Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
-
2020
(682)
- Δεκεμβρίου(53)
- Νοεμβρίου(37)
- Οκτωβρίου(40)
- Σεπτεμβρίου(38)
- Αυγούστου(43)
- Ιουλίου(38)
-
Ιουνίου(56)
- Ἐγκαίνια πνευματικοῦ κέντρου στήν Ἐνορία Τιμίου Πρ...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΚΟΡΥΦΑΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΕΤΡΟΥ ΚΑΙ ΠΑ...
- Η Σύναξη των Αγίων Αποστόλων
- Τρεις ώρες κομποσχοίνι μέσα στη σχολική τάξη !
- Κυριακή Γ' Ματθαίου: Ας γίνουμε φίλοι του Θεού
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής Γ΄ Ματθαίου (...
- Προφίλ | Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος
- Ἡ ἑορτή τοῦ Γενεσίου τοῦ Τιμίου Προδρόμου στήν Μητ...
- 56η Ἐπέτειος ἀπό τήν κοίμηση τοῦ π. Γερβασίου
- Ἀγρυπνία γιά τήν Ἁγιά Σοφιά
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή των Πρωτοκορυφαίων Αποσ...
- Ὁ ἅγιος Καλλίνικος, Μητροπολίτης Ἐδέσσης, Πέλλης κ...
- Αγιοκατάταξη μακαριστού Μητροπολίτου Εδέσσης Καλλι...
- ''Η εμπειρία της ησυχίας..''
- Τά εὐλογημένα ἀδέλφια…
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής Β΄ Ματθαίου (...
- ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Ι. Ν. ΓΕΝΕΣΙΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟ...
- Ο δύσπιστος μοναχός
- Τα μνημόσυνα είναι ο καλύτερος δικηγόρος για τις ψ...
- ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΖΥΓΟΥΣ
- Τα μαθηματικά της αγάπης του Θεού...
- Μια διδακτική ιστορία από το Περιβόλι της Παναγίας
- Ή άδεια λαβίδα
- Ή αμετανόητη γυναίκα
- Εἴμαστε γιά τό τρελοκομεῖο…;
- Ἡ ἐμφάνιση τῆς Θεοτόκου
- Η εορτή των Αγίων Πάντων στην Ιερά Μητρόπολη Πατρών
- Ένα θαυμαστό γεγονός από τη ζωή του παπά Φώτη Λαυρ...
- π. Δανιήλ Ἀερἀκης - «Μολυνθήκαμε καί μολύνουμε»
- Η Εορτή του Οσίου Πατρός ημών Παναγή Ιερέως του Μπ...
- Ἡ ἑορτή τῆς Παναγίας «Ἄξιον Ἐστί» στήν Ἱερά Μητρόπ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ματθ. ι΄ 32...
- ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ: Ο ΕΦΙΑΛΤΗΣ
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ τοῦ ἰατροῦ στήν Πάτρα
- ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΠΑΝ...
- Προγραμματική σύμβαση γιά τόν δρόμο στήν Μονή Ὀμπλ...
- Θυρανοίξια Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίων Θεοδώρων Φωσταίνης Ἀχαΐας
- Ἡ ἑορτὴ τῆς Πεντηκοστῆς καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος σ...
- Ἡ ἡμέρα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος - Anthony Bloom
- Ο Άγιος Παναγής (Παΐσιος) της Κεφαλληνίας - (Ο Παπ...
- Ο ταπεινός παπούλης, που κέρδισε τον ουρανό!
- Ο ΠΡΩΤΟΣ ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΓΊΟΥ ΠΑΙΣΊΟΥ ΣΤΗΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΚΑΝ...
- Εορτή της Πεντηκοστής - Γενέθλια της Εκκλησίας
- Πεντηκοστήν εορτάζομεν...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (᾿Ιωάν. ζ΄ 37...
- ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΚΛΟΠΗΣ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΗΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Ο χρόνος μας είναι μετρημένος. (Γέροντας Εφραίμ ΑΡ...
- Άρης Σερβετάλης: Γιατί από «Λάζαρος» έγινα «Άγιος ...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μηνός Ιουνίου 2020
- Η περιπλάνηση της ψυχής μετά τον θάνατο
- Δωρεά ειδικού εξοπλισμού στις Ένοπλες Δυνάμεις από...
- Ανακοίνωση για το ψυχοσάββατο
- Στην υπακοή βρίσκεται η θέα του Χριστού..
