Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
- Οκτωβρίου(85)
- Σεπτεμβρίου(109)
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
-
Ιουνίου(82)
- Μη φοβάσαι τίποτα... Ο Χριστός είναι κοντά σου!
- Σπιτικό κίτρινο τυρί
- Ἡ ἑορτή τῶν Πρωτοκορυφαίων Ἀποστόλων Πέτρου καί Πα...
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τῶν Πρωτοκορυφαίων Ἀποστόλω...
- Μαρμελάδα πεπόνι
- Η Ενορία μας στην Αίγινα (φωτογραφίες)
- Ἡ ἑορτή τῶν Ἁγίων Πάντων στόν Ἱερό Ναό Ἁγίων Πάντω...
- 52η Ἐπέτειος ἀπό τήν κοίμηση τοῦ π. Γερβασίου
- Η Λιτανεία στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό των Αγίων Π...
- Ἡ ἑορτή τῶν Ἁγίων Πάντων στήν Ἱερά Μονή Ἁγίων Πάντ...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΣΤΟ ΕΤΗΣΙΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟ...
- Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΓΕΝΕΣΙΟΥ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗΝ...
- Ἡ μνήμη τοῦ Γενεσίου τοῦ Τιμίου Προδρόμου στήν Κάτ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ μέ τόν...
- Γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης: Οι άνθρωποι παιδί μου ε...
- Ὁ Ἑσπερινός τοῦ Γενεσίου τοῦ Τιμίου Προδρόμου στήν...
- Το Γενέθλιο του Αγίου Ιωάννη Προδρόμου και Βαπτιστ...
- Ο Όσιος Παΐσιος και το πεντοχίλιαρο
- Σκέψεις μέ ἀφορμή κείμενο τοῦ θεοφιλεστάτου ἐπισκό...
- Ἡ ἱερά Πανήγυρις τῆς Ἁγίας Τριάδος στόν ὁμώνυμο Να...
- Στα αναπάντητα "γιατί" του πόνου...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ μέ τόν ...
- Αὐτή εἶναι ἡ Ἑλλάδα μας...
- Ἡ Ἑορτή τῆς Ἁγίας Τριάδος στά Ζαρουχλέϊκα Πατρῶν
- Μιά πρωτότυπη φιλανθρωπική ἐκδήλωση στό Δῆμο Δυτικ...
- Ἡ Πρωταθλήτρια Σοφία Ρήγα στόν Σεβασμιώτατο Μητροπ...
- Πανηγυρικός Ἑσπερινός στόν πανηγυρίζοντα Ἱερό Ναό ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει ημερήσια προσκυνηματική ε...
- Κυριακή της Πεντηκοστής
- Πεντηκοστή
- Ψυχοσάββατο τῆς Πεντηκοστῆς
- Ένα αγόρι πέθανε...
- «Τό πρόβλημα στά Σχολεῖα δέν εἶναι ἡ προσευχή καί ...
- Είναι ποτέ δυνατόν να εξισωθεί και να ενωθεί η αστ...
- Η ωφέλεια των ψυχών από τα μνημόσυνα
- Λαογραφικός Χορευτικός Ὂμιλος Πατρῶν ” Χορευτικό Π...
- Ἑορτή Λήξης τῶν μαθημάτων στό Ἐκκλησιαστικό Λύκειο...
- Χρόνια πολλά στόν π. Ἱερώνυμο τῶν Νοτενῶν
- «Ἡ ἐκ τῆς Δύσεως ἀλλοτρίωση»
- Η Ανάληψη του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού (δέκα τοπο...
- «Δόξα τω Θεώ, ευχαριστώ Κύριε»
- Η μεγαλύτερη φιλανθρωπία είναι η προσευχή και ας μ...
- Στην προσπάθειά μου να πλησιάσω τον Θεό, έχω κάνει...
- Μέγας Αντώνιος: Ἀν θέλεις,εἰσαι δουλος των παθῶν, ...
- Οἱ κανόνες τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων
- ΕΟΡΤΑΣΕ ΤΟ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΟΝ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ ΤΗ...
