Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
-
2020
(682)
- Δεκεμβρίου(53)
- Νοεμβρίου(37)
- Οκτωβρίου(40)
- Σεπτεμβρίου(38)
- Αυγούστου(43)
- Ιουλίου(38)
- Ιουνίου(56)
- Μαΐου(73)
-
Απριλίου(86)
- «Θα προσπαθήσω να κοινωνήσω την πρώτη Κυριακή»: Η ...
- Ανακοινωθέν Διαρκούς Ιεράς Συνόδου για την επόμενη...
- Τι έφταιξε ο γέροντας Ευθύμιος;
- Ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι που διώκεται τόσο...
- Ο ιερέας που θα θυμούνται για πάντα οι ασθενείς κο...
- Όταν έψελναν το ''Χριστός Ανέστη'' σείσθηκε η φυλα...
- Τι είναι στ' αλήθεια Πάσχα; (διδαχή από γερ. Πορφύ...
- Εδώ, στο ακρωτήρι της Χάριτος
- Μητροπολίτης Ναυπάκτου: Βλέπουν την εκκλησία σαν κ...
- Ο αλησμόνητος Χριστόδουλος: Αγωνιστής της πίστης
- Μητροπολίτης Ναυπάκτου: ''Υπάρχει μια προκατάληψη ...
- ΨΗΦΙΣΜΑ επί την εις Κύριον εκδημίαν του μακαριστού...
- π. Δανιήλ Ἀεράκης «Πίστευε καί έρεύνα!»
- Ἕνας Θεός τραυματισμένος
- Κυριακή του Θωμά - Ο Χριστός στή ζωή μας
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ιωάν. κ΄ 19-...
- Θα ανοίξουν οι Εκκλησίες, θα ανοίξουν και οι καρδιές;
- O Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ.κ. Iερόθεος, ομιλε...
- Ο Άγιος Γεώργιος - Μακαριστός Μητροπολίτης Αυγουσ...
- Άγιος Γεώργιος, το παλικάρι της πίστης
- Άγιος Γεώργιος ο Μεγαλομάρτυρας και Τροπαιοφόρος
- Αυτός είναι ο Θεός, Θεός Ανάστασης!
- Οι Άγιοι Ραφαήλ, Νικόλαος, Ειρήνη και οι συν αυτοίς
- "ΜΕ ΛΕΝΕ ΡΑΦΑΗΛ...ΘΥΜΗΣΟΥ, ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΘΑ ΜΕ ΧΡΕ...
- Η δύναμη της προσευχής και της Θείας Κοινωνίας
- ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ, ΧΑΡΑ ΜΟΥ (Ε) - ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΑΘΑΝ...
- ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- Δεν υπάρχει παρελθόν που να μην προετοιμάζει ένα μ...
- Οι πρόσφυγες Χριστιανοί... - Χρήστος Φωτόπουλος
- ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 2020 ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟ...
- Χριστός Ανέστη!!! - Αληθώς Ανέστη!!!
- Η ερμηνεία της εικόνας της Αναστάσεως
- «Χαρᾶς τὰ πάντα πεπλήρωται»
- Η πρώτη Ανάσταση στην Ενορία μας
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ιωάν. α΄ 1-1...
- ΟΙ ΑΛΕΙΤΟΥΡΓΗΤΟΙ - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΜΕΓΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ
- MEΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- Ο Εσταυρωμένος στάζει αίμα - Μεγάλη Πέμπτη στο Γηρ...
- Μεγάλη Παρασκευή - Τα άγια πάθη του Κυρίου
- ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΘΥΣΙΑΣ
- ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 2020 ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟ...
- Το Μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου στην Ιερά Μητρόπολ...
- ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗΣ
- Μυστικός Δείπνος: ο πιο γνωστός και σημαντικός δεί...
- ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
- ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΕΥΧΕΛΑΙΟΥ
- Η Αγία Κασσιανή...και το τροπάριό της! Ιδού η αληθ...
- Γνωρίζουμε ποια ήταν «η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπ...
- ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ – ΤΑ ΤΑΛΑΝΤΑ
- Μεγάλη Τρίτη - Των Δέκα Παρθένων
- Συγκλονιστικό το μήνυμα του π.Ευθύμιου από την Καψ...
- Τῆς ξηρανθείσης συκῆς δια την ἀκαρπίαν το ἐπιτίμιο...
- Η άπιστος Επιστήμη μέγας κίνδυνος των αγνοούντων
- Τί εορτάζουμε κάθε ημέρα της Μ. Εβδομάδας
- Ποιος είναι ο Νυμφίος της Εκκλησίας;
- ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ - ΜΙΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
- Γιατί έγινε η ανάσταση του Λαζάρου;
- ΜΕΤΑΝΟΗΣΑΜΕ; (β) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Συνοδικός παραμυθητικός λόγος γιά τήν Μεγάλη Ἑβδομ...
- Νέες ανακοινώσεις για την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ιωάν. ιβ΄ 1-...
- Περί της αναστάσεως του Λαζάρου
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της αναστάσεως του Λαζάρου...
- Η συννεφιά ποτέ δεν είναι μόνιμη. Μετά από αυτήν η...
- ΜΕΤΑΝΟΗΣΑΜΕ; (α) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Από την προληπτική απολύμανση που πραγματοποιήθηκε...
- Ανακοινώσεις για την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα
- Ὁ τελευταῖος Κατανυκτικός Ἑσπερινός στήν Ἱερά Μητρ...
- Ἡ Ε’ Κυριακή τῶν Νηστειῶν στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Η λόγχη του Λογγίνου που τρύπησε τα σπλάχνα του Χρ...
- Ηλίας Σκόνδρας: Θείο πάθος, μακριά από τον Ναό;
- Η Ι.Μ. Πατρών για το συμβάν στον Ιερό Ναό Αγίας Τρ...
- Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΑΣ ΥΨΩΝΕΙ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Η Οσία Μαρία η Αιγυπτία
- Την Ε΄ Κυριακή των Νηστειών, η Αγία μας Εκκλησία π...
- ΜΗΝΥΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΧΡΙΣΤΕΠΩΝΥΜΟ ΠΛ...
- Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὓμνου στήν Ἱερά Μητρόπολ...
- EΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ....
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Μάρκ. ι΄ 32-...
- Σήμερα Παρασκευή του Ακαθίστου Ύμνου....
- Ο Ακάθιστος Ύμνος
- " Ἔδωκαν εἰς τό βρῶμά μου χολήν καί εἰς τήν δίψαν ...
- π. Δανιήλ Ἀεράκης «Ἀγάπη καί θεία Κοινωνία»
- Αξιοθαύμαστο !!!
- Μαρτίου(110)
- Φεβρουαρίου(48)
- Ιανουαρίου(60)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 3 Απριλίου 2020
10:58
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Στην επίσημη λειτουργική γλώσσα η ακολουθία αυτή ονομάζεται «Ακάθιστος Ύμνος» ή μονολεκτικά «Ακάθιστος» από την ορθία στάση, που τηρούσαν οι πιστοί καθ΄ όλη τη διάρκεια της ψαλμωδίας της. Έτσι και με τα λόγια και με τη στάση του σώματος εκφράζεται η τιμή, η ιδιαίτερη ευλάβεια, η ευχαριστία προς Εκείνη, προς την οποία απευθύνουμε τους χαιρετισμούς μας.
Είναι δε η ακολουθία αυτή στη σημερινή λειτουργική μας πράξη εντεταγμένη στο λειτουργικό πλαίσιο της ακολουθίας του μικρού αποδείπνου. Έτσι γίνεται κάθε Παρασκευή στις τέσσερις πρώτες εβδομάδες των Νηστειών, ακόμα και την Παρασκευή της Ε' Εβδομάδος, που μετά την τμηματική στις τέσσερις πρώτες εβδομάδες ψαλμωδία του, ανακεφαλαιώνεται ολόκληρος ο ύμνος.