- Η αρετή της μετανοίας δεν έχει τέλος
- Αν θες να γλιτώσεις, φύγε… αν θέλεις να αγιάσεις, ...
- Όταν βιωματικά μέσα σου έχεις ζήσει ότι σε αγαπάει...
- Μαΐου(73)
- Απριλίου(86)
- Μαρτίου(110)
- Φεβρουαρίου(48)
- Ιανουαρίου(60)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020
09:35
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Τι γίνεται η ψυχή τις πρώτες ημέρες μετά τον θάνατο; Πολλές φορές αναρωτιόμασταν. Ιδιαίτερα όταν ο χαμός ενός αγαπημένου μας προσώπου είναι ακόμα νωπός…
Για διάστημα δύο ημερών η ψυχή απολαύει σχετικής ελευθερίας και έχει δυνατότητα να επισκεφθεί τόπους που της ήταν προσφιλείς στο παρελθόν, αλλά την Τρίτη ημέρα μετακινείται σε άλλες σφαίρες.
Εδώ ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης απλώς επαναλαμβάνει τη διδασκαλία που η Εκκλησία ήδη γνωρίζει από τον 4ο αιώνα, όταν ο άγγελος που συνόδευσε τον Αγ. Μακάριο Αλεξανδρείας στην έρημο,…του είπε, θέλοντας να ερμηνεύσει την επιμνημόσυνη δέηση της Εκκλησίας για τους νεκρούς την Τρίτη ημέρα μετά θάνατο:
«Όταν γίνεται η προσφορά της αναίμακτης θυσίας (μνημόσυνο στη θεία λειτουργία) στην Εκκλησία την τρίτη ημέρα, η ψυχή του κεκοιμημένου δέχεται από τον φύλακα άγγελο της ανακούφιση για τη λύπη που αισθάνεται λόγω του χωρισμού της από το σώμα… Στο διάστημα των δύο πρώτων ημερών επιτρέπεται στην ψυχή να περιπλανηθεί στον κόσμο, οπουδήποτε εκείνη επιθυμεί, με τη συντροφιά των αγγέλων που τη συνοδεύουν.
Ως εκ τούτου η ψυχή, επειδή αγαπά το σώμα, μερικές φορές περιφέρεται στο οίκημα στο οποίο το σώμα της είχε σαβανωθεί, περνώντας έτσι δύο ημέρες όπως ένα πουλί που γυρεύει τη φωλιά του. Αλλά η ενάρετη ψυχή πλανιέται σε εκείνα τα μέρη στα οποία συνήθιζε να πράττει αγαθά έργα. Την τρίτη ημέρα, Εκείνος ο Οποίος ανέστη ο Ίδιος την τρίτη ημέρα από τους νεκρούς καλεί την ψυχή του Χριστιανού να μιμηθεί τη δική Του ανάσταση, να ανέλθει στους Ουρανούς όπου θα λατρεύει το Θεό όλων.»
Στην Ορθόδοξη νεκρώσιμη ακολουθία, ο Αγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός περιγράφει παραστατικά την κατάσταση της ψυχής η οποία, έχοντας μεν αφήσει το σώμα αλλά παραμένοντας στη γη, είναι ανίκανη να επικοινωνήσει με τους αγαπημένους της τους οποίους βλέπει: «Οίμοι, οίον αγώνα έχει η ψυχή χωριζόμενη εκ του σώματος! Οίμοι, πόσα δακρύει τότε, και ουχ υπάρχει ο ελεών αυτήν! Προς τους αγγέλους τα όμματα ρέπουσα, άπρακτα καθικετεύει προς τους ανθρώπους τας χείρας εκτείνουσα, ουκ έχει τον βοηθούντα. Διό, αγαπητοί μου αδελφοί, εννοήσαντες ημών το βραχύ της ζωής, τω μεταστάντι την ανάπαυσιν, παρά Χριστού αιτησώμεθα, και ταις ψυχαίς ημών το μέγα έλεος».
Σε γράμμα του προς τον αδελφό μιας αποθνήσκουσας γυναίκας, ο Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος γράφει:
«Η αδελφή σου δεν θα πεθάνει. Το σώμα του ανθρώπου πεθαίνει, αλλά η προσωπικότητά του συνεχίζει να ζει. Απλώς μεταφέρεται σε μια άλλη τάξη ζωής… Δεν είναι εκείνη που θα βάλουν στον τάφο. Εκείνη βρίσκεται σε έναν άλλο τόπο όπου θα είναι ακριβώς το ίδιο ζωντανή όσο και τώρα. Τις πρώτες ώρες και ημέρες θα βρίσκεται γύρω σου. Μόνο που δεν θα λέει τίποτα και εσύ δεν θα μπορείς να την δεις. Θα είναι όμως ακριβώς εδώ.
