Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
-
2019
(811)
- Δεκεμβρίου(95)
- Νοεμβρίου(57)
- Οκτωβρίου(44)
- Σεπτεμβρίου(66)
- Αυγούστου(59)
- Ιουλίου(60)
- Ιουνίου(57)
- Μαΐου(54)
- Απριλίου(103)
- Μαρτίου(90)
- Φεβρουαρίου(57)
-
Ιανουαρίου(69)
- Όσιος Αρσένιος ο Νέος εν Πάρω
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ι.Ν. Αγίου Χαραλάμπους εις Κρ...
- Ἡ ἑορτή τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν στήν Πάτρα
- Εκ Μαρουδά ψελλίσματα (ελληνικοί υπότιτλοι)
- Θ. Κοινωνία & προγαμιαῖες «σχέσεις» - ὑπό ἀρχιμ. Β...
- Πρόσκληση για το 34ο Παιδαγωγικό Συνέδριο της Χρισ...
- Mνημόσυνο Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου στην Πάτρα
- 11 χρόνια χωρίς τον Αρχιεπἰσκοπό μας
- "ΔΕΝ ΘΕΛΩ, ΟΥΤΕ ΝΑ ΣΑΣ ΞΕΡΩ!"
- Χρόνια σας πολλά, Σεβασμιώτατε Πάτερ και Δέσποτα !!!
- "Ο προϊστάμενος των τελωνών"
- Σε 5 λεπτά όλη η αλήθεια για τη Συνθήκη των Πρεσπώ...
- Απολυτίκιο Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου
- ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
- Ο Μητροπολίτης Κανάγκας κ. Θεοδόσιος την Κυριακή σ...
- Οσία Ξένη
- Μέγας Αντώνιος: Συμβουλές για το ήθος των ανθρώπων...
- ΒΡΑΔΥΑ ΑΓΑΠΗΣ ΠΡΟΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΕΡΓ...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ 39η Ἐπέτειος ἀπὸ τὴν Ἐπαν...
- Άγιος Ιωσήφ Σαμάκος ο Ηγιασμένος
- Ο ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙ ΤΗ 39Η ΕΠΕΤΕΙΩ ΑΠΟ ΤΗΣ...
- ΓΙΟΓΚΑ: ΤΟ ΑΛΗΘΙΝΟ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΟ
- Πλούσιο φωτογραφικό υλικό από την πανήγυρη του Αγί...
- ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΠΑΤΡΩΝ - ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
- Θρησκευτικός και πολιτικός Οικουμενισμός - Σάββας ...
- Επίσημο Σποτ - Όλη η Ελλάδα στο Σύνταγμα για την Μ...
- Τι Γνωρίζεις για τη Συμφωνία των Πρεσπών; - Η Αλήθεια
- Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρός ἡμ...
- Ὁ Ὅσιος Ἀντώνιος ὁ Μέγας
- Υποδοχή αποτμημάτων Ιερού Λειψάνου εκ της Χειρός τ...
- Ο Όσιος Ιωάννης ο Καλυβίτης
- Ο Όσιος Παύλος ο Θηβαίος
- Ἑορτασμός τῆς Μνήμης τοῦ Ἁγίου Παύλου τοῦ Πατρέως ...
- Η τελετή της κοπής της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτας γ...
- Το διήμερο 16 και 17 Ιανουαρίου πανηγυρίζει ο Ιερό...
- Μα γιατί πάτε εκκλησία, τι κάνετε τόσες ώρες εκεί;
- Καινούριες Αγιογραφίες στο νεόδμητο Ιερό Ναό του Α...
- ΕΚΟΙΜΗΘΗ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ ΠΑΥΛΟΣ
- Ο φιλάργυρος αγάς (Θα μπορούσε να είναι …) - Σάββα...
- ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΑΝΑΓΚΑΣ κ....
- Υποδοχή αποτμημάτων Ιερού Λειψάνου εκ της Χειρός τ...
- Πώς να ... καταστρέψετε το παιδί σας
- Τά Άγια Θεοφάνεια στις Αλυκές Κάτω Αχαίας (Φωτογρ...
