Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
-
Οκτωβρίου(85)
- Ὁ Γενικός Ἐπιθεωρητής Ἀστυνομίας Νοτίου Ἑλλάδος κ....
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Ε' ΛΟΥΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΙ...
- Κοινωνικό Φροντιστήριο για τα φιλολογικά μαθήματα ...
- Κυριακὴ 30 Ὀκτωβρίου 2016 στὸν Ἅγιο Ἀπόστολο Ἀνδρέ...
- Νέοι των Κατηχητικών μας Ομάδων στην Ιερά Μονή Ομπλού
- Χορωδία παραδοσιακών τραγουδιών και εκκλησιαστικών...
- Ἡ ἑορτὴ τῆς 28ης Ὀκτωβρίου στὴν Πάτρα
- Αλλάζει η ώρα από αύριο
- Η Εορτή της Παναγίας Σκέπης και η Δοξολογία για τη...
- Σπάνιο φωτογραφικό υλικό από το ιστορικό της επανα...
- Όταν θα ξεδιπλώσεις σήμερα την ελληνική σημαία…
- Βάζει ο Ντούτσε τη στολή του - Σοφία Βέμπο
- Τα τρία «ΟΧΙ» που ξεχάστηκαν
- 28η Οκτωβρίου 1940 - ΤΟ ΟΧΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
- Τό ΟΧΙ τοῦ κλήρου στό ἔπος τοῦ 1940
- Υψώστε την Ελληνική Σημαία... Η Πατρίδα μας γιορτά...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Δημητρίου τοῦ Μυροβλήτου, στήν ...
- Τη αυτή ημέρα μνήμην επιτελούμεν των Αγίων Πατέρων...
- Ἡ ἀρχαιοπρεπὴς Θεία Λειτουργία τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τ...
- Ἐκοιμήθη ἐν Κυρίῳ ὁ Πρωτ. π. Φώτιος Κατσαρός
- H ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΒΑΤΟΠΑΙ...
- Επετειακή Εκδήλωση για την 28η Οκτωβρίου 1940 στην...
- Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία, η Μητέρα της Αγιότητο...
- Κυριακή ΣΤ΄ Λουκά: Κάποιοι άνθρωποι είναι χειρότερ...
- Ιερά Αγρυπνία στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών επί τη εορτ...
- Έναρξη των Χειμερινών Δραστηριοτήτων της Χριστιαν...
- Θεία Λειτουργία τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου
- Πρόγραμμα Τμημάτων Νεανικών Κατηχητικών Ομάδων Ενο...
- Θέλησα να κατέβω από τον Σταυρό μου...
- Η Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου
- Ι. Ν. ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΑΤΡΩΝ - Ομιλία π. Ευαγγέλου Πρ...
- Ευχή του Αγίου Παϊσίου σε εορτάζοντα μοναχό
- Ὀνομαστήρια τοῦ Πρωτοσυγκέλλου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλε...
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Ὁσίου Γερασίμου τοῦ νέου Ἀσκητοῦ στὴν ...
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Ἀρτεμίου στὴν Πάτρα
- Μνημόσυνο τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου
- Άγιος Γεράσιμος, ο της Κεφαλληνίας ο πολύτιμος θησ...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Mεγαλειώδης ἐκδήλωση τοῦ Λυκείου Ἑλληνίδων Πατρῶν ...
- Η Ορθόδοξη πίστη μας και οι αποστάτες, που θέλουν ...
- Ἡἀληθινὴ εὐσέβεια (β)
- Ο λεβέντης
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Δ’ ΛΟΥΚΑ μέ τόν Σεβασμι...
- Ενοριακές πνευματικές ευκαιρίες - δραστηριότητες (...
- Λαμπρὰ Ἐγκαίνια τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Γεωργίου ...
- Μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής στην Ενορία μας
- Μαθήματα Ελληνικών παραδοσιακών χορών στην Ενορία μας
- Ξεκίνησαν οι συναντήσεις των Κατηχητικών Ομάδων τη...
- Ἁγιασμὸς στόν ΑΠΣ (ἀθλητικό ποδοσφαιρικό Σύλλογο) ...
- Πρόγραμμα συναντήσεων Κατηχητικών Ομάδων Ενορίας Α...
