Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
-
Απριλίου(135)
- Ἡ λέξη Ἀνάσταση δὲν χωρᾶ μέσα στὰ βιβλία τῆς γνώση...
- Η Παναγία μας η πρώτη Μυροφόρος!
- ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΚΑΙ ΚΟΛΑΣΗ
- Σαν διαβεί ο χρόνος, θα διαβεί κι ο πόνος; - Σάββα...
- Παρουσίαση Βιβλίου κ. Σπύρου Γκουρβέλου
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ Χρυσόστομο...
- Τελετὴ Ἀδελφοποίησης Προτύπου Πειραματικοῦ Λυκείου...
- ΑΠΑΝΤΗΣΕ ΣΩΣΤΑ...
- Συναυλία από το Μουσικό Σχολείο της Πάτρας με καλε...
- Υπόδειγμα Πρωθυπουργού
- Τι ζούμε στη Θ.Λειτουργία
- Aς παρατείνουμε τη χαρά της Ανάστασης!
- Το Πάσχα πέρασε;
- Ο ηγέτης που λείπει στις μέρες μας, ο Αρχιεπίσκοπο...
- Δυσκολεύομαι να πιστεύσω στο Θεό, αφού δεν τον βλέπω
- Γιατί μνημονεύουμε τα ονόματα - Άγιος Ιωάννης της ...
- Φως ιλαρόν...
- Σε τον αναβαλλόμενον το φως, από τον Βυζαντινό Χορ...
- ΜΕ ΤΟΛΜΗ ΚΑΙ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ
- Τις αποκυλίσει ημίν τον λίθον;
- Η ευγνωμοσύνη θωρακίζει την καρδιά
- Γιατί ο Χριστός προσευχόταν, ενώ ήταν Θεός;
- Είστε… έτοιμοι να φέρετε στον κόσμο έναν Άγιο;
- Ο Απόστολος και Ευαγγελιστής Μάρκος
- ‘Αγιος Παΐσιος: Για να υπομένεις τον άλλο πρέπει ν...
- Η ομολογία πίστεως, δρόμος σωτηρίας και αγιασμού…
- Τι σημαίνει Εκκλησία; Η Εκκλησία δεν είναι το κτίσ...
- Οἱ τρεῖς κῆποι
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου στήν Πάτρα
- Άγιος Γεώργιος ο Μεγαλομάρτυρας και Τροπαιοφόρος
- Άγιος Γεώργιος ο Μάρτυρας της Ανάστασης
- Ο ΑΓΙΟΣ ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ο ΤΡΟΠΑΙΟΦΟΡΟΣ (23 Α...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Προσκυνηματικ...
- Απολυτίκιον Αγίου ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου ...
- Ποτέ σκλάβα!
- Γιατί επιτρέπει το κακό στον κόσμο ο Θεός; - Οσίου...
- Οἱ ἐμφανίσεις τοῦ Ἀναστάντος Χριστοῦ
- Η Πνευματική ζωή….
- Τί σημαίνει ἡ λέξις «Ἀμήν»
- Η σπουδαιότητα του Γάμου κατά τον ιερό Χρυσόστομο
- «Η ελπίς ημών, δόξα Σοι»
- Πόσο κοντά μας εἶναι ὁ Θεός;
- Η Αρτοκλασία και ο συμβολισμός της
- Η ενάρετη ζωή μας ως προσφορά για την ανάπαυση των...
- Τὰ δῶρα τῆς Ἀναστάσεως
- Κυριακή του Θωμά στην Ενορία μας (φωτο)
- Η ΚΥΡΙΑΚΗ TOY ΘΩΜΑ
- Ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης γιὰ τὸν «Κανόνα» το...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Κυριακή της λ...
- Ο π. Χριστοφόρος Μυτιλήνης, θα ιερουργήσει και θα ...
- Η Ενορία του Ι.Ν. Παναγίας Αλεξιωτίσσης στην Εξαρχ...
- Ρωμιοσύνη: «Έλλειμμα» λογικής «Πλεόνασμα» καρδιάς...
- Προσκυνηματική εκδρομή στην Εξαρχία του Παναγίου Τ...
