Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
-
Οκτωβρίου(130)
- Ένας νέος ερωτεύεται…
- Μετανόησε, αλλά δεν ήθελε να ξεχάσει...
- Ας προλάβουμε!
- Προσκυνηματική εκδρομή της Ενορίας μας σε Μοναστήρ...
- Μέ λαμπρότητα καί κατάνυξη ἑορτάστηκε ἡ 28η Ὀκτωβρ...
- Ἡ Ἑορτή τῆς 28ης Ὀκτωβρίου στήν Πάτρα
- Ο Χριστιανός, η τηλεόραση και η τηλοψία - Σάββας Η...
- Πρόγραμμα πανηγύρεως Ι.Ν. Αγίων Αναργύρων Πατρών
- Άγιοι τέσσερις Νεομάρτυρες Αγγελής, Μανουήλ, Γεώργ...
- 28η Ὀκτωβρίου 1940 - «... διὰ τοὺς Ἕλληνες ὑπὲρ τὴ...
- Η ιστορία της ιαχής «Αέρα»
- Ἡ Ἁγία Σκέπη
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἁγίας Σκέπης στήν Πάτρα
- Μιά συγκινητική ἑορτή γιά τήν 28η Ὀκτωβρίου στό 1...
- 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΟΣΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ, ΥΨΩΣΤΕ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ Σ...
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Δημητρίου στήν Πάτρα. 26.10.2015
- Ο Άγιος Δημήτριος ο Μεγαλομάρτυρας ο Μυροβλύτης εο...
- Πρωινή Θεία Λειτουργία την 28η Οκτωβρίου στο Ναό μας
- Υψώστε την Ελληνική Σημαία... Η Πατρίδα μας γιορτά...
- Ο Άγιος Δημήτριος ο μυροβλήτης
- Ο Μυροβλύτης και θαυματουργός Άγιος Δημήτριος
- Αποστολικό Ανάγνωσμα του Αγίου Δημητρίου : Β΄ Τιμ....
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Δημητρίου στήν Ἄρ...
- Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο πνιγέντων στό λιμάνι τῆ...
- Κυριακή ΣΤ΄ Λουκᾶ
- Ἀρχιερατικό Συλλείτουργο στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Ἀποστ...
- Εγώ δεν έχω αμαρτίες. Γιατί να πάω να εξομολογηθώ;
- Ξέρετε πότε χαμογελά η ψυχή; (Αφιερώστε 2 λεπτά κα...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ. κ. Χρυσόστομος στό 18ο Π...
- Ιερά Αγρυπνία στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών, επί τη εορ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου στήν Πάτρα
- Ο Άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος εορτάζει στις 23 Οκτω...
- Άγιος Πορφύριος: Η μητέρα στην προσευχή της για το...
- Επετειακή Εκδήλωση για την 28η Οκτωβρίου 1940 στην...
- Πρωινή Θεία Λειτουργία την 28η Οκτωβρίου στο Ναό μας
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 25 Οκ...
- Η συνηθέστερη και πιο συχνή αμαρτία
- Αν θες να γλιτώσεις, φύγε… αν θέλεις να αγιάσεις, ...
- Αν ….
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἀρτεμίου στήν Ἱερά Μονή Ἁγίων Πά...
- «Καλά θα τρελαθούμε εδώ μέσα»
- Οἱ Κεφαλλῆνες τῆς Πάτρας ἑόρτασαν τόν Ἅγιο Γεράσιμ...
- Ο κ. Ιωάννης Ελευθεριάδης καλεσμένος μας στην Ενορ...
- Ἡ Θεία Λειτουργία τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου...
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Ἀρτεμίου στήν Πάτ...
- Ἔναρξη τῶν ὁμιλιῶν καί πνευματικῶν Συνάξεων στήν Χ...
- Εις την Μνήμην των Αγίων Γερασίμου και Αρτεμίου
- Ο ναός του Θεού είναι «οίκος εμπορίου» των αιων...
- Προσκυνηματική εκδρομή διοργανώνει η Ενορία μας σε...