- Μητροπολίτης Πατρῶν Χρυσόστομος: «Μὴ χάσετε τοῦ τό...
- Το Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2016 ξεκινούν οι συναντήσε...
- ΣΑΝ ΣΉΜΕΡΑ 13 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΤΟΥ 1904 ΕΦΟΝΕΥΘΗ Ο ΜΑΚΕΔΟ...
- 2η Ἐπέτειος ἀπό τήν εἰς Ἐπίσκοπον χειροτονία τοῦ Θ...
- Ἡ νέα Διοικήτρια τοῦ Καραμανδανείου Νοσοκομείου Πα...
- Ο π. Τιμόθεος Παπασταύρου, την Κυριακή στο Ναό μας
- Κοινωνικό Φροντιστήριο για τα φιλολογικά μαθήματα ...
- Προσκύνημα Ρώσων Ναυτικῶν στὸν Ἅγιο Ἀνδρέα Πατρῶν
- Ὑποδοχὴ Ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου στὸν Ἱερὸ...
- Ὁ Ἑορτασμός τῆς Ἐπανακομιδῆς τῆς τιμίας Κάρας τῆς ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Γ’ ΛΟΥΚΑ μέ τόν Σεβασμι...
- Θεία Λειτουργία επί τη εορτή των Αγίων Μαρτύρων Πρ...
- Μια υπέροχη προσκυνηματική εκδρομή πραγματοποίησε ...
- Προσκυνηματική εκδρομή στην Πάτμο και στους Λειψού...
- Ελευθερία! Ένας λόγος… - Σάββας Ηλιάδης
- ΠΟΛΥΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ- ΕΟΡΤΗ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗ...
- Υπάρχει μικρή και μεγάλη αμαρτία;
- Ἡ ἀληθινὴ εὐσέβεια (α)
- Νέος μητροπολίτης Άρτης ο επίσκοπος Επιδαύρου Καλλ...
- Αυτό το Σάββατο η Ενορία μας διοργανώνει Προσκυνημ...
- Κάθε Πέμπτη τελείται στο Ναό μας η Ακολουθία του Μ...
- Κοινωνικό Φροντιστήριο για τα φιλολογικά μαθήματα ...
- Είναι δύσκολο να δεχτούμε την ευθύνη των πράξεων μας.
- Ποια είναι τα Λειτουργικά Σκεύη;
- Η εισήγηση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου ...
- Ο Πατριάρχης Γεωργίας Ηλίας Β΄ προς τον Πάπα Φραγ...
- Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου Διονυσίου...
- Η ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΕΠΛΗΓΩΣΕ ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΗΣ Ο...
- Ξεκίνησαν τα μαθήματα Ελληνικών παραδοσιακών χορών...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Β' ΛΟΥΚΑ μέ τόν Σεβασμι...
- " Προσφεύγω στην αγάπη Του !!! "
- «Ὀφειλομένη ἀπάντηση στήν ὁμάδα τῆς δῆθεν ἐκπαιδευ...
- Κάθε Δευτέρα τελείται στο Ναό μας Ιερά Παράκληση π...
- Ἐπίσκεψη τοῦ Ὑφυπουργοῦ παρά τῷ Πρωθυπουργῷ κ. Τέρ...
- Ἐπίσκεψη τοῦ Ὑπουργοῦ Ἐσωτερικῶν κ. Παναγιώτη Κουρ...
- Σεπτεμβρίου(109)
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
- Ιουνίου(82)
- Μαΐου(107)
- Απριλίου(106)
- Μαρτίου(95)
- Φεβρουαρίου(83)
- Ιανουαρίου(115)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2016
00:06
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Για την τέλεση του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας και των άλλων Μυστηρίων ή Ιεροπραξιών απαιτείται ή χρήση διαφόρων σκευών, αποκλειστικά για το σκοπό αυτό. Αυτά είναι:
α. Το Άγιο Ποτήριο
Ποτήρι χρυσό ή αργυρό με υψηλή βάση, στο όποιο ρίχνεται ο οίνος και το ύδωρ την ώρα πού τελείται ή Άγία Προσκομιδή. Στη Θεία Λειτουργία άγιαζόμενα μετατρέπονται σε Αίμα Χρίστου. Μέσα στο Άγιο Ποτήριο τίθεται και το Σώμα του Χρίστου, μετά τον καθαγιασμό απ’ οπού μεταλαμβάνουν οι πιστοί.
