Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
-
2018
(820)
-
Δεκεμβρίου(74)
- Ο Επίσκοπος Καισάρειας, ο Βασίλειος, ο Μεγάλος Βασ...
- Ἑσπερινὸς τῆς ἑορτῆς τῆς Περιτομῆς τοῦ Κυρίου καὶ ...
- Εὐχές Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χρυσο...
- ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ ΣΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟ ΜΗΤΡ...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Εορτής των Θεοφανείων 2019
- Η Ενορία μας διοργανώνει 6ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Η έννοια του χρόνου...- Χρήστος Φωτόπουλος
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΚΟΠΗ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΤΑΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ...
- ΟΔΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΠΡΙΓΚΗΠΟΝΝΗΣΙΑ 7ημε...
- Ο Αρχιμανδρίτης π.Τιμόθεος Παπασταύρου, την Κυριακ...
- «Γενώμεθα ὡς Χριστὸς»
- Από την Εορτή των Χριστουγέννων στην Ενορία μας (φ...
- Ἐκοιμήθη ἡ μητέρα τοῦ Ἐπισκόπου Κερνίτσης κ. Χρυσά...
- Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Ο MΕΓΑΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ 2018
- Τά κάλαντα τῶν Χριστουγέννων στόν Σεβασμιώτατο Μητ...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΤΗΣ ΑΛΕΞΙΩΤΙ...
- Ἡ Ἀκολουθία τῶν Μεγάλων Ὡρῶν τῶν Χριστουγέννων στὴ...
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ
- Χριστός γεννᾶται· δοξάσατε !!!
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ. Χρυσόστομος...
- Όλες οι κατασκευές της Φάτνης των Χριστουγέννων πο...
- Επιστολή πάντων των εν Μακεδονία Αρχιερέων προς πά...
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΕΥΧΕΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜ...
- Χριστουγεννιάτικη Eκπομπή "Κυριακή στην Ενορία"
- ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΩΡΕΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΚΑΙ Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟ...
- Τα Χριστούγεννα θα τελεστούν δύο Θείες Λειτουργίες...
- ΤΑ ΔΥΟ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΡΙΑ - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ (2018) ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩ...
- ΛΑΜΠΡΗ Η ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΤΩΝ ΑΡΣΑΚΕΙΩΝ ...
- Χριστουγεννιάτικη ἑορτή στό Ἐκκλησιαστικό Λύκειο Π...
- Τι είναι το Αντίδωρο; Μπορούμε να πάρουμε στο σπίτ...
- Χριστουγεννιάτικη γιορτή το Σάββατο στην Χρ. Στέγη
- Κάποτε οι χριστιανοί εκκλησιάζονταν, Κοινωνούσαν, ...
- Τί ώρα είναι καλά να έρθουμε την Κυριακή στην Εκκλ...
- «Πόσο να νηστέψω;»
- Ο Χριστός μας περιμένει στον Ναό όχι κάποια Κυριακ...
- Τι δεν έχεις, Κύριε, να Σου το δώσω…
- Μεγάλη Συναυλία Αγάπης στην Ιερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών εν όψει της Μεγάλης Εορ...
- Ιερομόναχος Κοσμάς-Κλέαρχος Παπασάββας, Σύγχρονος...
- Ετοιμάστηκε η Φάτνη του Ι.Ν. Αγίων Αντωνίου & Χαρα...
- Η εορτή του Αγίου Νικολάου στις Αλυκές Κάτω Αχαΐας...
- Τη Δευτέρα το απόγευμα θα τελεσθεί στο Ναό μας το ...
- ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ο Άγιος Ελευθέριος και η μητέρα αυτού Ανθία
- Η αληθινή εν Χριστώ δωρεά ζωής! - Σάββας Ηλιάδης
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών εν όψει της Μεγάλης Εορ...
- Μεγάλη Χριστουγεννιάτικη Φιλανθρωπικὴ Συναυλία τῆς...
- Ὁ Πατριάρχης Ἀλεξανδρείας κ. Θεόδωρος ἐτίμησε τόν ...
- Ἔκκληση τῆς Π.Ε.ΦΙ.Π.
- Κυριακή Ι’ Λουκά- Η συγκύπτουσα διδάσκει
- Πανηγυρίζει το παρεκκλήσιο Αγίας Άννης στην Παναγί...
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
- Άγιος Πατάπιος ο Θαυματουργός
- Ι.Ν. ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΠΑΤΡΩΝ - Πρόγραμμα πανηγύρεως ...
- Μεγάλη Χριστουγεννιάτικη Φιλανθρωπικὴ Συναυλία τῆς...
- Φασίστες είσαστε εσείς. Όχι οι μαθητές
- Χειροτονία Μητροπολίτου Κανάγκας κ. Θεοδοσίου
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΔ' ΛΟΥΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜ...