- Άλλη η λογική του Θεού
- Ομιλία εις την εορτή του Ευαγγελιστού Λουκά
- Ἡ ἑορτῆ τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ στήν Ἱερά Μητρόπολη...
- Στιγμιότυπα από την Ιερά Αγρυπνία στο παρεκκλήσιο ...
- ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΑ - Ευαγγελικό Ανάγνωσμα Κυριακή...
- Το κατά Λουκάν Άγιο Ευαγγέλιο
- Λουκάς ο Ευαγγελιστής και Απόστολος
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Εὐαγγελιστοῦ Λουκ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Λογγίνου στήν Πάτρα
- Πρόσκληση
- Εικόνες που «κόβουν την ανάσα» από τα Μετέωρα – Εξ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Λουκ. ι´ 16-...
- Ἂν βρεθοῦν δέκα;
- ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΕ ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ
- Και τώρα τι κάνουμε;
- Αυτή η μάνα έχασε το παιδί της επειδή έκανε ένα Λά...
- Επιστολή Πατριάρχου Αθηναγόρα (δεύτερο τρίτο) - π....
- Κουρές Μοναζουσῶν στήν Ἱερά Μονή Ἐλεούσης Πατρῶν
- «ΜΕΤΑΞΥ ΦΘΟΡΑΣ ΚΑΙ ΑΦΘΑΡΣΙΑΣ, ΣΟΦΙΣΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΟΦΙΑΣ»
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Πέτρας και Χερρονήσου Νεκτ...
- «Το διαδίκτυο στη ζωή μας, τα υπέρ και τα κατά»
- Εκκλησία, η πηγή της Αλήθειας και η διαφαινόμενη ...
- Πρόγραμμα συναντήσεων Κατηχητικών Ομάδων Ενορίας Α...
- Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ ΣΠΟΡΕΑ (στα ελληνικά) - βίντε...
- Έναρξη Χειμερινών Δραστηριοτήτων Χριστιανικής Στέγ...
- Ξεκίνησε ἡ αἱμοδοσία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
- Σαν σήμερα στις 13 Οκτωβρίου του 1904 έφυγε από τη...
- Ἁγιασμός στή Σχολή Βυζαντινῆς Μουσικῆς « Ἀπόστολο...
- Ἁγιασμός στή Σχολή Ἁγιογραφίας τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλε...
- Έτη πολλά κι ευλογημένα !
- Κατανυκτική η Αγρυπνία στα Κρύα Ιτεών, επί τη Ιερά...
- Ἐγκαίνια τοῦ νέου Πνευματικοῦ Κέντρου τῆς Ἐνορίας ...
- Κάθε Δευτέρα τελείται στο Ναό μας Ιερά Παράκληση π...
- ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΙ ΜΕ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ; - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΙΕΡΕΙΑ-ΝΙΚΑΙΑ ΒΙΘΥΝΙΑΣ-ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
- Ὁ Ἑορτασμός τῆς Ἐπανακομιδῆς τῆς τιμίας Κάρας τῆς ...
- Έναρξη Κατηχητικών μαθημάτων για τη νέα χρονιά 201...
- Οι επτά Διάκονοι
- Χειροτονία νέου Μητροπολίτη Τρίκκης κ. Χρυσοστόμου...
- Ο Τίμιος Πρόδρομος και η χαρά της ιεραποστολής - Σ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή των Αγίων Μαρτύρων Πρόβ...
- Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΠΟΡΕΩΣ
- Χειροτονία νέου Μητροπολίτη Κεφαλληνίας κ. Δημητρί...
- Επιστολή Πατριάρχου Αθηναγόρα (δεύτερο μέρος) - π....
- Σήμερα ξεκινούν τα Κατηχητικά της Ενορίας μας
- Εκεί που κάνεις μετάνοιες, εκεί είναι τα ποδάρια τ...
- Χριστιανική… ομορφιά
- Δελτία Τύπου της Ιεράς Συνόδου
- Εξελέγη νέος Μητροπολίτης Τρίκκης ο Αρχιμανδρίτης ...
