Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
-
2019
(811)
- Δεκεμβρίου(95)
- Νοεμβρίου(57)
- Οκτωβρίου(44)
- Σεπτεμβρίου(66)
- Αυγούστου(59)
- Ιουλίου(60)
-
Ιουνίου(57)
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Μτθ. θ´ 36, ...
- Απολυτίκιο 12 Αποστόλων
- Απολυτίκιο Αγίων πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου κ...
- Νέες Αγιογραφίες στο Ναό του Αγίου Αντωνίου στα Κρ...
- ΣΤΟΥΣ ΑΪ-’ΠΟΣΤΟΛΟΥΣ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Η εισήγηση του π.Αναστασίου Γκοτσόπουλου στην Ημερ...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩ...
- 55η Ἐπέτειος ἀπό τήν κοίμηση τοῦ π. Γερβασίου
- Γιάννης Αντετοκούνμπο"στο κατηχητικό ένας άνθρωπος...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ ἑορτὴ τῶν Ἁγίων Πάντων στ...
- Απολυτίκιο Γενεσίου Τιμίου Προδρόμου
- Πόσα ήταν σε ευρώ τα τριάκοντα αργύρια!- Το ποσό π...
- 55η Ἐπέτειος ἀπό τήν κοίμηση τοῦ π. Γερβασίου
- Τελετὴ λήξης τοῦ σχολικοῦ ἔτους στὸ Ἐκκλησιαστικὸ ...
- Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Γκούλου και Ανατολικής Ο...
- Ἀναχωρεῖ τήν Πέμπτη 20.6.2019 γιὰ τὶς Ἡνωμένες Πολ...
- Ἀντιπροσωπεία τῶν Ἐργαζομένων στή Frigoglass στόν ...
- Το μυστήριο της Αγίας Τριάδος
- Η εκκλησία, δεν θα μπορούσε να ζήσει χωρίς το Άγιο...
- Τίποτα δεν είναι τυχαίο! Πώς απαντά ο Θεός στις εκ...
- Ένας κόσμος άχαρις, κατάλληλος μόνο για …αγίους κ...
- Σοκολατένια τούρτα
- 55η Ἐπέτειος ἀπό τήν κοίμηση τοῦ π. Γερβασίου
- Ακολουθία του Αποστόλου Ιούδα, του Θαδδαίου ή Λεββ...
- Ένα υπέροχο Τριήμερο στην Κέρκυρα από την Ενορία ...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ. ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ...
- Mέ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς σ...
- Η εορτή της Αποδόσεως του Πάσχα στον Άγιο Νικόλαο ...
- Πεντηκοστή
- «ὅτε τοῦ πυρὸς τὰς γλώσσας διένειμε, εἰς ἑνότητα π...
- Είδηση από την επικαιρότητα, που αφορά γονείς μικρ...
- Βίντεο με το πολιτιστικό πρόγραμμα επί τη ιερά Μνή...
- Ανακοίνωση για το ψυχοσάββατο
- Δελτίο της Ι. Συνόδου για την ετήσια συνέλευση των...
- Βίντεο από τη Λιτάνευση της Εικόνος και των Ιερών ...
- Τριήμερη προσκυνηματική εκδρομή στην ΚΕΡΚΥΡΑ
- ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ...
- Ξεκίνησαν οι εγγραφές για τις Κατασκηνώσεις της Χρ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ Συμφερουπόλεως στήν Ἱερά Μ...
- Ἡ ἑορτή τῆς Παναγίας «Ἄξιον Ἐστί» στήν Ἱερά Μητρόπ...
- Ανακοίνωση για το ψυχοσάββατο
- Άγιος Λουκάς Αρχιεπίσκοπος Συμφερουπόλεως και Κριμ...
- Απολυτίκιο Αγίου Λουκά του Ιατρού, Αρχιεπισκόπου Σ...
- Προσευχή για τους ασθενείς, εις τον Άγιο Λουκά Αρχ...
- Άγιος Λουκάς ο Ιατρός, Αρχιεπίσκοπος Συμφερουπόλεω...
- Η Εορτή του Οσίου Πατρός ημών Παναγή Ιερέως του Μπ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή του Αγ. Λουκά του Ρώσου...