Στα μοναστήρια, αλλά και στη σημερινή ενοριακή πράξη και παλαιότερα κατά τα διάφορα Τυπικά, έχουμε και άλλα λειτουργικά πλαίσια για την ψαλμωδία του ύμνου: την ακολουθία του όρθρου, του εσπερινού, της παννυχίδος ή μιας ιδιόρρυθμης Θεομητορικής Κωνσταντινουπολιτικής ακολουθίας, την «πρεσβεία». Σ' όλες αυτές τις περιπτώσεις σ' ένα ορισμένο σημείο της κοινής ακολουθίας γίνεται μια παρεμβολή. Ψάλλεται ο κανών της Θεοτόκου και ολόκληρο ή τμηματικά το κοντάκιο και οι οίκοι του Ακάθιστου.
Θα παρατρέξωμε το διαφιλονικούμενο, εξ΄ άλλου, θέμα του χρόνου της συντάξεως και του ποιητού του Ακάθιστου. Πολλοί φέρονται ως ποιηταί του: ο Ρωμανός ο Μελωδός, ο Γεώργιος Πισίδης, οι πατριάρχαι της Κωνσταντινουπόλεως Σέργιος, Γερμανός ο Α΄, ο Ιερός Φώτιος, ο Γεώργιος Νικομήδειας (Σικελιώτης), ποιηταί που έζησαν από τον Ζ΄ μέχρι τον Θ΄ αιώνα. Η παράδοσις παρουσιάζει μεγάλη αστάθεια και οι νεώτεροι μελετηταί, στηριζόμενοι στις λίγες εσωτερικές ενδείξεις που υπάρχουν στο κείμενο, άλλοι προτιμούν τον ένα και άλλοι τον άλλο από τους φερομένους ως ποιητάς του. Ένα ιστορικό γεγονός, με το οποίο συνεδέθη από την παράδοσι η ψαλμωδία του Ακάθιστου, θα μπορούσε να μας προσανατολίση κάπως στην αναζήτησί μας: Η επί του αυτοκράτορος Ηρακλείου πολιορκία και η θαυμαστή σωτηρία της Κωνσταντινουπόλεως την 8η Αυγούστου του έτους 626. Κατά το Συναξάριο μετά την λύσι της πολιορκίας εψάλη ο ύμνος αυτός στον ναό της Θεοτόκου των Βλαχερνών, ως δοξολογία και ευχαριστία για την σωτηρία, που απεδόθη στην θαυματουργική δύναμη της Θεοτόκου, της προστάτιδας της Πόλεως. Πατριάρχης τότε ήτο ο Σέργιος, που πρωτοστάτησε στους αγώνας για την άμυνα. Εύκολο ήταν να θεωρηθη και ποιητής του ύμνου, αν και ούτε ως υμνογράφος μας είναι γνωστός, ούτε και ορθόδοξος ήτο. Εξ΄ άλλου ο ύμνος θα έπρεπε να ήταν παλαιότερος, γιατί αν ήταν γραμμένος για την σωτηρία της Πόλεως δεν θα ήταν δυνατόν παρά ρητώς να κάμνη λόγο γι΄ αυτήν και όχι να αναφέρεται σε άλλα θέματα, όπως θα ιδούμε πιο κάτω. Η ψαλμωδία όμως του Ακάθιστου συνδέεται από τις ιστορικές πηγές και με άλλα παρόμοια γεγονότα: τις πολιορκίες και την σωτηρία της Κωνσταντινουπόλεως επί Κωνσταντίνου του Πωγωνάτου (673), επί Λέοντος του Ισαύρου (717-718) και επί Μιχαήλ Γ΄ (860).
