Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
-
2017
(901)
- Δεκεμβρίου(84)
- Νοεμβρίου(72)
- Οκτωβρίου(97)
- Σεπτεμβρίου(69)
- Αυγούστου(80)
- Ιουλίου(60)
- Ιουνίου(57)
- Μαΐου(84)
- Απριλίου(78)
- Μαρτίου(83)
-
Φεβρουαρίου(65)
- Tό πρῶτο Μεγάλο Ἀπόδειπνο τῆς Ἁγίας Μεγάλης Τεσσαρ...
- «Σοῦ μιλοῦσε Ρωσικά!»
- Ὁ A’ Κατανυκτικός Ἑσπερινός στήν Ἱερά Μητρόπολη Πα...
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. Χ...
- Μνήμη τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς τῆς Σαμαρείτιδος στήν Πάτρα
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ μέ τόν Σεβ...
- Η ευχή του Αγίου Εφραίμ του Σύρου
- «Είδε χότζας το χαλβά...!»
- Ευχή Αγίου Εφραίμ του Σύρου
- ΤΟ ΧΕΡΙ ΠΟΥ ΔΙΝΕΙ - π. Δημητρίου Μπόκου
- «Ὑπάρχει μόνο μία Μακεδονία καὶ αὐτὴ εἶναι ἡ ἑλλην...
- Μὴ λές: «κάνε ὑπομονὴ»
- Δὲν κατάλαβε, τὸν παραπλανοῦν;
- ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ : Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ρώμης καὶ ὁ Ἐπίσκοπό...
- Το μοναστήρι, οι μοναχοί και οι επισκέπτες
- Ιερά Αγρυπνία επί τη Μνήμη της ευρέσεως της τιμίας...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΩΝ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
- Πότε και πώς νηστεύομε;
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΚΡΕΩ μέ τόν Σεβα...
- Εκδρομή των κατηχητικών ομάδων Αγ. Νικολάου Αλυκών...
- 7 ήμερη προσκυνηματική εκδρομή στους Αγίους Τόπους
- 12 χρόνια ἀπὸ τὴν εἰς Ἐπίσκοπον χειροτονία τοῦ Σεβ...
- Ορθόδοξε λαέ, μέμνησο του Κολυμπαρίου! - Σάββας Ηλ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη Μνήμη της ευρέσεως της τιμίας...
- Ἐκοιμήθη ἡ Προηγουμένη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἐλεούσης Πα...
- Ὁ Πανοσιολογιώτατος Ἀρχιμ. π. Ἱερόθεος Ζαχαρῆς, ἐξ...
- Ψυχοσάββατο
- Επίσκοπος Ευκαρπίας εξελέγη ο Αρχιμ. π. Ιερόθεος Ζ...
- Θεία Λειτουργία διά τήν ἐπέτειον τῆς εἰς Ἐπίσκοπον...
- Ζ’ γεῦμα ἀγάπης γιά τήν ἀνέγερση τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγ...
- Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρός ἡμ...
- Ἑόρτια ἐκδήλωση τοῦ Ἱεροῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ Εὐαγ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ μέ τόν Σεβα...
- Μεγάλη εὐλογία ἡ ἐπίσκεψη τῶν Πατρινῶν στοὺς Ἁγίου...
- Ὁ νέος Γενικὸς Περιφερειακὸς Ἀστυνομικὸς Διευθυντὴ...
- Προς Κολυμβάρειον σύνοδον: Εις τι συνίσταται η κα...
- O Μητροπολίτης Ναϊρόμπι, Ὑπέρτιμος καὶ Ἔξαρχος Κέν...
- Μεγαλοπρεπὠς εόρτασε ο Ναός του Αγίου Χαραλάμπους ...
- Κοσμική και θεία σοφία
- Ο ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΤΡΩΝ κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ...
- Την Κυριακή 12 Φεβρουαρίου θα ευρίσκεται...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΑΡ...
