Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
- Δεκεμβρίου(115)
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
-
Ιουλίου(118)
- «Να, βλέπεις που αγωνίζεσαι…» - Γέροντας Εφραίμ Κα...
- Η αγάπη, η ανάγκη και η αξία της προσευχής
- Απογευματινή προσκυνηματική εκδρομή στην Ιερά Μονή...
- Τό χάρισμα τῆς ὑπομονῆς
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Δεκαπενταυγούστου Ι. Ν....
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ι.Ν. Παντοκράτορος Πατρών (2014)
- Ανέκδοτο: Καλημέρα παιδί
- Σαν έρθει η στιγμή της θείας Κοινωνίας...
- Η εορτή της Οσίας Ειρήνης της Χρυσοβαλάντου στην Ν...
- Ποιά πρέπει να είναι η σχέση μας με την Υπεραγία Θ...
- Τι είναι η ύψωση της Παναγίας ;
- ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
- Ο συγκλονιστικός Βίος της Οσίας Ειρήνης του Χρυσοβ...
- Η Αγία Ειρήνη η Χρυσοβαλάντου και τα τρία μήλα
- Ἡ μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς
- Η ΚΑΜΠΑΝΑ - (Ἀληθινὴ ἱστορία)
- Ο άνθρωπος όταν νιώθει πόνο...
- Συγκίνηση στη χειροτονία του Μητροπολίτη Σηλυβρίας...
- Χειροθεσία Μεγάλου Αρχιδιακόνου κ. Ανδρέου στο Οικ...
- Η ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΕΙΣ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΝ ΤΟΥ ΕΨΗΦΙΣΜΕΝΟΥ ΕΠΙΣΚ...
- Σκέψεις στο Ευαγγέλιο της Κυριακής Ζ΄ Ματθαίου
- Ἡ προστασία τῶν ἁγίων Ἀγγέλων καί ἡ ψυχική ἰατρεία...
- Ατενίζω μια πατρίδα ευλογημένη από τον Θεό - Όμορφ...
- Συλλείτουργο για την Πολιούχο του Λαγκαδά (ΦΩΤΟ)
- Φωτογραφίες από την πανήγυρη του παρεκκλησίου της ...
- Ο Μητροπολίτης Πατρών στην έναρξη των κατασκηνώσεω...
- Γιατί πρέπει να πίνετε ζεστό καφέ το καλοκαίρι
- Φωτογραφικό υλικό από την προσκυνηματική μας εκδρο...
- Με βυζαντινή μεγαλοπρέπεια εορτάστηκε στην Ιερά Μο...
- Φωτογραφικό υλικό από την προσκυνηματική μας εκδρο...
- Ο πνευματικός καθορίζει κάθε πότε θα κοινωνάει ο π...
- Δεν είναι περίεργο;
- ΕΚΚΛΗΣίΑ & ΟΝΕΙΡΟΚΡίΤΗΣ: Τελικά, με τα Όνειρα τί γ...
- Ἡ Κοίμησις τῆς Θεοτόκου καί οἱ εὐεργεσίες της
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ ΙΕΡΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΝΗΓΥΡΕΩΣ Ι. ΠΑΡΕΚΚ...
- ΚΥΠΡΟΣ 1974-2014, ΣΑΡΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΚΛΑΒΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΤΟΧΗΣ
- Ο Προφήτης Ηλίας: Ένας ζωντανός Άγιος!
- Ο Άγιος Προφήτης Ηλίας (+ Αρχιμ. Γεωργίου Καψάνη)
- Κυριακή ΣΤ΄ Ματθαίου
- Στις 25 Ιουλίου πανηγυρίζει το παρεκκλήσιο του Ι.Ν...
- Ο ζηλωτής!
- Ο Προφήτης Ηλίας (βίντεο για παιδιά)
- Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος για τους γά...
- 19-07-1944 - Ανάμνηση θαύματος Αγίου Χαραλάμπους σ...
- Οι εργασίες για την ολοκλήρωση του Ιερού Ναού του ...
- Συμμετοχή του χορευτικού τμήματος των Κατηχητικών ...
- Αρχιερατική Θεία Λειτουργία υπό του Μητροπολίτου Π...
- Εσπερινός και Λιτάνευσις της εικόνος της Αγίας Μαρ...
- Φωτογραφίες από το μουσικοχορευτικό πρόγραμμα στον...
- Αγία Μαρίνα, η πολύαθλος Μάρτυς
- Σπιτικό παγωτό καϊμάκι
- Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΑΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ Μ...
- Πότε κάνουμε το σταυρό μας στις ακολουθίες, αλλά κ...
- Γιατί προσευχόμαστε στραμμένοι προς Ανατολάς;
- Ο αγαπητός φίλος και αδελφός π. Ανδρέας Σοφιανόπου...
