Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
- Οκτωβρίου(85)
- Σεπτεμβρίου(109)
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
- Ιουνίου(82)
- Μαΐου(107)
-
Απριλίου(106)
- ΑΓΙΟ ΦΩΣ 2016 - Η στιγμή της Αφής του Αγίου Φωτός ...
- Το Άγιον Φως μαρτυρεί την Ορθοδοξίαν - Ο Χότζας πο...
- Νέοι των Κατηχητικών μας Ομάδων ετοιμάζουν τα Πασχ...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ ΣΤΟΝ ...
- Ἡ A’ Ἀνάσταση στὴν Πάτρα
- Ευχαριστούμε θερμά όλους όσους προσέφεραν άνθη και...
- Η "πρώτη Ανάσταση" στον Ι.Ν.Αγίου Αντωνίου στα Κρύ...
- Η Ακολουθία του Επιταφίου Θρήνου στην Ενορία μας (...
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ
- Ὁ Ἐπιτάφιος στήν Πάτρα
- Η ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΩΝ ΩΡΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΘΗ...
- ΟΙ ΙΕΡΕΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΕΜΠΤΗΣ
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἀποκαθηλώσεως στήν Ἱερά Μητρόπολη ...
- Μεγάλη Παρασκευή πρωί 2016 στα Κρύα Ιτεών - Ακολο...
- Η Ακολουθία των Αχράντων Παθών του Κυρίου στον Ι.Ν...
- Ἡ Ἀκολουθία τῶν Παθῶν στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Διαδρομή Επιταφίου 2016
- Ἡ Θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου στόν Ἱερό ...
- Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας ἐν ὄψει τῶν ἁγίων ἡμερῶν τ...
- Τοποθέτηση ειδικού ανελκυστήρος για άτομα με ειδικ...
- «ΤΗ ΜΥΣΤΙΚΗ ΕΝ ΦΟΒΩ ΤΡΑΠΕΖΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΑΝΤΕΣ ΠΑΝΤΕΣ»
- ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗΣ
- Φωτογραφικά στιγμιότυπα από τις Ακολουθίες του Μυσ...
- Τό Ἱερό Εὐχέλαιο στήν Ἱ. Μονή Γηροκομητίσσης
- Tό τροπάριο τῆς Κασσιανῆς στόν Μητροπολιτικό Ἱερό ...
- π.Αλέξανδρος Σμέμαν: Το Τέλος (Μ.Δευτέρα-Μ.Τρίτη-Μ...
- Κυριακή των Βαΐων στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών Κάτω Αχ...
- Τροπάριο Κασσιανής "Κύριε, η εν πολλαίς αμαρτίαις....
- Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου στόν Ἱερό Ναό Τιμίου Σταυρ...
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἐξόδου στό Μεσολόγγι
- Κυριακή των Βαϊων στην Παναγία Αλεξιώτισσα - Επιμν...
- Ο Εορτασμός του Αγίου Λαζάρου στο παρεκκλήσιο της ...
- ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ – ΜΙΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
- Ο κ. Ηλίας Σκόνδρας θα ομιλήσει την Μ. Τετάρτη το ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ μέ τόν Σεβασμ...
- Κυριακή Βαΐων: Τη μία "Ωσαννά", την άλλη "Σταυρωθήτω"
- Τά κάλαντα τοῦ Λαζάρου στήν Πάτρα ἀπό τό Λύκειο Ἑλ...
- Ο φίλος του Χριστού. Ο Βίος του αγ. Λαζάρου, μέσα ...
- «Πρόσθες αὐτοῖς κακά, Κύριε»
- Ι.Ν. ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΛΕΞΙΩΤΙΣΣΗΣ ΠΑΤΡΩΝ - ΔΙΗΜΕΡΟ ΘΡΗΣΚΕ...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Εκδήλωση Πολυφωνικής χορωδίας Πατρών «Πορεία πρός ...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος 2016 ...
- Η μορφή του Εσταυρωμένου σε υπέρηχο εγκύου!
- Η Ενορία των Αγίων Χαραλάμπους και Αντωνίου Κρύα Ι...
- Νέες εργασίες καλλωπισμού εξωτερικά του Ιερού Ναού...
