Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
-
2017
(901)
- Δεκεμβρίου(84)
- Νοεμβρίου(72)
- Οκτωβρίου(97)
- Σεπτεμβρίου(69)
-
Αυγούστου(80)
- Ὀνομαστήρια Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μαντινείας ...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τῆς Ἀποτομῆς τῆς Κε...
- Το τέχνασμα της αγάπης ενός πνευματικού
- Η Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου ...
- Τεσσαρακονθήμερο μνημόσυνο Πρεσβυτέρας Κατίνας Σκλήφα
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΒ' ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒ...
- Διήμερη προσκυνηματική εκδρομή στη Μεγαλόχαρη της ...
- Σιροπιαστές φωλίτσες σοκολάτας
- Ὁ πλούσιος νέος - Εὐαγγέλιον Κυριακῆς ΙΒ΄ Ματθαίου
- Ι.Ν. ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ & ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΡΩΣΣΟΥ ΠΑΤΡΩ...
- Μεγάλη φωτιὰ ξέσπασε τό μεσημέρι τῆς Παρασκευῆς, 2...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τῆς μεταθέσεως στήν...
- Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο Πρεσβυτέρας Κατίνας Σκλήφα
- ΕΥΧΕΣ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟ...
- Ἡ ἀπόδοση τῆς ἑορτῆς τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στ...
- "Ο Πατροκοσμάς [΄Αγιος Κοσμάς ο Αιτωλός]"
- Εννέα μέρες από την Κοίμηση της Παναγίας
- Απόψε στο Ναό μας θα τελεσθεί Ιερά Αγρυπνία επί τη...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΑ' ΜΑΤΘΑΙΟΥ μέ τόν Σεβ...
- Παστάκια καρύδας
- 3ήμερη προσκυνηματική εκδρομή στην Κεφαλονιά διοργ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη αποδόσει της εορτής της Κοιμή...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρός ἡμ...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ Κοίμηση τῆς Ὑπεράγιας Θεο...
- Σαραγλί Θεσσαλονίκης
- Η Παναγία και η εποχή μας
- ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΙΕΡΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ - Ι.Μ. ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
- ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΑ 2017- ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΤΗΝ Ι.Μ. ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟΥ Π...
- Semifreddo Τιραμισού με “ΠΤΙ-ΜΠΕΡ”
- Μπισκότα σοκολάτας
- Το Πάσχα του καλοκαιριού: Όταν ουρανός και γη αγκα...
- Στην Παναγία προστρέχουμε με θάρρος, όπως στη μητέ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Πανακήρατε Μαριάμ, δέχου τόν ...
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ....
- Ὁ Άγιος Παΐσιος γιά τήν Παναγία
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Ι' ΜΑΤΘΑΙΟΥ μέ τόν Σεβα...
- Ὁ Πατραϊκός Λαός ἀπήντησε στήν πρόκληση ὅτι «δέν ε...
- Γλυκιά μου Παναγία! - Χρήστος Φωτόπουλος
- ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ ΕΓΚΩΜΙΟΝ: Κύριε Πρόεδρε ΠΩΣ ΥΠΟΓΡΑΨΑΤΕ τ...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Ι.Ν. ΑΓΙΟΥ ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
- Video από την προχθεσινή μας Ιερά Αγρυπνία - Λιτάν...
- Με ιδιαίτερη κατάνυξη εψάλλησαν και φέτος τα Εγκώμ...
- Ο ΠΙΟ ΘΑΥΜΑΣΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ο Αύγουστος στην Ελλάδα δεν είναι απλά ένας μήνας,...
- Η Ενορία μας διοργανώνει τριήμερη προσκυνηματική ε...
- Ἀπάντηση τοῦ Μητροπολίτου Πατρῶν Χρυσοστόμου, στού...
- «Δυο λόγια για τη Μάνα»
- Δεκαπενταύγουστος δεν νοείται χωρίς νηστεία, παρακ...
- Σήμερα το βράδυ στο Ναό μας θα τελεσθεί Ιερά Αγρυπ...