- Άδειο τό στασίδι μας στήν Ἐκκλησία;
- ΟΔΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΠΡΙΓΚΗΠΟΝΝΗΣΙΑ
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΩΝ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟ Μ...
- Μικρὴ συμβολὴ στὸ διάλογο γιὰ τὸ Οὐκρανικὸ «Αὐτοκέ...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιερού Ναού Αγίου Αντωνίου εις...
- 6ήμερη προσκυνηματική εκδρομή στην ΚΥΠΡΟ
- ΑΓΙΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ : Σπάνιο ΒΙΝΤΕΟ εις ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ- Ι.Μ....
- Πρόσκληση για την κοπή της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτ...
- Ημερίδα με θέμα: «Αφήστε με να ζήσω!» [Κόρινθος, 2...
- Πώς σώθηκε ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος από τη σφαγ...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Η Εορτή των Θεοφανείων στην Ενορία μας 2019 (φωτογ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: « Οἱ νέοι μας σήμερα διετράνωσ...
- Γιορτάζουμε τά θεοφάνεια ἤ ἐπιφάνεια. Τί ἐννοῦμε ὅ...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Η Εορτή των Θ...
- Περί τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ - π. Βασιλείου Μπακογιάννη
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιερού Ναού Τιμίου Προδρόμου Τ...
- Ψυχοσάββατα 2019
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Εορτής των Θεοφανείων 2019
- ΕΞΟΔΙΟΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΜΑΚΑΡΙΣΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΕΛΛΑΤΟΥ- ΜΗΤ...
- Ο ΟΣΙΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ
- Ο ΑΓΙΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ (μεταγλωττισμένο)
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ ἑορτὴ τῆς περιτομῆς τοῦ Κ...
- «Είναι φοβερό αυτό που γίνεται την ώρα που βγαίνει...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣ...
- Ας είναι ευλογημένο έτος το 2019 !
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2019
00:01
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Του Σεβ. Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ, Υπερτίμου και Εξάρχου Άνω Μακεδονίας
Είναι συγκλονιστική η περίπτωση του Ζακχαίου, όπως ακριβώς μας την
διηγείται ο Άγιος Ευαγγελιστής Λουκάς. Σημειώνει γι' αυτόν τα εξής
χαρακτηριστικά : «και ιδού ανήρ ονόματι Ζακχαίος, και αυτός ην αρχιτελώνης»1. «Ήταν
αρχηγός των κακώς ασχολουμένων με την άδικον αυτήν τέχνην. Απέκλειε τις
λεωφόρους για τους οδοιπόρους και τους υποχρέωνε να περάσουν από τον
παράπλευρο δρόμο της αδικίας... Όπως δηλαδή οι κηφήνες τρυγούν τον
κάματο των μελισσών χωρίς να συμμετάσχουν στους κόπους τους, έτσι και οι
τελώνες κάθονται αργόσχολοι στα σταυροδρόμια και ληστεύουν τους κόπους
των ξένων οδοιπόρων»2. Έτσι ζωγραφίζει την περίπτωσή του ο Άγιος Αμφιλόχιος Επίσκοπος Ικονίου.
Συγκλονιστικό το βήμα του Ζακχαίου με ένα τόσο βεβαρυμμένο παρελθόν, να ανέβει «επί συκομορέαν»3 για να δει το πρόσωπο του Χριστού.
Συγκλονιστική η πρόσκληση του Χριστού : «Ζακχαίε, σπεύσας κατάβηθι· σήμερον γαρ εν των οίκω σου δει με μείναι»4.
