Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
-
2020
(682)
- Δεκεμβρίου(53)
- Νοεμβρίου(37)
- Οκτωβρίου(40)
- Σεπτεμβρίου(38)
- Αυγούστου(43)
- Ιουλίου(38)
- Ιουνίου(56)
- Μαΐου(73)
- Απριλίου(86)
-
Μαρτίου(110)
- Ανακοίνωσις
- Κύριε, τι ψυχές έχεις στον κόσμο τούτο τον απατεών...
- Είναι νόμιμοι οι περιορισμοί των δικαιωμάτων μας ε...
- Άγιος Πορφύριος: " Έεε! Πέφτουμε στο χάος, χανόμασ...
- Δ’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- Πιστεύω, Κύριε, βοήθα με στην απιστία μου
- Για εκείνους που βροντοφώναξαν και πάλι την λέξη Β...
- Η Δ Στάση των Χαιρετισμών της Παναγίας στην Πάτρα
- Την Δ΄ Κυριακή των Νηστειών, η Αγία μας Εκκλησία π...
- Οι Κυριακές της Μεγάλης Σαρακοστής
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Μαρκ. θ´ 17-...
- “Ο στύλος”
- Εδέσσης Ιωήλ: ''Δεν αποδεχόμαστε ότι υπάρχει κίνδυ...
- «Ὦ πανύμνητε Μῆτερ…»
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 29 Μα...
- Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος: Την Εκκλησία όποιο χέρ...
- ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ...
- «Οἱ 3 διάλογοι» - Ομιλία π. Δανιήλ Αεράκη για τον ...
- Ἀνοιχτή ἐπιστολή ἱερέως πρός τόν Πρωθυπουργό (…”κά...
- «Ἰδοὺ ἡ δούλη Κυρίου»
- «ΣΗΜΕΡΟΝ ΤΗΣ ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΗΜΩΝ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ»!
- Ἡ γενιὰ τῶν ἀθανάτων
- Ποια είναι η ερμηνεία της εικόνας του Ευαγγελισμού...
- Λόγος εις τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου - Άγ. Λουκά...
- Η συμβολή της Εκκλησίας στην παλιγγενεσία του 1821
- Μεθύστε με τ΄αθάνατο κρασί του ΄21
- ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ (1794 - 1864)
- Καπετάνισες - Χορωδία Σπυρου λαμπρου
- Ξύπνα Ραγιά (τραγούδι)
- Πατρών Χρυσόστομος: «Είμεθα όλοι εδώ κάτω από τη σ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Εορτής του Ευαγγελισμο...
- Μήνυμα Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου για τη...
- Κύριε πρωθυπουργὲ μᾶλλον ξεχάσατε τὴν ἐπιλογὴ Β7: ...
- «Σταυρός & πόνος» - Επίκαιρη ομιλία π. Δανιήλ Αεράκη
- «Χαῖρε, σιγῆς δεομένων, Πίστις!» - Επίκαιρη ομιλία...
- Ανακοίνωση για την Εορτή του Ευαγγελισμού
- Ο Γέροντας Γαβριήλ ο Αγιορείτης για τον Κορωνοϊό
- ΑΣ ΜΗ ΤΟΥΣ ΛΗΣΜΟΝΗΣΩΜΕ!
- ΚΥΡΙΑΚΗ Γ´ ΝΗΣΤΕΙΩΝ: Ο Σταυρός ως δρόμος προς τον ...
- Τὸν Σταυρόν σου προσκυνοῦμεν Δέσποτα, καὶ τὴν ἁγία...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Μάρκ. η΄ 34 ...
- Στις μέρες του πειρασμού...
- Αδέλφια υψώστε την Ελληνική Σημαία... Η Πατρίδα μα...
- Γ΄ Χαιρετισμοί εἰς τήν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον: «Νέαν ἔ...
- Ὁ φυματικός, ὁ τρελός παπάς καί ἡ Θεία Κοινωνία
- Ἀπάντηση Ἰατρικοῦ Συλλόγου Αθηνῶν (1988) περί Θεία...
- Συγχώρεσέ μας Κύριε... (Για 10 τουλάχιστον λόγους)
- ΗΣΥΧΑΣΕ ΚΑΙ ΕΣΥ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΛΕΜΕΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
- Ανοικτή Επιστολή Προς Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πρωθ...