- Τον πατρινό π. Μάξιμο Βγενόπουλο, εξέλεξε σήμερα η...
- 4ήμερη προσκυνηματική εκδρομή στο ιερό νησί της Απ...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιερού Ναού Αγίας Μαρίνης Πατρών
- ΚΥΡΙΑΚΗ 13-7-14 - ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΟΝ...
- Η κραυγαλέα σιωπή για την Κύπρο
- Τελικά πόσο μάγκας είσαι;
- Τὸ ἰσχυρότερο στήριγμα
- Γ. Καραγκούνης: Με την βοήθεια του Θεού περάσαμε σ...
- Σπιτικό παγωτό σοκολάτα
- Ὁ Λέων τῆς Ρώμης σὲ καιροὺς οἰκουμενισμοῦ
- Κυριακή των αγίων Πατέρων της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου
- Η Ευχή του Χερουβικού
- Κυριακή των Πατέρων της Δ΄Οικουμενικής Συνόδου – Τ...
- Κυριακή Ε' Ματθαίου: Σύναξις των Πατέρων της Δ' Οι...
- Aκολουθία του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου
- Γέροντας Παΐσιος: Ο ασυρματιστής του Θεού (ΒΙΝΤΕΟ)
- ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗ. ΤΑ ΘΕΛΟΥΜΕ Ή ΔΕΝ ΤΑ ΘΕΛΟΥΜΕ...
- Σαν σήμερα πριν από 20 χρόνια εκοιμήθη ο Αγιορείτη...
- "ΠΙΛΟΤΙΚΑ" ΚΑΙ ΤΙΣ 52 ΚΥΡΙΑΚΕΣ... (ΣΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝ...
- Όταν η Θεία Αγάπη αγγίζει την ψυχή...
- Χρήσιμες συμβουλές για το Μυστήριο του Βαπτίσματος...
- Η Ορθόδοξη Εκκλησία μας εορτάζει την Ανάμνηση του ...
- Από τη βαρβαρότητα στην αγιότητα (Αγ. Όλγα, + 11 Ι...
- Σπιτική βυσσινάδα
- Μακαριστή Πρεσβυτέρα Ελένη Τελόγλου: «Η Μπουμπουλίνα»
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Γρεβενών Σέργιος
- Παναγία Σουμελά: Η Μάνα των Ποντίων (βίντεο)
- Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ KAI ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΥ ΕΙΚΟΝΟΣ ΤΗΣ Π...
- Έντεκα έτη από την εκδημία του μακαριστού Μητροπολ...
- Το πρόγραμμα της προσκυνηματικής μας εκδρομής στο ...
- 3 κινήσεις
- Εκπληκτικό βίντεο που μας ξεναγεί στα ειδυλιακά το...
- Το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστ...
- Αν θέλει ὁ Θεός
- Αλευροχαλβάς με ιδιαίτερη γεύση!
- Η Θεολογική σημασία της καμπάνας
- Δείτε ένα παιδί και θα δείτε πως θέλει ο Θεός να ξ...
- ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΣΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
- Αγία Κυριακή η Μεγαλομάρτυς [7 Ιουλίου]
- Κυριακή Δ' Ματθαίου: Όλοι χωράνε στη Βασιλεία του ...
- Κυριακὴ Δ΄ Ματθαίου - Ὁ ἑκατόνταρχος ὑπόδειγμα πίσ...
- Μέσα σ' ένα λεωφορείο...
- Μια σπάνια, παράξενη για μένα, φωτογραφία του 1920...
- Αίνοι Γ΄ ήχου - Δ΄ Εωθινό Δοξαστικό (Θρασύβουλος Σ...
- Με τη βοήθεια του Θεού ολοκληρώθηκαν οι εργασίες γ...
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
- Μαρτίου(112)
- Φεβρουαρίου(101)
- Ιανουαρίου(137)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 27 Ιουλίου 2014
01:54
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Πρωτ. Γεωργίου Δορμπαράκη
῾Εν τω άρχοντι των δαιμονίων εκβάλλει τα δαιμόνια᾽ (Ματθ. 9, 34)
Δύο θαύματα του Κυρίου προβάλλει το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα: το θαύμα της θεραπείας δύο τυφλών και το θαύμα της θεραπείας ενός δαιμονισμένου. Τα θαύματα συνιστούν μία πρόκληση, είτε θετική είτε αρνητική, για όλες τις εποχές - κάτι που το διαπιστώνουμε και στο ανάγνωσμα - αλλά και στη σημερινή εποχή, ακόμη και σε θεωρούμενους χριστιανούς, γι’ αυτό και μία προσέγγισή τους ίσως βοηθήσει λίγο περισσότερο στην κατανόησή τους. Η αρνητική αντίδραση μάλιστα των Φαρισαίων «εν τω άρχοντι των δαιμονίων εκβάλλει τα δαιμόνια» μας δίνει την ιδιαίτερη αφορμή.
