Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
-
2018
(820)
- Δεκεμβρίου(74)
- Νοεμβρίου(80)
- Οκτωβρίου(72)
- Σεπτεμβρίου(59)
- Αυγούστου(58)
- Ιουλίου(58)
- Ιουνίου(71)
-
Μαΐου(61)
- Το διήμερο 6 και 7 Ιουνίου η Ενορία μας εορτάζει κ...
- Τριήμερη προσκυνηματική εκδρομή στα νησιά Πάρο & Ν...
- ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ - ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΟΠΛΟ
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Ἡ Πόλη δέν ἒπεσε. Εἶναι ζωντα...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- Περιγραφή της εικόνας της Πεντηκοστής
- Ο άλλος Παράκλητος
- Ποιά η διαφορά της εορτής της Πεντηκοστής με την ε...
- Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς: Γιατί το Αγιο Πνεύμα ...
- Φωτιά που δροσίζει
- Κυριακή της Πεντηκοστής - Πνεύματος ἐπιδημία
- Σάν γλῶσσες φωτιᾶς!
- Απολυτίκιον Πεντηκοστής
- ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ
- Θεία Λειτουργία για τους μαθητές και τις μαθήτριες...
- Ομιλία του Δρ. Γεωργίου Νεκταρίου Λόη - «Μακεδονικ...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Αγίου Παναγή του Μπασιά 2018
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν ...
- Ανακοίνωση για το ψυχοσάββατο
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΜΕ ΤΟ...
- Ι.Ν. ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ & ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΡΩΣΣΟΥ ΠΑΤΡΩ...
- Πορίσματα Ημερίδας με θέμα: «Αφήστε με να ζήσω!» [...
- Ο άγιος Κωνσταντίνος ο Μέγας και οι αρνητές της αγ...
- Φυλλάδιο που εξέδωσε η Σύναξη Ορθοδόξων Κληρικών κ...
- Ἐκκλησία καὶ Ταυτότητες [Ἀθήνα, 2000]- Μητροπολίτη...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: Ἂς παραδειγματιστοῦν οἱ Ἄρχοντ...
- Πανηγυρίζει το Μετόχι της Ιεράς Μονής Ομπλού, Άγιο...
- Καλόβουλες επισημάνσεις στις κακόβουλες ενέργειες ...
- Διαφορά μεταξύ πνευματικού και ψυχολόγου
- Στιγμιότυπα από την Ιερά Αγρυπνία επί τη Αποδώσει ...
- Ο Ιερός Ναός των Αγίων Αντωνίου & Χαραλάμπους εξωτ...
- Ιερά Πανήγυρις στον Άγιο Νικόλαο Αλυκὠν Κάτω Αχαΐ...
- Διάκριση Μάριου Τσιμπούκα, Μαθητοῦ τοῦ Ἐκκλησιαστι...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣ...
- «Τοῦτο δὲ γίνωσκε, ὅτι ἐν ἐσχάταις ἡμέραις ἐνστήσο...
- Η Ενορία Αγίων Αντωνίου και Χαραλάμπους εις Κρύα Ι...
- Τί είναι η Παλαιά Διαθήκη; (γ) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Η Ενορία μας διοργανώνει 3ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη αποδόσει της Εορτής του Πάσχα
- Ἡ ἑορτὴ τῆς μετακομιδῆς τῶν Λειψάνων τοῦ Ἁγίου Νικ...
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Χριστοφόρου, στὴν Πάτρα
- Ἑόρτασε ὁ Ἱερὸς Ναὸς τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγο...
- Κυριακή τῆς Σαμαρείτιδος στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- Ὁμιλία τοῦ κ. Γεωργίου Ἀνδρουτσοπούλου, Λέκτορος τ...
- XEIΡΟΤΟΝΙΑ ΔΙΑΚΟΝΟΥ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ ΜΕ ΤΟΝ...
- Τί είναι η Παλαιά Διαθήκη; (β) - π. Δημητρίου Μπόκου
- “ΑΦΗΣΤΕ ΜΕ ΝΑ ΖΗΣΩ” : Εκδήλωση υπέρ της ζωής του α...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Ἡ Ἁγία Εἰρήνη ἡ Μεγαλομάρτυς
- ΖΩΝΤΑΝΗ αναμετάδοση της Ημερίδας με θέμα «Αφήστε μ...
- «Ἀφῆστε με νά ζήσω!» – Ἡμερίδα στό Πολεμικό Μουσεῖο
- ῾Υπάρχουν ἀκόμη δικαστές
- Eπίσκεψη του Πειραματικού Γυμνάσιου Πατρών στο Ευρ...