Εικονίζει το Ποτήριο εκείνο στο όποιο ο Κύριος Ιερούργησε και παράδωσε στους Αποστόλους το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας (Λουκ. κβ’, 20).
β. Ό Δίσκος ή το Άγιο Δισκάριο
Μικρός, αβαθής, στρογγυλός δίσκος, χρυσός ή αργυρός, στον όποιο τοποθετείται, την ώρα πού τελείται ή Προσκομιδή, ο Αμνός και αγιάζεται στον καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων. Ομοίως πάνω σ’ αυτόν τοποθετούνται οι μερίδες της Παναγίας, των Αγίων (των εννέα Ταγμάτων), των ζώντων και τεθνεώτων.
Συμβολίζει τη φάτνη της Βηθλεέμ, τη νεκρική κλίνη και τη γη.
γ. Ή Λαβίδα
Ό αρχαίος τρόπος μεταλήψεως των πιστών ήταν αυτός πού τηρείται σήμερα από τους Λειτουργούς πρώτα το Σώμα του Χρίστου από το Δίσκο και μετά το Αίμα από το Ποτήριο. Ή λέξη λαβίδα δήλωνε τότε μεταφορικά τη «λαβίδα» των ιερατικών δακτύλων και χεριών, με τα όποια το Άγιο Σώμα εισαγόταν στα στόματα των πιστών.
Το κοχλιάριο (κουταλάκι) χρησιμοποιήθηκε αργότερα τοπικά και γενικεύθηκε το 10ο αιώνα, αλλάζοντας τον τρόπο Μεταλήψεως. Ή ονομασία όμως της λαβίδας έμεινε στο κουταλάκι.
Συμβολίζει τη λαβίδα των Σεραφείμ πού είδε στο δράμα του ο Ησαΐας.
δ. Ό Αστερίσκος
Σταυροειδές έλασμα το όποιο συγκρατεί το κάλυμμα πάνω από το Δισκάριο, όταν ο Λειτουργός μετά το πέρας της Ακολουθίας της Αγίας Προσκομιδής «καλύπτει» τα προετοιμασθέντα Δώρα.
Συμβολίζει το στερέωμα του ουρανού και τον αστέρα των Μάγων.
ε. Τα Καλύμματα
Δύο ισομεγέθη καλύμματα σε σχήμα σταυρού με τα όποια καλύπτονται ο Δίσκος και το Ποτήριο κατά την Άγία Προσκομιδή.
Συμβολίζουν τα σπάργανα του Θείου Βρέφους, όταν το Δισκάριο εικονίζει τη Φάτνη και τα νεκρικά όθόνια του Χρίστου, όταν το Δισκάριο γίνεται νεκρική κλίνη.
στ. Ό Αήρ
Κάλυμμα ορθογώνιο μεγαλύτερο από τα προηγούμενα, με το όποιο καλύπτονται τα Τίμια Δώρα στην Ιερά Πρόθεση και αργότερα, μετά την απόθεση τους, στην Άγία Τράπεζα. Αυτό το κάλυμμα στην μεγάλη Είσοδο ο Ιερέας ή ο Διάκονος, όταν υπάρχει, το φέρει στην πλάτη του.
Συμβολίζει ο,τι και τα καλύμματα.
ζ. Ή Λόγχη
Μαχαίρι σε σχήμα λόγχης. Μ’ αυτό κόπτεται ο άρτος και εξάγεται ο Αμνός και οι μερίδες στην Προσκομιδή.
Συμβολίζει τη λόγχη του στρατιώτη με την οποία έλόγχισε την πλευρά του Χρίστου επάνω στο Σταυρό.
η. Το Ζέον
Μικρό δοχείο πού χρησιμοποιείται για τη μεταφορά θερμού (ζέοντος) ύδατος και έκχυση του μέσα στο Άγιο Ποτήριο πριν από τη Θεία Κοινωνία. Με αυτό τον τρόπο εξαίρεται ή ζέση του Αγίου Πνεύματος και παρακινούμαστε με τέτοια θερμότητα πίστεως να προσερχόμαστε στη Θεία Μετάληψη.