- ΝΑ ΕΙΣΑΙ Ή ΝΑ ΦΑΙΝΕΣΑΙ; - π. Δημήτριος Μπόκος
- Η Ένδοξος Ανάληψις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού
- Γιατί η Εκκλησία εορτάζει την Ανάληψη του Ιησού Χρ...
- Παρασημοφόρηση του Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστό...
- Απόδοση της εορτής του Πάσχα - Η Ανάσταση συνεχίζε...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΟΣΙΟΥ ΠΑΝΑΓH ΤΟΥ ΜΠΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΝ ΚΕΦΑ...
- Παραπονιέσαι ότι δεν σου συμπεριφέρονται καλά, άκο...
- Μέ τούς ἐκλελεγμένους, Περιφερειάρχη καί Δημάρχους...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη αποδόσει της Εορτής του Πάσχα
- Η προσκυνηματική εκδρομή της Ενορίας του Ι. Ν. Αγί...
- Μαΐου(54)
- Απριλίου(103)
- Μαρτίου(90)
- Φεβρουαρίου(57)
- Ιανουαρίου(69)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 5 Ιουνίου 2019
02:02
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Αρχιμ. Δανιήλ Αεράκη
Η Ανάσταση συνεχίζεται! Αυτό δείχνει και η γιορτή της Αποδόσεως του Πάσχα. Τα ίδια γράμματα της νύχτας της Αναστάσεως, ακούγονται και κατά την Απόδοση του Πάσχα. Τελείται μια μέρα πριν απ’ τη γιορτή της Αναλήψεως.
Κάθε μεγάλη γιορτή στην Ορθόδοξη λατρεία έχει την «απόδοσή» της. Κάθε γιορτή είναι ζωντανό γεγονός, που επαναλαμβάνεται στη ζωή της Εκκλησίας, στη ζωή του πιστού.
Αλλά και για άλλο λόγο γίνεται ο επανεορτασμός μιας εορτής, δηλαδή η απόδοσή της. Για ν’ απολαύσουμε ακόμα μια φορά την ομορφιά της γιορτής.
Όταν ένα θέαμα είναι ωραίο, ποθούμε να το ξαναδούμε. Όταν ένα φαγητό είναι νόστιμο, θέλουμε να το ξαναγευτούμε. Ο εορτασμός κάποιου γεγονότος της ζωής του Χριστού ή της Θεοτόκου, προξενεί γλυκύτητα στη ψυχή, που θέλει να το ξαναγιορτάσει.
Τη γλυκύτητα περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο γεγονός, την αισθανόμαστε για τη γιορτή του Πάσχα. Γιορτή ευφροσύνης. «Πανήγυρις έστι πανηγύρεων». Ποτέ άλλοτε δεν σκιρτά η ψυχή τόσο πολύ, όσο τη νύχτα της Αναστάσεως. Χαιρόμαστε για το θρίαμβο του Αναστάντος Κυρίου.
Θρίαμβος της ζωής κατά του θανάτου. Του Χριστού κατά του Άδη. Της χαράς κατά της λύπης. Της αλήθειας κατά του ψεύδους. Αυτή η ευφροσύνη για την Ανάσταση του Χριστού είναι καθολική και αιώνια. Ουρανός και γη συγχορεύουν. Όχι μια φορά. Πάντοτε, αιώνια. «Ουρανοί μεν επαξίως ευφραινέσθωσαν, γη δε αγαλλιάσθω· εορταζέτω δε κόσμος, ορατός τε άπας και αόρατος. Χριστός γαρ εγήγερται, ευφροσύνη αιώνιος» (κανόνας Πάσχα).
Η Ανάσταση συνεχίζεται. Κάθε φορά, που τελούμε τη θεία Λειτουργία. Η θεία Λειτουργία ξαναζωντανεύει μπροστά μας όλα τα στάδια της ζωής του Χριστού. «Οδεύωμεν διά πασών των ηλικιών του Χριστού», όπως λέει ο άγιος Γρηγόριος ό Θεολόγος.