- «ΑΝΑ.Υ.ΔΙ.Α»: Αναβάθμιση Υπηρεσιών Διάπραξης της Α...
- Τελικά γιατί θέλουμε να κοινωνήσουμε; Τί είναι η Θ...
- Μη φοβάσαι, άνθρωπε! Δεν φταις εσύ γι` αυτό που εί...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕ...
- Τί είναι η Παλαιά Διαθήκη; (α) - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΤΡΩΝ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑ...
- Απριλίου(83)
- Μαρτίου(75)
- Φεβρουαρίου(53)
- Ιανουαρίου(76)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 27 Μαΐου 2018
00:26
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Ἀποστολικό Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς τῆς Πεντηκοστῆς (Πράξ. β΄ 1-11)
Εν τῷ συμπληροῦσθαι τὴν ἡμέραν τῆς πεντηκοστῆς ἦσαν ἅπαντες οἱ ἀπόστολοι ὁμοθυμαδὸν ἐπὶ τὸ αὐτό. καὶ ἐγένετο ἄφνω ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἦχος ὥσπερ φερομένης πνοῆς βιαίας, καὶ ἐπλήρωσεν ὅλον τὸν οἶκον οὗ ἦσαν καθήμενοι· καὶ ὤφθησαν αὐτοῖς διαμεριζόμεναι γλῶσσαι ὡσεὶ πυρός, ἐκάθισέ τε ἐφ᾿ ἕνα ἕκαστον αὐτῶν, καὶ ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος Ἁγίου, καὶ ἤρξαντο λαλεῖν ἑτέραις γλώσσαις καθὼς τὸ Πνεῦμα ἐδίδου αὐτοῖς ἀποφθέγγεσθαι. Ἦσαν δὲ ἐν Ἱερουσαλὴμ κατοικοῦντες Ἰουδαῖοι, ἄνδρες εὐλαβεῖς ἀπὸ παντὸς ἔθνους τῶν ὑπὸ τὸν οὐρανόν· γενομένης δὲ τῆς φωνῆς ταύτης συνῆλθε τὸ πλῆθος καὶ συνεχύθη, ὅτι ἤκουον εἷς ἕκαστος τῇ ἰδίᾳ διαλέκτῳ λαλούντων αὐτῶν. ἐξίσταντο δὲ πάντες καὶ ἐθαύμαζον λέγοντες πρὸς ἀλλήλους· οὐκ ἰδοὺ πάντες οὗτοί εἰσιν οἱ λαλοῦντες Γαλιλαῖοι; καὶ πῶς ἡμεῖς ἀκούομεν ἕκαστος τῇ ἰδίᾳ διαλέκτῳ ἡμῶν ἐν ᾗ ἐγεννήθημεν, Πάρθοι καὶ Μῆδοι καὶ Ἐλαμῖται, καὶ οἱ κατοικοῦντες τὴν Μεσοποταμίαν, Ἰουδαίαν τε καὶ Καππαδοκίαν, Πόντον καὶ τὴν Ἀσίαν, Φρυγίαν τε καὶ Παμφυλίαν, Αἴγυπτον καὶ τὰ μέρη τῆς Λιβύης τῆς κατὰ Κυρήνην, καὶ οἱ ἐπιδημοῦντες Ρωμαῖοι, Ἰουδαῖοί τε καὶ προσήλυτοι, Κρῆτες καὶ Ἄραβες, ἀκούομεν λαλούντων αὐτῶν ταῖς ἡμετέραις γλώσσαις τὰ μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ;
«Ὤφθησαν αὐτοῖς διαμεριζόμεναι γλῶσσαι ὡσεὶ πυρὸς»
Τὸ σημερινὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα μᾶς περιγράφει τὸ ὑπερφυσικὸ γεγονὸς τῆς καθόδου τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, 50 ἡμέρες μετὰ τὴν Ἀνάσταση, στοὺς 120 μαθητὲς τοῦ Κυρίου ποὺ ἦταν συγκεντρωμένοι στὸ ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλήμ. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ συνιστᾶ τὴν ἵδρυση τῆς Ἐκκλησίας στὴ γῆ καὶ τὴν ἀρχὴ μιᾶς νέας ἐποχῆς, τῆς ἐποχῆς τῆς Χάριτος! Ἀκούστηκε μεγάλη βοὴ ἀπὸ τὸν οὐρανό, ὅπως ὅταν φυσάει δυνατὸς ἄνεμος. Ἡ βοὴ αὐτὴ γέμισε ὅλο τὸ οἴκημα στὸ ὁποῖο εἶχαν συγκεντρωθεῖ οἱ μαθητές. Τότε εἶδαν μὲ τὰ μάτια τους νὰ διαμοιράζονται σ᾿ αὐτοὺς «γλῶσσαι ὡσεὶ πυρός», γλῶσσες σὰν τὶς φλόγες τῆς φωτιᾶς, ποὺ καθεμία κάθισε σὲ καθέναν ἀπὸ αὐτούς, καὶ τότε ὅλοι τους γέμισαν ἀπὸ Ἅγιον Πνεῦμα…
Ἂς δοῦμε, λοιπόν, γιατί ἡ Χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς ἐμφανίσθηκε «σὰν γλῶσσες φωτιᾶς» καὶ τί σημαίνει αὐτὸ γιὰ τὴ ζωή μας.
