Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
- Οκτωβρίου(85)
-
Σεπτεμβρίου(109)
- ΠΑΝΑΓΙΑ ΓΟΡΓΟΕΠΗΚΟΟΣ
- Σύναξη τῶν Στελεχῶν τοῦ Νεανικοῦ ἔργου τῆς Ἱερᾶς Μ...
- Φοράς Σταυρό;
- Γλυκό κουταλιού σταφύλι
- Ανέκδοτο: Το παραξενο ζωο
- Η συγνώμη δεν είναι λέξη είναι τρόπος ζωής!
- Ἡ Σύνοδος τῆς Κρήτης καὶ τὸ Παγκόσμιο Συμβούλιο τῶ...
- Ὁ οἰκουμενισμὸς – τά ἀκάθαρτα Πνεύματα καὶ ...
- «Πιστεύεις ότι μπορεί ο Θεός;»
- Ακολουθία Ὑπερευλογημένης Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη Εορτή της Παναγίας της Γοργοε...
- Ετερόδοξες «εκκλησίες», δηλαδή αιρέσεις - Σάββας Η...
- ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ: «Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΕΝ ΠΑΡΑΧΑΡΑΣΣΕΤΑΙ...
- Ἵδρυση Ἀδελφότητος « Ἅγιος Ἀπόστολος Ἀνδρέας Πατρῶν»
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Α' ΛΟΥΚΑ μέ τόν Σεβασμι...
- Δίπτυχο για τα ονόματα ζώντων & τεθνεώτων
- Η ταπεινοφροσύνη είναι η βάση
- Με την αγάπη στο Χριστό o αδύνατος και δειλός γίνε...
- Κατα πόσο η πίστη μας είναι συνειδητή;
- Ομολογία Πίστεως από τον ηθοποιό Πέτρο Ξεκούκη (vi...
- 52η Ἐπέτειος τῆς Ἐπανακομιδῆς τῆς Ἁγίας Κάρας τοῦ ...
- Χορευτικά τμήματα Ελληνικών παραδοσιακών χορών στη...
- Κυριακή Α' Λουκά: «Έξελθε απ΄εμού, ότι ανήρ αμαρτω...
- Ἄρχισαν οἱ ἑορτὲς γιὰ τὴν 52η ἐπέτειο τῆς Ἐπανακο...
- Κοινωνικό Φροντιστήριο για τα φιλολογικά μαθήματα ...
- Mεγαλώσαμε με εκείνο το «τι θα πει ο κόσμος», και ...
- Ο πιστός φίλος
- Μήνυμα μαρτυρικό, ἀπό ματωμένα ράσα, γιά τόν κ. Φί...
- ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ Μ...
- Εγκύκλιος Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμο...
- Η σύλληψις του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου (23 Σεπ...
- Γλέζος: ''Η πρώτη αντίσταση στην Ελλάδα έγινε από ...
- ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ...
- Ξέρεις το «Πάτερ ημών»;
- Αν έχουμε εμπιστοσύνη στον οδηγό, στον πιλότο, στο...
- Πατατοκεφτέδες
- Ανέκδοτο "Το αεροδρόμιο"
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ ΣΤΟΝ Ι.Ν. ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Στην τελική ευθεία… - Σάββας Ηλιάδης
- Μεγάλη Μουσικοχορευτική ἐκδήλωση «Στά βήματα τοῦ Ἀ...
- Ἡ ἐκκλησία εἶναι θεραπευτήριο καί ὄχι δικαστήριο τ...
- Γλυκό ψυγείου με πτι μπερ και άνθος αραβοσίτου σοκ...
- Τι σημαίνει η φράση: Τας θύρας τας θύρας εν σοφία ...
- Πόσα και ποιά είναι τα βιβλία της Αγίας Γραφής
- Είχε ο Ιησούς αδέλφια;
- Ανέκδοτο.........
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ μέ τόν Σ...
- Κυριακή μετά την Ύψωσιν - ΘΕΛΕΙ ΑΥΤΑΠΑΡΝΗΣΗ
- Ἡ ἑορτὴ τῆς Ἁγίας Σοφίας στὴν Πάτρα
- ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, ΠΙΣΤΙΣ, ΕΛΠΙΣ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ
- Συνεχίζεται η Αγιογράφηση του νεόδμητου Ναού του Α...
- Ἁγιασμὸς στὸν Παιδικὸ Σταθμὸ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως...
- Ὁ νέος Διοικητὴς τῆς Ναυτικῆς Διοίκησης Ἰονίου στὸ...
