Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
-
2017
(901)
- Δεκεμβρίου(84)
- Νοεμβρίου(72)
-
Οκτωβρίου(97)
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΕΙΩΝ 2017»
- Πατρών Χρυσόστομος : Απόστολε Πρωτόκλητε του Χρισ...
- Το γαλανό, το καθαρό - τραγούδι
- Η Ενορία μας διοργανώνει ημερήσια προσκυνηματική ε...
- Επίσκοπος Αυγουστίνος Καντιώτης: Δεν είμαι προφήτη...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Ἡ Ἑλληνικῆ γῆ ἀχνίζει ἀπό τό ...
- Θυρανοίξια Ἱεροῦ Ναοῦ Ἀναστάσεως Χριστοῦ στὸ χωριό...
- Η Εορτή της Φωτοφόρου Παναγίας Σκέπης και η Δοξολο...
- Η πνευματική χαρά του εκκλησιασμού, κατά τον άγιο...
- «Μητρός Θεού Σκέπη Ελλάδα θειόφρονα καλύπτει»
- Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Από τον πόλεμο του ’40
- Αλλάζει η ώρα την Κυριακή 29 Οκτωβρίου
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Ὑψῶστε στὰ μπαλκόνια σας τὴν ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «...Ἀντισταθεῖτε, στὴν σύγχρον...
- Θεμελίωσις Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Λουκᾶ τοῦ Ἰατροῦ, Ἀρχι...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Άγιος Δημήτριος ο Μυροβλύτης (ειδικό αφιέρωμα) - 2...
- Μεγάλη πορεία διαμαρτυρίας: Λέμε ΟΧΙ στα νέα Θρησκ...
- Δημήτριος Νατσιὸς: Γιορτάζουμε τὸ ΟΧΙ, γιατί, ἂν γ...
- Ὑπόδειγμα ἐπιστολῆς γονέα γιά ἐπιστροφή τῶν βιβλίω...
- Ἡ Ἁγία Ταβιθᾶ
- Επετειακή Εκδήλωση για την 28η Οκτωβρίου 1940 στην...
- Έναρξη κατηχητικού σχολείου στον Άγιο Νικόλαο Αλυκ...
- Ιερά Αγρυπνία επί την εορτή του Αγίου Γερασίμου στ...
- Ἔναρξη πνευματικῶν δραστηριοτήτων στὴν Χριστιανικὴ...
- Ἐγκαίνια Πνευματικοῦ Κέντρου, Ἱεροῦ Μητροπολιτικοῦ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΣΤ' ΛΟΥΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜ...
- Ἡ ἀρχαιοπρεπὴς Θεία Λειτουργία τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τ...
- Ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Χριστοδούλου-Μνημόσυνο τοῦ μακαρισ...
- Από τον έρωτα προς την αμαρτία πρέπει να περάσουμε...
- Το Καντήλι: Ποια η σημασία και η συμβολισμοί του
- Μην ξανακλάψεις έτσι, παιδί μου, επάνω στην εικόνα...
- Άρνηση Θεού... - Χρήστος Φωτόπουλος
- «Όταν μου πειράξουν την πατρίδα και τη θρησκεία μο...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἀρτεμίου στήν Ἱερά Μονή Ἁγίων Πά...
- Δοξολογία ἐπὶ τῇ ἑορτῇ τοῦ Ἁγίου Ἀρτεμίου, προστάτ...
- Ἡ Πατρινὴ Γυναικεία χορωδία BelCantes , τοῦ Ἱεροῦ ...
- Τήν Δευτέρα 23 Ὀκτωβρίου θά τελεσθῇ ἡ ἀρχαιοπρεπής...
- Ο Στ. Κοντονής ανοίγει το θέμα της ευθανασίας - Σά...
- Στην Εκκλησία έρχεσαι όχι γιατί είσαι άγιος αλλά α...
- Η Ορθοδοξία είναι θεραπεία
- Πόσο βαρύ είναι?
- Νά ψέλνης τό «Πάντων προστατεύεις, ἀγαθή» καί τό «...
- Η Αξία του Δώρου
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ στὴν Πάτρα
- Ἁγιασμός στήν Ὁμάδα τῆς Παναχαΐκῆς ἀπό τόν Σεβασμι...
- Ἁγιασμός στή Σχολή Ἁγιογραφίας τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλε...
- Έναρξη των Χειμερινών Δραστηριοτήτων της Χριστιανι...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Λογγίνου στήν Πάτρα
- Ἑκατονταετηρὶς Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Νικολάου Κανδάλου ...
- ΛΥΧΝΟΣ TV- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΣΠΟΡΕΩΣ ...
- Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς: Η Ευρώπη είναι ο θάνα...
- ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 23 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, 5.00 ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΛΕΜΕ ΟΧΙ...
- Πρώτο Κατηχητικό μάθημα για τους μικρούς μας φίλους
- ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΟΔΥΡΟΜΕΝΟΥ ΚΛΗΡΙΚΟΥ
- Η Ενορία μας διοργανώνει ημερήσια προσκυνηματική ε...
- Κάθε Δευτέρα τελείται στο Ναό μας Ιερά Παράκληση π...
- "Λόγος ἐξόδιος εἰς νέον ἐνάρετον"
- Όταν είσαι 15 χρονών απαγορεύεται να πιείς μπύρα α...
- Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς: Όσο σε ένα λαό η ψυχή...
- Λέμε ΟΧΙ στὰ νέα Θρησκευτικὰ - Εἰρηνικὴ πορεία δια...
- Ιερά Μητρόπολις Πατρών - Εθελοντική Αιμοδοσία
- Το προσκύνημά μας στην Μεγαλόχαρη της Τήνου (φωτογ...
- Ἐκπρόσωποι τοῦ Συλλόγου Ναυτεργατῶν Δυτικῆς Ἑλλάδο...
- Συνάντηση τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ....
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή των Αγίων Μαρτύρων Πρόβ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Γ' ΛΟΥΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΙ...
- ΕΞ ΑΦΟΡΜΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣ ΨΗΦΙΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛ...
- Προς τι η έκπληξη με τα τερατουργούμενα των ημερών...
- «Ἄν δέ μάθομε τί λογῆς μᾶς ἔκανε ὁ Θεός, δέ θά κα...
- Κυριακὴ Γ’ Λουκᾶ στὸν Ἱερὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου...
- 15η ἐπέτειος ἀπὸ τὴν ἐπανακομιδὴ τῆς τιμίας Κάρας ...
- Πρόγραμμα συναντήσεων Κατηχητικών Ομάδων Ενορίας Α...
- Ξεκίνησαν σήμερα οι συναντήσεις των νεανικών Κατηχ...
- Κάθε Πέμπτη πραγματοποιείται κύκλος μελέτης της Αγ...
- H χειροτονία του νέου Μητροπολίτου Φιλίππων, Νεαπό...
- Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς: Οι Ευρωπαίοι διώχνου...
- Απέστειλε την εξώδικη πρόσκληση στον Γιάννη Ραγκού...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή των Αγίων Μαρτύρων Πρόβ...
- ΚΥΡΙΑΚΗ Γ´ ΛΟΥΚΑ: Ο πνευματικός θάνατος είναι η με...
- ΚΑΙ Η ΑΙΔΩΣ ΚΑΙ Η ΑΙΣΧΥΝΗ Όταν η γλώσσα διδάσκει ή...
- Η χειροτονία του νέου Μητροπολίτου Σταγών και Μετε...
- Αύριο Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2017 ξεκινούν οι συναντή...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής Γ´ Λουκά (Λου...
- Εξελέγησαν νέοι Μητροπολίτες στις Μητροπόλεις Σταγ...
- Ετοποθετήθησαν πολυέλαιοι στον Ι.Ν. του Αγίου Αντω...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Β’ ΛΟΥΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΙ...
- ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΖΩΟΤΡΟΦΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ Σ...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου Διονυσίου...
- Άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης
- Η ζωή αποκτά νόημα κοντά Του !!!
- Η δύναμη του Ευαγγελίου. Από το βιβλίο:" ΟΙ ΠΕΡΙΠΕ...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τῶν Ἁγίων Κυπριανοῦ...
- Κοινωνικό Φροντιστήριο για τα φιλολογικά μαθήματα ...
- Ὁ π. Παῦλος Nzalambi θά μιλήσει στή νέα αἴθουσα το...
- Κυριακή Β’ Λουκᾶ στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Διονυσίου...