- Ἐγκαίνια τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους Τσουκαλε...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ 318 ΘΕΟΦΟΡΩΝ ...
- Φωτογραφικά στιγμιότυπα από την κατανυκτική Αγρυπν...
- Άγιος Πορφύριος: Η στενοχώρια δείχνει ότι δεν εμπι...
- Τι είναι η αμαρτία; Τι σημαίνει αμαρτάνω;
- Περί Εκκλησίας, περί αιρετικών, περί οικουμενιστών...
- Κυριακή των Αγίων Πατέρων της Α΄ Οἰκουμενικής Συνό...
- ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΟΙ ή ΠΑΠΕΣ ;
- Ο Άγιος Λουκάς ο Ιατρός, Αρχιεπίσκοπος Συμφερουπόλεως
- Η κοίμηση και η αγιοκατάταξη του Αγίου Λουκά επισκ...
- Πρόγραμμα πανηγύρεως Ι.Ν. Αγίας Τριάδος Αλισσού
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΠΑΝΑΓΗ ΠΑΪΣΙΟΥ (ΜΠΑΣΙΑ) Σ...
- Ιερά Αγρυπνία, υπέρ υγείας, ιάσεως και αναρρώσεως,...
- Η Εορτή της Αποδόσεως του Πάσχα στον Άγιο Νικόλαο ...
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἀναλήψεως στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρών
- Η ΑΝΑΛΗΨΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἀναλήψεως στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Τα Κρύα Ιτεών της Πάτρας εόρτασαν τη Μνήμη του Οσί...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Αγίου Παναγή του Μπασιά
- Ο Άγιος Παναγής (Παΐσιος) της Κεφαλληνίας (Ο Παπα...
- ”Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τοῦ Τυφλοῦ μέ τόν Σεβα...
- Κυριακή του Τυφλού (Ἰωάν. θ΄ 1-38) - Η ΘΕΟΤΗΤΑ ΤΟΥ...
- Την ώρα της Προσευχής κερδίζουμε πολλά… - Άγιος Ι...
- Η ενορία Αγίου Ιωάννου Προδρόμου Κάτω Αχαΐας σε συ...
- Το διήμερο 6 και 7 Ιουνίου η Ενορία μας εορτάζει κ...
- Ιερά Αγρυπνία, υπέρ υγείας, ιάσεως και αναρρώσεως,...
- Ἀλήθεια δέν ξέρετε κ. Ὑπουργέ τί φταίει;
- Οι ορθόδοξες προϋποθέσεις των Συνόδων - Σάββας Ηλι...
- Κυριακή 12 Ἰουνίου 2016 Θά τελεσθοῦν τά Ἐγκαίνια ...
- Ιερά Πανήγυρις Οσίου Πατρός ημών Παναγή του Μπασιά
- «Ὦ, γενεὰ ἄπιστος καὶ διεστραμμένη...[1]»
- Προσκυνηματική εκδρομή στην Ιερά Μονή Οσίου Δαυίδ ...
- Μηνύματα του Αγίου Όρους - Χριστοφόρος Μοναχός Ιβη...
- Ημερήσια προσκυνηματική εκδρομή στον Άγιο Νεκτάριο...
- Το όνομα προσελκύει και τη χάρη - Σάββας Ηλιάδης
- ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΤΣΟ...
- Μαΐου(107)
- Απριλίου(106)
- Μαρτίου(95)
- Φεβρουαρίου(83)
- Ιανουαρίου(115)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 12 Ιουνίου 2016
00:04
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Τελικά οι Ορθόδοξες Εκκλησίες έχουν Προκαθημένους ή πάπες; Μήπως κάποιοι με αφορμή την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο θέλουν να παραχωρήσουν στους Προκαθημένους και παπικές αρμοδιότητες;
Τα ερωτήματα αυτά προέκυψαν από τις αντιδράσεις ορισμένων “υπερασπιστών” της μελλούσης Αγίας και Μεγάλης Συνόδου που ξεσηκώθηκαν με αφορμή τις ομόφωνες συνοδικές αποφάσεις των Ιεραρχιών των Εκκλησιών Σερβίας, Βουλγαρίας, Γεωργίας και Ελλάδος που αναφέρονται στη στάση που θα τηρήσουν οι Εκκλησίες αυτές στην Πανορθόδοξη Σύνοδο.