- Ανακοίνωση
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Ἂς ὑπομείνωμε τό οὐράνιο «ἐπι...
- Ἡ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι ἀποκάλυψις τῆς ἀληθείας περί το...
- Πρέπει να το δεις και να το στείλεις και σε άλλους...
- Μόρφου Νεόφυτος: Οι πιστοί απέναντι στις επιδημίες...
- ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΟΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗΝ ΚΑΡΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ Α...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή του Οσίου Πατρός ημών Α...
- Κυριακή Β΄ των Νηστειών στην Ενορία μας
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή του Οσίου Πατρός ημών Α...
- Από την Ακολουθία της Β΄ Στάσεως των Χαιρετισμών τ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Μάρκ. β΄ 1–1...
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙ...
- “Η πέτρα”
- Αναστέλλονται οι συναντήσεις των Κατηχητικών Ομάδω...
- Ἡ θεία Κοινωνία σώζει, δέν... μολύνει!
- Ο Αρχιμ. π. Σωτήριος Τσάφος, την Κυριακή θα ιερουρ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή του Οσίου Πατρός ημών Α...
- Χαίρε, ότι λειμώνα της τρυφής αναθάλλεις. Χαίρε, ό...
- Το Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας είναι το πιο θαυ...
- Νέοι και Εκκλησία μέσα σε ένα ψηφιακό κόσμο
- Όσιος Εφραίμ Κατουνακιώτης
- ΟΣΙΟΣ ΙΩΣΗΦ ΗΣΥΧΑΣΤΗΣ
- Σύντομος βίος του Οσίου Ιωσήφ του Ησυχαστή (1897-1...
- Άγιος Δανιήλ Κατουνακιώτης, ένας ακόμα αγιορείτης ...
- Ο ηγιασμένος π. Γερβάσιος Παρασκευόπουλος (1877 – ...
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος κοντά στό Δ...
- Αγιοκατάχθηκαν από την Αγία και Ιερά Σύνοδο του Οι...
- ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΓ. ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΝΤΑ ΜΑΡΤΥΡΩΝ
- Μπορεί ο ιός να νικήσει τον Υιό; (μήνυμα από πνευμ...
- Τελικά, η Θεία Κοινωνία ευθύνεται για όλα ;;;;
- Η Κυριακή Της Ορθοδοξίας στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών ...
- Ανακοινώσεις Ι.Ν. Αγίων Αντωνίου και Χαραλάμπους ε...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Ἡ Πατρίδα μας ἒχει ἀνάγκη παρ...
- Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στην Ενορία μας
- O Ιερέας της Σπιναλόγκας που κοινωνούσε τους λεπρο...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθηστὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν ἡ...
- Ἡ Α’ στάσις τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Παναγίας στήν Ἱερά...
- Από την Ακολουθία των πρώτων Χαιρετισμών της Υπερα...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ιωάν. α΄ 44 ...
- Το διά κολλύβων Θαύμα του Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος
- "Ο αστήρ"
- ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
- Μηροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: ''Δεν μεταδόθηκε π...
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΓΙ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑ...
- Ανακοινώσεις Ι.Ν. Αγίων Αντωνίου και Χαραλάμπους ε...
- Ο Αρχιμ. π. Μάρκος Τζανακάκης, την Κυριακή θα ιερο...
- 3η Μαρτίου, μέρα μνήμης του Ήρωα της ΕΟΚΑ Γρηγόρη ...
- Ο Άγιος Παΐσιος για την Μεγάλη Τεσσαρακοστή
- Το Πένθος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής
- ΤΑ ΧΑΡΤΑΚΙΑ ΤΟΥ ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΟΥ...
- Φεβρουαρίου(48)
- Ιανουαρίου(60)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020
08:49
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Γ´ ΣΤΑΣΗ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΩΝ
''Νέαν ἔδειξεν κτίσιν, ἐμφανίσας ὁ κτίστης, ἡμῖν τοῖς ὑπ᾽ αὐτοῦ γενομένοις...ἵνα τό θαῦμα βλέποντες, ὑμνήσωμεν αὐτήν…''
Μέ τήν ἐμφάνισή Του ὁ Δημιουργός ἔδειξε σέ ἐμᾶς τά δημιουργήματά Του νέα δημιουργία…ὥστε βλέποντας τό θαῦμα νά ὑμνήσουμε αὐτήν.