- Θράσος και ποταπότης Άρχοντος αναιδούς! - Σάββας Η...
- Νά ζητήσῃ συγγνώμη ἀπό τόν Ἑλληνικό Λαό ὁ κ. Βούτσης
- Παράκληση πρὸς τὴν Παναγία στὴν Παλαιοχριστιανή Βα...
- Τά Ἐγκώμια τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου στήν Ἱ.Μ. Παναγί...
- Παράκληση πρὸς τὴν Παναγία στὴν Ἱερὰ Μονὴ Παναγίας...
- Η Ενορία μας στην Ι.Μ. Παναγίας της Κορυφής
- Δεν σαπίζει
- Η εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στον Άγιο Νι...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Οβρυάς
- Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου Αἰμιλιανο...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ μέ τό...
- Τι είναι η Παναγιά για τον κόσμο (Αγιορείτικη Διήγ...
- Μισούν τη σημαία και την Εκκλησία
- «Εωσφόρος» ο καύσωνας, καθότι εύηχον! - Σάββας Ηλι...
- Mεθέορτος Ἑσπερινός καί Παράκληση πρὸς τὴν Παναγία...
- H ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Ο ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Ἡ δόξα τοῦ Θεοῦ, δόξα καὶ τοῦ ἀνθρώπου
- Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ιερά Αγρυπνία - Εγκώμια προς την Υπεραγία Θεοτόκο
- Παράκληση πρὸς τὴν Παναγία στὴν Ἱερὰ Μονὴ Παναγίας...
- A’ Παράκληση πρὸς τὴν Παναγία στὴν Ἱερὰ Μονὴ Παναγ...
- Απογευματινή προσκυνηματική εκδρομή στην Ιερά Μονή...
- Ο Αύγουστος στην Ελλάδα δεν είναι απλά ένας μήνας,...
- Παναγία, η ωραιότερη γυναίκα του κόσμου
- Tό Διοικητικὸ Συμβούλιο τοῦ Ἐμπορικοῦ καὶ Εἰσαγωγι...
- Ἡ Πρόοδος τοῦ Τιμίου καὶ Ζωοποιοῦ Σταυροῦ στὴν Πάτρα
- «Θεομητορικά 2017» Μιά ὡραία ἐκδήλωση στήν Ἱερά Μο...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Η' ΜΑΤΘΑΙΟΥ μέ τόν Σεβα...
- Ιουλίου(60)
- Ιουνίου(57)
- Μαΐου(84)
- Απριλίου(78)
- Μαρτίου(83)
- Φεβρουαρίου(65)
- Ιανουαρίου(72)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 13 Αυγούστου 2017
01:38
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Ἡ Παναγία εἶναι ὁ πιὸ θαυμαστὸς ἄνθρωπος. Μᾶλλον τὸ πιὸ θαυμαστὸ δημιούργημα τοῦ Θεοῦ. Εἶναι ἡ ὡραιότερη, σεμνότερη, ταπεινότερη καὶ ἱερότερη γυναίκα τοῦ κόσμου (π. Μωυσῆς Ἁγιορείτης). Πόσο μεγάλο εἶναι τὸ πνευματικό της ἀνάστημα;
«Χαίροις μετὰ Θεὸν ἡ Θεός, τὰ δευτερεῖα τῆς Τριάδος ἡ ἔχουσα», ψάλλουμε. Δηλαδή; Μετὰ τὸν Θεὸ ἔρχεται σὲ ἁγιότητα ἡ Παναγία. Εἶναι «ἡ ὄντως ἁγνὴ μετὰ Θεὸν ὑπὲρ ἅπαντας». Ἡ Ἁγία Τριάδα -Πατήρ, Υἱὸς καὶ Ἅγιον Πνεῦμα- ἔχει τὰ πρωτεῖα σὲ ὅλα. Τὰ δευτερεῖα ὅμως τὰ ἔχει ἡ Παναγία. Ἀρχικὰ εἶχαν οἱ ἄγγελοι τὴ θέση αὐτή. Μὰ ἡ Παναγία τοὺς ξεπέρασε. Αὐτὴ τώρα δέχεται ἄμεσα ὅλες τὶς δωρεὲς ἀπὸ τὸ χέρι τοῦ Θεοῦ καὶ τὶς μεταβιβάζει στὰ ὑπόλοιπα δημιουργήματα, ἀγγέλους καὶ ἀνθρώπους. Εἶναι ὁ ὑπέρτατος σκοπὸς τῆς «δημιουργίας ἁπάσης, δι’ ἣν ὁ κόσμος ἐγένετο». Γι’ αὐτὴν δημιουργήθηκε ὁ ὑπόλοιπος κόσμος. Καὶ μὲ τὴ γέννησή της «ἡ αἰώνιος τοῦ Κτίστου βουλὴ πεπλήρωται». Μὲ τὴ γέννησή της πραγματοποιήθηκε τὸ προαιώνιο σχέδιο τοῦ Δημιουργοῦ (Ἅγ. Ἀνδρέας ὁ Κρήτης, Θεοτοκάριον).