Όποιος όμως και αν ήταν ο ποιητής και με οποιοδήποτε ιστορικό γεγονός από τα ανωτέρω και αν συνεδέθη πρωταρχικά, ένα είναι το αναμφισβήτητο στοιχείο, που μας δίδουν οι σχετικές πηγές, ότι ο ύμνος εψάλλετο ως ευχαριστήριος ωδή προς την Υπέρμαχο Στρατηγό του Βυζαντινού κράτους κατά τις ευχαριστήριες παννυχίδες που ετελούντο εις ανάμνησιν των ανωτέρω γεγονότων. Κατά την παρατήρησι του συναξαριστού ο ύμνος λέγεται «Ακάθιστος», γιατί τότε κατά την σωτηρία της Πόλεως και έκτοτε μέχρι σήμερα, όταν οι, οίκοι του ύμνου αυτού εψάλλοντο, «ορθοί πάντες» τους ήκουαν εις ένδειξιν ευχαριστίας προς την Θεοτόκο, ενώ στους οίκους των άλλων κοντακίων «εξ έθους» εκάθηντο.
Γιατί όμως ψάλλεται κατά την Μεγάλη Τεσσαρακοστή; Οι λύσεις των ανωτέρω πολιορκιών δεν συνέπεσαν κατ΄ αυτήν. Στις 8 Αυγούστου ελύθη η πολιορκία επί Ηρακλείου, τον Σεπτέμβριο η επί Πωγωνάτου, στις 16 Αυγούστου εωρτάζετο η ανάμνησις της σωτηρίας της Πόλεως επί Λέοντος Ισαύρου και στις 18 Ιουνίου ελύθη η πολιορκία επί Μιχαήλ του Γ΄. Με την Μεγάλη Τεσσαρακοστή συνεδέθη προφανώς εξ αιτίας ενός άλλου καθαρώς λειτουργικού λόγου: Μέσα στην περίοδο της Νηστείας εμπίπτει πάντοτε η μεγάλη εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Είναι η μόνη μεγάλη εορτή, που λόγω του πένθιμου χαρακτήρας της Τεσσαρακοστής, στερείται προεορτίων και μεθεόρτων. Αυτήν ακριβώς την έλλειψη έρχεται να κάλυψη η ψαλμωδία του Ακάθιστου, τμηματικώς κατά τα απόδειπνα των Παρασκευών και ολόκληρος κατά το Σάββατο της Ε΄ εβδομάδος. Το βράδυ της Παρασκευής ανήκει λειτουργικούς στο Σάββατο, ήμερα που μαζί με την Κυριακή είναι οι μόνες ήμερες των εβδομάδων των Νηστειών, κατά τις οποίες επιτρέπεται ο εορτασμός χαρμόσυνων γεγονότων, και στις όποιες, καθώς είδαμε, μετατίθενται οι εορτές της εβδομάδος. Καθ΄ ωρισμένα Τυπικά ο Ακάθιστος εψάλλετο πέντε ήμερες προ της εορτής του Ευαγγελισμού και κατ΄ άλλα στον όρθρο της ημέρας της εορτής. Ο Ακάθιστος ύμνος είναι το κοντάκιο του Ευαγγελισμού, ο ύμνος της σαρκώσεως του Λόγου του Θεού.
Όταν ο Ακάθιστος συνεδέθη με τα ιστορικά γεγονότα, που αναφέραμε, τότε συνετέθη νέο ειδικό προοίμιο, γεμάτο δοξολογία και ικεσία, το τόσο γνωστό «Τη ύπερμάχω». Στην Υπέρμαχο Στρατηγό, η πόλις της Θεοτόκου, που λυτρώθηκε χάρι σ΄ αυτήν από τα δεινά, αναγράφει τα νικητήρια και παρακαλεί αυτήν που έχει την ακαταμάχητη δύναμι να την ελευθερώνη από τους ποικίλους κινδύνους για να την δοξολογή κράζοντας το: «Χαίρε, νύμφη ανύμφευτε». Ο ύμνος ψάλλεται και πάλι σε ήχο πλ. δ΄.
«Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια,
ως λυτρωθείσα των δεινών, ευχαριστήρια
αναγράφω σοι η Πόλις σου, Θεοτόκε·
αλλ ως έχουσα το κράτος απροσμάχητον,
εκ παντοίων με κινδύνων ελευθέρωσον,
ίνα κράζω σοι·
Χαίρε, νύμφη ανύμφευτε»
!>