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Μεγάλη Παρασκ...
- Κάθε Τρίτη τελοῦνται οἱ Χαιρετισμοὶ τοῦ Ἁγίου Ἀποσ...
- Ζωοδόχος Πηγή
- Η Ανάσταση του Χριστού, ανάσταση του ανθρώπου!
- Οι μάρτυρες της Αναστάσεως
- Η Λαμπροφόρος Ανάσταση στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών Κά...
- ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΕΟΡΤΑΣΕ Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΕΙΣΟΔΙΩΝ Τ...
- Τρίτη τοῦ Πάσχα στὴν Ἱερὰ Μονὴ Παναγίας τῆς Γηροκο...
- Πώς να λέμε την Ευχή;
- Βοήθησέ με, Κύριε…
- Οι Άγιοι Ραφαήλ, Νικόλαος, Ειρήνη και οι συν αυτοίς
- Υποδοχὴ του Aγίου Φωτός & Ανάσταση στην Παναγία Αλ...
- Πως καταρρίπτονται τα επιχειρήματα των εχθρών της ...
- Στιγμές από την Aκολουθία της Αναστάσεως και τον Ε...
- Άγιος Παΐσιος - Η χαρά είναι του Χριστού, η λύπη ε...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΑΓΙΟΥ ΛΕΩΝΙΔΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
- Συγχώρεσε με Θεέ μου…
- Η ΤΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΩΤΟΣ ΕΙΣ ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ ΙΕΡΟΣ...
- Ἡ ἑρμηνεία τῆς εἰκόνας τῆς Ἀναστάσεως
- Γιατί βάφουμε Κόκκινα τα αυγά το Πάσχα;
- Ο ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Ο νιοφερμένος - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ἡ ὑποδοχὴ τοῦ Ἁγίου Φωτὸς καὶ ὁ λαμπρὸς ἑορτασμὸς ...
- Η Λαμπρά ημέρα της Αναστάσεως στον Ι.Ν. του Αγίου ...
- Χριστὸς ἀνέστη
- Το μήνυμα του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοσ...
- Ευχαριστούμε θερμά όλους όσους προσέφεραν άνθη και...
- Νέοι των Κατηχητικών μας Ομάδων ετοιμάζουν τα Πασχ...
- Η πρώτη Ανάσταση στον Ι.Ν.Αγίου Αντωνίου στα Κρύα ...
- Ἀναστήτω ὁ Θεός, καὶ διασκορπισθήτωσαν οἱ ἐχθροὶ α...
- Η Ακολουθία του Επιταφίου Θρήνου στην Ενορία μας (...
- Συγκίνηση και δέος στην Αφή του Αγίου Φωτός στα Ιε...
- Ευχαριστήριο
- Μεγάλη Παρασκευή πρωί στον Ιερό Ναό του Αγίου Αντω...
- Ο Εσπερινός της Αγάπης
- Ἡ A’ Ἀνάσταση στὴν Πάτρα
- ΜΕΓΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ
- Ὁ Ἐπιτάφιος στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν. Μητροπολί...
- Η Ακολουθία των Αχράντων Παθών στο Ναό του Αγίου Α...
- Η Ε Π Ι Σ Τ Ρ Ο Φ Η - π. Δημητρίου Μπόκου
- Μεγάλη Παρασκευὴ στὴν Πάτρα
- Μεγάλη Πέμπτη στὴν Πάτρα
- Ο σταυρικός θάνατος του Κυρίου μας Ιησού Χριστού
- Ἡ Λειτουργία τῆς Μεγάλης Πέμπτης
- Μεγάλη Τετάρτη βράδυ στὴν Πάτρα
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΑΣΧΑ 2015 ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑ...