Πῶς ὅμως κατάφερε νὰ κατακτήσει μιὰ τέτοια θέση μοναδικὴ ἡ Παναγία; Μήπως δημιουργήθηκε διαφορετικὴ ἀπὸ ἐμᾶς; Μήπως ὁ Θεὸς ἐνεργώντας μεροληπτικὰ τῆς ἔδωσε ἐπιπλέον χαρίσματα ἢ κά-ποια φύση ἀνώτερη ἀπὸ τὰ ἄλλα δημιουργήματα;
Ὄχι! Τουναντίον, ἦταν ὅπως ὅλοι μας. «Ἐκ γῆς ἔχει τὴν γένεσιν». Εἶναι «θυγάτηρ τοῦ πάλαι Ἀδάμ», ἀπόγονος καὶ αὐτὴ τῶν ἐκπεσόντων πρωτοπλάστων προπατόρων μας, βεβαρημένη ὅπως ὅλοι μὲ τὸ προπατορικὸ ἁμάρτημα, «φθαρτὸν ἐκ τοῦ Ἀδὰμ σῶμα κληρονομήσασα». Γεννήθηκε σὰν ὅλους τοὺς ἀνθρώπους, μὲ τὴ φυσικὴ συζυγικὴ συνάφεια τῶν ἁγίων γονέων της, ἀπὸ τὸ «πανάμωμον» σπέρμα τοῦ Ἰωακεὶμ καὶ ἀπὸ τὴ μήτρα τῆς Ἄννας. Δὲν γεννήθηκε ἔξω ἀπὸ τοὺς ὅρους τῆς ἀνθρώπινης φύσης, «ἀλλὰ καθὼς πάντες ἐκ σπέρματος ἀνδρὸς καὶ μήτρας γυναικὸς»(Ἅγ. Ἐπιφάνιος). Δὲν ἔχουμε «ἄσπιλο σύλληψη» τῆς Παναγίας, δηλαδὴ γέννησή της χωρὶς τὸ προπατορικὸ ἁμάρτημα, ὅπως διατείνεται ἡ Μαριολογία, ἡ ἐσφαλμένη περὶ τῆς Θεοτόκουδυτικὴ διδασκαλία.