- Μπουγάτσα χωριάτικη νηστίσιμη
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς Ε’ Νηστειῶν μέ τόν Σεβα...
- Η Οσία Μαρία η Αιγυπτία: η ενσάρκωση της αληθινής ...
- Προβολή ταινίας στο Πνευματικό μας Κέντρο
- Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Ξεκινούν οι πρόβες της χορωδίας η οποία θα ψάλλει ...
- Νηστίσιμα, πανεύκολα και πεντανόστιμα ελιοπιτάκια ...
- «Ὀρθοτόμησον ἡμῶν τὴν ὁδὸν»
- Τὸ σκάνδαλο τοῦ Χριστιανισμοῦ
- Φακές αλάδωτες διαφορετικές!
- Αγία Θωμαΐς
- Άγιοι Αρίσταρχος, Πούδης και Τρόφιμος Απόστολοι απ...
- Άγιος Πορφύριος: Να κάνετε μετάνοιες όταν προσεύχε...
- Ο φίλος στην ανάγκη φαίνεται
- Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΪΕΡΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ Τ...
- Ἀδελφοποίηση τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Λυκείου Πατρῶν μέ ...
- Ο Μεγάλος Κανόνας
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ι.Μ. Αγίω...
- Κήρυγμα Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χρυ...
- Αυτή την Τετάρτη η Ακολουθία του Μεγάλου Κανόνος
- Ποτάμι εὐλαβείας ἐνώπιον τοῦ χαριτοβρύτου λειψάνου...
- Μια υπέροχη εκδρομή των Κατηχητικών μας Ομάδων στη...
- Όποιος νομίζει ότι είναι ικανός να διορθώνη τους ά...
- Μουσική ψαλτική εκδήλωση με ύμνους της Μ. Τεσσαρακ...
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς Δ’ Νηστειῶν μέ τόν Σεβα...
- Ιερά Πανήγυρις επί τη εορτή του Αγίου Λεωνίδου στο...
- Κυριακή Δ΄ Νηστειῶν, Ἰωάννου τῆς «Κλίμακος»: Μάρκ....
- Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Ε´ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
- Άραβες παίζουν το Μακεδονία Ξακουστή με γκάιντες σ...
- Απάντηση στον καθηγητή Γ. Δημακόπουλο (ΗΠΑ) για το...
- «Στῶμεν καλῶς, στῶμεν μετά φόβου»
- «Χαῖρε, ὀσμὴ τῆς Χριστοῦ εὐωδίας»
- Γιατί ἀδιαφορήσατε τόσο καιρό;»
- Η δικαιολογία γεννιέται από την αμετανοησία μας!
- Γέροντας Αιμιλιανός Σιμωνοπετρίτης: Ας πηγαίνουμε ...
- «Κόπος ἐστὶ τὸ σωθῆναι»
- Πως μπαίνουμε στον Ιερό Ναό;
- Πλήθη πιστῶν προσκυνοῦν τά Ἱερά Λείψανα τοῦ Ἁγίου ...
- Τι είναι η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία, πότε και ...
- Ὁ νυχτερινὸς ζητιάνος
- Ἂς φοβοῦνται ὅσοι πολεμοῦν τὴν Ἐκκλησία
- VIDEO ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΛΕΙΨΑΝΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ...
- Τα εμπόδια για την εξομολόγηση
- Ἡ Κυριακή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως στήν Ἱερά Μητρόπο...
- Μέσα σε κλίμα ιεράς κατανύξεως τελέσθηκε χθες Κυρι...
- Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Άγιο Νικόλαο Α...
- Tό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τῆς Σταυροπροσκυνήσεως ...
- Φιλική ποδοσφαιρική συνάντηση των Κατηχητικών μας ...
- Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στο Ναό του Αγίου...
- Προσκυνηματική επίσκεψη στην Ι.Μ.Αγίων Πάντων Τριτ...
- Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΠΙΣΤΟΥ
- Λαμπρή ὑποδοχή τῶν λειψάνων τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ τοῦ Ἰα...