- Σεπτεμβρίου(69)
- Αυγούστου(80)
- Ιουλίου(60)
- Ιουνίου(57)
- Μαΐου(84)
- Απριλίου(78)
- Μαρτίου(83)
- Φεβρουαρίου(65)
- Ιανουαρίου(72)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Σάββατο 7 Οκτωβρίου 2017
23:28
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Όταν η γλώσσα διδάσκει ήθος
Ηλίας Γ. Σκόνδρας
Και η αιδώς και η αισχύνη είναι απαραίτητα εφόδια στον αγώνα του ανθρώπου, ο οποίος θέλει να εκπληρώσει τον σκοπό τη ζωής του που είναι να ομοιωθεί προς τον Χριστόν και να συνδοξασθεί μαζί Του στην αιώνια ζωή. Χρειαζόμαστε την αιδώ και την αισχύνη, είτε για να προλαμβάνουμε είτε για να θεραπεύουμε το μεγαλύτερο κακό που μπορεί να μας συμβεί. Αυτό το κακό είναι μόνο η αμαρτία, «το άκρον πάντων των κακών» κατά τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, διότι αντιστρατεύεται το άγιο θέλημα του Θεού, αντιμάχεται τον νόμο του Θεού, χωρίζει τον άνθρωπο από τον Θεό. Συνεπώς, αν δεν αντιμετωπιστεί η αμαρτία, δεν φθάνουμε στον στόχο μας, που είναι να ζούμε εν Θεώ και για τον Θεό.
Η αμαρτία είναι υπερηφάνεια και αλαζονεία, ύβρις και ασέβεια, αχαριστία και αγνωμοσύνη, αποστασία και δουλεία, απιστία και αθέτηση της διαθήκης Του, μοιχεία και πορνεία, παράβαση και προδοσία, μωρία και ανοησία, νόσος και τραύμα.
Επίσης η αμαρτία προς τον πλησίον συνιστά αμαρτία προς τον Θεό, διότι η προσβολή κατά του συνανθρώπου, που είναι εικόνα Θεού, αναφέρεται στο πρωτότυπο της εικόνας, στον ίδιο τον Θεό.
Επειδή, λοιπόν, η αμαρτία είναι το πραγματικό κακό που βλάπτει την ψυχή μας και διακυβεύεται η προοπτική της σωτηρίας μας, απαιτείται ο κάθε άνθρωπος να παλεύει με τα όπλα της αιδούς και της αισχύνης.
Πώς θα γίνει η πάλη; Και οι δύο λέξεις σημαίνουν ντροπή, σεβασμό, φιλότιμο, δέος. Υπάρχει όμως μια σημασιολογική διαφορά με ηθικές και πνευματικές προεκτάσεις: Η μεν αιδώς παράγεται από το ρήμα αιδούμαι που ερμηνεύεται ως εξής: ντρέπομαι να κάνω το κακό, αισθάνομαι τέτοιο σεβασμό, που δεν θέλω να το επιλέξω, υπολογίζω από δέος και σεβασμό μήπως λυπήσω τον Θεό, μήπως παραβώ το θέλημά Του και σκανδαλισθεί ένας συνάνθρωπός μου από αυτή την ενέργειά μου. Γι αυτό συγκρατούμαι και αποφεύγω την αμαρτία.
Κατά συνέπεια αιδώς είναι το ανώτερο ευγενικό συναίσθημα που εμπνέει τον άνθρωπο να ζει βάσει αρχών και αξιών, τις οποίες οφείλει πάντοτε να υπηρετεί και από τις οποίες ποτέ να μην παραιτηθεί, όσο και αν πιέζεται εσωτερικά ή εξωτερικά. Μόνο έτσι δεν θα επιλέγει και δεν θα διαπράττει ποτέ το κακό. Η αιδώς, λοιπόν, με την έννοια της ντροπής προτού γίνει το κακό, γίνεται το χαλινάρι που εμποδίζει τον άνθρωπο να προχωρήσει στην αμαρτία. Αν οι πρωτόπλαστοι είχαν αιδώ, δεν θα έσπευδαν να αμαρτήσουν.
Ο Πλάτων αποκαλεί την αναίδεια «νόσον βρωμεράς ψυχής και συνιστά να εξοντώνεται αυτός που δεν έχει αιδώ, γιατί ο αναιδής είναι νόσος της πόλεως».
Κατά τον Τρωικό Πόλεμο ο Ποσειδών φωνάζει "αιδώς, Αργείοι", για να φιλοτιμήσει τους Αχαιούς να μην αποχωρήσουν από την Τροία και κατηγορηθούν για δειλία και λιποταξία.
Αν όμως ο άνθρωπος δεν συγκρατηθεί και διαπράξει το κακό, τότε χρειάζεται τη βοήθεια της αισχύνης, για να μην το επαναλάβει. Η αισχύνη προέρχεται από το ρήμα αισχύνομαι, το οποίο επίσης σημαίνει ντρέπομαι, αλλά τώρα ντρέπομαι που έσφαλα, συναισθάνομαι που εξέθεσα τον εαυτόν μου, προσέβαλα τους άλλους, περιφρόνησα τον Θεόν και τον νόμον Του. Και, το σπουδαιότερο, επιθυμώ να αποκτήσω πάλι αιδώ για να μην πέσω πάλι στην αμαρτία, γιατί ντρέπομαι να δείχνω ότι έχασα την αιδώ και γίνομαι και αναιδής και αναίσχυντος.