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 29 Απριλίου 2015
00:56
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Σαν διαβεί ο χρόνος, θα διαβεί κι ο πόνος;
Ήτοι
Περί της διαρκούσης κρίσεως
Περί της εν καιρώ φυγής της κρίσεως
Περί της ημών αποκρίσεως
Αλήθεια, τι προσδοκά ο Έλληνας, περιδινούμενος μέσα σ΄ αυτήν την οικονομική λαίλαπα και την δεινώς εξαιτίας αυτής βιούμενη οδυνηρή κατάσταση; Πώς τη συζητά με τον εαυτό του- όχι με τους άλλους- και πώς κατορθώνει να αμυνθεί, να παρηγορηθεί; Πώς ορθώνει μέσα του ελπιδοφόρες αντιστάσεις; Πώς ελίσσεται και αγνοεί και αντιπαρέρχεται την αναγγελλόμενη από τα μέσα ενημέρωσης «πραγματικότητα», για να ανασάνει από τον όγκο των ειδήσεων, που πλακώνουν την ψυχή και που συχνότατα παρουσιάζονται μεταλλαγμένες και αντιφατικές; Τι μηχανεύεται το μυαλό του καθενός, τι προγραμματίζει, τι ονειρεύεται, τι ελπίζει, πώς καραδοκεί το ενδεχόμενο, το απίθανο κατά τα φαινόμενα, τέλος αυτής της βάρβαρης Οδύσσειας; Είναι μεγαλειώδης αυτή η σιωπηλή από μέρους του ελληνικού λαού στάση. Δεν είναι φόβος. Όχι. Πόσο μάλλον αδιαφορία.
Δεν είναι αυτό που φαίνεται ο Έλληνας. Δεν είναι αυτό που συζητάει με τους άλλους. Έχει καρδιά ο Έλληνας. Πάνω στον αυθορμητισμό του μπορεί να γίνεται πολύ εκδηλωτικός, καθ΄ υπερβολή θα λέγαμε, κυρίως στο λόγο, αλλά βιώνει και διεργάζεται μέσα του την κατάσταση με άλλη δυναμική. Και πάνω σ΄ αυτήν τη δυναμική μπορούμε να ελπίζουμε και να κάνουμε σκέψεις και προτάσεις για τη συνέχεια. Διότι διαθέτει μια παράξενη στωικότητα.
Παρενθετικά, για να μη μένει αιωρούμενος ο τίτλος του κειμένου, ο χρόνος δεν είναι γιατρός. Κι αν είναι γιατρός, είναι κομπογιαννίτης. Διότι δε θεραπεύει, αλλά κρύβει τον πόνο, τον μεταφέρει στη λήθη προσωρινά, για να επανέλθει σε εύθετο καιρό αυτός, ο πόνος, εντονότερος, επιθετικότερος, όπως και η ασθένεια, κατά την ιατρική. Παρακάτω θα γίνει, πιστεύω στο κατά δύναμη, αντιληπτός και ο υπότιτλος.
Για να φανεί όμως πιο καθαρά η συγκαλυμμένη πρακτική στην εσωτερική σιωπή του καθενός μας, ας κάνουμε μια υπόθεση, η οποία θα βοηθήσει τον προβληματισμό μας.
Υποθέτουμε, λοιπόν, πως σήμερα βγαίνει ο πρωθυπουργός στα μέσα ενημέρωσης και απευθύνει διάγγελμα στον ελληνικό λαό. Στο διάγγελμα αυτό ανακοινώνει πως το χρέος της Ελλάδας διαγράφεται όλο από τους δανειστές, χαρίζεται, χωρίς κανένα ανταπόδομα και πως επιπλέον μας προσφέρεται και μια συμπληρωματική βοήθεια, για να μπορέσουμε να ξαναρχίσουμε πιο εύκολα την οικονομική μας ανάπτυξη.
Τρελό; Απίθανο; Ναι. Ας πούμε όμως ότι έγινε έτσι.
Ιδού η μεγάλη πρόκληση. Ιδού το μεγάλο τράνταγμα. Ιδού η μεγάλη στιγμή της αμηχανίας. Ιδού η ώρα της «κρίσης».
Πώς θα αντιδράσουμε οι Έλληνες ως πολίτες αλλά και ως κοινωνία μπροστά σ΄ αυτό το κατά τα φαινόμενα απίθανο να πραγματοποιηθεί γεγονός;
Πράγματι. Ένα τέτοιο τεράστιο γεγονός δεν μπορεί παρά να χαρακτηριστεί ως γεγονός κρίσεως. Δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο, αφήνοντας πίσω του έναν ενθουσιασμό, ουσιαστικά άκαρπο και μια ονειροπόληση, η οποία δεν έχει και χρειάζεται ερείσματα για να εδραιωθούν τα όνειρά της.