- Όσιος Παΐσιος: Η υπερηφάνεια γελοιοποιεί τον άνθρωπο
- Μαρτίου(95)
- Φεβρουαρίου(83)
- Ιανουαρίου(115)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Σάββατο 23 Απριλίου 2016
00:03
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Εἶναι στίχος ποὺ τὸν ἀκοῦμε στὸ προοίμιο τῶν Ἀκολουθιῶν τοῦ Νυμφίου κατὰ τὴ Μ. Ἑβδομάδα. Προτάσσεται πρὶν ἀπὸ τὸ κατανυκτικὸ τροπάριο «Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος ἔρχεται», μαζὶ μὲ ἄλλους τρεῖς στίχους («Ἐκ νυκτὸς ὀρθρίζει τὸ πνεῦμά μου πρὸς σέ, ὁ Θεός...» κ.ο.κ.), καὶ ὅλοι μαζὶ ἀνήκουν στὴν περίφημη «ᾠδὴ» τοῦ προφήτη Ἡσαΐα.
«Πρόσθες αὐτοῖς κακά, Κύριε, πρόσθες αὐτοῖς κακὰ τοῖς ἐνδόξοις τῆς γῆς» (Ἡσ. κς΄ [26] 15).
Σκανδαλιστικὸς ἀκούγεται ὁ στίχος. Εὐχόμαστε λοιπὸν μέσα στὴν Ἐκκλησία νὰ δίνει ὁ Θεὸς κακὰ στοὺς ἐνδόξους, τοὺς κυβερνῆτες τῆς γῆς; Καὶ πῶς αὐτὸ μπορεῖ νὰ συνάδει μὲ τὸ πνεῦμα τοῦ ἐλέους καὶ τῆς συγγνώμης ποὺ κυριαρχεῖ στὴν Ἐκκλησία μας, αὐτὸ ποὺ ὁ ἴδιος ὁ Κύριος μᾶς δίδαξε, ὅταν μάλιστα ἀνέβαινε στὸ Σταυρὸ ὁδηγημένος ἀπὸ τοὺς κακούργους ἐκείνους ἐχθρούς Του; Πῶς μπορεῖ τὸ «πρόσθες κακὰ τοῖς ἐνδόξοις τῆς γῆς» νὰ συμφωνήσει μὲ τὸ «Πάτερ, ἄφες αὐτοῖς· οὐ γὰρ οἴδασι τί ποιοῦσι»; (Λουκ. κγ΄ [23] 34).
Καταρχὰς πρέπει νὰ ποῦμε ὅτι τὸ «πρόσθες κακὰ» ἀνήκει στὴν ἐποχὴ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὅταν δηλαδὴ ἀκόμα δὲν εἶχαν ἐκχυθεῖ στὸν κόσμο τὰ ἄπειρα ἐλέη καὶ οἱ οἰκτιρμοὶ τοῦ ἁγίου Θεοῦ, τὰ ὁποῖα ἀκριβῶς ἐξεχύθησαν μὲ τὴ σταυρικὴ θυσία τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ. Οἱ ἄνθρωποι τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ἀκόμα καὶ οἱ ἁγιότεροι ἐξ αὐτῶν, δὲν ἦταν σὲ θέση νὰ ἐννοήσουν τὸ βάθος καὶ πλάτος τῆς θεϊκῆς συγκαταβάσεως, τοῦ ἐλέους καὶ τῆς φιλανθρωπίας τοῦ μεγάλου Θεοῦ. Καὶ προκειμένου νὰ διατηρηθεῖ ἀκέραιη καὶ ἀλώβητη ἡ λατρεία τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ, προέβαιναν σὲ τέτοιου εἴδους ἀφορισμοὺς ὅσων ἔδειχναν στὴ ζωή τους ἀσέβεια καὶ ἀποστασία.