Επομένως, και η αισχύνη είναι ανώτερο ευγενικό συναίσθημα που παρακινεί τον άνθρωπο να διορθώσει το λάθος του, να ζητήσει συγγνώμη από τον συνάνθρωπό του, να καταθέσει τα αμαρτήματά του στο εξομολογητήριο, για να λάβει από τον Κύριο συγχώρεση.
Η αισχύνη, με την έννοια της ντροπής αφού γίνει το κακό, γίνεται το ξυπνητήρι που θυμίζει στον άνθρωπο τη μετάνοια, την επιστροφή, την επανόρθωση.
Αν οι πρωτόπλαστοι είχαν αισχύνη (δηλαδή συναίσθηση για τη βαρύτητα της πράξεώς τους), θα ανεγνώριζαν το λάθος τους, θα ζητούσαν το έλεος του Θεού και Εκείνος είναι βέβαιο ότι θα ανταποκρινόταν.
Η αρετή της αιδούς και της αισχύνης εντυπωσιάζει και αιχμαλωτίζει. Αναφέρεται για τον Ρωμαίο πολιτικό Κάτωνα το εξής: ένα μικρό παιδάκι, όταν αντίκρισε μπροστά του τον διάσημο πολιτικό, κοκκίνησε από ντροπή. Τότε ο Κάτων είπε: «Θάρρος, παιδί μου, γιατί τέτοιο χρώμα σαν το δικό σου έχει η αρετή»!
Στις μέρες μας το χρώμα αυτής της αρετής τείνει προς εξαφάνιση. Αντίθετα κυριαρχεί η αναίδεια, η αναισχυντία, η αδιαντροπιά. Φτάσαμε στο σημείο να προβάλλονται και, ως μη ώφελε, να δικαιολογούνται αισχρά πάθη, αυτά που ο Απόστολος Παύλος αποκαλεί «πάθη ατιμίας».
Υπάρχει ασφαλώς και η λέξη εντροπή, που σημαίνει τη στροφή προς τον έσω άνθρωπο (εν = μέσα, τροπή = στροφή) και περιέχει και την αιδώ και την αισχύνη, διότι όσο περισσότερο γνωρίζει κάποιος τον εαυτό του, όσο βαθύτερα βλέπει τι είναι και τι οφείλει να είναι, τόσο περισσότερο προσέχει στη ζωή του. Αγωνίζεται να αποφεύγει την αμαρτία όχι μόνο ως πράξη αλλά και ως σκέψη και επιθυμία ή τουλάχιστον να μην την επαναλαμβάνει.
Στην Καινή Διαθήκη ο ίδιος ο Κύριος μάς είπε τι κρύβεται πίσω από τον άδικο κριτή. «Αυτός ο δικαστής ούτε τον Θεόν σέβεται ούτε τους ανθρώπους ντρέπεται» (Λουκ. 18, 2). Αναφέρεται στον διπλό σεβασμό, προς τον Θεόν και προς τους ανθρώπους, πράγμα που συντελεί στην αυτοσυγκράτηση, στην τήρηση της ηθικής τάξεως και στην εφαρμογή του Θείου Θελήματος. Γι' αυτό «ουκ έσται αισχύνη τοις πεποιθόσιν επί Σε» (Δαν. 3, 16).
Συμπέρασμα :
Δεν μπορούμε να παίζουμε με την αμαρτία, γιατί η πιο επώδυνη συνέπειά της είναι «ο αθάνατος θάνατος», για όσους μείνουν αμετανόητοι. Είναι η απαίτηση των καιρών. Αιδώς άνθρωποι! Αιδώς Χριστιανοί! Εδώ και τώρα: Αιδώς και τώρα! Και αιδώς και αισχύνη και ντροπή και φιλότιμο. Μόνο έτσι θα αγαπήσουμε τη μεταμόρφωσή μας, την μετάνοιά μας και την εξομολόγησή μας. Θα εξαγνίζουμε και θα εξαγιάζουμε την ψυχή μας και θα την κάνουμε αληθινά όμορφη. Είναι η ομορφιά που αφαιρεί την αγριότητα των αισθημάτων, τη βαρβαρότητα των ενστίκτων και τη βαναυσότητα των λόγων και μας ετοιμάζει για τη βασιλεία των ουρανών, για την οποία είμαστε πλασμένοι και προορισμένοι από τον Δημιουργό μας, αρκεί να μην παύσουμε να αγωνιζόμαστε για αυτόν τον σκοπό!
πηγή:anastasiosk.blogspot.gr
!>