- Βίος Αγίου Ιερομάρτυρος Χαραλάμπους του Θαυματουργού
- ΜΙΑ ΟΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ - π. Δημητρίου Μπόκου
- "H έννοια της Αρετής στο Δημοτικό Τραγούδι" - Εκδή...
- O ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΤΡΩΝ ΣΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ ...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ι.Ν. Αγίου Χαραλάμπους εις Κρ...
- Ὁ θρῆνος τοῦ Κολοκοτρώνη γιὰ τὴν Ἑλλάδα
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΖ’ ΛΟΥΚΑ μέ τόν Σεβασμ...
- Μνημόσυνο Θεοδώρου Κολοκοτρώνη
- ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΝΕΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑ ΚΑΡΝΑΡΟΥ "Ο ΕΠΙΣΚΟ...
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Συμεὼν τοῦ Θεοδόχου στὴν Ἱερὰ Μο...
- Ὁ ἑορτασμὸς τῆς Ὑπαπαντῆς τοῦ Κυρίου στὴν Πάτρα
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Τρύφωνος στήν Ἱερά Μητ...
- Τριώδιον, Σωστικόν καί Ἅγιον
- Ἡ ὑποδοχὴ τοῦ Κυρίου
- Ὁ πλανητάρχης
- Ομιλία κ. Ευάγγελου Κωστακιώτη στην Χριστιανική Στ...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- ΟΙ ΝΕΟΙ ΔΙΟΙΚΗΤΕΣ ΤΗΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗΣ ΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙ...
- Ὁ ἑορτασμός τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν στήν Ἱερά Μητρόπολη...
- Το διήμερο 9 και 10 Φεβρουαρίου, η Ενορία μας πανη...
- Συνεχίζονται κανονικά τα μαθήματα Ελληνικών παραδο...
- Ανακοινωθέν της Ι.Μ. Φωκίδος για την Ι.Μ. Παναγίας...
- Ιανουαρίου(72)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2017
19:23
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
«Εἶδε ὁ χότζας τό χαλβᾶ, καί ξέχασε τό κοράνι», λέει μιά σοφή μας παροιμία. Δέν ἔφταιγε ὁ χαλβᾶς, πού ὁ χότζας ξέχασε τό κοράνι, ἀλλά ἡ κοιλιά του· ἡ ἀδυναμία του νά ἀντισταθεῖ στίς ἐπιθυμίες της.
Ἐφόσον ἔχουμε σῶμα, εἶναι φυσικό νά πεινᾶμε, καί νά θέλουμε νά φᾶμε, καί μάλιστα ὅ,τι τό καλύτερο.
Κανένας δέν θέλει νά τρώει τά πιό ἄνοστα φαγητά, οὔτε καί αὐτοί πού νηστεύουν.
«Εἶχα παρευρεθεῖ (μοῦ ἔλεγε ἕνας γιατρός) σέ ἰατρικό συνέδριο στήν Ἀθήνα. Ὅλοι οἱ γιατροί τόνιζαν στίς εἰσηγήσεις τους, πόσο ἐπικίνδυνο πρᾶγμα εἶναι γιά τήν ὑγεία, ἡ ὑπερκατανάλωση κρέατος. Ὅμως, τό μεσημέρι οἱ περισσότεροι στό «τραπέζι» ἔτρωγαν κρέας». Τέτοια «δύναμη» ἔχει ἡ κοιλιά.
Ὁ Ὅσιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος χαρακτηρίζει τήν κοιλιά «πονηρή δέσποινα» - πονηρή κυρία (λόγος 14, 1), καί «μαινάδα» - τρελή κυρία (λόγος 15,1), πού κυβερνᾶ τόν (ἐμπαθῆ) ἄνθρωπο.
Τίς τρελές ὀρέξεις της καλούμαστε, τώρα τή Μ. Τεσσαρακοστή, νά ἀντιμετωπίσουμε.