1. Καταρχάς είναι αδιαμφισβήτητη η πραγματικότητα των θαυμάτων του Χριστού, δεδομένου ότι πλην ορισμένων περιπτώσεων τα πραγματοποιούσε ενώπιον πλήθους ανθρώπων, μέσα στο οποίο βρίσκονταν και πολλοί ενάντιοι και εχθροί του, σαν τους Φαρισαίους του σημερινού αναγνώσματος. Ήταν μάλιστα τόσο ολοφάνερα τα θαύματα αυτά, ώστε κανείς δεν μπορούσε να τα αμφισβητήσει, ούτε κι αυτοί οι Φαρισαίοι, οι οποίοι όμως φρόντιζαν να τα ερμηνεύουν με τον δικό τους τρόπο. Πράγματι, τα θαύματα του Χριστού ήταν μέσα στην καθημερινότητα της επί γης παρουσίας Του. Όπως το σημειώνει και το ευαγγέλιο: «εκήρυσσε το ευαγγέλιον της βασιλείας του Θεού και εθεράπευε πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν εν τω λαώ». Κήρυγμα και θαύματα πάνε πάντα μαζί, όταν μιλάμε για τον Κύριο. Γι’ αυτό και το θαύμα θεωρείται στην πραγματικότητα προέκταση και επιβεβαίωση του κηρύγματός Του, κάτι ανάλογο ίσως με τη σφραγίδα ενός εγγράφου, που βεβαιώνει τη γνησιότητά του.
Έτσι φαίνεται πολύ καθαρά ότι όλες οι προσπάθειες που έγιναν παλαιότερα, από προτεστάντες μελετητές της Αγίας Γραφής, να απομυθοποιήσουν, καθώς έλεγαν, το Ευαγγέλιο, δηλαδή να διαγράψουν ως μύθο το θαύμα από το κήρυγμα του Χριστού, έπεσαν στο κενό: αλλοίωσαν δραματικά το ίδιο το ευαγγέλιο και διέστρεψαν το πρόσωπο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Αλλά από αιρετικούς που δεν πιστεύουν στη θεότητα του Κυρίου μας, δεν περιμένει κανείς περισσότερα πράγματα. Ακόμη και σ’ αυτούς όμως τα πράγματα σήμερα έχουν αλλάξει.
2. Ενώ λοιπόν το θαύμα κατανοείται ως «παράθυρο που φανερώνει τη Βασιλεία του Θεού», όπως εύστοχα έχει χαρακτηριστεί, όμως απαρχής αντιμετωπίστηκε μ’ ένα διπλό τρόπο, κάτι που μας το δείχνει και το υπ’ όψιν ευαγγελικό ανάγνωσμα: ο μεν απλός λαός «εθαύμασε» για το θαύμα του Χριστού, θεωρώντας μοναδική την παρουσία Του, οι δε Φαρισαίοι αντέδρασαν δίνοντας τη γεμάτη άρνηση και απιστία ερμηνεία τους: «εν τω άρχοντι των δαιμονίων εκβάλλει τα δαιμόνια». Τι σημαίνουν αυτά;
(1) Ο λαός θαυμάζει, γιατί με την απλότητά του πιστεύει ότι το θαύμα φανερώνει ακριβώς την παρουσία του Θεού: ό,τι μόλις παραπάνω επισημάναμε. Κι η στάση του απλού πιστού λαού είναι συνήθως η δοξολογία του ονόματος του Θεού. Αυτό συνιστά και το κριτήριο διάκρισης των αληθινών από τα ψεύτικα θαύματα, τα οποία βεβαίως υφίστανται, αλλά ως προερχόμενα από τις δαιμονικές δυνάμεις: το εκ Θεού θαύμα, το αληθινό, κινητοποιεί τον καλοπροαίρετο άνθρωπο στην αναφορά του προς τον Θεό, το εκ δαιμόνων «θαύμα», το ψεύτικο, πέραν του ότι έχει προσωρινό χαρακτήρα, δημιουργεί φόβο στον άνθρωπο και αποσκοπεί στην υποδούλωση του στον πονηρό. Το ένα φέρνει το «οξυγόνο» της ελευθερίας του Πνεύματος του Θεού, το άλλο φέρνει το «πνίξιμο» της δαιμονικής παρουσίας.