Ἐδῶ ὅμως τὸ πνεῦμα αὐτὸ ξεπερνιέται ἀπὸ τὸν Ἡσαΐα. Διότι ὁ Προφήτης τοῦ Θεοῦ, προβλέποντας τὸ μέλλον τῶν ἀνθρώπων αὐτῶν καὶ ἀντιλαμβανόμενος τί ὁ Θεὸς πρόκειται νὰ πράξει σ’ αὐτούς, λέει ἐκ τῶν προτέρων ὅσα πρόκειται νὰ πάθουν οἱ ἰσχυροὶ τῆς γῆς, οἱ κυβερνῆτες τῶν ἐθνῶν ποὺ εἶναι ἀσεβεῖς καὶ ἄδικοι, πονηροὶ καὶ ἀλαζόνες, καὶ συμπεριφέρονται μὲ σκληρότητα καὶ ἀδικία πρὸς τοὺς ὑπηκόους τους, μὴ ὑπολογίζοντας οὔτε ἀνθρώπινο οὔτε θεῖο δίκαιο. Ἡ προστακτικὴ συνεπῶς «πρόσθες» δὲν σημαίνει ὅτι ὁ Προφήτης εὔχεται στὸ Θεὸ νὰ τιμωρήσει μὲ ἀλλεπάλληλες συμφορὲς τοὺς ἰσχυροὺς τῆς γῆς, ἀλλὰ ὅτι δίνει σαφὴ προειδοποίηση, προβλέπει καθαρὰ αὐτὸ ποὺ ὁ Θεὸς πρόκειται νὰ πράξει. «Προαγορευτικόν», δηλαδὴ προφητικὸ εἶναι ἐδῶ τὸ «πρόσθες», ἐξηγεῖ ὁ ἑρμηνευτὴς τῶν Γραφῶν Θεοδώρητος, μὲ τὸ ὁποῖο ὁ Προφήτης «προλέγει τὸν ὄλεθρον τῶν διωκόντων τοὺς εὐσεβεῖς»1.
Ἀκόμα ὅμως κι ἂν ἔτσι ἔχουν τὰ πράγματα, θὰ μποροῦσε νὰ ἀντείπει κανείς, γιατί ὁ Θεὸς νὰ στέλνει κακὰ σὲ ὅσους δὲν θέλουν νὰ βαδίζουν σύμφωνα μὲ τὸ νόμο Του;
Στὴν ἐρώτηση αὐτὴ ἀπαντᾶ διεξοδικὰ ὁ Μ. Βασίλειος στὸ λόγο του «Ὅτι οὐκ ἔστιν αἴτιος τῶν κακῶν ὁ Θεός». Ἐκεῖ ὁ μέγας ἱεράρχης, ἀφοῦ ἐξαρχῆς κάνει τὴ διάκριση τοῦ πραγματικοῦ («φύσει») κακοῦ, ποὺ εἶναι ἡ ἁμαρτία, ἀπὸ τὸ θεωρούμενο ἀπὸ ἐμᾶς κακό («τὸ πρὸς τὴν ἡμετέραν αἴσθησιν»), ποὺ εἶναι ὅ,τι μᾶς πονεῖ καὶ μᾶς κάνει νὰ θλιβόμαστε (πόνοι, δυστυχίες, συμφορές, καταστροφές, θάνατος), ἔπειτα ξεκάθαρα λέει ὅτι ὁ Θεὸς δὲν ἔφτιαξε κακὸ στὸν κόσμο. Πῶς ἐξάλλου εἶναι δυνατὸν ὁ πανάγαθος Θεὸς νὰ ἔφτιαξε κάτι κακό; «Ὅλως μὴ Θεὸν αἴτιον ἡγοῦ τῆς ὑπάρξεως τοῦ κακοῦ», σὲ καμιὰ περίπτωση μὴ θεωρήσεις τὸν Θεὸ αἴτιο τῆς ὑπάρξεως τοῦ κακοῦ, τονίζει ὁ ἱερὸς Πατήρ. Τὸ κακὸ ὑπάρχει, ἐξηγεῖ, ἀπὸ τὸ αὐτεξούσιον τοῦ ἀνθρώπου, τὴ θέλησή του νὰ ἀπομακρυνθεῖ ἀπὸ τὸν Θεό, ποὺ εἶναι ἡ ζωὴ καὶ ἡ πηγὴ κάθε ἀγαθοῦ.