Συμβολίζει το ζεστό αίμα πού έρρευσε από την πλευρά του Χρίστου μετά τη λόγχευσή Του.
θ. Ή Μούσα
Είναι σπόγγος «πεπλατυσμένος» χρησιμοποιείται στη συστολή, δηλ. στην άπόμαξη (καθάρισμα) του Δίσκου και του Αντιμηνσίου. Φυλάσσεται μέσα στο Αντιμήνσιο.
ι. Ό Σπόγγος
Σφαιρικό σφουγγάρι πού τοποθετείται μέσα στο Άγιο Ποτήριο 2* – για να απορροφά την υγρασία του – μετά την κατάλυση από τον Ιερέα των υπολειμμάτων της Θείας Κοινωνίας μετά τη Μετάληψη των πιστών.
Συμβολίζει το σπόγγο με τον όποιο στο Γολγοθά έπότισαν τον Κύριο οξος.
ία. Τα Μάκτρα
Κόκκινα μανδήλια πού χρησιμοποιούνται στη Θεία Μετάληψη Κλήρου και Λάου. Μ’ αυτά σπογγίζουμε το στόμα μας. Όταν τα κρατάμε σωστά (με τα δύο χέρια μας, κάτω από το πηγούνι μας), προφυλάσσουν την τυχόν πτώση Μαργαριτών στο δάπεδο από απροσεξία ή από στιγμιαία αδεξιότητα.
ιβ. Ό Κωδωνίσκος
Μικρό καμπανάκι το όποιο κτυπά ο Ιερέας κάποια στιγμή του Όρθρου κατά τη διάρκεια της Προσκομιδής, σαν συνθηματικό ενάρξεως, ώστε, ο μεν Λαός να μνημονεύει νοερά τα ονόματα των ζώντων και κεκοιμημένων του, ο δε Λειτουργός να εξάγει μερίδες στο Άγιο Δισκάριο για όλους αυτούς πού «κατά διάνοιαν» έχει.
ιγ. Το Αρτοφόριο
Είναι ένα κατάλληλο ειδικό μεταλλικό συνήθως κουτί πού χρησιμοποιείται για τη φύλαξη της Θείας Κοινωνίας. Περιέχει Άγιο Άρτο εμβαπτισμένο στο τίμιο Αίμα του Κυρίου (δηλ. το Σώμα και το Αίμα Του).
Εξάγεται τη Μεγάλη Πέμπτη και αποξηραίνεται για να διατηρείται. Κατά τη χρήση υγραίνεται για να μαλακώσει με κοινό οίνο. Χρησιμοποιείται σε έκτακτες ανάγκες, εκτός Θείας Λειτουργίας, κατά τη διάρκεια του έτους και κοινωνούν οι Ιερείς τους ασθενείς και άτομα πού δεν μπορούν να μεταβούν στο Ναό.
Αρτοφόριο λέγεται και το πρόσθετο κυτίο στο όποιο διαφυλάσσεται ο Αμνός του Κυρίου, (το Σώμα και το Αίμα Του), από την Κυριακή μέχρι την ημέρα πού θα χρησιμοποιηθεί στην προηγιασμένη Θεία Λειτουργία.
ιδ. Ό Τίμιος Σταυρός
Ανάλογα με τη λειτουργική του χρήση έχουμε:
(1) Το Σταυρό των λιτανειών,
(2) Το Σταυρό του αγιασμού,
(3) Το Σταυρό ευλογίας της Αγίας Τραπέζης,
(4) Τον «Εσταυρωμένο» του Ιερού, πού εξάγεται τη Μεγάλη Πέμπτη για προσκύνηση στο μέσον του Ναού.
ιέ. Ό Επιτάφιος
Είναι κατάλληλο ύφασμα με κεντημένο ή ζωγραφισμένο τον Χριστό νεκρό, όπως ήταν μετά την αποκαθήλωση. Αργότερα στον Επιτάφιο προστέθηκαν, γύρω από τον Χριστό ή Παναγία, ο Ιωσήφ και ο Νικόδημος, ο Ιωάννης, Μυροφόρες και Άγγελοι, σε «επιτάφιο θρήνο».