Χωρίς να απαντούν στις επί μέρους σοβαρότατες αιτιάσεις των Ι. Συνόδων των Τοπικών Εκκλησιών διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους και μονότονα επαναλαμβάνουν: Οι Προκαθήμενοι έχουν υπογράψει τα κείμενα και αυτοί έλαβαν απόφαση τόσο για τη σύγκλιση, όσο και για τη διαδικασία και τον κανονισμό λειτουργίας της Συνόδου . συνεπώς, οι Τοπικές Σύνοδοι δεν έχουν κανένα δικαίωμα να αποφαίνονται επί των αποφάσεων των Προκαθημένων! Στην ίδια λογική στοιχίστηκε ακόμα και η Ιερά Ενδημούσα Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο επίσημο ανακοινωθέν της (6.6.16).
Με συγχωρείτε! αλλά από πότε οι Προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών έγιναν … πάπες; Από πότε η προσωπική απόφαση-επιλογή ενός Προκαθημένου δεσμεύει τελεσίδικα και υποχρεώνει σε συμμόρφωση τη Σύνοδο της Ιεραρχίας στην οποία αυτός ανήκει;
Ο Προκαθήμενος ή η Σύνοδος των Ιεραρχών αποτελεί το ανώτατο όργανο διοικήσεως των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών σύμφωνα με την Ορθόδοξη παράδοση; Η κάθε Εκκλησία αποφαίνεται εν Συνόδω και εκφράζεται διά της Συνόδου ή τη δεσμεύει η όποια άποψη του Προκαθημένου (δεν προσθέτω το «αποφαινομένου ex cathedra» για να μην πάει ο νους μας αλλού!);
Ασφαλώς οι Προκαθήμενοι υπέγραψαν! Επιστρέφοντας όμως στην Τοπική του Εκκλησία ο κάθε Προκαθήμενος υπέβαλλε ως όφειλε την απόφασή του στη κρίση της Συνόδου του. Και η κάθε Σύνοδος κυριαρχικά και υπεύθυνα αποφάνθηκε και ή συμφώνησε με την υπογραφή του Προκαθημένου ή δεν συμφώνησε και ασφαλώς ανέτρεψε την προσωπική απόφασή του! Μήπως κάποιοι ζητούν να υπαγορεύσουν τι θα έπρεπε να αποφασίσει η Σύνοδος;
Είναι προς τιμήν των Προκαθημένων των Εκκλησιών Σερβίας, Βουλγαρίας, Γεωργίας και Ελλάδος, οι οποίοι σεβόμενοι τον συνοδικό θεσμό έθεσαν στην κρίση του Σώματος της Ιεραρχίας την απόφασή τους. Και όχι μόνο αυτό. Αλλά τηρώντας κατά γράμμα και κατά το πνεύμα τον 34ο Αποστολικό Κανόνα συντάχθηκαν και συμφώνησαν και συνυπέγραψαν τις ομόφωνες αποφάσεις των Ιεραρχιών τους: «μηδὲ ἐκεῖνος (ο Πρώτος κάθε Τοπικής Συνόδου) ἄνευ τῆς πάντων γνώμης ποιείτω τι. Οὕτω γὰρ ὁμόνοια ἔσται, καὶ δοξασθήσεται ὁ Θεός, διὰ Κυρίου, ἐν ἁγίῳ Πνεύματι· ὁ Πατήρ, καὶ ὁ Υἱός, καὶ τὸ ἅγιον Πνεῦμα». Αυτό σημαίνει σεβασμός στο συνοδικό θεσμό. Αυτό σημαίνει σεβασμός στην ενότητα της Εκκλησίας!