Ἐν τούτοις, κάποτε ὁ Θεὸς παραχωρεῖ νὰ συναντήσουν τὸν ἄνθρωπο αὐτὰ ποὺ θεωροῦμε θλιβερά, καὶ τὰ ὁποῖα εἶναι συνέπειες τοῦ ὄντως κακοῦ, τῆς ἁμαρτίας. Καὶ τὸ κάνει αὐτὸ ὁ Θεός, ἐξηγεῖ καὶ πάλι ὁ Μ. Βασίλειος, «πρὸς τὸ συμφέρον», «ἐπὶ διορθώσει τῶν πλημμελημάτων», καθότι ὅλα αὐτὰ τὰ δεινὰ «τῆς κακίας τὴν αὔξησιν περικόπτουσι». Ὁ ἄνθρωπος ταπεινώνεται ἀπὸ τὴν ἑωσφορική του ἀλαζονεία καὶ συστέλλεται, ὁδηγεῖται σὲ ἐπίγνωση καὶ μετάνοια. Συνεπῶς, καταλήγει ὁ ἱερὸς Πατήρ, μὲ ὅλα αὐτὰ τὰ δεινὰ ὁ Θεὸς ἀναιρεῖ τὸ ὄντως κακό, ποὺ εἶναι ἡ ἁμαρτία2.
Ἐπιπλέον, μὲ τὸ νὰ εἶναι οἱ ἰσχυροὶ τῆς γῆς, βασιλεῖς καὶ ἄρχοντες καὶ μεγιστάνες, σὲ περίοπτη θέση, γίνονται πρότυπα καὶ ὑποδείγματα ζωῆς ἀπὸ τὸν πολὺ λαό. Ἂν λοιπὸν αὐτοὶ ἀλαζονεύονται καὶ ἀδικοῦν, καὶ παρὰ ταῦτα μένουν ἀτιμώρητοι, αὐτὸ ὁπωσδήποτε θὰ παρακινήσει πολλοὺς νὰ ἀκολουθήσουν τὸν ἴδιο δρόμο, μὲ τὴν ἰδέα μάλιστα ὅτι δὲν ὑπάρχει κανένας Θεός, καμιὰ δικαιοσύνη ὑπέρτερη τοῦ δικαίου τοῦ ἰσχυροτέρου, οὐσιαστικὰ δηλαδὴ αὐτοῦ ποὺ ὀνομάζουμε «νόμο τῆς ζούγκλας». Ὅμως ἔτσι ποῦ θὰ ὁδηγηθεῖ ἡ κοινωνία μας;
Δύο καλὰ συνεπῶς προξενεῖ ὁ Θεὸς μὲ τὴν παραχώρηση δεινῶν στοὺς ἀσεβεῖς ἰσχυρούς: Πρῶτον, περιστέλλει τὴν ἀσέβειά τους καὶ δεύτερον, καταστέλλει διαθέσεις ἀδικίας καὶ κινήσεις ἀποστασίας ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι ἀκριβῶς μετανοοῦν, ἐπειδὴ βλέπουν καὶ κατανοοῦν πῶς ἐργάζεται ὁ Θεὸς στὸν κόσμο.
Οἱ Χριστιανοί, ζώντας στὴν ἐποχὴ τῆς Χάριτος, ἔχουμε χρέος, σύμφωνα μὲ τὴν ἐπιταγὴ τοῦ ἀποστόλου Παύλου, νὰ εὐχόμαστε ἀγαθὰ «ὑπὲρ πάντων τῶν ἐν ὑπεροχῇ ὄντων» (Α΄ Τιμ. β΄ 2). Παραλλήλως ὅμως, ὅταν βλέπουμε τὶς συνέπειες τῆς ἀποστασίας ἀπὸ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ, τότε καταλαβαίνουμε τί σημαίνει τὸ «πρόσθες αὐτοῖς κακά, Κύριε», καὶ αὐτὸ μᾶς γίνεται ἀφορμὴ ἀκόμα περισσότερο νὰ εὐλογοῦμε καὶ νὰ δοξάζουμε τὴν ἄπειρη φιλανθρωπία Του, ἡ ὁποία ὅ,τι ἐπιτρέπει, τὸ ἐπιτρέπει πρὸς τὸ ἀληθινὸ καὶ αἰώνιο συμφέρον μας.
1. Θεοδωρήτου Κύρου, Εἰς τὸν προφήτην Ἡσαΐαν, PG 81, 368C.
2. Βλ. Μ. Βασιλείου, Ὅτι οὐκ ἔστιν αἴτιος τῶν κακῶν ὁ Θεός, ΕΠΕ 7, 92· 100· 104.
πηγή:osotir.org
!>