Αυτό τον Επιτάφιο προσκυνούμε και περιφέρουμε τη Μεγ. Παρασκευή στρωμένο πάνω σ’ ένα διασκευασμένο τραπέζιο το λεγόμενο Κουβούκλιο, πού συμβολίζει το λίθο, πάνω στον όποιο το Σώμα του Χρίστου δέχτηκε τις μεταθανάτιες περιποιήσεις.
ιστ. Τα Θυμιατήρια
Είναι κινητά πύραυνα, (κατάλληλα μεταλλικά σκεύη), πού δέχονται τα κάρβουνα και το θυμίαμα, με τα όποια θυμιώνται ή Άγία Τράπεζα, οι Άγιες εικόνες και ο Λαός, όπως και όταν το Τυπικό καθορίζει στις διάφορες Ακολουθίες. Εξαρτώνται από αλυσίδες με ή χωρίς κωδωνίσκους και ή βάση τους είναι με ή χωρίς κάλυμμα.
Στις Ακολουθίες των Μεγάλων Ωρών και σε ορισμένες άλλες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται απλούστερα Θυμιατήρια χειρός, τα «κατζία» σαν ένα είδος κυμβάλου πού συνοδεύει την ψαλμωδία (ιδίως μετά από ανάλογη εκπαίδευση).
Με το θυμίαμα πού προσφέρουμε την ώρα της προσευχής υποβοηθείται ή ανάταση της ψυχής προς τα υψηλά «άνω σχώμεν τάς καρδίας». Όπως το θυμίαμα θερμαινόμενο στον άνθρακα ανέρχεται προς τα άνω εύωδιάζοντας το περιβάλλον, έτσι και ή ψυχή του πιστού με θερμή πίστη πρέπει να πτερουγίζει προς τα άνω μυροβλύζουσα, άπαγγιστρωμένη από τις υλικές μέριμνες.
Ή βάση του θυμιατηρίου υποδεικνύει την ανθρωπότητα του Χρίστου, ή φωτιά τη θεότητα Του και ο ευώδης καπνός μας «πληροφορεί» την προπορευόμενη εύωδία του Αγίου Πνεύματος.
ιζ. Τα Έξαπτέρυγα
Είναι μεταλλικοί δίσκοι με ανάγλυφες, άμφιπρόσωπες παραστάσεις εξαπτέρυγων Σεραφείμ, τοποθετημένοι σε κοντάρι. Χρησιμοποιούνται στη μικρή και μεγάλη Είσοδο και στις λιτανείες. Σήμερα εξυπηρετούν διακοσμητικό και συμβολικό σκοπό. Παλαιότερα κατασκευάζονταν από υμένες ή πτερά ζώων και τα χρησιμοποιούσαν οι Διάκονοι σαν ριπίδια (βεντάλιες) για να εκδιώκουν τα έντομα κυρίως πάνω από το Άγιο Ποτήριο. Σήμερα ή κίνηση αυτή συμβολικά γίνεται με τον Αέρα διπλωμένο, όταν ο Λειτουργός εκφωνεί: «Στώμεν καλώς…».
ιη. Τα Λάβαρα
Είναι είδος ιερών σημαιών με άμφιπρόσωπες παραστάσεις Αγίων, κεντητές ή ζωγραφιστές, πού χρησιμοποιούνται στις λιτανείες.
ιθ. Τα κηροπήγια
Είναι μεταλλικές βάσεις για στήριξη λαμπάδων πού ανάβονται για φωτισμό ή για ένδειξη ευλάβειας δύο συνήθως στην Άγία Τράπεζα και μία στην Προσκομιδή. Συνθετότερα κηροπήγια είναι και αυτά στα όποια οι πιστοί ανάβουν τα κεριά τους στα προσκυνητάρια.
κ. Τα Σήμαντρα και οι Κώδωνες
Είναι οι καμπάνες με τις όποιες καλούνται οι πιστοί στους Ί. Ναούς με ανάλογη σήμανση για Θ. Λειτουργία, για λιτανεία, για εκφορά νεκρών κ.λπ.
Στίς Ιερές Μονές υπάρχουν και σήμαντρα, κόπανοι και «τάλαντα», με τα όποια οι Μοναχοί, ανάλογα με το τυπικό κάθε Μονής, ειδοποιούνται λεπτομερώς για την προετοιμασία ή την πρόοδο των Ακολουθιών.
!>