βουλή του Θεού από τον Οποίον ήταν προορισμένο στο να γίνει Μητέρα Αυτού. Και, επειδή συνέβαλαν στο μυστήριο της ενσάρκου Οικονομίας του Θεού που τελέσθηκε δι’ Αυτής τα τρία αυτά : Παντοδυναμία, η οποία ένωσε τα δύο ακρινά αντικείμενα, Θεό και άνθρωπο · Σοφία, η οποία βρήκε τον τρόπο να ενώσει δύο φύσεις σε μία υπόσταση, χωρίς να συγχύσει τα ιδιώματα των φύσεων · και Αγαθότητα, δηλαδή χάρη, η οποία θεοποίησε την ανθρώπινη φύση και την ανέβασε πάνω από τις ουράνιες δυνάμεις, για το λόγο αυτό και το όνομα της Μαρίας, που έμελλε να υπηρετήσει σε τέτοιου μεγέθους μεγάλο Μυστήριο, αυτά τα τρία περιέχει. Πρώτον, το όνομα Μαρία παράγεται από το εβραϊκό Αϊά που σημαίνει Κύριος και ερμηνεύεται Κυρία, διότι κυριεύει και εξουσιάζει όλα τα κτίσματα ουράνια και επίγεια ως Μήτηρ Θεού και ως προς αυτό έχει την τελειότητα της δυνάμεως· επειδή δε το θεμέλιο της κυριότητος είναι η δύναμη, όπου είναι κυριότητα και εξουσία εκεί πρέπει αναγκαστικά να είναι και η δύναμη. Δεύτερον, Μαρία ερμηνεύεται φωτισμός, κατά τον Νεοκαισαρείας Γρηγόριο που λέγει: <<Μαρία εκλεκτή, το οποίο (όνομα) φωτισμός ερμηνεύεται>>· επειδή δε η Σοφία ετυμολογείται από το σωτήριο φως και είναι, κατά τον Σολομώντα, <<απαύγασμα φωτός αϊδίου>>, για το λόγο αυτό το όνομα της Μαρίας περιέχει μέσα του ως προς αυτό (δηλ. το φωτισμό) την τελειότητα της Σοφίας. Τρίτον, Μαρία ερμηνεύεται πέλαγος, σύμφωνα με τον θείο Αμβρόσιο που λέγει << Πέλαγος στα εβραϊκά Μαριάμ ερμηνεύεται>> · αλλά και στα λατινικά οι θάλασσες λέγονται Μάρια.
Το πέλαγος δε και η θάλασσα είναι σύμβολο της αγαθότητος και της χάριτος του Θεού την οποία είχε η Θεοτόκος. Όπως η θάλασσα και το πέλαγος έχουν μέσα τους πλήθος υδάτων και δέχονται μέσα τους όλους τους ποταμούς, έτσι και η Θεοτόκος κατέχει μέσα της πλήθος χαρίτων και δέχθηκε όλους τους ποταμούς των δωρεών, μικρό μέρος των οποίων έχουν όλα τα κτίσματα νοητά και αισθητά μαζί και οι Άγγελοι και οι άνθρωποι.
Λαμβάνοντας λοιπόν η Θεοτόκος κατά πρόγνωση Θεού το μυστηριώδες όνομα Μαρία, έλαβε ταυτόχρονα και όλα όσα συμβολικά σημαίνει το όνομα αυτό : Έλαβε από τον Πατέρα τη δύναμη, ως κόρη Αυτού, προκειμένου να τελειοί στη γη ως Μητέρα εκείνο που ο Θεός τελειοί στον ουρανό ως Πατήρ. Έλαβε τη Σοφία από τον Υιό, ως Μητέρα Αυτού, για να ξέρει να συμφιλιώνει τον ουρανό με τη γη και το Θεό με τον άνθρωπο. Έλαβε και την αγαθότητα και τη χάρη από το Πνεύμα το Άγιον, ως Νύμφη Αυτού, για να μεταδίδει σε όλα τα κτίσματα, ουράνια και επίγεια, τις πνευματικές της δωρεές και τα χαρίσματα»5.