Συγκλονιστική, όμως, και σπουδαία είναι η απάντηση του Ζακχαίου, που
καλείται να σπάσει τη φρικτή αλυσίδα της αδικίας και της ενοχής που
μόνος του σφυρηλάτησε, προκειμένου να συναντηθεί με τον Θεό της αγάπης
και της συγγνώμης. Γι’ αυτό και Τον υποδέχεται με ιδιαίτερη χαρά στο
σπίτι του, μπροστά στο πλήθος ομολογεί το σύνολο των αμαρτιών του και
αποφασιστικά Του αναγγέλλει : «Κύριε, έκλεψα, εκμεταλλεύτηκα
πολλούς, αλλά μετανοώ, αλλάζω τρόπο ζωής και ιδού τα ημίση των
υπαρχόντων μου δίδωμι τοις πτωχοίς και ει τινός τι εσυκοφάντησα,
αποδίδωμι τετραπλούν».
«Βλέπεις πως ο προϊστάμενος των τελωνών, ο φιλάργυρος, έγινε
αμέσως ελεήμων και εραστής της φιλοπτωχείας, υποσχόμενος ότι θα μοιράσει
τον πλούτο του στους φτωχούς, και απολογούμενος στους αδικημένους,
σύμφωνα με τον νόμο ο οποίος διέτασε να δίνουν τέσσερα πρόβατα αντί
ενός, σύμφωνα με την απόφαση του Δαβίδ, για εκείνον ο οποίος έχει λεχθεί
ότι έκλεψε την προβατίνα του φτωχού. Γιατί λέγει “και την προβατίνα θα
την πληρώσει τετραπλάσια”»5.
Ο Ζακχαίος δίνει, έτσι, την ευκαιρία να σκεφθούμε όλοι εμείς σήμερα που
τον ακολουθήσαμε στον δρόμο της αδικίας και της συκοφαντίας, ποιά είναι
τα στοιχεία της αληθινής μετανοίας.
Πρώτο στοιχείο
είναι η συναίσθηση της αμαρτωλότητας. Ο Ζακχαίος, αν και επίσημος
άνδρας της εποχής εκείνης και μάλιστα μέλος της ρωμαϊκής κοινωνίας,
αισθάνεται την ανάγκη να ομολογήσει τις αμαρτίες του, ζητώντας το έλεος
του Θεού. «Μην ξεγελάτε τους εαυτούς σας», μας τονίζει ο Ζακχαίος, «με
τις φευγαλέες χαρές που σας δίνουν οι τίτλοι, τα αξιώματα και τα υλικά
αγαθά. Μην στέκεστε στις ανέσεις και τις απολαύσεις αυτής της ζωής, αφού
όλα αυτά δεν ανήκουν σε εσάς, παρά στον κάθε άνθρωπο που έχει ανάγκη,
στον άρρωστο που λιώνει χωρίς φάρμακα και γιατρό, στον πτωχό, στην χήρα
και στα ορφανά».
Το δεύτερο στοιχείο
της ειλικρινούς μετανοίας είναι η διόρθωση του κακού. Όπως με τόση
ευκολία απέκτησε αυτόν τον καρπό της αδικίας ο Ζακχαίος, με τόση εξίσου
ευκολία διόρθωσε το προηγούμενο παρελθόν. Γι’ αυτό γεμάτος θαυμασμό ο
ιερός ερμηνευτής, Άγιος Θεοφύλακτος Επίσκοπος Αχρίδος, θα σημειώσει τα
εξής : «Βλέπεις θερμότητα; Δεν άρχισε να σπέρνει με τσιγκουνιά, ούτε
έδωσε λίγα ψίχουλα, αλλά όλο το βιος του. Και βέβαια αυτά που είχε
παρακρατήσει... Γιατί έδωσε τα μισά των υπάρχοντων στους φτωχούς· του
έμειναν τα μισά· από αυτά πάλι που του έμειναν απέδωσε τετραπλά σε
αυτούς που τους είχε αδικήσει, πρόσεξε πώς γυμνώθηκε παντελώς»6.
Είναι σαν να έλεγε ο αρχιτελώνης της Ιεριχούς με την συμπεριφορά του
αυτή ότι σταματά πλέον την εκμετάλλευση και την αδικία και ότι αρχίζει
γι’ αυτόν μια καινούρια ζωή. Επανορθώνει τα παλαιά, αποζημιώνει όσους
αδίκησε, προσφέρει σ’ εκείνους που είχαν ανάγκη, βρίσκει τρόπους να
ζητήσει συγγνώμη σε εκείνους που έπραξε λάθος. Έτσι, αποφασιστικά
διαλύει τα δεσμά της αδικίας και ελεύθερος πλησιάζει το Χριστό για να
ακούσει από το στόμα Του το «σήμερον σωτηρία τω οίκω τούτω εγένετο»7.