Να το έχεις αυτό στο νου σου. Εμείς που μένουμε πίσω θρηνούμε για τους κεκοιμημένους, όμως για εκείνους τα πράγματα είναι αμέσως πιο εύκολα. Είναι πιο ευτυχισμένοι στη νέα κατάσταση. Όσοι έχουν πεθάνει και κατόπιν επαναφέρθηκαν στο σώμα διαπίστωσαν ότι το σώμα ήταν μια πολύ στενάχωρη κατοικία. Και η αδελφή σου θα αισθάνεται έτσι. Είναι πολύ καλύτερα εκεί, και εμείς νοιώθουμε οδύνη σαν να της έχει συμβεί κάτι απίστευτα κακό! Θα μας κοιτάζει και σίγουρα θα μένει κατάπληκτη με την αντίδρασή μας».
Θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι η ανωτέρω περιγραφή των πρώτων δύο ημερών του θανάτου αποτελεί γενικό κανόνα, ο οποίος κατά κανένα τρόπο δεν ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις. Πράγματι τα περισσότερα παραδείγματα από την Ορθόδοξη γραμματεία, δεν συνάδουν με αυτόν τον κανόνα, και ο λόγος είναι φανερός: οι άγιοι, μην έχοντας καμιά απολύτως προσκόλληση στα εγκόσμια και ζώντας σε διαρκή προσδοκία της αναχώρησής τους για την άλλη ζωή, δεν ελκύονται καν από τους τόπους όπου έπρατταν τα αγαθά τους έργα αλλά ξεκινούν αμέσως την άνοδο τους στους Ουρανούς.
Άλλοι, ξεκινούν την άνοδο τους πριν το τέλος των δύο ημερών για κάποιον ειδικό λόγο που μόνον η Θεία Πρόνοια γνωρίζει.
Από την άλλη οι σύγχρονες «μεταθανάτιες» εμπειρίες, ατελείς καθώς είναι, ανήκουν όλες στον εξής κανόνα: η «εξωσωματική» κατάσταση αποτελεί μόνο το ξεκίνημα της αρχικής περιόδου ασώματης «περιπλάνησης» της ψυχής στους τόπους των επιγείων δεσμών της. Όμως κανείς από αυτούς τους ανθρώπους δεν έχει παραμείνει νεκρός για αρκετό χρονικό διάστημα, έστω μέχρι να συναντήσει τους αγγέλους που πρόκειται να τον συνοδεύσουν.
Οι επικριτές της Ορθόδοξης διδασκαλίας για την μετά θάνατον ζωή, θεωρούν ότι τέτοιες αποκλίσεις από το γενικό κανόνα για την μεταθανάτια εμπειρία αποδεικνύουν την ύπαρξη «αντιφάσεων» στην Ορθόδοξη διδασκαλία. Αυτοί οι επικριτές όμως είναι απλώς και μόνο προσκολλημένοι στις «κατά γράμμα» ερμηνείες. Η περιγραφή των πρώτων δύο ημερών, καθώς και των επομένων, σε καμιά περίπτωση δεν αποτελεί κάποια μορφή δόγματος. Είναι απλώς ένα «μοντέλο», το οποίο μάλιστα εκφράζει την πιο συνηθισμένη χρονική σειρά των εμπειριών της ψυχής μετά τον θάνατο.
Οι πολλές περιπτώσεις, τόσο στην Ορθόδοξη γραμματεία όσο και στις αναφορές σύγχρονων σχετικών εμπειριών, όπου οι νεκροί έχουν στιγμιαία εμφανιστεί στους ζωντανούς μέσα στην πρώτη ή τις δύο πρώτες ημέρες μετά το θάνατο, μερικές φορές σε όνειρα, είναι παραδείγματα που επαληθεύουν το ότι όντος η ψυχή συνήθως παραμένει κοντά στη γη για κάποια σύντομη χρονική περίοδο. Κατά την τρίτη ημέρα, και συχνά πιο πριν, η περίοδος αυτή φθάνει στο τέλος της.
!>