Θά τό καταφέρουμε; Ἡ ἀρετή μας φαίνεται στά δύσκολα, ὄχι στό εὔκολα.
Τό νά τρῶς εἶναι εὔκολο, τό νά μήν τρῶς (=νά σέβεσαι τή νηστεία) εἶναι τό δύσκολο.
Θά τό πράξουμε τό δύσκολο ἤ θά πάθουμε, ὅ,τι ἔπαθε ὁ χότζας, βλέποντας τόν ἀγαπημένο του χαλβᾶ;
Κατά τήν Ἁγία Γραφή καί τούς Ἁγίους Πατέρες, ἡ ἀθέτηση τῆς νηστείας ἀνοίγει τήν πόρτα καί γιά ἄλλες «ἀθετήσεις». (Γ΄Μακκαβαίων 7:11. & Δευτ. 11:16).
Γιατί, ἡ ὑποδούλωση στήν κοιλιά, ἀδυνατίζει τήν θέληση, καί μέ ἀδύνατη θέληση, πῶς θά τηρήσουμε τίς ἐντολές τοῦ Κυρίου;
«Παιδί μου (ἔλεγε ἕνας σεβάσμιος Ἁγιορείτης Γέροντας), ὅταν κάποιος καταφρονεῖ τίς νηστεῖες, δείχνει ἀπό μόνος του πώς εἶναι ἀδύνατος. Καί σάν ἀδύνατος, εἶναι ἱκανός νά κάνει καί ἄλλα πράγματα, πού ἔχουν σχέση μέ τή σάρκα».
Ὅταν ὁ ἄνδρας (λέει ὁ Μ. Βασίλειος) βλέπει τή γυναίκα του νά «συζεῖ» μέ τή νηστεία, τήν ἐμπιστεύεται.
«Οὐχ ὑποπτεύει γάμων ἐπιβουλήν ὁ ἀνήρ, νηστείαις ὁρῶν τήν γυναῖκα συζῶσαν» (Περί Νηστείας Α, 7). (Τότε νηστεία σήμαινε ἤ τελεία ἀσιτία ἤ ξηροφαγία).
Ὁ Κύριος χαρακτηρίζει τήν ἀθέτηση τῆς ἐγκρατείας ὡς τό ἔσχατο σημεῖο καταπτώσεως τῶν ἀνθρώπων· ὡς «σημεῖον τῶν καιρῶν».
Στίς ἔσχατες μέρες (λέει) οἱ ἄνθρωποι δέν θά κάνουν τίποτε ἄλλο, ἀπό τό νά τρῶνε νά πίνουν, καί νά ἱκανοποιοῦν τίς σαρκικές ἐπιθυμίες τους, ὅπως ἀκριβῶς γινόταν καί στίς μέρες τοῦ Νῶε (Μτ. 24:37), γι'αὐτό καί τούς ἐξαφάνισε μέ τόν κατακλυσμό.
Στέλνοντας τό μήνυμα, πώς ὅταν οἱ ἄνθρωποι δέν κάνουν τίποτε τό πνευματικό, παρά μόνο τρῶνε, πίνουν κ.λ.π., δέν ἔχουν λόγο ὑπάρξεως!
Γιά τό λόγο αὐτό, ἡ Γραφή ἐλέγχει ὅσους τό ρίχνουν στό καθημερινό φαγοπότι.
«Σεῖς ποὺ τρῶτε ἐκλεκτὰ κατσίκια καὶ μοσχάρια γάλακτος (Ἀμώς 6:4). «Ἀλίμονο σέ σᾶς πού τώρα εἶστε χορτάτοι, γιατί θά πεινάσετε» (Λκ. 6:25). «Ψυχή μου, ἀναπαύου, φάει, πίου, εὐφραίνου», (Λκ. 12:19), εἶχε ὡς σύνθημα στή ζωή του ὁ πλούσιος τῆς παραβολῆς, γι'αὐτό καί κολάσθηκε.
Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μας ἔχοντας αὐτά ὑπόψη της (καί ὄχι μόνο) καθιέρωσε μιά σειρά ἀπό νηστεῖες, οὕτως ὥστε ἡ ζωή τοῦ (ὀρθοδόξου) χριστιανοῦ νά χρωματίζεται κατά καιρούς ἀπό τήν ἐγκράτεια, χάρη τοῦ Χριστοῦ.
Γι'αὐτό καί ἡ (αὐστηρή) νηστεία εἶναι τό ξεκίνημα τῶν πνευματικῶν ἀγώνων, «ἡ τῶν πνευματικῶν ἀγώνων ἀρχή» (Τριώδιο, «Δόξα» ὄρθρου Κυριακῆς Τυρινῆς).
Καί ἄρα χωρίς (αὐστηρή) νηστεία δέν ὑπάρχει πνευματική ζωή, παρά μόνο πνευματικός θάνατος.
Καί γι'αὐτό ἡ καταφρόνηση τῶν νηστειῶν, θεωρεῖται ἀπό τήν Ἐκκλησία μας βαρύτατο ἁμάρτημα.
Ὁ λαϊκός ἐπιτιμᾶται μέ τό ἐπιτίμιο τοῦ «ἀφορισμοῦ»· (ἀρχικά σήμαινε παραμονή τοῦ πιστοῦ στήν ἐξώπορτα τοῦ Ναοῦ· δηλαδή ἀποκοβόταν ἀπό τό Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας· θεωρεῖτο ἀνάξιος νά ἀνήκει στήν Ἐκκλησία!).
Ὁ δέ κληρικός ἐπιτιμᾶται μέ τό ἐπιτίμιο τῆς καθαιρέσεως. Θεωρεῖται ἀνάξιος νά εἶναι Ἱερέας! ( ΞΘ΄ Ἁγίων Ἀποστόλων).
Τέλος, «νηστεία» στή γλώσσα τῆς Ἐκκλησίας σημαίνει ἤ τελεία ἀσιτία ἤ ξηροφαγία, ἤ φαγητό χωρίς λάδι, ἤ ἔστω μέ λάδι.
Καί ἡ Μ. Τεσσαρακοστή εἶναι περίοδος αὐστηρᾶς νηστείας. «Δεῖ πᾶσαν τήν τεσσαρακοστήν νηστεύειν ξηροφαγοῦντας» (Ν΄τῆς Λαοδικείας).
Ἀφ' ἑνός μέν πρός συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν μας (ἡ ἡδονή τῆς ἁμαρτίας «ξεπληρώνεται» μέ τήν ὀδύνη, «οὐδείς γάρ ἀναμάρτητος»), ἀφ' ἑτέρου δέ, ὡς συμμετοχή στόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ.
(Πῶς θά συμμετάσχουμε στόν Σταυρό Του; Τρώγοντας καί πίνοντας;) «Πρέπει καθημερινά νά γυμνάζουμε τόν ἑαυτό μας μέ νηστείαις, μέ σκληραγωγίες, μέ ἁπλό φαγητό καί λιτό τραπέζι, ἀποφεύγοντας παντοῦ καί πάντοτε τήν πολυτέλεια.
Διαφορετικά, εἶναι ἀδύνατο νά εὐαρεστήσουμε τόν Κύριο» (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ὁμιλία Γ΄εἰς τόν Λάζαρον καί πλούσιον).
Ἀλήθεια. Ὡς ὀρθόδοξοι χριστιανοί, ποιούς ἔχουμε ὡς πρότυπο στήν πνευματική μας ζωή;
Τούς καλοφαγάδες ἤ τούς ἁγίους, πού ἦταν μεγάλοι νηστευτές, πρός χάρη τοῦ Ἐσταυρωμένου Ἰησοῦ; Καλή Μ. Τεσσαρακοστή!
πηγή:romfea.gr
!>