Ἡ καθαρότητά της εἶναι καρπὸς τῆς δικῆς της θέλησης, τοῦ δικοῦ της ἀγώνα. Ἂν καὶ κληρονόμησε τὴ φθαρτὴ ἀδαμιαία φύση καὶ συνεπῶς καὶ τὸ προπατορικὸ ἁμάρτημα, ἐν τούτοις κρατήθηκε ἔξω ἀπὸ προσωπικὲς ἁμαρτίες.Ἐδῶ εἶναι τὸ ἀνυπέρβλητο μεγαλεῖο της. Ἔγινε «ὄντως ἁγία καὶ Παναγία», «ἀγγελικῶν ὑπερτέρα δυνάμεων». Ἀνέβηκε πάνω ἀπὸ τὰ Χερουβὶμ καὶ ὑψώθηκε πάνω ἀπὸ τὰ Σεραφὶμ» (Ἅγ. Ἰω. Δαμασκηνός). Ἡ κάθαρσή της ἀπὸ τὸ προπατορικὸ ἁμάρτημα ἔλαβε χώρα μὲ τὴν ἐπιφοίτηση τῆς ἁγιαστικῆς δύναμης τοῦ Ἁγίου Πνεύματος (Λουκ. 1, 35) μόλιςκατὰ τὴ στιγμὴ (τοῦ Εὐαγγελισμοῦ) ποὺ ἔδωσε τὴ συγκατάθεσή της καὶ συνέλαβε μέσα της τὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ καὶ ὄχι νωρίτερα. «Ἡ τοῦ Πνεύματος ἁγιαστικὴ δύναμις ἐπιφοιτήσασα ἐκάθηρέ τε καὶ ἡγίασε καὶ οἱονεὶ προήρδευσε».Ἡ ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στὴν Παναγία εἶναι τὸ ἀντίστοιχο μὲ τὸ μυστήριο τοῦ δικοῦ μας βαπτίσματος.
Ἐπειδὴ ὅμως διὰ τοῦ Ἀδὰμ «ἡ ἁμαρτία εἰσῆλθεν εἰς τὸν κόσμον καὶ διὰ τῆς ἁμαρτίας ὁ θάνατος», ἡ Παναγία, ὡς ἀπόγονος τοῦ Ἀδὰμ καὶ κληρονόμος τοῦ προπατορικοῦ ἁμαρτήματος, πέρασε καὶ αὐτὴ μέσα ἀπὸ τὴ διαδικασία τοῦ θανάτου, ὅπως ὅλοι οἱ «ἐν τῷ Ἀδὰμ ἀποθνήσκοντες». Δὲν μετατέθηκε κατευθείαν ζωντανή, χωρὶς θάνατο, στὸν οὐρανό, κατὰ τὴ σφαλερὴ πάλι ἄποψη τῆς δυτικῆςΜαριολογίας. Γεύθηκε καὶ αὐτή, ὅπως κάθε ἄνθρωπος, τὸν θάνατο. Ἡ ψυχή της χωρίστηκε πραγματικὰ ἀπὸ τὸ σῶμα της.Τὴν ὥρα τῆς ἱερᾶς της Κοιμήσεως, ὁ ἴδιος ὁ Υἱός ἔρχεται «πρὸς τὴν οἰκείαν λοχεύτριαν», τὴν παναγία μητέρα του, καὶ «δεσποτικαῖς παλάμαις… τὴν ἱερὰν ψυχὴν ὑποδέχεται» καὶ μὲ τὴν τιμητικὴ συνοδεία τῶν ἀγγέλων ὅλων καὶ τῶν ἁγίων τὴν ἀνεβάζει, ὄχι ἁπλῶς στὸν οὐρανό, ἀλλὰ«ἕως αὐτοῦ τοῦ βασιλικοῦ θρόνου»του, στὰἐπουράνια «Ἅγια τῶν Ἁγίων»(Ἀθανάσιος Γιέ-φτιτς).