Ο Χριστός γεννάται, στην «πρόθεση», που τελείται στην αριστερή κόγχη του ιερού που μοιάζει με φάτνη. Ο Χριστός βγαίνει στο κόσμο για να κηρύξει το Ευαγγέλιό Του, κατά τη μικρή είσοδο, που ο ιερέας βγαίνει με υψωμένο το Ευαγγέλιο. Ο Χριστός ανεβαίνει στα Ιεροσόλυμα για να θυσιαστεί, κατά τη μεγάλη είσοδο. Ο Χριστός υψώνεται πάνω στο Σταυρό και θυσιάζεται, κατά την προσφορά και τον καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων, που γίνεται με την προσφώνηση: «Τα σα εκ των σων…». Ο Χριστός ανασταίνεται, κατά τη μετάληψη των αχράντων Μυστηρίων, που πλημμυρίζει τη καρδιά από αναστάσιμη χαρά. Γι’ αυτό και ο λειτουργός, όταν κοινωνεί, ευθύς αμέσως λέει το «Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι…».
Κάθε θεία Λειτουργία είναι μια ανάμνηση του Σταυρού και της Αναστάσεως. Είναι το σταυρώσιμο και αναστάσιμο Πάσχα. Ιδιαίτερα η Λειτουργία της Κυριακής έχει αναστάσιμο χαρακτήρα. Είναι η Λειτουργία της «μιας των σαββάτων». Την Κυριακή είναι όλα αναστάσιμα. Τα απολυτίκια των οκτώ ήχων, όλα αναστάσιμα. Αλλά και τα τροπάρια του όρθρου της Κυριακής. Κατεξοχήν αναστάσιμη είναι η περίοδος του Πάσχα, του Πεντηκοσταρίου, που αρχίζει τη νύχτα της Αναστάσεως και τελειώνει τη Κυριακή των Αγίων Πάντων.
Η Ανάσταση συνεχίζεται! Επαναλαμβάνεται κάθε φορά, που οι πιστοί έχουν Πάσχα. Οι κοσμικοί συνάνθρωποί μας μια φορά το χρόνο έχουν Πάσχα. Και ούτε αυτό αντιλαμβάνονται. Δεν το απολαμβάνουν. Νομίζουν, πως Πάσχα είναι το σουβλιστό αρνί, τα κόκκινα αυγά, το γλέντι και το ξεφάντωμα! Οι πιστοί γιορτάζουν το αληθινό Πάσχα, μάλιστα πολλές φορές στη ζωή τους. Όταν με πίστη ζουν το μυστήριο του Χρίστου, το μυστήριο του Σταύρου και της Αναστάσεως. Ζουν το νέο Πάσχα. Όταν κατορθώνουν και κάνουν μεγάλα περάσματα. Πάσχα σημαίνει διάβαση, πέρασμα. Ο Χριστός σταυρώθηκε και αναστήθηκε, για να μας περάσει απ’ την ενοχή της αμαρτίας στη δικαίωση. Απ’ τα έργα του σκότους στην αγιότητα. Απ’ τη φθορά στην αφθαρσία.
Κάθε φορά, που ξεπερνάμε τα γήινα, που υπερπηδάμε τα προβλήματα, που υπερνικάμε τις θλίψεις, που περνάμε το ορμητικό ποτάμι της ζωής ή τη φουρτούνα της θάλασσας των πειρασμών, κάνουμε θαυμαστή διάβαση. Πάσχα γιορτάζουμε! Όταν αξιωνόμαστε να κοινωνούμε το Σώμα και το Αίμα του Ιησού Χριστού. Με τη Θεία Κοινωνία κάνουμε όχι απλώς διάβαση, αλλά υπέρβαση. Ξεπερνάμε τα μέτρα μας. Αποκτάμε θεϊκές διαστάσεις. Αποσπόμαστε απ’ τη γη. Ξεκολλάμε απ’ τη λάσπη. Ανερχόμαστε προς τον ουρανό. Γινόμαστε κοινωνοί του Χριστού. Κοινωνοί των παθημάτων Του και της Αναστάσεώς Του. Γινόμαστε κοινωνοί θείας φύσεως (Β’ Πέτρ. α’ 4). Γινόμαστε χριστοφόροι, θεοφόροι.