᾽Αφορμή νά προσεγγίσουμε καί πάλι τό πανάχραντο πρόσωπο τῆς Παναγίας μᾶς δίνει ὁ πρῶτος οἶκος τῆς Γ´ στάσης: Βλέποντας, λέει ὁ ὑμνογράφος, τό θαῦμα τῆς σαρκώσεως τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ σ᾽ αὐτήν, πού γίνεται ἔτσι μητέρα καί παραμένει παρθένος, κινούμαστε σέ ὑμνολογία πρός αὐτήν! ''...ἵνα τό θαῦμα βλέποντες, ὑμνήσωμεν αὐτήν, βοῶντες...''
Νά θυμηθοῦμε, καταρχάς, ὅτι μπροστά στήν Παναγία στεκόμαστε μέ δύο τρόπους: ἤ δοξολογικά - ὑμνητικά, ὅπως στούς Χαιρετισμούς, ἤ παρακλητικά, ὅπως στίς Παρακλήσεις πρός αὐτήν. Στίς παρακλήσεις μας μάλιστα πολλές φορές δέν χρειάζονται λόγια: ἀρκεῖ ὁ πόθος τῆς καρδιᾶς μας, γιά νά προσφέρει ἐκείνη τήν παράκληση- παρηγοριά σ᾽ αὐτήν. ῾Απλῶς νά τονίσουμε ὅτι ἀνώτερος τρόπος, ἀνεβασμένο θά λέγαμε ἐπίπεδο, εἶναι ἡ δοξολογική στάση, γιατί φανερώνει τήν παρηγορημένη, τήν ῾παρακεκλημένη᾽ καρδιά τοῦ ἀνθρώπου, τήν ἀρχοντιά τῆς ἀγάπης μας πρός Αὐτήν. Ὅπως συνήθιζε παρεμφερῶς νά λέει καί ὁ Γέρων Τύχων, ὁ πνευματικός τοῦ Γέροντος Παϊσίου μέ τά σπασμένα ἑλληνικά του: ''τό Κύριε ἐλέησον, 100 δραχμές, τό Δόξα τῷ Θεῷ, χίλιες δραχμές'' !
Στό συγκεκριμένο οἶκο (Ν) ὁ ὑμνογράφος ἔρχεται νά μᾶς διευκρινίσει τήν αἰτία τῆς δοξολογικῆς-ὑμνητικῆς στάσης πρός τήν Παναγία, γιατί δηλαδή τήν τιμοῦμε, γιατί λέμε σ᾽ αὐτήν τά Χαῖρε. Δέν ὑμνολογοῦμε λοιπόν τήν Παναγία, γιατί (α) ἔχει μιά ἰδιαίτερη φυσική ὀμορφιά, ὅπως συμβαίνει ἰδίως τή σημερινή ἐποχή, πού ἡ φυσική ὀμορφιά θεωρεῖται, κατεξοχήν στό χῶρο τοῦ θεάματος, ἀπό μόνη της μεγάλη ἀξία, μολονότι καί ἡ Παναγία πρέπει νά εἶχε καί μιά τέτοια ὀμορφιά, λόγω ἀκτινοβολίας τῆς πνευματικῆς ὀμορφιᾶς της - ἄς θυμηθοῦμε τό ἁγιογραφικό ''Καρδίας εὐφραινομένης τό πρόσωπον θάλλει'' (Παροιμίες), (β) οὔτε ὅμως λόγω τῶν πολλῶν καί ἀξεπέραστων ἀνθρωπίνως ἀρετῶν της, πού κάνουν ἐμᾶς τούς ἀνθρώπους νά λέμε λόγια θριαμβευτικά μπροστά τους. Πόσες φορές ἄλλωστε δέν ἐνθουσιαζόμαστε, ὅταν βρεθοῦμε ἐνώπιον ἀνθρώπων μέ σπάνιες ψυχικές ἀρετές; Πόσο περισσότερο συμβαίνει τοῦτο ἐνώπιον τῶν ἀρετῶν τῆς Παναγίας! Ὅμως οὔτε αὐτό εἶναι ἡ κύρια αἰτία τῆς ὑμνητικῆς στάσης μας ἀπέναντί της. Γιατί λοιπόν; Γιατί τήν ὑμνολογοῦμε; Γιατί, λέει ὁ ὑμνογράφος, βλέπουμε σ᾽ αὐτήν τό θαῦμα: νά ἔχει σαρκώσει μέσα της τόν Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ, νά φανερώνεται ἔτσι ὡς νέα κτίση τοῦ Θεοῦ καί νά διακηρύσσεται τοῦτο μέ τήν ἀειπαρθενία της: νά εἶναι Μητέρα καί Παρθένος, ''νύμφη ἀνύμφευτος''!
