Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
-
2019
(811)
- Δεκεμβρίου(95)
- Νοεμβρίου(57)
- Οκτωβρίου(44)
- Σεπτεμβρίου(66)
- Αυγούστου(59)
- Ιουλίου(60)
- Ιουνίου(57)
- Μαΐου(54)
- Απριλίου(103)
- Μαρτίου(90)
- Φεβρουαρίου(57)
-
Ιανουαρίου(69)
- Όσιος Αρσένιος ο Νέος εν Πάρω
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ι.Ν. Αγίου Χαραλάμπους εις Κρ...
- Ἡ ἑορτή τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν στήν Πάτρα
- Εκ Μαρουδά ψελλίσματα (ελληνικοί υπότιτλοι)
- Θ. Κοινωνία & προγαμιαῖες «σχέσεις» - ὑπό ἀρχιμ. Β...
- Πρόσκληση για το 34ο Παιδαγωγικό Συνέδριο της Χρισ...
- Mνημόσυνο Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου στην Πάτρα
- 11 χρόνια χωρίς τον Αρχιεπἰσκοπό μας
- "ΔΕΝ ΘΕΛΩ, ΟΥΤΕ ΝΑ ΣΑΣ ΞΕΡΩ!"
- Χρόνια σας πολλά, Σεβασμιώτατε Πάτερ και Δέσποτα !!!
- "Ο προϊστάμενος των τελωνών"
- Σε 5 λεπτά όλη η αλήθεια για τη Συνθήκη των Πρεσπώ...
- Απολυτίκιο Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου
- ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
- Ο Μητροπολίτης Κανάγκας κ. Θεοδόσιος την Κυριακή σ...
- Οσία Ξένη
- Μέγας Αντώνιος: Συμβουλές για το ήθος των ανθρώπων...
- ΒΡΑΔΥΑ ΑΓΑΠΗΣ ΠΡΟΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΕΡΓ...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ 39η Ἐπέτειος ἀπὸ τὴν Ἐπαν...
- Άγιος Ιωσήφ Σαμάκος ο Ηγιασμένος
- Ο ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙ ΤΗ 39Η ΕΠΕΤΕΙΩ ΑΠΟ ΤΗΣ...
- ΓΙΟΓΚΑ: ΤΟ ΑΛΗΘΙΝΟ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΟ
- Πλούσιο φωτογραφικό υλικό από την πανήγυρη του Αγί...
- ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΠΑΤΡΩΝ - ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
- Θρησκευτικός και πολιτικός Οικουμενισμός - Σάββας ...
- Επίσημο Σποτ - Όλη η Ελλάδα στο Σύνταγμα για την Μ...
- Τι Γνωρίζεις για τη Συμφωνία των Πρεσπών; - Η Αλήθεια
- Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρός ἡμ...
- Ὁ Ὅσιος Ἀντώνιος ὁ Μέγας
- Υποδοχή αποτμημάτων Ιερού Λειψάνου εκ της Χειρός τ...
- Ο Όσιος Ιωάννης ο Καλυβίτης
- Ο Όσιος Παύλος ο Θηβαίος
- Ἑορτασμός τῆς Μνήμης τοῦ Ἁγίου Παύλου τοῦ Πατρέως ...
- Η τελετή της κοπής της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτας γ...
- Το διήμερο 16 και 17 Ιανουαρίου πανηγυρίζει ο Ιερό...
- Μα γιατί πάτε εκκλησία, τι κάνετε τόσες ώρες εκεί;
- Καινούριες Αγιογραφίες στο νεόδμητο Ιερό Ναό του Α...
- ΕΚΟΙΜΗΘΗ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ ΠΑΥΛΟΣ
- Ο φιλάργυρος αγάς (Θα μπορούσε να είναι …) - Σάββα...
- ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΑΝΑΓΚΑΣ κ....
- Υποδοχή αποτμημάτων Ιερού Λειψάνου εκ της Χειρός τ...
- Πώς να ... καταστρέψετε το παιδί σας
- Τά Άγια Θεοφάνεια στις Αλυκές Κάτω Αχαίας (Φωτογρ...
- Άδειο τό στασίδι μας στήν Ἐκκλησία;
- ΟΔΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΠΡΙΓΚΗΠΟΝΝΗΣΙΑ
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΩΝ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟ Μ...
- Μικρὴ συμβολὴ στὸ διάλογο γιὰ τὸ Οὐκρανικὸ «Αὐτοκέ...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιερού Ναού Αγίου Αντωνίου εις...
- 6ήμερη προσκυνηματική εκδρομή στην ΚΥΠΡΟ
- ΑΓΙΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ : Σπάνιο ΒΙΝΤΕΟ εις ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ- Ι.Μ....
- Πρόσκληση για την κοπή της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτ...
- Ημερίδα με θέμα: «Αφήστε με να ζήσω!» [Κόρινθος, 2...
- Πώς σώθηκε ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος από τη σφαγ...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Η Εορτή των Θεοφανείων στην Ενορία μας 2019 (φωτογ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: « Οἱ νέοι μας σήμερα διετράνωσ...
- Γιορτάζουμε τά θεοφάνεια ἤ ἐπιφάνεια. Τί ἐννοῦμε ὅ...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Η Εορτή των Θ...
- Περί τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ - π. Βασιλείου Μπακογιάννη
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιερού Ναού Τιμίου Προδρόμου Τ...
- Ψυχοσάββατα 2019
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Εορτής των Θεοφανείων 2019
- ΕΞΟΔΙΟΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΜΑΚΑΡΙΣΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΕΛΛΑΤΟΥ- ΜΗΤ...
- Ο ΟΣΙΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ
- Ο ΑΓΙΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ (μεταγλωττισμένο)
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ ἑορτὴ τῆς περιτομῆς τοῦ Κ...
- «Είναι φοβερό αυτό που γίνεται την ώρα που βγαίνει...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣ...
- Ας είναι ευλογημένο έτος το 2019 !
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 4 Ιανουαρίου 2019
01:35
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Περί τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ
ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Ὁ Μ. Ἁγιασμός προῆλθε ἀπό τό νερό τῆς Βαπτίσεως. Βλέποντας οἱ χριστιανοί ὅτι τό νερό αὐτό θεράπευε ἀρρώστιες, τό ἔπαιρναν στά σπίτια τους· τό κρατοῦσαν σάν «φυλακτό»· ράντιζαν τά χωράφια τους, τά δένδρα τους, τά ἀμπέλια τους. (Παν. Τρεμπέλα, Μικρόν Εὐχολόγιον, σελ. 53-57). Ἀπό τή μιά μεριά εἴχαμε τούς Κατηχουμένους, πού περίμεναν νά βαπτισθοῦν, καί ἀπό τήν ἄλλη, τούς χριστιανούς, πού περίμεναν μέ δοχεῖα στή σειρά γιά νά πάρουν ἀπό τό νερό τῆς Βαπτίσεως. Καί πρός ἐξυπηρέτηση τῶν πιστῶν, ὁ Πατριάρχης Ἀντιοχείας, Πέτρος ὁ Κναφεύς καθιέρωσε ὥστε τό ἀπόγευμα τῆς παραμονῆς νά γίνεται ὁ καθαγιασμός τῶν ὑδάτων, «τήν ἐπί τῶν ὑδάτων ἐν τοῖς Θεοφανίοις ἐπίκλησιν ἐν τῇ ἑσπέρᾳ γίνεσθαι» (P.G. 86:209), καί ἀνήμερα τῆς γιορτῆς οἱ Βαπτίσεις τῶν Κατηχουμένων.