Ορθώνονται λοιπόν ερωτήματα, που θέλουμε δε θέλουμε μας θέτουν προ των ευθυνών μας, μιας και ακόμα είμαστε στη δοκιμασία και πρέπει να συζητήσουμε σωστά με τον εαυτό μας και να πάρουμε αποφάσεις. Αποφάσεις για την αλλαγή κι όχι για την παραλλαγή.
Αφήνουμε τις υποθέσεις. Λογικά κάποια μέρα θα γυρίσει ο τροχός. Όχι βέβαια με τέτοιο κινηματογραφικό τρόπο, αλλά θα γυρίσει. Ποιο θα είναι όμως το κέρδος μας ως άτομα και ως λαός; Μια ανάμνηση απλώς oδυνηρή; Μια ευκαιρία να ιστορούμε στα παιδιά μας και στα εγγόνια μας ότι περάσαμε δύσκολα χρόνια; Να καταριόμαστε τον ένα και τον άλλο και την κακιά την ώρα, που μας οδήγησαν σ΄ αυτήν την περιπέτεια;
«Ιδού νυν καιρός ευπρόσδεκτος» κατά τον ευαγγελικό λόγο. Από τώρα κιόλας βάζουμε μπροστά όλες μας τις δυνάμεις για νέο ξεκίνημα. Να αλλάξουμε νοοτροπία και όλη τη συμπεριφορά μας, για να πατήσουμε σταθερά στα πόδια μας. Να δούμε τον εαυτό μας, να τον ελέγξουμε ακριβώς και αυστηρά. Να τον συνταιριάξουμε, να τον συμμορφώσουμε με κάτι διαχρονικό και από τις δοκιμασίες των καιρών ανθεκτικό και σίγουρο.
Θυμάμαι τον μακαρίτη τον πατέρα μου. Όταν ήμουν μικρός, ήμουν ζωηρός και άτακτος. Με μάλωνε, μου έριχνε και κανένα χαστούκι και μου επαναλάμβανε τη φράση: «Εγώ θα σε συμμορφώσω» ή «κοίταξε να συμμορφωθείς». Τότε βέβαια δεν καταλάβαινα τι σήμαινε αυτή η «συμμόρφωση». Πολύ αργότερα έκανα τον ευλογημένο συσχετισμό, όταν διάβασα στο Ευαγγέλιο το χωρίο: “ὅτι οὓς προέγνω, καὶ προώρισε συμμόρφους τῆς εἰκόνος τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ, εἰς τὸ εἶναι αὐτὸν πρωτότοκον ἐν πολλοῖς ἀδελφοῖς.“ (Ρωμ.8,29).
Διότι εκείνους που προγνώρισε αυτούς και προόρισε να γίνουν ομοιόμορφοι προς την εικόνα του Υιού του, ώστε αυτός να είναι πρωτότοκος μεταξύ πολλών αδελφών. (μετάφραση Κολιτσάρα).
Ήθελε ο πατέρας μου να με οδηγήσει σε κάποιο πρότυπο, να το μοιάσω, να γίνω σύμμορφος αυτού. Ίσως να μην ήταν ακριβώς αυτό του Ευαγγελίου, όμως σίγουρα είχε στο νου του κάτι καλό.
Τέτοια πρότυπα έχει η παράδοσή μας. Αρκεί να τα αναζητήσουμε, για να ξέρουμε πού θα πάμε. Να τα πάρουμε και να οικοδομήσουμε νέους τρόπους, χρησιμοποιώντας τα παλιά ως σύνεργα (συν- εργαλεία) των καινούργιων και να φτιάξουμε μια ζωή απλή και κατά συνέπεια ωραία. Μπορούμε να μπολιάσουμε από την παράδοσή μας, όχι μουσειακά αλλά ουσιαστικά, πρακτικά, βιωματικά, χειροπιαστά. Στη σημερινή διαφορετική πραγματικότητα θα πάρουμε τα χρειαζούμενα και θα πορευτούμε με σύνεση.