Δυστυχώς ορισμένοι έχοντας συνηθίσει από τον τρόπο που λειτουργούν οι Σύνοδοι κάποιων Πατριαρχείων (εν βορρά και νότω και εώα … ονόματα δε λέμε, οικογένειες δε θίγουμε…) δεν μπορούν να “χωνέψουν” ότι υπάρχουν Τοπικές Εκκλησίες στις οποίες λειτουργεί το Συνοδικό σύστημα. Ασφαλώς με προβλήματα και δυσκολίες, αλλά λειτουργεί . δεν διατάζει – παπικώ τω τρόπω – ο Προκαθήμενος και οι λοιποί Συνοδικοί υπακούουν εκόντες-άκοντες…
Το επικίνδυνο για την ίδια την Ορθοδοξία είναι ότι αυτό το μοτίβο λειτουργίας της «Συνόδου» ορισμένων Πατριαρχείων θέλουν κάποιοι να το επιβάλλουν σε όλες τις Εκκλησίες και μέσω της Πανορθοδόξου Συνόδου προσπαθούν να εξυψώσουν τους Προκαθημένους από «primus inter pares» σε «primus sine paribus» (Προύσης Ελπιδοφόρος) και μάλιστα με παπική αρμοδιότητα! Έτσι είναι πιο εύκολο να αναγνωριστεί ο Πρώτος των Πρώτων και αυτός πάλι «sine paribus». Το ζήτημα αυτό είναι καθοριστικό και άπτεται της ίδιας της ουσίας της Ορθόδοξης εκκλησιολογίας.
Είναι προφανές ότι η εικόνα που δίνει η Ορθόδοξη Εκκλησία εν όψει της Πανορθοδόξου Συνόδου δεν είναι και η καλύτερη. Ορισμένοι εκ των υπευθύνων για την κατάσταση αυτή μη θέλοντας να αναγνωρίσουν τo σοβαρότατο μερίδιο ευθύνης που έχουν για το κατάντημα αυτό προσπαθούν να ενοχοποιήσουν το συνοδικό σύστημα λειτουργίας των τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών. Το πρόβλημα όμως το δημιούργησε κυρίως ο μέχρι τώρα αντιπαραδοσιακός τρόπος προετοιμασίας της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου και κυρίως ο Κανονισμός Λειτουργίας της, ο οποίος στο όνομα της Πανορθοδόξου Συνόδου περιφρονεί το συνοδικό θεσμό στις κατά τόπους Εκκλησίες. Δεν είναι δυνατόν σε τόσο σοβαρά θέματα (πχ εγκρίσεως των προσυνοδικών κειμένων) να αποφασίζει τελεσίδικα και δεσμευτικά για τις Εκκλησίες ένας εκπρόσωπος ερήμην των Ιεραρχιών των Τοπικών Εκκλησιών. Δεν είναι δυνατόν για τον Κανονισμό Λειτουργίας της Πανορθοδόξου Συνόδου να μην έχουν το τελικό λόγο οι Ιεραρχίες των Εκκλησιών. Ασφαλώς υπήρχε μία τυπική (γραφειοκρατική) εξουσιοδότηση, η οποία, όπως απεδείχθη εκ των πραγμάτων, δεν είναι δυνατόν να υποκαταστήσει την ουσιαστική λειτουργία του συνοδικού συστήματος της κάθε επί μέρους Εκκλησίας αλλά και της ανά την οικουμένη Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας.
Λύση στο διαφαινόμενο αδιέξοδο μπορεί να υπάρξει μόνο με την εν μετανοία σε πανορθόδοξο επίπεδο αναθεώρηση της μέχρι τώρα τακτικής. Την ύστατη αυτή στιγμή ο ουσιαστικός σεβασμός του συνοδικού θεσμού με τον σεβασμό των Συνοδικών αποφάσεων, οι οποίες ψηφίστηκαν ομοφώνως από τις Ιεραρχίες των Τοπικών Εκκλησιών, ας είναι η αρχή.
Πάτρα 10.6.16
Πρωτοπρεσβύτερος
Αναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος
Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών
!>