Καὶ πάλι ὁ Υἱὸς της συνενώνει οὐρανὸ καὶ γῆ, συναθροίζει τοὺς πάντες «τοῦ κηδεῦσαι ἐνδόξως τὸ σῶμα τὸ ἄχραντον» τῆς Θεοτόκου. «Θεαρχίῳ νεύματι», μὲ τὸ θεϊκό του πρόσταγμα, ἀπὸ τὰ πέρατα τῆς οἰκουμένης «οἱ θεοφόροι ἀπόστολοι ὑπὸ νεφῶν μεταρσίως αἰρόμενοι»,«πάντοθεν, θείᾳ δυνάμει περαιωθέντες, τὴν Σιὼν κατελάμβανον».Καὶ οἱ ὑπέρτατες «τῶν οὐρανῶν δυνάμεις σὺν τῷ οἰκείῳ Δεσπότῃ παραγενόμεναι»,ἀλλὰ καὶ ὅλος ὁ ἅγιος λαὸς ἐν Ἱερουσαλήμ, «καταλαβόντες τὸ πανάχραντον καὶ ζωαρχικὸν σκῆνος» τῆς θεόπαιδος Μαριάμ, ὑπὸ τὸ κράτος ἀσυνήθους δέους, προπέμπουν σὲ θεοπρεπῆ ταφὴ «τὸ θεοδόχον καὶ ἀκραιφνέστατον σῶμα»της. Στὸ πάνσεπτο σκήνωμά της «προσπίπτουσι βασιλεῖς σὺν Ἀρχαγγέλοις καὶ Ἀγγέλοις…, Ἐξουσίαι, Θρόνοι, Ἀρχαί, Κυριότητες, Δυνάμεις καὶ Χερουβίμ καὶ τὰ φρικτὰ Σεραφίμ».
Ἡ Παναγία λοιπόν, ὅπως ὅλοι οἱ θνητοί, «τῇ νομίμῳ ταφῇ πα-ραδίδοται».Τὸ πανάγιο, ἀλλὰ φθαρτὸ ἀκόμη σῶμα της κατατέθηκε στὸν τάφο. Ἐκεῖ ὅμως δὲν τὸ ἄγγιξε ἡ φθορὰ τοῦ θανάτου. Δὲν μπῆκε στὴ διαδικασία τῆς ἀποσύνθεσης. Συνέβη σ’ αὐτὴν «νέκρωσις ἄφθορος». Ἡ μητέρα τῆς Ζωῆς δὲν μποροῦσε νὰ μένει κάτω ἀπὸ τὴν κυριαρχία τοῦ θανάτου. Ἀπὸ τὸ μνῆμα τὸ σῶμα της «τριταῖον καὶ ἄφθαρτον πρὸς οὐρανίους δόμους μετεωρίζεται» (Ἅγ. Ἰω. Δαμασκηνός). Στὶς τρεῖς ἡμέρες ἀπὸ τὴν Κοίμησή της ὁ Υἱὸς καὶ Θεός της τὴν ἀνέστησε. Τῆς ἔδωσε ἀμέσως τὸ ἄφθαρτο, ἔνδοξο καὶ αἰώνιο σῶμα ποὺ θὰ τῆς ἔδινε κατὰ τὴ Δευτέρα Παρουσία του. Καὶ τὴν ἀνέβασε ὁλοζώντανη καὶ ὁλοφώτεινη στὸν οὐρανό, κάνοντάς την χαρὰ καὶ βασίλισσα ἀγγέλων καὶ ἀνθρώπων καὶ μητέρα τοῦ κόσμου.
Ἔτσι λοιπόν, ἂν καί, μιμούμενη τὸν Υἱό της, ὑποκύπτει στοὺς νόμους τῆς φύσης, ταυτόχρονα νικάει τὴ φύση. Ἂν καὶ ἀποθνήσκει, ὅμως «σὺν τῷ Υἱῷ ἐγείρεται διαιωνίζουσα». Δὲν ἔχουμε μόνο Κοίμηση, ἀλλὰ καὶ Μετάσταση. Καὶ τὸ γεγονὸς αὐτὸ εἶναι γιὰ μᾶς ὅ,τι καλύτερο θὰ μποροῦσε νὰ μᾶς συμβεῖ. Διότι δὲν θὰ ξεχάσει ποτὲ τοὺς οἰκείους της, ἐμᾶς, ἡ Παναγία. «Συγγενοῦς οἰκειότητος μὴ ἐπιλάθῃ, Δέσποινα»!
Ἂς χαροῦμε λοιπὸν ἀπέραντα ὅλοι γιὰ τὴ Μητέρα μας!
(ΛΥΧΝΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ, ἀρ. φ. 397, Αὔγ. 2016, ἐπηυξημένο)
!>