Τρίτο στοιχείο
της αληθινής μετανοίας είναι η ελεημοσύνη, δηλαδή η προσφορά της αγάπης
με κάθε τρόπο προς τους συνανθρώπους που βρίσκονται σε κάποια ανάγκη.
Γιατί όπου υπάρχει αληθινή μετάνοια, εκεί η ψυχή του ανθρώπου αισθάνεται
πλούσια την χάρη του Θεού. Θέλει να Τον ευχαριστεί και να Τον αγαπά όσο
το δυνατόν περισσότερο και αυτό που ευχαριστεί τον Θεό δεν είναι τίποτα
άλλο παρά η προσφορά της ελεημοσύνης προς τους χρείαν έχοντας. Άλλωστε,
η ελεημοσύνη είναι η μητέρα της αγάπης, αλλά και συγχρόνως η βάση της
μετανοίας και η προϋπόθεση της συγχωρήσεως των αμαρτιών μας. Πόσο
συγκλονιστικός είναι στο σημείο αυτό ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος : «Η
ελεημοσύνη είναι η μητέρα της αγάπης, της αγάπης που χαρακτηρίζει το
Χριστιανισμό, που είναι το μεγαλύτερο απ’ όλα τα θαύματα, με την οποία
αποδεικνύονται οι μαθητές του Χριστού. Αυτή είναι φάρμακο για τα
αμαρτήματά μας, σαπούνι για την ακαθαρσία της ψυχής μας, σκάλα
στηριγμένη στον ουρανό»8.
Ο Ζακχαίος μάς χαρίζει σήμερα ένα υπόδειγμα μετανοίας με όλα τα
αληθινά χαρακτηριστικά που την συνθέτουν. Όσοι, λοιπόν, τον μιμηθήκαμε
στην καθοδική πορεία της ζωής του, ας τον μιμηθούμε και στην ανοδική
αυτή πορεία, προκειμένου να δούμε το πρόσωπο του Θεού και να απολαύσουμε
τα αγαθά τα οποία έχει ετοιμάσει ο Θεός «τοις αγαπώσιν Αυτόν».
1. Λκ. 19,1-2
2. Άγιος Αμφιλόχιος Ικονίου, Λόγος εις τον Ζακχαίον, Πατερικόν Κυριακοδρόμιον, Γ’ έκδ., Άγιον Όρος, σελ. 442-443
3. Λκ. 19,4
4. Λκ. 19,5-6
5. Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας, Υπόμνημα εις το κατά Λουκάν Ευαγγέλιον, ΕΠΕ 26,169
6. Άγιος Θεοφύλακτος Αρχιεπίσκοπος Βουλγαρίας, Ερμηνεία εις το κατά Λουκάν Ευαγγέλιον – κεφ. 19, PG 123,1020-1021
7. Λκ. 19,9
8. Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Εις Τίτον, ομιλ. ΣΤ’, ΕΠΕ 24,128
2. Άγιος Αμφιλόχιος Ικονίου, Λόγος εις τον Ζακχαίον, Πατερικόν Κυριακοδρόμιον, Γ’ έκδ., Άγιον Όρος, σελ. 442-443
3. Λκ. 19,4
4. Λκ. 19,5-6
5. Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας, Υπόμνημα εις το κατά Λουκάν Ευαγγέλιον, ΕΠΕ 26,169
6. Άγιος Θεοφύλακτος Αρχιεπίσκοπος Βουλγαρίας, Ερμηνεία εις το κατά Λουκάν Ευαγγέλιον – κεφ. 19, PG 123,1020-1021
7. Λκ. 19,9
8. Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Εις Τίτον, ομιλ. ΣΤ’, ΕΠΕ 24,128
πηγή:imkastorias.gr
!>