Σ΄ αυτήν ακουμπούμε και εμείς, στην αρχή μάλιστα του εκκλησιαστικού μας έτους. Δεν έχουμε βεβαίως να ακουμπούμε και σε κανένα άλλο πρόσωπο ή θεσμό πλην της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, διότι τα αποτελέσματα θα είναι ολέθρια.
Σ΄ αυτήν τη μεγάλη Μάνα ανοίγουμε την καρδιά μας, αφού οι καρδιές των ανθρώπων κλείνουν ερμητικά από την ιδιοτέλεια και τον εγωισμό.
Σ΄ αυτήν απευθυνόμαστε ικετευτικά, όπως το μικρό παιδί στη μητέρα του, για να μας δώσει «άνεση» όπως παρακαλούσε ο κοσμοκαλόγερος Παπαδιαμάντης, για να μας ανοίγει το δρόμο, για να μας δώσει χαρά, για να μας παρουσιάσει στον Υιό και Θεό της και να μεσιτεύει για μας που δεν έχουμε πρόσωπο να Τον κοιτάξουμε κατάματα.
Μπροστά στην τριανταφυλλιά την παρθενική, στο ρόδο το αμάραντο, στεκόμαστε ευλαβικά και με το στόμα του Θεολόγου Ιωάννου του Δαμασκηνού επαναλαμβάνουμε :
«Χαρά σ΄ εσένα, γλυκύτατο θυγάτριο της Άννας.
Σε σένα πάλι με τραβά η λαχτάρα της αγάπης.
Το βάδισμά σου το σεμνό πώς ν΄ αναπαραστήσω;
Πώς τη στολή; Το πρόσωπο το κεχαριτωμένο;
Η φρονιμάδα σου πολλή, σε σώμα νέας κρυμμένη.
Το ντύσιμό σου κόσμιο· όχι επιτηδευμένο.
Το βάδισμά σου ατάραχο, όλο συγκρατημένο, ούτε βιασύνη ούτε νωθρό.
Ύφος γλυκύ και σοβαρό. Απρόσιτο στους άνδρες.
Απόδειξη ο φόβος σου στο «Χαίρε» του Αγγέλου.
Πρόθυμη και υπάκουη πάντοτε στους γονείς σου.
Το φρόνημά σου ταπεινό στις θείες αποκαλύψεις.
Γλυκύς ο λόγος σου, ιλαρός από την ήρεμη ψυχή σου.
Δεν βρίσκω λόγια να σου πω, πώς να σε ονομάσω;
Άξιο κατοικητήριο του Θεού του Υψίστου.
Σε μακαρίζουν οι γενεές δίκαια των ανθρώπων.
Συ ιερέων καύχημα, στήριγμα βασιλέων, ελπίδα των χριστιανών.
Συ είσαι η πολύκαρπη φύτρα της Παρθενίας.
Γιατί πλατιά, από σένα, απλώθηκε της Παρθενίας το κάλλος.
Ευλογημένη είσαι συ, από όλες τις γυναίκες
κι ευλογημένος ο Καρπός, που έφερες στα σπλάχνα
κι ευλογημένοι όσοι ομολογούν πως είσαι Θεοτόκος»6.
1 Ιδιόμελον Κεκραγάριον Εσπερινού εορτής του Γενεθλίου της Υπεραγίας Θεοτόκου.
2 Απολυτίκιον εορτής του Γενεθλίου της Υπεραγίας Θεοτόκου.
3 Μοναχού Θεοκλήτου Διονυσιάτου, Μαρία η Μητέρα του Θεού, εκδ. Βιβλιοδετική Μέλισσα, Θεσσαλονίκη 1988, σελ. 74
4 Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, Α΄ Λόγος εις το Γενέσιον της Θεοτόκου, κεφ. 9, ΕΠΕ 9,199
5 Αυτόθι, σελ. 75-76
πηγή:imkastorias.gr
!>