1. Θεϊκὴ δύναμη καθαρτική, φωτιστική, καυστικὴ
Ὁ Θεὸς καὶ ἄλλοτε εἶχε «κατέλθει» μὲ τρόπο αἰσθητὸ στὴ γῆ: στὸ ὄρος Σινᾶ, τὸ ὁποῖο γέμισε τότε καπνούς, ἐνῶ ἀκούγονταν ἀστραπὲς καὶ βροντές, καὶ «φωνὴ τῆς σάλπιγγος ἤχει μέγα»· ἦχος σὰν ἀπὸ σάλπιγγα ἀντηχοῦσε πολὺ δυνατά (Ἐξ. ιθ´ [19] 16). Κατὰ τοὺς ἱεροὺς ἑρμηνευτές, ἡ Χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς ἐμφανίσθηκε «σὰν γλῶσσες» γιὰ νὰ δηλωθεῖ ὅτι ἡ Καινὴ Διαθήκη εἶναι τόσο ἀνώτερη ἀπὸ τὴν Παλαιά, ὅσο ὁ ἔναρθρος λόγος ποὺ προφέρεται μὲ τὴ γλώσσα, εἶναι ἀνώτερος ἀπὸ τὸν ἦχο τῆς σάλπιγγας.
Ἐπίσης οἱ γλῶσσες δήλωναν ὅτι οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι ἔλαβαν ὄχι ἁπλῶς τὴ γνώση τῆς ἀλήθειας ποὺ σώζει, ἀλλὰ καὶ τὴ δύναμη νὰ τὴν κηρύξουν αὐθεντικά, νὰ κηρύξουν μετάνοια στὸ ὄνομα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ· καὶ ἀκόμη τὸ χάρισμα νὰ κηρύττουν σὲ γλῶσσες ἄγνωστες μέχρι πρό τινος σ᾿ αὐτούς· τὸ ὁποῖο ἄρχισε νὰ γίνεται ἀπὸ ἐκείνη ἀκριβῶς τὴν ἡμέρα!
Ἦταν δὲ γλῶσσες ποὺ ἔμοιαζαν μὲ φλόγες, γιὰ νὰ δειχθεῖ ὅτι καὶ τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον εἶναι Θεός· διότι ὁ Θεὸς εἶναι «πῦρ καταναλίσκον», φωτιὰ ποὺ κατακαίει κάθε κακία, κατὰ τὴν Παλαιὰ Διαθήκη (Δευτ. δ´ 24). Ἡ φωτιὰ δηλώνει ἐπίσης τὴν καθαρτικὴ δύναμη τῆς θείας Χάριτος: Τὸ Ἅγιον Πνεῦμα καθάρισε τὸ ἐσωτερικὸ τῶν ἁγίων Ἀποστόλων, τοὺς ἔδωσε φλόγα ἱεραποστολῆς, δύναμη ὁμολογίας, ἔκτακτη ἐνίσχυση στὴν ὑψηλὴ διακονία τους!
Ἐπίσης δηλώνει ὅτι τὸ Πνεῦμα τοὺς προσέφερε χάρισμα λόγου μὲ δύναμη φωτιστικὴ καὶ καυστική· ὥστε ἀφενὸς μὲν νὰ φωτίζουν τοὺς καλοπροαίρετους, νὰ τοὺς ὁδηγοῦν ἀπὸ τὴν ἄγνοια στὴ γνώση τῆς ἀλήθειας, ἀφετέρου δὲ νὰ ἀποστομώνουν ὅσους θὰ ἀντιστέκονται κακοπροαίρετα στὸ κήρυγμα.