- Εξελέγη νέος Μητροπολίτης Κεφαλληνίας ο Αρχιμανδρί...
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2015
12:33
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Οι πληροφορίες για τον βίο του οσίου Ρωμανού δυστυχώς είναι λίγες. Έζησε ή τον 6ο αιώνα μ.Χ. επί του βασιλέως Αναστασίου του Α' ή κατά μία άλλη εκδοχή, τον 8ο αιώνα μ.Χ. επί τού βασιλέως Αναστασίου του Β'. Γεννήθηκε στην Έμεσα της Συρίας και σύμφωνα με ανώνυμο ύμνο ήταν εβραϊκής καταγωγής.
Αρχικά είχε χρηματίσει διάκονος στην εκκλησία της Βηρυτού. Κατόπιν μετέβηκε στην Κωνσταντινούπολη και έμεινε στα κελιά τού Ναού της Θεοτόκου.
Ο Ρωμανός είχε μέτρια παιδεία και το ποιητικό ταλέντο του ήταν ακόμα άγνωστο. Διεκατέχετο όμως από μία βαθιά πίστη στην σεπτή μνήμη της Παναγίας της Παρθένου και τακτικά παρακολουθούσε στον Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών τις κατανυκτικές ολονυκτίες. Σε μία τέτοια, στην γιορτή των Χριστουγέννων, που παραβρέθηκε η ψυχή του γέμισε με κατάνυξη, όταν γύρισε στο κελί του είδε όνειρο την Παναγία να του προσφέρει ένα βιβλίο και να του λέει να τον καταφάει. Ο Ρωμανός από την επίδραση τού ονείρου συνέθεσε για την γέννηση τού Χριστού το τροπάριο «Ἡ Παρθένος σήμερον τὸν ὑπερούσιον τίκτει καὶ ἡ γῆ τὸ σπήλαιον τῷ ἀπροσίτω προσάγει..». Από την στιγμή αυτή η ποιητική επιφοίτηση του οσίου Ρωμανού έμεινε άσβεστη και αναδείχτηκε ο εξωχότερος και μεγαλύτερος μελωδός της Εκκλησίας μας.
Ο Ρωμανός έγραψε χίλιες περίπου συνθέσεις από τις όποιες διασώθηκε μόνο το ένα δέκατο. Πολυποίκιλα τα θέματά του. Ύμνησε όλους σχεδόν τους Αγίους και τις εορτές της Χριστιανικής Εκκλησίας. Ανεξάντλητος στις συλλήψεις και στον πλούτο ιδεών, γνωρίζοντας τον τρόπο να προσδίνει πρωτοτυπία ακόμη και στα πιο κοινά θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς θέματα. Το άχαρο αλλά και αχάριστο πολλές φορές υλικό του (γεγονότα και βίος Αγίων) μπορούσε να το μετατρέψει σε ζωντανό δραματικό πίνακα. Τα πρόσωπα των Αγίων αλλά και της Παναγίας και του Χριστού παρουσιάζονται απόλυτα ζωντανά χωρίς τίποτα το νεκρικό ή απόκοσμο.
Η ποίηση του Ρωμανού του Μελωδού εκφράζει την ίδια την εποχή του, τους πόθους και τις ελπίδες εκείνων των ανθρώπων. Γι΄ αυτό και το έργο του δεν εξετάζεται μόνο από Θρησκευτικής άποψης ή λογοτεχνικής αλλά και ιστορικής και λαογραφικής. Η γλώσσα του απλή, χωρίς στόμφους και όπου παρουσιάζεται ρητορική μακρολογία επειδή έτσι επιβαλλόταν από την ανάγκη των τότε λειτουργικών πλαισίων, αυτή γίνεται χωρίς να κουράζει. Γενικά οι φράσεις του περιέχουν μια πλαστικότητα, μεστή νοημάτων κατά μια άψογη τεχνική όπως παραδέχονται ειδικοί.
