Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
-
2021
(450)
- Δεκεμβρίου(27)
- Νοεμβρίου(19)
- Οκτωβρίου(43)
- Σεπτεμβρίου(35)
- Αυγούστου(41)
- Ιουλίου(34)
- Ιουνίου(41)
- Μαΐου(45)
- Απριλίου(44)
- Μαρτίου(44)
-
Φεβρουαρίου(43)
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ὁσίου Ἐφραίμ Κατουνακιώτη στήν Πάτρα.
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ: Ἐπιστροφή στόν Πατέρα!
- Μνημόσυνο Μητροπολίτου πρ. Πειραιῶς Καλλινίκου στή...
- ΜΟΝΑΔΙΚΟ VIDEO-ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ, ΜΕ ΤΟΝ ΟΣΙΟ ΕΦΡΑΙΜ ΤΟΝ...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΑΠΟ 1η ΕΩΣ 14 ΜΑΡΤΙΟΥ
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής του Ασώτου (Λ...
- Όσιος Εφραίμ ο Κατουνακιώτης
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς καί τοῦ Ἁγίου Θεοκλήτου...
- Ο Όσιος Παναγής ο Μπασιάς επεμβαίνει θαυματουργικά...
- ΘΑ ΠΑΩ ΝΑ ΨΑΛΛΩ ΕΠΑΝΩ, ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ Τ'ΟΥΡΑΝΟΥ.
- O ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜ...
- 16η Ἐπέτειος Χειροτονίας Μητροπολίτου Πατρῶν Χρυσο...
- Καλό κι ευλογημένο Τριώδιο !
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής του Τελώνου κ...
- Μαρτυρίες για τον Γέροντα μου Εφραίμ Φιλοθεΐτη - π...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΑΠΟ 21 ΕΩΣ 28 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
- Ἁγία Φιλοθέη: «Ὅλα γιά τόν Χριστό»
- Προσευχή για τον κορωνοιόν
- Ἡ Παναγία παροῦσα στή ζωή τῶν ἁπλῶν ἀνθρώπων
- Ὁ νέος Ἀστυνομικὸς Διευθυντής Ν. Ἀχαΐας, Ταξίαρχος...
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΧΑΝΑΝΑΙΑΣ: Στις δοκιμασίες δοκιμάζεται...
- 13 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΑΚΥΛΑ ΚΑΙ ΠΡΙΣΚΙΛΛΑ...
- Ο Παράδεισος δεν είναι για τους αναμάρτητους. Είνα...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής ΙΖ΄ Ματθαίου ...
- Η ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
- Άλλο να αμαρτάνεις από αδυναμία και άλλο από ιδεολ...
- Το Ευαγγέλιο στην Κίνα
- Ξέρετε πότε χαμογελά η ψυχή;
- Φωτοστιγμές από την Πανήγυρη του Αγίου Χαραλάμπους
- Η Ελπίδα... - Χρήστος Φωτόπουλος
- Ἐπίσκεψη τῆς νέας Ἡγεσίας τῆς Πυροσβεστικῆς Ὑπηρεσ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Θεόδωρος Κολοκοτρώνης: Ὁ γενν...
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΤΑΛΑΝΤΩΝ
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΑΠΟ 7 ΕΩΣ 15 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
- Άγιος Φώτιος ο Μέγας Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής ΙΣΤ΄ Ματθαίου...
- Λύθηκε τὸ μυστήριο τοῦ ἀριθμοῦ 9! ἢ μήπως ὄχι;
- ΕΟΡΤΗ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ: Χαρά και οδύνη
- Ψυχοσάββατα 2021
- Τί είναι η Παλαιά Διαθήκη; (η) Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΛΑΒΙΔΑ - ...
- Η Υπαπαντή του Κυρίου
- Μνήμη τῶν Ἡρώων τῶν Ἰμίων στήν Πάτρα
- Άγιος Τρύφων ο Μάρτυρας
- Ιανουαρίου(34)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΛΑΒΙΔΑ
(Από την εορτή της Υπαπαντής)
Η Παλαιά και η Καινή Διαθήκη είναι άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, καθόσον η καθεμία προϋποθέτει την άλλη (βλ. ΛΥΧΝΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ, αρ. φ. 422, Σεπτ. 2018). Η Παλαιά προετοιμάζει το έδαφος για την Καινή. Περιχαρακώνει τους ανθρώπους με τον θείο νόμο που έλαβε ο Μωυσής στο Σινά, για να γίνουν ικανοί να δεχθούν την τέλεια διδασκαλία του Χριστού. Συγχρόνως τους προϊδεάζει με προτυπώσεις και σύμβολα για τα μέλλοντα να συμβούν γεγονότα. Γι’ αυτό και οι δύο Διαθήκες κατανοούνται μόνο σε αλληλεξάρτηση.