- Το ευλογημένο χαστούκι του Αγίου Νικολάου στον Άρε...
- Ο Άγιος Νικόλαος Αρχιεπίσκοπος Μύρων της Λυκίας - ...
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Βαρβάρας στήν Πάτρα
- ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ
- Ο π. Νίκων Κουτσίδης την Κυριακή στην Χρ. Στέγη Πα...
- Ο κ. Κυριακός και η σεξουαλική αγωγή στα σχολεία -...
- Όσιος Πορφύριος, ο "Άγιος" της Ομόνοιας
- Ο βίος του Οσίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου (video)
- ΕΣΤΩ ΕΝΑΣ (Μη φοβού το μικρό ποίμνιο) - ΝΩΝΤΑΣ ΣΚΟ...
- Περιμένοντας τα Χριστούγεννα...
- ΛΙΓΑ ΨΙΧΟΥΛΑ ΑΓΑΠΗΣ ΣΟΥ ΓΥΡΕΥΩ
- ΤΟ ΣΑΡΑΝΤΑΛΕΙΤΟΥΡΓΟ (ε) - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΤΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ - π. Θεμιστοκλής Μουρ...
- Νοεμβρίου(80)
- Οκτωβρίου(72)
- Σεπτεμβρίου(59)
- Αυγούστου(58)
- Ιουλίου(58)
- Ιουνίου(71)
- Μαΐου(61)
- Απριλίου(83)
- Μαρτίου(75)
- Φεβρουαρίου(53)
- Ιανουαρίου(76)
-
Δεκεμβρίου(74)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου 2018
17:56
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Το Αντίδωρον είναι ευλογημένος άρτος που βγαίνει από τα πρόσφορα που προσεκόμισαν και προσέφεραν οι πιστοί, προκειμένου να τελεσθεί η Θεία Λειτουργία (γι’ αυτό και ονομασία πρόσφορο, από το ρήμα προσφέρω). Κατά την ώρα που γίνεται η ακολουθία της προσκομιδής προσφέρονται άρτοι (πρόσφορα), συνήθως τρία ή πέντε για να εξαχθούν οι μερίδες των εννέα ταγμάτων.
Πρώτα εξάγεται ο αμνός που συμβολίζει και τυποί το σώμα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Δεύτερον εξάγεται η τριγωνική μερίδα της Θεοτόκου. Τρίτον εξάγονται οι μερίδες των εννέα ταγμάτων, δηλαδή πάντων και πασών των αγίων της Εκκλησίας (πρόκειται για εννέα τριγωνικές μερίδες). Τέταρτον εξάγεται η μερίδα υπέρ του οικείου επισκόπου (Πατριάρχου, Αρχιεπισκόπου, Μητροπολίτου για τα δεδομένα της Ελλάδας) και… Πέμπτον εξάγονται οι μερίδες των ζώντων και κεκοιμημένων, της θριαμβεύουσας και της στρατευμένης Εκκλησίας (πρόκειται για μαργαρίτες, μικρά δηλ. ψίχουλα). Τα υπόλοιπα των άρτων (προσφόρων) που προσκομίζονται στην Πρόθεση είναι αυτά που ονομάζουμε Αντίδωρα.
Το μέγεθος των Αντιδώρων κατά τη Θεία Λειτουργία δεν μπορεί να είναι ιδιαίτερα μεγάλο, αλλά τέτοιο που να επαρκεί ώστε να διανέμεται σε όσους δεν μετέλαβαν των αχράντων Μυστηρίων.Η μετοχή στον αγιασμό του Θεού έρχεται σε κάθε πιστό άνθρωπο μέσα από τα αισθητά και ορώμενα πράγματα. Ο άνθρωπος ανάγεται στα Θεϊκά μέσα από τα αισθητά. Για τον λόγο αυτό και το Αντίδωρο που είναι μετοχή αγιασμού Θεού γίνεται με τη μετάληψη αυτού του αισθητού άρτου.
Η Εκκλησία ορίζει ο πιστός να λαμβάνει κάθε φορά Δώρο, δηλ. το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Η ίδια δεν επιθυμεί όμως και εκείνοι που δεν είναι προετοιμασμένοι για τη μετοχή του Δώρου, να φεύγουν απ’ αυτήν χωρίς να λαμβάνουν κάτι. Είναι το Αντίδωρον μια πράξη αγάπης και φιλανθρωπίας για όλους εκείνους τους αναξίους της μετοχής.
Και μπορεί το Αντίδωρο να μην είναι το ίδιο Σώμα του Χριστού, όμως είναι άρτος «ηγιασμένος» γιατί σφραγίστηκε ολόκληρος (ο άρτος) με τη λόγχη και δέχθηκε από το λειτουργούντα και προσκομίζοντα Ιερέα τα άγια λόγια.