Ο διάσημος Γερμάνος βυζαντινολόγος καθηγητής Κρουμβάχερ, πλέκει άξιο το εγκώμιο του Ρωμανού. Η κριτική, λέει, ανακήρυξε τον Ρωμανό σαν τον μεγαλύτερο ποιητή του Βυζαντινού αιώνα, αληθινό Πίνδαρο αυτού. Κατείχε ανεξάντλητο πλούτο ιδεών, ανυπέρβλητη πλαστικότητα φράσεως, μεστή και δυνατή γλώσσα, θησαυρό αρμονίας ποικίλων και καλλιτεχνικών ρυθμών.
Ο Ρωμανός χρησιμοποίησε το ποιητικό εκείνο είδος πού λέγεται εκκλησιαστικός Ύμνος και του χάρισε την τελειότερη μορφή. Ο Ύμνος αποτελείται από το Κοντάκιον (προσόμοιον ή κουκούλιον), τους Οίκους και το Εφύμνιον και στηρίζεται πάνω στο νόμο της Ισοσυλλαβίας και ομοτονίας. Μαζί με το ποιητικό κείμενο συνέθετε ο ίδιος και τη μουσική ή έδενε το νέο ποίημα πάνω σε παλιότερη μουσική σύνθεση. Θεματικά τα έργα του αναφέρονται περισσότερο σε γεγονότα της ζωής του Χριστού και σε ιερά πρόσωπα της Γραφής, όπως και σε βίους άγιων. Το είδος αυτό της ποίησης κυριαρχεί και σήμερα στην εκκλησιαστική ποίηση.
Ἀπολυτίκιον Ἦχος δ΄
Ἐν σοὶ Πάτερ ἀκριβῶς διεσώθη τὸ κατ᾽ εἰκόνα• λαβὼν γὰρ τὸν σταυρόν, ἠκολούθησας τῷ Χριστῷ, καὶ πράττων ἐδίδασκες, ὑπερορᾷν μὲν σαρκός, παρέρχεται γάρ• ἐπιμελεῖσθαι δὲ ψυχῆς, πράγματος ἀθανάτoυ• διὸ καὶ μετὰ Ἀγγέλων συναγάλλεται, Ὅσιε Ῥωμανὲ τὸ πνεῦμά σου.
Ἕτερον Ἀπολυτίκιον Ἦχος δ΄
Ταχὺ προκατάλαβε
Ὡς σάλπιγξ θεόληπτος, τῶν οὐρανίων ᾠδῶν, ἐνθέως ἐφαίδρυνας, τὴν Ἐκκλησίαν Χριστοῦ, τοὶς θείοις σου ἄσμασι, σὺ γὰρ τῆς Θεοτόκου, ἐμπνευσθεῖς τὴ ἑλλάμψει, ἔνθεος ὑμνηπόλος, ἐγνωρίσθης ἐν κόσμῳ, διὸ σὲ πόθω τιμῶμεν, Ρωμανὲ Ὅσιε.
Κοντάκιον
Ἦχος πλ. δ’. Τῇ ὑπερμάχῳ
Ὤσπερ κιθάραν τῆς σοφίας παναρμόνιον καὶ ὑποφήτην θεοπνεύστων ἀναβάσεων εὐφημοῦμεν Ῥωμανέ σε ᾀσμάτων ὕμνοις. Ἀλλ’ ὡς φόρμιγξ δωρεῶν τῶν ὑπὲρ ἔννοιαν πρὸς ἐγρήγορσιν ἡμᾶς θείαν διέγειρον τοὺς βοῶντάς σοι, χαίροις Πάτερ Θεόληπτε.
Μεγαλυνάριον
Ἄνωθεν τὸ δῶρον ἀπειληφῶς, ἐκ τῆς Θεοτόκου, παμμακάριστε Ῥωμανέ, ὕμνησας πανσόφως, τὰ θεῖα μεγαλεῖα, κενώσεως τοῦ Λόγου, ὡς ἔμπνουν ὄργανον.
πηγή:askitikon.eu
!>