Η Εκκλησία μας χρησιμοποιεί και τις δυό μέσα σε αυτή τη φυσική οργανική τους ενότητα πάντα. Παρακολουθεί το κάθε γεγονός της Θείας Οικονομίας σε όλη τη διαδρομή του μέσα στην Ιερά Ιστορία, από τη στιγμή που με κάποιο τρόπο αυτό έχει προσημανθεί στην Παλαιά Διαθήκη, μέχρι την πλήρη εκπλήρωσή του στην Καινή. Έτσι, μόνο η Εκκλησία παραδίδει την ολοκληρωμένη εικόνα του, την πλήρη και αυθεντική ερμηνεία του. Ιδιαίτερη πιστότητα στην τακτική της αυτή η Εκκλησία παρουσιάζει στη λειτουργική γλώσσα της, όπου οι αναφορές στην ενιαία θεία Γραφή είναι εξόχως πυκνές. Σχεδόν δεν υπάρχει ύμνος της θείας λατρείας που να μην υποδηλώνει την αδιάσπαστη συνοχή των δύο Διαθηκών.
Έτσι λοιπόν, για να είναι κατανοητή στην πληρότητά της η θαυμάσια υμνολογία μας, και συνεπώς το νόημα της λατρευτικής και πνευματικής μας ζωής, θα πρέπει να γνωρίζουμε σε βάθος την όλη Ιερά Ιστορία. Αν αγνοούμε την Παλαιά Διαθήκη (όπως δυστυχώς και συνήθως συμβαίνει), θα είναι σε μεγάλο βαθμό ακατανόητο για μας και ξένο το περιεχόμενο της λατρείας μας. Ας το δούμε αυτό με ένα παράδειγμα από τη μεγάλη εορτή της Υπαπαντής.
Στα εορταστικά μεγαλυνάρια της θ΄ ωδής, η οποία έχει αναφορά πάντα στην Υπεραγία Θεοτόκο, παρομοιάζεται η Παναγία μας με μυστική λαβίδα που κρατάει ως αναμμένο κάρβουνο τον Χριστό: «Η λαβίς η μυστική, η τον άνθρακα Χριστόν συλλαβούσα εν γαστρί, συ υπάρχεις, Μαριάμ». Και αρκετοί άλλοι ύμνοι της εορτής (ολόκληρη η ε΄ ωδή), αναφερόμενοι στον συγκεκριμένο συμβολισμό, κάνουν λόγο για κάποιο σχετικό όραμα, το οποίο «είδεν Ησαΐας συμβολικώς», και το οποίο κάνει τον άγιο Συμεών τον Θεοδόχο να αναφωνεί προς την Θεομήτορα: «Πυρ βαστάζεις, Αγνή»! Είναι αυτονόητο λοιπόν, ότι για να εισδύσουμε στην έννοια των λόγων αυτών, πρέπει να ανατρέξουμε στην Παλαιά Διαθήκη και να βρούμε σε τί ακριβώς αναφέρονται οι ύμνοι αυτοί της Υπαπαντής.
Το συγκεκριμένο περιστατικό περιέχεται πράγματι στο 6ο κεφάλαιο του προφήτη Ησαΐα. Η σχετική περικοπή συμπεριλαμβάνεται μάλιστα στα αναγνώσματα του Εσπερινού της εορτής. Εκεί ο προφήτης διηγείται τη θαυμαστή θεοφάνεια, με την οποία έγινε η ανάληψη εκ μέρους του της αποστολής να κηρύξει μετάνοια στον λαό που απομακρύνθηκε από τον Θεό. Επειδή προέβαλε την αδυναμία του για ένα τόσο υψηλό και δύσκολο έργο, ένα Σεραφίμ έλαβε με την πυράγρα (λαβίδα) από τη φωτιά του θυσιαστηρίου ένα αναμμένο κάρβουνο και το ακούμπησε στα χείλη του Ησαΐα, για να τον καθαρίσει από κάθε αμαρτία και να τον κάνει άξιο να φέρει εις πέρας την αποστολή του.
Με την ενέργεια αυτή προεικονίσθηκε η Παναγία ως μυστική λαβίδα, που γέννησε και κράτησε στα χέρια της το πυρ της Θεότητας, τον αναμμένο άνθρακα Χριστό, που ήρθε να καταφλέξει «πυρί αΰλω τας αμαρτίας» μας. «Άνθραξ ο προοφθείς τω θείω Ησαΐα, Χριστός ως εν λαβίδι, χερσί της Θεοτόκου, νυν τω Πρεσβύτη δίδοται» (Απόστιχα Μικρού Εσπερινού).
Να, πώς αλληλοπεριχωρούνται τα θεία γεγονότα και στις δύο Διαθήκες. Ξεκινούν από την Παλαιά ως προφητικές εξαγγελίες, προεικονίσεις και συμβολισμοί, εκπληρώνονται και φωτίζονται στην Καινή, θα κατανοηθούν όμως πλήρως και θα ολοκληρωθούν κατά τον καιρό των εσχάτων.
Να, πώς η Παλαιά Διαθήκη είναι η βάση για την κατανόηση της Καινής. Να, γιατί αποτελούν αδιαχώριστη ενότητα.
(ΛΥΧΝΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ, αρ. φ. 427, Φεβρ. 2019, επηυξημένο)