Βέβαια, η πεπατημένη θεωρείται οπισθοδρομική – αν και η πείρα της ζωής αποδεικνύει πως δεν είναι. Εντούτοις, αυτή δε θα είναι η πεπατημένη. Θα είναι ένας συγκερασμός, ένα μπόλιασμα, νέα συνταγή, νέο ξεκίνημα.
Προσοχή όμως. Όχι μόνο το «τερπνόν» αλλά κυρίως και μαζί το «ωφέλιμον». Το τερπνό από μόνο του είναι εύκολο, μάλλον επικίνδυνο και μπορεί να οδηγήσει στο αδιέξοδο. Ενώ το ωφέλιμο προσθέτει κόπο, αγώνα, ιδρώτα και φέρνει την εδραίωση. Μαζί και τα δυο. Για πληρότητα στην πορεία της ζωής. Καταπώς λέει ο λαός: «Το τερπνόν μετά του ωφελίμου».
Μ΄αυτά έζησαν οι πρόγονοί μας στα δεδομένα της εποχής τους. Μπορούμε να διαλέξουμε κι εμείς απ΄ τα δικά τους. Η απαξίωση των σταθερών αξιών, των δεδοκιμασμένων, είναι προσβολή και ασέβεια, αλλά κυρίως ζημιά δική μας. Κρύβει δε φοβερή έπαρση. Θέλουμε τα ευχάριστα (παραδοσιακά έθιμα που μας ηδύνουν και συχνά ασεβούν, χορούς, τραγούδια, πανηγύρια, γλέντια κ.λπ.), αλλά δυσκολευόμαστε στα ωφέλιμα (ευσέβεια, σεβασμός στα της πίστεως και πατρίδος, εργατικότητα, υπακοή στους νόμους, κ.λπ.). Καλή κι αναγκαία η απόλαυση των ευχάριστων, αλλά διαρκώς ακολουθούμενη από το διακριτικό ερώτημα: «Μέχρι πού η ωφέλεια και το όφελος;».
Γνώρισα κάποτε έναν συνάδελφο, ο οποίος ήταν Πόντιος στην καταγωγή και έπαιζε και ποντιακή λύρα. Ήταν μια πολύ ευγενική ψυχή. Όταν συζητούσαμε, είχαμε σοβαρές διαφωνίες σε θέματα πίστεως και παραδόσεως. Μια μέρα τον ρωτάω: «Τι σημαίνει η λέξη Ρωμανία στο τραγούδι που τραγουδάς: Η Ρωμανία επέρασεν, η Ρωμανία επάρθεν, η Ρωμανία κι αν πέρασεν, ανθεί και φέρει κι άλλο;». Μου απάντησε πως δεν ήξερε. Του λέω: «Ρωμανία (Ρωμιοσύνη) είναι μαζί ο Ελληνισμός και ο Χριστιανισμός. Πώς εσύ τραγουδάς το τραγούδι κι από την άλλη αρνείσαι την πίστη; Δεν είναι αυτή σοβαρή αντίφαση; Ο παππούς σου και η γιαγιά σου τι έφεραν διωγμένοι από την πατρίδα; Μερικά μπογαλάκια και τις άγιες εικόνες.». Έμεινε άφωνος.
Όχι λοιπόν μόνο τα γλυκά αλλά και τα ωφέλιμα. Έτσι, εκτός από τη δική μας ωφέλεια θα έχουμε να παραδώσουμε στις επόμενες γενεές κάτι καλύτερο. Εξάλλου είναι και χρέος μας αυτό βαρύτατο κατά τον ποιητή:
Χρωστάμε σ΄ όσους ήρθαν, πέρασαν,
Θα ΄ ρθούνε, θα περάσουν,
Κριτές θα μας δικάσουν
Οι αγέννητοι, οι νεκροί.(Κ. Παλαμάς)
Κιλκίς, 27-4-2015
Ηλιάδης Σάββας - Δάσκαλος
!>