- Βραδυὰ ἐπιτυχόντων μαθητῶν τοῦ Δήμου Δυτικῆς Ἀχαΐα...
- ΠΑΝΗΓΥΡΙΣΕ Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΡΟΦΗΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΤΗΝ Υ...
- Ένας αυτόπτης στο μαρτύριο του Χρυσοστόμου Σμύρνης!
- Νὰ κτίσουν, ὄχι νὰ τοὺς κτίσουμε!
- Ἡ ἑορτὴ τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ στὴν Ἱερά Μ...
- Οἱ «ἐχθροὶ τοῦ Σταυροῦ»...
- Ὁ Ἁγιασμὸς στὸ Ἐκκλησιαστικὸ Λύκειο Πατρῶν μὲ τὴν ...
- Ο ΤΙΜΙΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ Τὸ καύχημα τῶν Χριστιανῶν
- Ἡ προϊστορία καὶ ἡ ἱστορία τοῦ Τιμίου Σταυροῦ
- Γιατί γιορτάζουμε την Ύψωση του Τίμιου Σταυρού;
- Θεϊκή αγάπη
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα, της Εορτής της Υψώσεως το...
- Άγιος Χρυσόστομος Σμύρνης και οι συν αυτώ Άγιοι Αρ...
- Η ΕΥΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Δες πόσο απλό είναι: Αγάπη προς τον Θεό, αγάπη προ...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Προσκυνηματικ...
- Ὁ Ἁγιασμός μέ τήν εὐκαιρία τῆς νέας σχολικῆς χρονιᾶς
- Ἡ Θεοτόκος, τῶν Ὀρχομενίων, ἄμαχος πρόμαχος
- Ο Αγιασμός στα σχολεία της Ενορίας μας (φωτογραφίες)
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ μέ τόν ...
- Είναι Νόμιμη και Συνταγματική η Μετατροπή του μαθή...
- Ή αρετή της υπομονής», Γέροντος Παϊσίου
- Όποιος σκάβει τον λάκκο του άλλου, πέφτει μέσα ο ί...
- Γκεοργκιέφσκι: Δεν έχουμε κανένα ίχνος σύνδεσης με...
- Ευαγγέλιο και κινητό
- Πανήγυρις Παρεκκλησίου Πνευματικού Κέντρου Αγίου Γ...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΙΑΣΜΩΝ ΝΕΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ 2016 – 20...
- Κυριακή πρὸ τῆς Ὑψώσεως (Ἰω. γ΄ 13-17) - ΑΠΟΔΕΙΞΗ ...
- Μήνυμα πρός Ἐκπαιδευτικούς μέ τήν ἔναρξη τῆς νέας ...
- «Οι Βίοι των Αγίων»: Η μοναδική Παιδαγωγική της Ορ...
- Ι.Μ. Πατρών - Ανακοίνωση
- Προσκυνηματική εκδρομή στην Παναγία τη Μαλεβή και ...
- «Ἂν εἴχαμε ἀγάπη...»
- Βρήκα το Χριστό! φώναζε κλαίγοντας ο Χειρουργός!
- Δροσερό γλυκό με άρωμα πορτοκαλιού
- ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΓΕΝΕΣΙΟΥ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ ...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΕΛΕΟΥΣΗΣ ΠΙΤΙΤΣΑΣ Π...
- Μητροπολίτης Πατρῶν Χρυσόστομος "Ὅποιος δέν θέλει ...
- Γέννηση της Υπεραγίας Θεοτόκου
- Μη υποβοηθούμενη ευθανασία για αιώνιο θάνατο
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή του Γενεθλίου της Υπερα...
- Χορευτικά τμήματα Ελληνικών παραδοσιακών χορών στη...
- Ἡ ὁμάδα Μπάσκετ «Προμηθέας» Πατρῶν, στὸν Σεβασμιώτ...
- Ἑσπερινὸς στὸ Ἄνω Σαλμενῖκο Ἀχαΐας
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥ μέ τόν Σεβα...
- «Ὁ ρόλος τοῦ ἐπισκόπου Ρώμης στήν κοινωνία τῶν Ἐκκ...
- ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ: ΘΕΪΚΟ ΔΩΡΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΙΚΟΣΤΟ ΑΙ...
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
- Ιουνίου(82)
- Μαΐου(107)
- Απριλίου(106)
- Μαρτίου(95)
- Φεβρουαρίου(83)
- Ιανουαρίου(115)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2016
22:50
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
«Εἰς μίαν, ἁγίαν, καθολικήν καί ἀποστολικήν Ἐκκλησίαν. Ὁμολογῶ ἕν Βάπτισμα εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν` προσδοκῶ ἀνάστασιν νεκρῶν καί ζωήν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος. Ἀμήν».
Στους πρωτόγνωρους και απερίγραπτους σε απανθρωπιά και εγκατάλειψη καιρούς, που ο Θεός παραχώρησε να `ρθουν και να αλλάξουν άρδην και «εντυπωσιακώς» τη ζωή μας, αντί να νιώθουμε την άνεση και τη χαρά της συσπείρωσης κάτω από τη σκέπη της Αγίας Ορθοδοξίας, ακολουθώντας τους ποιμένες μας, βλέπουμε και ακούμε πολλούς απ` αυτούς, να προσπαθούν, πάση θυσία, να κάνουν το αντίθετο. Να μας ανεβάσουν, άκοντες εκόντες, στο άρμα του Οικουμενισμού, μη αισθανόμενοι (;) το βάρος της ευθύνης που τους αναλογεί απέναντι στο ποίμνιό τους και στο Θεό, που τους εμπιστεύτηκε αυτήν τη διακονία.
Είναι, λέει ο ορθόδοξος ποιμένας, ο παπισμός, ο δεύτερος πνεύμονας, που αναπνέει η «εκκλησία». Ναι, αλλά αυτός ο πνεύμονας πάσχει βαρέως. Ασθενεί και χρειάζεται θεραπεία, δηλαδή μετάνοια. Και αφού θεραπευθεί, μπορεί να προσαρμοστεί στο σώμα και να προσφέρει «τον υγιή αέρα». Αλλιώς θα το μολύνει. Έτσι μας λένε οι άγιοι.
Πώς όμως να γίνει αυτό, αφού παντού και πάντοτε σιωπάται ηχηρώς και απολύτως και σκοπίμως η λέξη «αίρεση» και χρησιμοποιείται και προβάλλεται αντ` αυτής, επιμόνως, η λέξη «ετεροδοξία» και τα ομόρριζά της;
Βέβαια, όσο κι αν θέλουν να καλύψουν το κενό και την πλάνη με λεξιλογικά παιχνίδια, αυτές οι λέξεις μιλάνε από μόνες τους. Δεν αποκλείεται, δηλαδή, να σημαίνουν ακριβώς αυτό που θέλουν να αποφύγουν. Μάλιστα, όταν το σημαίνον αναφέρεται στην πίστη και στα δόγματα της Εκκλησίας, το εννοιολογικό του περιεχόμενο, το σημαινόμενο, ταυτίζεται με αυτό της αίρεσης.
Ανατρέχοντας σε έγκυρα λεξικά, κάναμε μια καταγραφή ερμηνείας αυτών των λέξεων, όπου φαίνεται ξεκάθαρα η ως άνω παρατήρηση:
ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ LIDDELL-SKOTT:
Ετεροδοξέω-ώ = έχω ετέραν δοξασίαν, «δόξαν είναι ψευδή το ετεροδοξείν» (Πλάτων). Παρά δε Εκκλησιαστικοίς, είμαι ετερόδοξος, αιρετικός (Ιγνάτιος, Ευσέβιος).
Ετεροδοξία = το υπολαμβάνειν (το να πιστεύει κάποιος) εν πράγμα αντί ετέρου, πλάνη γνώμης. Παρά δε Εκκλ. το να είναι τις ετερόδοξος, αιρετικός (Ιγνάτιος, Ευσέβιος, Αθανάσιος, Επιφάνιος).
Ετερόδοξος = ο έχων διάφορον δόξαν, διάφορον γνώμην, αντίθ. του ομόδοξος 2) ο πρεσβεύων άλλο παρά το ορθόν, ο ακολουθών πλάνην, αντίθετον του ορθόδοξος. Παρά Εκκλ. αιρετικός.
ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ ΡΗΜΑΤΩΝ ΚΟΝΤΕΟΥ:
Ετεροδοξέω-ώ = δοξάζω ψευδή, έχω ετέραν δοξασίαν, είμαι αιρετικός. ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ: Το ρήμα παρασύνθετον εκ του ετερόδοξος (έτερος+δόξα) εξ ου και ετεροδοξία (αντίθ. ομόδοξος ή ορθόδοξος) = ο ψευδή δοξασίαν έχων, 2. Παρ` εκκλ.= ο μη ορθόδοξος.
