Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
-
2018
(820)
- Δεκεμβρίου(74)
- Νοεμβρίου(80)
- Οκτωβρίου(72)
- Σεπτεμβρίου(59)
- Αυγούστου(58)
- Ιουλίου(58)
- Ιουνίου(71)
-
Μαΐου(61)
- Το διήμερο 6 και 7 Ιουνίου η Ενορία μας εορτάζει κ...
- Τριήμερη προσκυνηματική εκδρομή στα νησιά Πάρο & Ν...
- ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ - ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΟΠΛΟ
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Ἡ Πόλη δέν ἒπεσε. Εἶναι ζωντα...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- Περιγραφή της εικόνας της Πεντηκοστής
- Ο άλλος Παράκλητος
- Ποιά η διαφορά της εορτής της Πεντηκοστής με την ε...
- Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς: Γιατί το Αγιο Πνεύμα ...
- Φωτιά που δροσίζει
- Κυριακή της Πεντηκοστής - Πνεύματος ἐπιδημία
- Σάν γλῶσσες φωτιᾶς!
- Απολυτίκιον Πεντηκοστής
- ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ
- Θεία Λειτουργία για τους μαθητές και τις μαθήτριες...
- Ομιλία του Δρ. Γεωργίου Νεκταρίου Λόη - «Μακεδονικ...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Αγίου Παναγή του Μπασιά 2018
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν ...
- Ανακοίνωση για το ψυχοσάββατο
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΜΕ ΤΟ...
- Ι.Ν. ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ & ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΡΩΣΣΟΥ ΠΑΤΡΩ...
- Πορίσματα Ημερίδας με θέμα: «Αφήστε με να ζήσω!» [...
- Ο άγιος Κωνσταντίνος ο Μέγας και οι αρνητές της αγ...
- Φυλλάδιο που εξέδωσε η Σύναξη Ορθοδόξων Κληρικών κ...
- Ἐκκλησία καὶ Ταυτότητες [Ἀθήνα, 2000]- Μητροπολίτη...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: Ἂς παραδειγματιστοῦν οἱ Ἄρχοντ...
- Πανηγυρίζει το Μετόχι της Ιεράς Μονής Ομπλού, Άγιο...
- Καλόβουλες επισημάνσεις στις κακόβουλες ενέργειες ...
- Διαφορά μεταξύ πνευματικού και ψυχολόγου
- Στιγμιότυπα από την Ιερά Αγρυπνία επί τη Αποδώσει ...
- Ο Ιερός Ναός των Αγίων Αντωνίου & Χαραλάμπους εξωτ...
- Ιερά Πανήγυρις στον Άγιο Νικόλαο Αλυκὠν Κάτω Αχαΐ...
- Διάκριση Μάριου Τσιμπούκα, Μαθητοῦ τοῦ Ἐκκλησιαστι...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣ...
- «Τοῦτο δὲ γίνωσκε, ὅτι ἐν ἐσχάταις ἡμέραις ἐνστήσο...
- Η Ενορία Αγίων Αντωνίου και Χαραλάμπους εις Κρύα Ι...
- Τί είναι η Παλαιά Διαθήκη; (γ) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Η Ενορία μας διοργανώνει 3ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη αποδόσει της Εορτής του Πάσχα
- Ἡ ἑορτὴ τῆς μετακομιδῆς τῶν Λειψάνων τοῦ Ἁγίου Νικ...
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Χριστοφόρου, στὴν Πάτρα
- Ἑόρτασε ὁ Ἱερὸς Ναὸς τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγο...
- Κυριακή τῆς Σαμαρείτιδος στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- Ὁμιλία τοῦ κ. Γεωργίου Ἀνδρουτσοπούλου, Λέκτορος τ...
- XEIΡΟΤΟΝΙΑ ΔΙΑΚΟΝΟΥ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ ΜΕ ΤΟΝ...
- Τί είναι η Παλαιά Διαθήκη; (β) - π. Δημητρίου Μπόκου
- “ΑΦΗΣΤΕ ΜΕ ΝΑ ΖΗΣΩ” : Εκδήλωση υπέρ της ζωής του α...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Ἡ Ἁγία Εἰρήνη ἡ Μεγαλομάρτυς
- ΖΩΝΤΑΝΗ αναμετάδοση της Ημερίδας με θέμα «Αφήστε μ...
- «Ἀφῆστε με νά ζήσω!» – Ἡμερίδα στό Πολεμικό Μουσεῖο
- ῾Υπάρχουν ἀκόμη δικαστές
- Eπίσκεψη του Πειραματικού Γυμνάσιου Πατρών στο Ευρ...
- «ΑΝΑ.Υ.ΔΙ.Α»: Αναβάθμιση Υπηρεσιών Διάπραξης της Α...
- Τελικά γιατί θέλουμε να κοινωνήσουμε; Τί είναι η Θ...
- Μη φοβάσαι, άνθρωπε! Δεν φταις εσύ γι` αυτό που εί...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕ...
- Τί είναι η Παλαιά Διαθήκη; (α) - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΤΡΩΝ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑ...