(2) Οι Φαρισαίοι αντιδρούν και αμφισβητούν, μη αποδεχόμενοι την ενέργεια του Θεού στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Αποκαλύπτονται λοιπόν τυφλοί πνευματικά, όπως άλλωστε πολλές φορές ο Κύριος τους είχε χαρακτηρίσει έτσι. Διότι η αδυναμία επισημάνσεως της χάριτος του Θεού στην παρουσία και την ενέργεια του Κυρίου, αδυναμία δηλαδή να δουν το φως του Θεού, σημαίνει τη σκοτεινιά της ψυχής τους, την οποία βεβαίως δημιουργούν οι πονηρές δυνάμεις. Ο διάβολος είναι αυτός που κρατάει κλειστά τα «μάτια» των ανθρώπων, λόγω βεβαίως των ενεργουμένων παθών τους, της υπερηφάνειας και του μίσους. Η κατάσταση αυτή συνιστά αυτό που ο Κύριος έχει χαρακτηρίσει ως βλασφημία του αγίου Πνεύματος. Ποιος άλλος βλασφημεί το Πνεύμα του Θεού, ει μη ο αρνούμενος να αποδεχτεί την ενέργειά Του, συνεπώς ο αμετανόητος; Κι ο Κύριος είπε τα σκληρότερα και φοβερότερα λόγια για την κατάσταση αυτή: δεν πρόκειται ποτέ να λάβει κανείς τη συγχώρηση του Θεού, ούτε στον κόσμο τούτο ούτε στην αιωνιότητα.
Το γεγονός ότι με την ερμηνεία τους οι Φαρισαίοι αποκαλύπτονται οι ίδιοι δαιμονοκρατούμενοι, επιβεβαιώνεται πολλαπλώς σήμερα, ακόμη και εκτός της χριστιανικής πίστεως. Η ίδια η ψυχολογία, ήδη από της αρχής της εμφανίσεώς της ως επιστήμης, έχει μιλήσει για το ψυχολογικό φαινόμενο της «προβολής», δηλαδή το φαινόμενο κατά το οποίο κάποιος ερμηνεύει αυτό που βλέπει με βάση το περιεχόμενο της καρδιάς του: ό,τι έχει μέσα του αυτό και «βλέπει» - το προβάλλει – στους άλλους. Οι Φαρισαίοι λοιπόν αυτό που είχαν – τα δαιμόνια – αυτό και έβλεπαν στον Χριστό.
3. Το θαύμα λοιπόν, για να επανέλθουμε, απαιτεί την πίστη του ανθρώπου, όταν αυτός έχει καλή προαίρεση και η πονηρία δεν έχει διαβρώσει την ψυχή του. Η πίστη που απαιτείται για την αποδοχή του λόγου του Θεού, η ίδια απαιτείται και για την «όραση» του θαύματος. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Κύριος, όπως φαίνεται και στη θεραπεία των δύο σήμερα τυφλών, ζητά πάντοτε την πίστη των ανθρώπων, ως εμπιστοσύνη στο πρόσωπό Του, προκειμένου να τους παράσχει τη θεραπευτική χάρη Του. Και μάλιστα ο Κύριος προχωράει και πιο πέρα: «κατά την πίστιν υμών, λέει, γενηθήτω υμίν». Θα βλέπετε δηλαδή ενεργούμενη τη δύναμή μου, κατά την αναλογία της πίστης σας. Μεγάλη πίστη, μεγάλο θαύμα και μεγάλη θεϊκή παρουσία. Μικρή πίστη, λειψό και το αποτέλεσμα. Εν προκειμένω, πρόσωπα καθοδηγητικά για τη μεγάλη πίστη και τα σημάδια της, γίνονται ο ρωμαίος εκατόνταρχος που ζητούσε τη θεραπεία του δούλου του, η Χαναναία γυναίκα που ζητούσε τη θεραπεία της κόρης της.
4. Κι είναι βεβαίως γνωστό σε όλους ότι η πίστη αυτή, που φέρνει τη δραστική παρουσία της χάριτος του Θεού και κινητοποιεί και βουνά, υπάρχει και αυξάνει, στο βαθμό που ο άνθρωπος μπαίνει στην τροχιά της αγάπης, του κεντρικού θελήματος του Θεού γι’ αυτόν. Όσο κανείς αγαπά και αγωνίζεται να εξαλείφει από την καρδιά του οποιαδήποτε πίκρα και κακία κατά των συνανθρώπων του, ακόμη και των εχθρών του, τόσο θα βλέπει να φουντώνει και η πίστη του, συνεπώς το θαύμα θα γίνεται ένα με την ύπαρξή του. Πράγματι, στη ζωή όλων των αγίων μας, λόγω ακριβώς της μεγάλης τους πίστης, ενεργουμένης ως αγάπης, το θαύμα ήταν στοιχείο της φυσικής τους ζωής, της καθημερινότητάς τους.
!>