Τέλος, εἶδαν τὴ μία αὐτὴ φλόγα νὰ διανέμεται σὲ γλῶσσες, μία στὸν καθένα, διότι ὁ καθένας ἔλαβε ἰδιαίτερο χάρισμα, ὅπως ἤθελε τὸ Ἅγιον Πνεῦμα.
2. Φλογισμένοι ἀπὸ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα
Ἡ ἀψευδὴς μαρτυρία τοῦ γεγονότος τῆς ἐπιφοιτήσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἀπὸ τὸν θεόπνευστο συγγραφέα τῶν Πράξεων, τὸν ἱερὸ εὐαγγελιστὴ Λουκᾶ, μᾶς ἐνισχύει στὴν πίστη ὅτι ἡ Ἐκκλησία εἶναι θεοΐδρυτος ὀργανισμός. Μέσα σ᾿ αὐτὴν παραμένει τὸ Ἅγιον Πνεῦμα, ποὺ «ὅλον συγκροτεῖ τὸν θεσμὸν τῆς Ἐκκλησίας»· συγκρατεῖ καὶ συσφίγγει τὴν Ἐκκλησία καὶ τὴν ἀναδεικνύει χῶρο ψυχικῆς ἀναγεννήσεως τοῦ ἀνθρώπου.
Εἰδικά, ὅμως, ὁ καθένας μας ἔχει ζήσει τὴν προσωπική του Πεντηκοστὴ τὴν ἡμέρα ποὺ ἔλαβε τὸ ἅγιο Χρίσμα, ἀμέσως μετὰ τὴ Βάπτισή του. Λάβαμε τότε τὴν πανοπλία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τὴ δύναμη νὰ ζήσουμε τὴν ἐν Χριστῷ ζωή, ἀλλὰ καὶ τὰ ἰδιαίτερα χαρίσματα ποὺ εὐδόκησε νὰ δώσει στὸν καθένα μας ὁ ἀγαθὸς Παράκλητος. Ὁ καθένας μας ἔλαβε τὴ δική του «γλῶσσα πυρός».
Αὐτὸ ποὺ ἀπομένει, εἶναι νὰ ζοῦμε κατὰ τὶς ἐμπνεύσεις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, νὰ ὑποτασσόμαστε σ᾿ Αὐτό. Τότε θὰ φανερωθοῦν τὰ χαρίσματά μας σὲ ὅλη τους τὴ θεοπρέπεια καὶ ἀκτινοβολία πρὸς δόξαν Θεοῦ καὶ ἁγιασμὸ τῆς ψυχῆς μας. Τότε θὰ γίνουμε ὅλοι φλόγα ἀγάπης πρὸς τὸν Θεὸ καὶ ὁμολογίας πρὸς τὸν κόσμο, διότι ὁ Θεός, εἴδαμε, εἶναι «πῦρ», καὶ ὅσοι ἐμφοροῦνται ἀπὸ Ἐκεῖνον, γίνονται καὶ αὐτοὶ φλογεροί, «λάμποντες, ἀστράπτοντες, ἠλλοιωμένοι (=μεταμορφωμένοι)», ἀληθινοὶ Χριστιανοί, «τέκνα φωτόμορφα τῆς Ἐκκλησίας».
***
Τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς ἡ διάπυρη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ ἄναψε μιὰ μεγάλη φωτιὰ στὸ ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλήμ, γιὰ νὰ μὴ σβήσει ποτέ. Γιατὶ αὐτὸ εἶναι ἡ Ἐκκλησία: τὸ καμίνι τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, μέσα στὸ ὁποῖο μεταμορφώνεται ἡ φύση μας· κατακαίεται ὁ παλαιὸς ἄνθρωπος ποὺ δουλεύει στὰ πάθη, στὴ φθορὰ καὶ τὸν θάνατο, καὶ δημιουργεῖται ὁ νέος, ὁ ἐν Χριστῷ ἄνθρωπος, ὁ ἁγιαζόμενος, ὁ κατὰ Χάριν θεός! Μέσα στὴν Ἐκκλησία ζοῦμε τὴ μεταμόρφωσή μας, «ὀθνείαν ἀλλοίωσιν, εὐπρεπεστάτην»· παράδοξη, πρωτόγνωρη ἀλλοίωση, ποὺ δὲν εἶναι καταστροφὴ τῆς φύσεώς μας ἀλλὰ ἐξαιρετικὴ εὐπρέπεια, ἔκτακτος καλλωπισμὸς ποὺ ἔχει φιλοτεχνήσει μυστικὰ ἡ ἀγάπη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὁ ἀγαθὸς Παράκλητος!
πηγή:osotir.org
!>