ΛΕΞΙΚΟΝ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ:
Ετεροδοξία = πλάνη γνώμης 2. Εκκλ. η ιδιότης του ετεροδόξου.
Ετερόδοξος = ο έχων διάφορον ή πεπλανημένην γνώμην 2. Εκκλ. ο αιρετικός. β) ο πρεσβεύων δόγμα διάφορον του επικρατούντος εν τη χώρα της διαμονής του.
ΛΕΞΙΚΟ Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ:
Ετερόδοξος = αυτός που πιστεύει σε θρησκευτικό δόγμα διαφορετικό από αυτό που επικρατεί στη χώρα διαμονής του. ΑΝΤ. Ομόδοξος, ομόθρησκος.
ΛΕΞΙΚΟΝ ΠΡΩΪΑΣ:
Ετεροδοξία = η ιδιότης του ετεροδόξου΄// (κατ` επέκτ.), εσφαλμένη δοξασία, πεπλανημένη γνώμη.
Ετερόδοξος = ο πρεσβεύων άλλο θρησκευτικόν ή φιλοσοφικόν δόγμα΄ // (κατ` επέκτ.), ο πεπλανημένα πρεσβεύων, αιρετικός.
ΠΟΛΥΛΕΞΙΚΟ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΖΩΗ:
Ετερόδοξα επίρ. = όχι σύμφωνα με το ορθόδοξο χριστιανικό δόγμα, αλλά σύμφωνα με τις δοξασίες των αιρετικών. Αντίθ.: ορθόδοξα.
Ετεροδοξία = 1. Η ιδιότητα του ετεροδόξου, το να ανήκει κάποιος σε άλλο δόγμα ή σε θρησκευτική αίρεση. 2. Το να ανήκει κάποιος σε θρησκευτικό δόγμα διαφορετικό από αυτό που επικρατεί στη χώρα του. 3. (με επέκτ.) η λανθασμένη γνώμη.
Ετερόδοξος = 1. Αυτός που πιστεύει σε διαφορετικό θρησκευτικό ή φιλοσοφικό δόγμα, από αυτό που επικρατεί στη χώρα του, ο αλλόθρησκος. 2. Ο αιρετικός.
Δεν είμαστε βέβαιοι, αν ακολουθούμε τον ενδεδειγμένο τρόπο παρουσίασης, από φιλολογική και θεολογική άποψη. Το βέβαιο είναι πως, σε όλες τις ερμηνείες, μεταξύ των άλλων, επισυνάπτονται, αυτή του άλλου δόγματος και εν κατακλείδι της αίρεσης.
Επειδή όλα τα λήμματα, ερμηνεύοντας τη λέξη «ετερόδοξος», αναφέρονται στη διαφορετικότητα του δόγματος και για να φανεί ξεκάθαρα πως αυτή η διαφορετικότητα είναι στην ουσία της αίρεση, θα δούμε τι λέει σχετικά ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης: «Τα δόγματα είναι οι αποφάνσεις των αγίων Πατέρων στις Οικουμενικές Συνόδους, όταν αντιμετώπιζαν αιρετικές διδασκαλίες, που αλλοίωναν την αποκαλυπτική αλήθεια».
Επίσης: «Δόγμα ονομάζεται η οριοθέτηση της αποκαλύψεως. Στην ουσία, όμως, το δόγμα δείχνει τον αποκαλυπτόμενο εν δόξη Χριστό. Πρόκειται για την έκφραση των θεοφανειών, τόσο της Παλαιάς, όσο και της Καινής Διαθήκης. Το δόγμα δεν είναι μια απλή εξωτερική ομολογία, αλλά είναι η διατύπωση της αποκαλυπτικής αλήθειας. Και αυτό το έκαναν οι άγιοι Πατέρες, γιατί υπήρχε ειδικός λόγος, αφού οι αιρετικοί αμφισβητούσαν την αποκάλυψη. Έτσι υπάρχει διαφορά δόγματος και ερμηνείας». (Μητρ. Ναυπάκτου Ιεροθέου, «Εμπειρική Δογματική», τόμος Α΄).
Είναι λογικό και φυσικό λοιπόν πως, το ετέρως δοξάζειν ακολουθείται από το ετέρως διδάσκειν, το οποίο διαπλάθει το έτερον ήθος και δι` αυτού αναδύεται το ετέρως ζην και πολιτεύεσθαι, τουτέστιν αιρετικώς και πάντως όχι ορθοδόξως.
Ηλιάδης Σάββας
Δάσκαλος
Κιλκίς, 28-9-2016
!>