Το Αντίδωρο τρώγεται εκείνη την ώρα που λαμβάνεται, όταν ο χριστιανός που το λαμβάνει είναι από το πρωί νηστικός. Πάντως κανένας πιστός δεν πρέπει να αναχωρεί από το ναό μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας, χωρίς να λάβει το Αντίδωρον από το χέρι του λειτουργούντος Ιερέως.
Είναι κακή συνήθεια να διανέμεται το Αντίδωρο στο παγκάρι από τους Εκκλησιαστικούς Επιτρόπους που είναι λαϊκοί, είτε να λαμβάνεται δι’ αυτοεξυπηρετήσεως από τους ίδιους τους πιστούς. Λαμβάνοντας μόνος του κανείς το Αντίδωρο στερείται της ευκαιρίας να λάβει την ευλογία του Λειτουργούντος Ιερέως.
Επειδή για το πρόσφορο υπάρχει ο συμβολισμός ότι θεωρείται το σώμα της Παναγίας, για αυτό το σχήμα του προσφόρου είναι στρογγυλό, ομοιάζοντας με την κοιλιά της Παναγίας απ’ την οποία εξάγεται ο Χριστός, ομοίως και το Αντίδωρο συμβολίζει το σώμα της Αειπαρθένου Παναγίας.
Ο ιερέας όταν μοιράζει το Αντίδωρο στους πιστούς λέει την ευχή: «Ευλογία Κυρίου και έλεος έλθοι επί σε», σε κάθε χριστιανό που προσέρχεται. Και με την ευχή αυτή προσφέρει μία ακόμη ευλογία, στις άλλες δύο που είναι αυτό τούτο το Αντίδωρο και ο ασπασμός του χεριού του.
Πολλοί πιστοί ζητούν, κατά την στιγμή που λαμβάνουν την προσωπική τους μερίδα Αντιδώρου από τον Ιερέα, να λάβουν και άλλα περισσότερα Αντίδωρα γιατί θέλουν να μεταλαμβάνουν από αυτό όλες τις ημέρες της εβδομάδας που δεν μπορούν να μετέχουν στην Εκκλησία. Καλή και ευλογημένη αυτή η συνήθεια. Όμως το Αντίδωρον είναι αντί της μετοχής των αχράντων Μυστηρίων στη συγκεκριμένη μέρα, χρόνο και τόπο τελέσεως της Θείας Ευχαριστίας. Μαζί με τον εκκλησιασμό έρχεται ή το Δώρο, ή το Αντίδωρον.
Εκτός του εκκλησιασμού ποια η θέση του;
Ακόμη συνηθίζεται από πολλούς Ιερείς, εξαιτίας παλαιοτέρων συνηθειών από προκατόχους Ιερείς, να μοιράζουν μαζί με το Αντίδωρον τα λεγόμενα «Υψώματα».
Το «Ύψωμα», κατ’ ακρίβεια της λέξεως, είναι ό,τι υψώνεται από τους άρτους στην Αγία Πρόθεση και προσκομίζεται. Η δικαιολογία από μερίδα κληρικών που διανέμουν «Υψώματα» εστιάζεται στο γεγονός ότι αποτελούν «πνευματικά έπαθλα» για όσους εκ των πιστών ενασχολούνται με τα άγια πράγματα της Εκκλησίας. Η διανομή των «Υψωμάτων» διατείνονται μερικοί ότι δημιουργεί άμιλλα πνευματικού χαρακτήρα.
Άλλοι πάλι εκ των πιστών, σε περιόδους νηστείας βαστούν το λεγόμενο «τριήμερο» και δεν τρώνε για τρεις ημέρες τίποτε άλλο παρεκτός του Αντιδώρου κάθε πρωί ή κατά την Θ΄ Ώρα, δηλ. στις 3 μ.μ.
Όλες αυτές είναι ευλογημένες συνήθειες που προέρχονται από την εκτίμηση της σημασίας και της αξίας που έχει ο ευλογημένος αυτός άρτος της προσφοράς. Ο Μέγας Αγιασμός των Θεοφανείων πίνεται πριν από την λήψη του Αντιδώρου.
Ακόμη υπάρχει η ευλαβική συνήθεια μερικών πιστών να ζητούν το ύψωμα της Θείας Λειτουργίας της Μεγάλης Πέμπτης για ευλογία για όλο το χρόνο. Αυτή η πράξη φαίνεται ότι έχει επιδράσει από την εξαγωγή του αμνού της Μεγάλης Πέμπτης για τη Θεία Κοινωνία των ασθενών. Κι αυτή η συνήθεια εντάσσεται στην απλοϊκή ευλάβεια των πιστών.
Τέλος πρέπει να σημειώσουμε και την σημασία της μετ’ ευλαβείας βρώσεως του Αντιδώρου που δείχνει και τον προσωπικό, κατ’ επίγνωση σεβασμό του εσθιόντος «μετά φόβου Θεού».
!>