Η Ανάσταση συνεχίζεται! Επαναλαμβάνεται στη ζωή των αγίων. Οι άγιοι είναι αμαρτωλοί, που αναστήθηκαν. Σ’ ένα τροπάριο παρακαλούμε· «Ανάστησον ημάς πεσόντας τη αμαρτία». Η αμαρτία είναι θάνατος. Η μετάνοια είναι ανάσταση. Νύχτα σκοτεινή η αμαρτία, μέρα λαμπρή η ζωή της μετανοίας. Κάθε χριστιανός, που μετανοεί, είναι ένας αναστημένος. Κάθε άγιος αποτελεί ζωντανή απόδειξη της δυνάμεως της Αναστάσεως. Η φωτεινή ζωή του αποτελεί ανταύγεια του αναστάσιμου φωτός.
Ο ιερός Χρυσόστομος στην ομιλία του «Εις το Άγιον Πάσχα», αναφερόμενος στους νεοφώτιστους χριστιανούς, για κείνους, δηλαδή, που βαπτίζονταν ομαδικά κατά τη νύχτα του Μεγ. Σαββάτου, λέει: Θέλω ν’ απευθύνω το λόγο σ’ αυτούς, που τη φωτόλουστη αυτή μέρα αξιώθηκαν το θείο βάπτισμα. Οι νεοφώτιστοι είναι τα καλά δενδρύλλια της Εκκλησίας, τα λουλούδια τα πνευματικά, οι νέοι στρατιώτες του Χριστού. Πριν από χτες ο Κύριος μας βρισκόταν στο Σταυρό. Έτσι κι αυτοί, πριν από χτες βρίσκονταν στην κυριαρχία της αμαρτίας. Αλλά τώρα συναναστήθηκαν μαζί με το Χριστό. Ο Χριστός σωματικά πέθανε κι αναστήθηκε. Αυτοί ήσαν πεθαμένοι στο λάκκο της αμαρτίας. Κι απ’ την αμαρτία αναστήθηκαν. Η γη τώρα την άνοιξη τριαντάφυλλα και γιασεμιά κι άλλα λουλούδια μας χαρίζει. Το βαπτιστήριο με τ’ αγιασμένα νερά μας χάρισε σήμερα ανθόκηπο πιο όμορφο απ’ της γης.
Η αλλαγή του ανθρώπου αποτελεί την τρανότερη απόδειξη της Αναστάσεως. Απ’ τον τάφο της αμαρτίας ανασταίνεται ο άνθρωπος με τη δύναμη της μετανοίας.
Ποιό είναι δυσκολότερο; Το ν’ αναστηθεί ένας αμαρτωλός απ’ το μνήμα της ακολασίας ή το να αναστηθεί το σώμα του ανθρώπου απ’ τον τάφο της φθοράς; Φαίνεται το δεύτερο δυσκολότερο. Κι όμως, το πρώτο είναι. Για την ανάσταση των σωμάτων καμιά αντίσταση δεν προβάλλεται. Για την αλλαγή της ψυχής υπάρχει η αντίστασης της θελήσεως, του παλαιού άνθρωπου.
Πολύ δύσκολη η πνευματική ανάσταση. Το να γίνει: Ο θυμώδης, πράος. Ο χαρτοπαίκτης και φιλάργυρος, ελεήμων. Ο μέθυσος, εγκρατής. Ο σαρκολάτρης, σώφρων. Ο εγκληματίας, ήσυχος. Ο άγριος, άγιος. Αυτό το τόσο δύσκολο είναι γεγονός. Το βλέπουμε στο χώρο της χάριτος, στη ζωή της Εκκλησίας.
Η Εκκλησία έχει τη δύναμη της μεταμορφώσεως, της αλλαγής του ανθρώπου. Είναι η Εκκλησία της Αναστάσεως. Ο Χριστός, η κεφαλή της Εκκλησίας, είναι όχι μόνο ο αναστάς εκ νεκρών, αλλά και ο εγείρων τους νεκρούς. Είναι νεκρεγέρτης ο Ιησούς Χριστός. Αφού, λοιπόν, γίνεται το δύσκολο, η ανάσταση τόσων αμαρτωλών, δεν μπορεί να γίνει το εύκολο, η ανάσταση των σωμάτων κατά την κοινή ανάσταση;
!>