- Απριλίου(83)
- Μαρτίου(75)
- Φεβρουαρίου(53)
- Ιανουαρίου(76)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 2 Μαΐου 2018
10:03
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Η ΒΙΒΛΙΚΗ ΚΟΣΜΟΓΕΝΕΣΗ
Η Παλαιά Διαθήκη, είναι το πρώτο
μέρος της Αγίας Γραφής (το άλλο είναι η Καινή Διαθήκη). Αρχίζει με «την Μωσέωςκοσμογένεσιν». Ο προφήτης
Μωυσής, συγγραφέας των πέντε πρώτων βιβλίων της (της Πεντατεύχου, όπως
λέγεται), περιγράφει την αγιογραφική κοσμογονία. Εξιστορεί ότι ο κόσμος όλος
ήλθε στην ύπαρξη εκ του μηδενός με τη δημιουργική ενέργεια του Θεού, που εκφράσθηκε διά του παντοδυνάμου του λόγου: «Αυτός είπε και εγενήθησαν, αυτός έδωσε
εντολή και εκτίσθησαν». Οι αναφορές
της Αγίας Γραφής και της εκκλησιαστικής υμνολογίας στο κοσμογονικό γεγονός
είναι πάμπολλες. «Κατ’ αρχάς συ, Κύριε,
την γηνεθεμελίωσας και έργα των χειρών σου εισίν οι ουρανοί» (Ψαλμ. 101, 26).
«Ο
κατ' αρχάς τους ουρανούς, παντοδυνάμω σου Λόγω στερεώσας, Κύριε Σωτήρ…». «Ο στερεώσας
κατ' αρχάς τους ουρανούς εν συνέσει» κ.λ.π.
Δύο απολύτως σημαντικά στοιχεία
προκύπτουν αμέσως από τη διήγηση για την αρχέγονη προέλευση του κόσμου. Το
πρώτο είναι ότι ο κόσμος δεν είναι άναρχος. Έχει χρονική αρχή. Δεν προϋπήρχε προαιωνίως. Προήλθε
από το μηδέν. Υπήρχε εποχή που ήταν ανύπαρκτος. Ο μόνος άναρχος είναι ο Θεός
στην τριαδική του μορφή, Πατήρ, Υιός και Άγιον Πνεύμα. Αυτός, με τρόπο
ακατάληπτο σε μας, προϋπάρχει από πάντοτε. Δεν υπήρξε στιγμή που ο Θεός δεν
υπήρχε. Είναι ο Ων, αυτό
είναι το όνομά του που μπορούμε να γνωρίσουμε εμείς, όπως λέγει ο ίδιος στον
Μωυσή. Αυτός που πραγματικά και πάντοτε
υπάρχει (στα εβραϊκά: Γιαχβέ). «Ο ων και ο ην και ο ερχόμενος».
Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι ο
κόσμος δεν
προέκυψε από μόνος του. Δεν ήρθε από την
ανυπαρξία στην ύπαρξη με δική του δύναμη, βούληση και ενέργεια. Δεν είναι
δηλαδή αυθύπαρκτος. Η αιτία της γένεσής του βρίσκεται έξω από αυτόν. Προήλθε από το δημιουργικό
πρόσταγμα, από συγκεκριμένη ενέργεια του Θεού. Επειδή μόνο ο Θεός είναι αυθύπαρκτος, πηγή ζωής και
έχει, συνεπώς, τη δυνατότητα, όποτε θελήσει, να παρέχει το είναι και σε άλλα
όντα.
Η δημιουργία λοιπόν είναι καρπός
της ελεύθερης βούλησης και της αγάπης του Θεού. Ο Θεός δεν έκαμε τον κόσμο
πιεζόμενος από κάποια δύναμη έξω και πάνω από τη θέλησή του, ούτε αισθανόμενος
κάποια έλλειψη (μοναξιά) από την απουσία του. Ήταν πλήρης εν εαυτώ, έχοντας
τέλεια ενδοτριαδική αγαπητική κοινωνία, περιχώρηση αγάπης των τριών θεϊκών
προσώπων μεταξύ τους.
Η θεία ουσία δηλαδή έχει ως
φυσική της ενέργεια την αγάπη. Με αυτήν κινείται προς τα έξω, έρχεται σε
κοινωνία με άλλα όντα έξω από τον εαυτό της. Είναι μια κίνηση εντελώς φυσική,
χωρίς να υπαγορεύεται από καμμιά εξωτερική δύναμη. Μπορούμε να το καταλάβουμε
λίγο αυτό, αν πάρουμε για παράδειγμα τον ήλιο. Ο ήλιος έχει την ουσία του και
από αυτήν παράγεται ενέργεια. Δεν είναι δυνατόν η ουσία του ήλιου να υπάρχει
χωρίς την ενέργειά της, αλλά είναι απολύτως φυσικό της ιδίωμα να θερμαίνει και
να φωτίζει.
Έτσι ακριβώς και η θεία φύση έχει ως ενέργεια την
αγάπη. Γι’ αυτό και «ο Θεός αγάπη εστί». Από
τη θεϊκή ουσία πηγάζει με εντελώς φυσικό τρόπο η θεία αγάπη, μια ανέκφραστη
ερωτική φορά, με την οποία ο Θεός έλκει τα πάντα προς τον εαυτό του, ώστε να
γίνουν όλα μια ενότητα, ένα σώμα. Παρήγαγε τον κόσμο με τη θέλησή του,
κινούμενος μόνο από την απέραντη αγάπη του. Σκοπός του ήταν να δώσει τη
δυνατότητα και σε άλλα όντα να μετάσχουν στην ανέκφραστη ποιότητα της δικής του
ζωής. Να γίνουν μέλη του, κομμάτι του, «μοίρα»
του.
(ΛΥΧΝΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ, αρ. φ. 407,
Ιούνιος 2017)
(Συνεχίζεται)
!>