Τί σημαίνει τοῦτο; Ὅτι ἡ ὀμορφιά τῆς Παναγίας ὀφείλεται στό θαῦμα τῆς ἐπελεύσεως ἐπ᾽ αὐτήν τοῦ ἁγίου Πνεύματος καί τῆς σαρκώσεως γι᾽ αὐτό τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, μέ ἄλλα λόγια ἡ ὀμορφιά Της ὀφείλεται στόν Θεό πού Τήν ἐπισκέφθηκε καί ὄχι ἁπλῶς σέ κάτι δικό της - ἄν καί τίποτε στήν πραγματικότητα δέν ὑπάρχει γνήσια καλό δικό μας, τῶν ἀνθρώπων, χωρίς τήν ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ πού μᾶς τό δίνει. Κι αὐτό κατ᾽ ἐπέκταση θά πεῖ: ἡ ἀληθινή ὀμορφιά τοῦ ἀνθρώπου βρίσκεται στήν παρουσία τοῦ Θεοῦ μέσα του, πού φέρνει ὡς ἀποτέλεσμα, κατά τόν ὑμνογράφο, τή δοξολογία καί τήν ὑμνολογία τοῦ πιστοῦ συνανθρώπου ὡς ξέσπασμα καί ἄνοιγμα τῆς ψυχῆς του, ἐπειδή ἀκριβῶς γίνεται θεατής καί μέτοχος αὐτῆς τῆς ὀμορφιᾶς. ''Ὅτι ἐξ Αὐτοῦ καί δι᾽ Αὐτοῦ καί εἰς Αὐτόν τά πάντα''!
῎Ετσι, μπροστά στήν ὀμορφιά τῆς Παναγίας ἀπό τό θαῦμα τῆς σάρκωσης τοῦ Θεοῦ σ᾽ αὐτήν, ἡ καρδιά μας ἀνοίγει καί ὁ λόγος γίνεται τραγούδι. ῎Αν μπροστά στήν ὀμορφιά πολλές φορές τῆς φύσης θέλουμε νά τραγουδήσουμε καί νά ψάλουμε, πόσο περισσότερο προκαλούμαστε γιά κάτι τέτοιο μπροστά σ᾽ Αὐτήν πού Τήν ἐπισκέφθηκε ἡ πηγή τῆς ὀμορφιᾶς, ὁ ἴδιος ὁ Θεός; ῎Εχει εἰπωθεῖ: ''ἡ ὀμορφιά θά σώσει τόν κόσμο''! Ναί, εἶναι ἀλήθεια. Ὅταν ἡ ὀμορφιά εἶναι ἀκριβῶς ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ, πού Τήν ψηλαφοῦμε στά πρόσωπα τῶν ἁγίων καί μάλιστα τῆς Θεοτόκου. Μπροστά στήν Παναγία σωζόμαστε, γιατί μᾶς ἀνοίγει τήν καρδιά καί θέλουμε νά τραγουδήσουμε. Μπροστά στήν Παναγία ὅμως νιώθουμε καί τή δική μας εὐθύνη: νά γινόμαστε κι ἐμεῖς τό ἴδιο ὄμορφοι, μέ τόν Θεό δηλαδή μέσα μας, ὥστε νά μήν ''κουμπώνονται'' οἱ συνάνθρωποί μας ἀπέναντί μας οὔτε καί νά σκυθρωπάζουν ἐξαιτίας τῆς δυστροπίας μας, ἀλλά ἀντιθέτως νά ἀνοίγει καί αὐτῶν ἡ καρδιά καί μόνο μέ τή θέα μας καί μόνο μέ τό ἄκουσμά μας!
παπα Γιώργης Δορμπαράκης
!>