Ἦρθε ἐποχή (6ος αἰ.) πού ἐπικράτησε ὁ νηπιοβαπτισμός, καί ἐξέλιπεν ὁ θεσμός τῶν Κατηχουμένων, ὁπότε ἀνήμερα τῶν Θεοφανείων δέν γίνονταν Βαπτίσεις. Ὅμως, οἱ χριστιανοί εἶχαν ἤδη συνηθίσει νά παίρνουν «ἁγιασμένο νερό». Γιά τόν λόγο αὐτό, ἡ Ἐκκλησία συνέχισε νά ἁγιάζει τό νερό, καί ἀνήμερα τῶν Θεοφανείων. Ἤδη ὁ ποητής Παῦλος Σιλεντάριος (συνεργάτης τοῦ Ἰουστιανιανοῦ), μᾶς πληροφορεῖ μέσα ἀπό ἕνα ποίημά του, μέσα ὅτι στήν ἐποχή του (6ος αἰ.) στό Ναό τῆς Ἁγίας Σοφίας (Κων/πολη), ἡ ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ γινόταν ἔξω ἀπό τό Ναό, σέ εἰδική καί εὐρύχωρη φιάλη (P.G. 86b: 2142). Σύν τῷ χρόνῳ, ἡ ἑσπερινή Θ. Λειτουργία καί ὁ Μεγάλος Ἁγιασμός, ἀπό τό ἑσπέρας τῆς παραμονῆς, «μεταφέρθηκαν» τό πρωί τῆς παραμονῆς. Παρόλο αὐτό, ἡ νηστεία τῆς παραμονῆς παρέμενε. Ὅμως, τότε, παραμονή, σταματᾶ καί ἡ κατάλυση εἰς πάντα, ἡ ὁποία ἀρχίζει ἀπό τή μέρα τῶν Χριστουγέννων! Καί γιατί σταματᾶ τήν παραμονή; Μέ ἄλλα λόγια, γιατί νά νηστεύουμε παραμονή τῶν Φώτων;
Λένε, πώς νηστεύουμε γιά τή γιορτή τῶν Φώτων. Δηλαδή; Σαράντα μέρες νηστεία γιά τά Χριστούγεννα, καί μόνο μία γιά τά Θεοφάνεια;! Καί καμία γιά τήν Ἀνάληψη ἤ τήν Πεντηκοστή;! Ἄν εἶναι δυνατόν!
Οἱ Κατηχούμενοι νήστευαν παραμονή τῶν Φώτων, ὄχι ἐπειδή ἦταν χονδροί (!) καί ἔπρεπε νά ἀδυνατίσουν (!), ὥστε νά «χωρέσουν» (!), στά Βαπτιστήρια, ἀλλά γιά νά δεχθοῦν τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Γιά τόν ἴδιο, λοιπόν, λόγο νηστεύουμε καί ἐμεῖς: Ἐπειδή θά λάβουμε τή θεία χάρη πού εἶναι «κρυμμένη» μέσα στόν Μεγάλο Ἁγιασμό, «ἡ γάρ χάρις τοῦ Πνεύματος, τοῖς πιστῶς ἀντλοῦσιν, ἀοράτως ἐπιδίδοται, παρά Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ» (Τροπάριον Μεγάλου Ἁγιασμοῦ).
Αὐτό, ὅτι δηλαδή ἡ νηστεία τῆς παραμονῆς ἦταν ἀποκλειστικά γιά τή μετάληψη τοῦ Μ. Ἁγιασμοῦ, ἦταν κοινή πίστη τῶν πατέρων μας. Νήστευαν τήν παραμονή, «ἐπειδή μέλλει τῇ ἐπαύριον νά γίνῃ ἐκ τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ μετάληψις», ἔγραφε ἐν ἔτει 1972 ὁ θεολόγος Χρῆστος Ἐνισλείδης (Ὁ θεσμός τῆς νηστείας». «Ρηγόπουλος». 1972, σελ. 228). «Τήν παραμονή ὅλοι νήστευαν, γιά νά πιοῦν ἁγιασμό τό πρωί τῆς γιορτῆς», μᾶς πληροφορεῖ Μικρασιάτισσα Φιλιώ Χαϊδεμένου. (Φιλιώ Χαϊδεμένου, «Τρεις αιώνες, μια ζωή», εκδόσεις «Λιβάνη» σελ.64).
Καί αὐτό ἴσχυε μέχρι περίπου τή δεκαετία τοῦ 1980. Μετά ἄρχισε νά ἀλλάζει, ὅπως ἔχουν ἀλλάξει (πρός τό χειρότερο) καί ἄλλα πράγματα. Καί ἔχει σχεδόν γενικευθεῖ, νά πίνουν Μ. Ἁγιασμό καί τήν παραμονή, χωρίς δηλαδή νά ἔχει προηγηθεῖ ἡ σχετική νηστεία, πρᾶγμα ἀντίθετο μέ τή μακροχρόνια ἐκκλησιαστική, ὀρθόδοξη παράδοση.
Εἶναι καί αὐτό ἕνα «προϊόν» τῆς νέας ἐποχῆς.
!>